Pas jij je reisbestemming aan door de huidige aanslagen?
Pas jij je reisbestemming aan door de huidige aanslagen?
Opnieuw een verschrikkelijke aanslag gisterenavond in Parijs. Een tijdje daarvoor ook nog een vliegtuig gecracht, waarschijnlijk door een bom in het laadruim. Nu is thuis de discussie ontstaan om wel of niet naar bepaalde bestemmingen te reizen om dat deze een vergroot risico hebben voor aanslagen.
Zo keken we eerder nog naar New York, Londen en toevallig ook Parijs voor begin volgend jaar. Nu lijken deze bestemmingen niet "zo veilig".
Zelf denk ik dat je er geen rekening mee kunt houden, maar mijn vriendin denkt daar duidelijk anders over. De kans dat er een aanslag in oost europa plaats vind is inderdaad kleiner dan b.v. Londen, maar heeft het wel zin om daar rekening mee te houden bij het plannen van je reis?
Hoe denken andere ervaren reigers hierover?
Zo keken we eerder nog naar New York, Londen en toevallig ook Parijs voor begin volgend jaar. Nu lijken deze bestemmingen niet "zo veilig".
Zelf denk ik dat je er geen rekening mee kunt houden, maar mijn vriendin denkt daar duidelijk anders over. De kans dat er een aanslag in oost europa plaats vind is inderdaad kleiner dan b.v. Londen, maar heeft het wel zin om daar rekening mee te houden bij het plannen van je reis?
Hoe denken andere ervaren reigers hierover?
Re: Pas jij je reisbestemming aan door de huidige aanslagen?
"The only thing we have to fear is the fear itself" [Roosevelt]
Je woont in Nederland, één van de landen die gericht bommen werpt op doelen van IS. Ik woon in Utrecht, jij misschien wel in Amsterdam. Ga je nu niet meer de deur uit omdat er hier misschien aanslagen gepleegd worden? Ik werk op een school, daar zijn elk jaar wel schietpartijen en gevechten. In Nederland is een paar maanden geleden een leerling doorgestoken, in Spanje werd een docent vermoord met een kruisboog. En toch die ik gewoon mijn ding en voel ik me veilig.
Uiteraard houd ik de reisadviezen in de gaten. Zo heb ik een paar jaar geleden tijden mijn bezoek aan Cairo in Egypte Tahir Square overgeslagen. Zo heb ik bepaalde delen van Libanon bewust niet bezocht. Ik zoek het gevaar niet op vind ik zelf, maar ik ben vrij nuchter en laat me niet gek maken door de media. Vooralsnog zie ik bijvoorbeeld geen enkele reden om mijn reis naar Iran volgende maand te cancelen.
Ook New York, Londen en Parijs zou ik niet mijden om veiligheidsredenen.
Je woont in Nederland, één van de landen die gericht bommen werpt op doelen van IS. Ik woon in Utrecht, jij misschien wel in Amsterdam. Ga je nu niet meer de deur uit omdat er hier misschien aanslagen gepleegd worden? Ik werk op een school, daar zijn elk jaar wel schietpartijen en gevechten. In Nederland is een paar maanden geleden een leerling doorgestoken, in Spanje werd een docent vermoord met een kruisboog. En toch die ik gewoon mijn ding en voel ik me veilig.
Uiteraard houd ik de reisadviezen in de gaten. Zo heb ik een paar jaar geleden tijden mijn bezoek aan Cairo in Egypte Tahir Square overgeslagen. Zo heb ik bepaalde delen van Libanon bewust niet bezocht. Ik zoek het gevaar niet op vind ik zelf, maar ik ben vrij nuchter en laat me niet gek maken door de media. Vooralsnog zie ik bijvoorbeeld geen enkele reden om mijn reis naar Iran volgende maand te cancelen.
Ook New York, Londen en Parijs zou ik niet mijden om veiligheidsredenen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik woon in Nieuw Zeeland opeens voel je je dan heel veilig omdat je ver van Europa bent maar ook hier is de kans aanwezig dat er wat kan gebeuren. Zo is er hier ook lange tijd een dreiging geweest op de shopping malls van Westfield. Moet je dan binnen gaan zitten?
Ik vlieg zelf over 1.5 week naar Nederland ja ik denk er over na jemig heftig, ja de beveiliging zal strenger zijn maar toch houdt het mij niet tegen. Ik ga zelfs in januari naar Londen ik denk het je overal kan overkomen.
Ik denk dat het je leven niet moet stoppen je loopt altijd een risico waar ter wereld je ook bent.
gr van Moira
Ik vlieg zelf over 1.5 week naar Nederland ja ik denk er over na jemig heftig, ja de beveiliging zal strenger zijn maar toch houdt het mij niet tegen. Ik ga zelfs in januari naar Londen ik denk het je overal kan overkomen.
Ik denk dat het je leven niet moet stoppen je loopt altijd een risico waar ter wereld je ook bent.
gr van Moira
Ik houd er geen rekening mee, behalve dat ik net als Jenny het reisadvies in de gaten houd.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Toen ik in Turkije was sprak ik daar met hotel eigenaren. Die zagen de dag na de aanslagen in Ankara wél direct de impact daarvan. Talloze annuleringen en mensen die niet meer durfde te gaan. Dit terwijl het hotel in Antalya lag en de aanslag honderden kilometers verderop gepleegd zijn.
Afgelopen weekend een beetje het nieuws gevolgd en de ene na de andere melding wordt serieus onderzocht omdat deze wel eens serieus kan zijn. Met dat soort berichten in de media zal het beeld van de meeste mensen toch echt wel beïnvloeden denk ik.
Zelfs voor de aanslagen in Parijs heb ik (toen onbewust?) in mijn achterhoofd nog wel even nagedacht over wat doe ik nu als er wat gebeurd nu ik in Londen in de Underground zit en er een aanslag plaats vind. Conclusie was dat je als er wat plaats vind je echt op de verkeerde plek op het verkeerde moment bent en je eigenlijk maar weinig keus hebt.
Thuis zijn ze ook blij dat ik voorlopig niet naar "risico" bestemmingen hoef
. Dus hoewel de meerderheid hier geen rekening mee houdt blijkt het toch behoorlijk wat mensen bezig te houden.
Afgelopen weekend een beetje het nieuws gevolgd en de ene na de andere melding wordt serieus onderzocht omdat deze wel eens serieus kan zijn. Met dat soort berichten in de media zal het beeld van de meeste mensen toch echt wel beïnvloeden denk ik.
Zelfs voor de aanslagen in Parijs heb ik (toen onbewust?) in mijn achterhoofd nog wel even nagedacht over wat doe ik nu als er wat gebeurd nu ik in Londen in de Underground zit en er een aanslag plaats vind. Conclusie was dat je als er wat plaats vind je echt op de verkeerde plek op het verkeerde moment bent en je eigenlijk maar weinig keus hebt.
Thuis zijn ze ook blij dat ik voorlopig niet naar "risico" bestemmingen hoef

Als ik een bestemming kies, kijk ik altijd van te voren naar de mogelijke risico's en kies ik liever voor 'veilig' maar alles is relatief natuurlijk. Want ik ben ook naar Israël gegaan terwijl de reisadviezen daar continu aan verandering onderhevig zijn en uiteindelijk bleek ik er net te zitten toen Palestijnen wederom een internationale erkenning voor hun staat aanvroegen. Ik volg eigenlijk grotendeels wat @Jenny zegt. Ik zat op het moment van Parijs in Canada en moest nog naar San Francisco en Salt Lake City en voor de terugreis terugvliegen via New York. Op het vliegveld van Salt Lake City zijn vliegtuigen uit voorzorg geland toen ik er was. Ik heb geen route aangepast en ben gewoon gegaan. Het is niet te voorspellen. Wel zou ik nu op dit moment Brussel vermijden en ook Parijs omdat ik me daar niet happy voel, niet alleen vanwege wat er gebeurd is maar ook vanwege de optimale beveiliging.
-
- Vakantieganger
Ik ga 12 december voor een dagtour naar Parijs, helaas durft mijn moeder door de aanslagen niet meer mee. Nu maar afwachten of ik mijn tickets nog kan verkopen, maar ben bang dat mijn moeder niet de enige is die bang is geworden.
12 december duurt gelukkig nog wel even. Misschien dat er in de tussentijd al weer voldoende gebeurd is waardoor de situatie veiliger is geworden? Mensen opgepakt of extra maatregelen?
Denk je dat als het de 12e is ze uiteindelijk ook echt niet zal gaan?
-
- Vakantieganger
Waarschijnlijk niet, mijn moeder is nogal paniekerig en al niet gewend om in grote steden te zijn dus verwacht dat ze uiteindelijk toch niet mee gaat. Even afwachten nog.Erik schreef:12 december duurt gelukkig nog wel even. Misschien dat er in de tussentijd al weer voldoende gebeurd is waardoor de situatie veiliger is geworden? Mensen opgepakt of extra maatregelen?
Wanneer je kijkt op de site van BuZa dan is er geen negatief advies voor Parijs: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... /frankrijk. Door de aanslagen (en huidige klimaattop) zijn er verscherpte controles, maar daar heb je niet perse last van.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ik pas mijn reisbestemming nooit aan door aanslagen. Als ik ergens heen wil dan ga ik daar ook heen. De meeste gebieden op aarde waar het nu echt gevaarlijk is, m.n. het Midden-Oosten, daar zou ik überhaupt niet heen willen. Een reisadvies is echter niet iets waar ik expliciet op let. In Thailand ben ik regelmatig op plekken geweest (grens met Myanmar, diepe Zuiden, Bangkok tijdens rellen), waar je volgens het ministerie beter niet kunt komen en heb me nooit onveilig gevoeld. Veiligheid zit vooral tussen de oren.
Ik kijk naar de risico's , volg het advies van minibuza en als ik er geen goed gevoel over heb dan ga ik daar niet naar toe. Blijven zat mooie plekken over waar ik me wel prettig bij voel. Zo heb ik mijn plannen aangepast en ga ik misschien volledig onterecht niet naar Kameroen, maar ik voel me er niet prettig bij dus dan niet. Naar Parijs zal ik trouwens nog wel gewoon gaan. Dat er risico is op aanslagen weten we al jaren. Je kan ook getroffen worden door bijv. een aardbeving in Nepal of een tsunami of betrokken raken bij een verkeersongeval.
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Het is echt verkeerde moment verkeerde plaats als je betrokken raakt bij zo'n aanslag. Een week naar Parijs stond ik bij een (metal) concert in de HMH in Amsterdam er was meer controle en in de show zaten veel knallen.. uiteraard gaan je gedachten wel even naar een week eerder bij dat concert in Parijs..
Daarnaast zijn er plannen dat ik volgende week met mijn Australische huisgenootje naar Brussel ga. Dat liet en laat ik vooral afhangen van hoe vrij je kan reizen. Ik heb geen zin in grote politieacties a la vlak na Parijs. Voor de rest kom ik dagelijks in de spits op Utrecht Centraal.. ik moet gewoon naar werk en zal het dan ook niet ontwijken. Dus ik pas een reis alleen aan als je niet normaal kan reizen of als het echt extreem onveilig is.
Daarnaast zijn er plannen dat ik volgende week met mijn Australische huisgenootje naar Brussel ga. Dat liet en laat ik vooral afhangen van hoe vrij je kan reizen. Ik heb geen zin in grote politieacties a la vlak na Parijs. Voor de rest kom ik dagelijks in de spits op Utrecht Centraal.. ik moet gewoon naar werk en zal het dan ook niet ontwijken. Dus ik pas een reis alleen aan als je niet normaal kan reizen of als het echt extreem onveilig is.