Zoals velen voor mij ga ook ik mijn situatie aan jullie voorleggen. Ik kan nog niet zo heel goed mijn weg vinden in de regetjes-jungle, en het feit dat je, als je lang op reis wilt en al je opties open wilt (qua evt. en reisduur), kennelijk overal een beetje tussendoor moet fietsen.
Mijn situatie:
Ik wil volgend jaar op reis, voor een periode van hopelijk minimaal een jaar. Ik wil de optie om ergens te gaan werken open houden. Ik heb een woonruimte in een woongroep en deze wil ik graag onderhuren, om iets hebben om op terug te kunnen vallen ik (onverhoopt) eerder terugkom. De woningbouw doet hierover niet moeilijk en geeft aan dat het besluit bij de woongroep ligt. Die zijn akkoord. Huisbewaring hoefde ik niet aan te vragen volgens Rochdale.
Gemeente gebeld wat betreft het uitschrijven en onderhuur, dat kan gewoon. Ik blijf immers langer dan 8 maanden weg. Volgens medewerker moet ik echter wel huisbewaring aanvragen, maar woningbouw zegt dus van niet. Hmm. Dit lijkt me echter niet onoverkomelijk.
Ik kan dus mijn woning 'aanhouden' dat is wel fijn. En dan de verzekering en de belasting. Ik kan mijn zorgverzekering volgens mij aanhouden en dus ook mijn zorgtoeslag aanpassen. Ik kan op de site van de belastingdienst niet vinden dat je ingeschreven moet staan, alleen dat:
U bent 18 jaar of ouder
U hebt een Nederlandse zorgverzekering
Uw (gezamenlijke) inkomen is niet te hoog
U hebt de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning
Uw (gezamenlijke) vermogen is niet te hoog
Kopt dit? Als ik zorgtoeslag kan ontvangen vang je het grootste deel van de premie op, en heb ik een aanvullende wereldreisverzekering nodig.
Maar als je langer dan een jaar weg bent krijg je met je 'ingezetenschap' te maken, via de belastingdienst. Is het zo dat ik ingezetene blijf als ik mijn woning in verhuur, me uitschrijf, ziektekosten behoud (toeslag ontvang)? En daarmee dan dus sowieso niet onder de zorgverzekeringswet uit kan?
En, voor de AOW-korting: hoe zit dat als je binnen het jaar terugkomt, en hoe lang moet je dan in NL zijn? Weet iemand dit?
En, als ik ergens werk krijg...wat dan?
Bij voorbaat dank voor al jullie antwoorden!!!
Lang-op-reis en regeltjesjungle
Re: Lang-op-reis en regeltjesjungle
Wanneer je langer dan 8 maanden niet in NL bent moet je je hoe dan ook uitschrijven: een woning bezit zegt niets over waar je je bevindt!
Misschien dat met deze wetenschap een hoop vragen zijn beantwoord.
Succes met voorbereiden.
Richard
Misschien dat met deze wetenschap een hoop vragen zijn beantwoord.
Succes met voorbereiden.
Richard