Geldigheid Internationaal rijbewijs
Re: Geldigheid Internationaal rijbewijs
Laatste nieuws over het internationaal rijbewijs:
Van de Minister van DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, Manager Beleidsgroep Verkeersveiligheid, vernamen wij het volgende.
Hierbij wil ik reageren op uw mail van 29 juni aan Postbus 51. Daarin stelt u een aantal vragen over het internationale rijbewijs (IRB).
Het IRB dat Nederland uitgeeft is gebaseerd op de verkeersverdragen van Parijs (1926) en Geneve (1949). Daarin staat dat de geldigheidsduur van het IRB één jaar bedraagt.
De afgifte wordt verzorgd door de ANWB. Voor de ANWB is ooit gekozen omdat dit een werkzame oplossing was.
Overigens worden er op dit moment voorbereidingen getroffen dat ook de RDW het IRB uit gaat geven. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat Nederland inmiddels het Verdrag van Wenen (1968) heeft ondertekend. Daarin staat voor het IRB een geldigheidsduur van 3 jaar. Op korte termijn zullen de IRB’s die in Nederland worden afgegeven daarom 3 jaar geldig zijn.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
Namens deze,
Manager Beleidsgroep Verkeersveiligheid
Van de Minister van DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, Manager Beleidsgroep Verkeersveiligheid, vernamen wij het volgende.
Hierbij wil ik reageren op uw mail van 29 juni aan Postbus 51. Daarin stelt u een aantal vragen over het internationale rijbewijs (IRB).
Het IRB dat Nederland uitgeeft is gebaseerd op de verkeersverdragen van Parijs (1926) en Geneve (1949). Daarin staat dat de geldigheidsduur van het IRB één jaar bedraagt.
De afgifte wordt verzorgd door de ANWB. Voor de ANWB is ooit gekozen omdat dit een werkzame oplossing was.
Overigens worden er op dit moment voorbereidingen getroffen dat ook de RDW het IRB uit gaat geven. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat Nederland inmiddels het Verdrag van Wenen (1968) heeft ondertekend. Daarin staat voor het IRB een geldigheidsduur van 3 jaar. Op korte termijn zullen de IRB’s die in Nederland worden afgegeven daarom 3 jaar geldig zijn.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,
Namens deze,
Manager Beleidsgroep Verkeersveiligheid
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
-
- Reisexpert
Da's goed nieuws! Bedankt!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
N.a.v. het berichtje van El Rosso dat het RDW in de toekomst de int.rijbewijzen zou uitgeven, heb ik hen een mail gestuurd. Dit is het antwoord dat ik kreeg:
Eigenlijk vind ik dit pure geldklopperij.. De prijs is tegenwoordig al opgelopen naar € 18,95 en daarvoor krijg je dan wat papiertjes met een stempel erop. En de volgende reis kun je gewoon weer een nieuwe kopen.
Nou ben ik benieuwd of jullie tegenwoordig nog een internationaal rijbewijs aanschaffen en meenemen op reis. En zo ja; met welke reden?
De enige reden dat ik het de vorige keren heb meegenomen is de reden die Jenny gaf; zodat ik deze kan afgeven aan politie / scooterverhuurbedrijf / hotelreceptie etc en ik (bij evt.omstandigheden) niet mijn echte rijbewijs kwijt ben.
Ik twijfel dus of ik er één zou aanschaffen. Vanwege bovenstaande reden handig. Maar aan de andere kant zie ik het als onnodig (normale rijbewijs volstaat prima bij huren van scooters en auto's in mijn ervaring) spekken van 'kas van de ANWB'.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Het internationaal rijbewijs is dus nog steeds maar 1 jaar geldig. Op mijn vraag naar het waarom hiervan en of dit nog aangepast gaat worden naar 10 jaar (net zoals normaal rijbewijs) heb ik geen antwoord gekregen..Hartelijk dank voor uw e-mail.
U geeft aan, dat u vragen heeft over het internationale rijbewijs.
Een internationaal rijbewijs heeft u nodig als u gaat rijden buiten Europa, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland
Een internationaal rijbewijs heeft een geldigheid van één jaar. Dit rijbewijs is enkel aan te vragen bij de ANWB.
Voor verdere vragen over het internationale rijbewijs verwijs ik u door naar de ANWB.
Ik wens u alvast een goede reis.
Eigenlijk vind ik dit pure geldklopperij.. De prijs is tegenwoordig al opgelopen naar € 18,95 en daarvoor krijg je dan wat papiertjes met een stempel erop. En de volgende reis kun je gewoon weer een nieuwe kopen.
Nou ben ik benieuwd of jullie tegenwoordig nog een internationaal rijbewijs aanschaffen en meenemen op reis. En zo ja; met welke reden?
De enige reden dat ik het de vorige keren heb meegenomen is de reden die Jenny gaf; zodat ik deze kan afgeven aan politie / scooterverhuurbedrijf / hotelreceptie etc en ik (bij evt.omstandigheden) niet mijn echte rijbewijs kwijt ben.
Ik twijfel dus of ik er één zou aanschaffen. Vanwege bovenstaande reden handig. Maar aan de andere kant zie ik het als onnodig (normale rijbewijs volstaat prima bij huren van scooters en auto's in mijn ervaring) spekken van 'kas van de ANWB'.
Ik heb vorige kerst een auto gehuurd in Noorwegen en dat was zonder internationaal rijbewijs. Voor de meeste landen zie ik echt geen voordeel.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ik heb vorig jaar in Chili gereden en vorige maand in Turkije. In Turkije was het niet nodig in Chili wel. Wat we gedaan hebben is toch het verlopen internationale rijbewijs meegenomen naar Turkije. Dit met het idee dat ze het in ieder geval kunnen lezen. Tijdens een controle hebben ze ook niet naar het internationale rijbewijs gevraagd.
Net als wat jij aangeeft lijkt het vooral op geldklopperij omdat het gewoon weinig toegevoegde waarde lijkt te hebben (ook al is het soms verplicht). Ik zou er zelf alleen eentje aanschaffen als ik een jaar zou reizen of het verplicht is in het land of ik een auto ga huren. Maar als dit niet het geval is dan zou ik ook gewoon alleen mijn echte rijbewijs meenemen eventueel met een verlopen internationaal rijbewijs zodat ze het kunnen lezen.
Net als wat jij aangeeft lijkt het vooral op geldklopperij omdat het gewoon weinig toegevoegde waarde lijkt te hebben (ook al is het soms verplicht). Ik zou er zelf alleen eentje aanschaffen als ik een jaar zou reizen of het verplicht is in het land of ik een auto ga huren. Maar als dit niet het geval is dan zou ik ook gewoon alleen mijn echte rijbewijs meenemen eventueel met een verlopen internationaal rijbewijs zodat ze het kunnen lezen.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
In Nieuw Zeeland en Australie zonder internationaal rijbewijs rond gereden hier werd ook nooit om gevraagd. Ik denk dat het onzin is om een internationaal rijbewijs aan te schaffen.
- stevenl
- Reisexpert
- Contacteer:
Dat je eens cooter of auto kunt huren met Nederlands rijbewijs betekent nog niet dat het legaal is. En de gevolgen kunnen groot zijn als je zonde rgeldig rijbewijs bij een ongeluk bent betrokken.Marij schreef:N.a.v. het berichtje van El Rosso dat het RDW in de toekomst de int.rijbewijzen zou uitgeven, heb ik hen een mail gestuurd. Dit is het antwoord dat ik kreeg:
Het internationaal rijbewijs is dus nog steeds maar 1 jaar geldig. Op mijn vraag naar het waarom hiervan en of dit nog aangepast gaat worden naar 10 jaar (net zoals normaal rijbewijs) heb ik geen antwoord gekregen..Hartelijk dank voor uw e-mail.
U geeft aan, dat u vragen heeft over het internationale rijbewijs.
Een internationaal rijbewijs heeft u nodig als u gaat rijden buiten Europa, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland
Een internationaal rijbewijs heeft een geldigheid van één jaar. Dit rijbewijs is enkel aan te vragen bij de ANWB.
Voor verdere vragen over het internationale rijbewijs verwijs ik u door naar de ANWB.
Ik wens u alvast een goede reis.
Het hangt daarom sterk van het land af of het nodig is ja of nee. Hier in Thailand volstaat het Nederlandse rijbewijs (gedurende 3 maanden, daarna is een Thais rijbewijs vereist), ondanks dat om sommige officiele bweistes andere informatie staat. Probeer dus de wettelijke regels van het land van bestemming na te gaan, maar dat valt niet altijd mee.
Toen ik afgelopen zomer mijn huurwagen ophaalde in Zuid Afrika, vroegen ze om mijn rijbewijs.
Toen ik mijn internationaal rijbewijs gaf, vroegen ze naar mijn 'echte' rijbewijs.
Dat internationaal rijbewijs was dus niet voldoende.
Enkele jaren geleden was mijn internationaal rijbewijs wél voldoende in ZA.
Elk land zal zijn wetten en regeltjes hebben zeker?
Toen ik mijn internationaal rijbewijs gaf, vroegen ze naar mijn 'echte' rijbewijs.
Dat internationaal rijbewijs was dus niet voldoende.
Enkele jaren geleden was mijn internationaal rijbewijs wél voldoende in ZA.
Elk land zal zijn wetten en regeltjes hebben zeker?
Ik denk dat het inderdaad goed is om uit te zoeken wat de consequenties zijn wanneer je geen geldig rijbewijs hebt. @Stevennl zou het in Azië überhaupt uitmaken of je er wel of geen geldig rijbewijs hebt als je betrokken bent bij een ongeluk? Ik denk dat het iets kan helpen, maar ook met een internationaal rijbewijs ben je al snel de klos als ik de verhalen soms zo hoor en lees?
- stevenl
- Reisexpert
- Contacteer:
Geen idee voor heel Azie, maar in Thailand is de kans schat ik groter dat je zonder gevolgen wegkomt na een ongeval zonder geldig rijbewijs (als je bijvoorbeeld op een motor rijdt zonder motorrijbewijs) dan dat je de schuld krijgt van een ongeval waar je geen schuld aan hebt.Erik schreef:Ik denk dat het inderdaad goed is om uit te zoeken wat de consequenties zijn wanneer je geen geldig rijbewijs hebt. @Stevennl zou het in Azië überhaupt uitmaken of je er wel of geen geldig rijbewijs hebt als je betrokken bent bij een ongeluk? Ik denk dat het iets kan helpen, maar ook met een internationaal rijbewijs ben je al snel de klos als ik de verhalen soms zo hoor en lees?
Wauw, wat een reacties! Dank jullie wel!
Ik weet dat ik voor Nieuw Zeeland geen internationaal rijbewijs nodig heb. Tenminste..bij het verhuurbedrijf wilden ze mijn 'echte' rijbewijs.
Voor de rest liggen mijn plannen nog niet vast..de Philippijnen, Nieuw Guinea en wellicht Nepal en Indonesië. En oh ja..ook nog een bounty eiland als Fiji of Rarotonga
Ik ga denk ik maar mijn oude internationale rijbewijs een opzoeken en denk dan dat ik die meeneem. Alleen in het kader van "beter meeverlegen, dan onverlegen overweeg ik om een nieuwe aan te schaffen.
Maar ik zie daar net als Jenny eigenlijk het nut niet van in.
Ik weet dat ik voor Nieuw Zeeland geen internationaal rijbewijs nodig heb. Tenminste..bij het verhuurbedrijf wilden ze mijn 'echte' rijbewijs.
Voor de rest liggen mijn plannen nog niet vast..de Philippijnen, Nieuw Guinea en wellicht Nepal en Indonesië. En oh ja..ook nog een bounty eiland als Fiji of Rarotonga

Ik ga denk ik maar mijn oude internationale rijbewijs een opzoeken en denk dan dat ik die meeneem. Alleen in het kader van "beter meeverlegen, dan onverlegen overweeg ik om een nieuwe aan te schaffen.
Maar ik zie daar net als Jenny eigenlijk het nut niet van in.
Laatste nieuws volgens de Rijksoverheid (gaat weer erg snel bij de overheid):
Via Informatie Rijksoverheid heeft u de vraag gesteld wanneer de nieuwe geldigheidstermijn van drie jaar van het internationaal rijbewijs in gaat.
Nederland heeft inmiddels het Verdrag van Wenen geratificeerd. Daarin staat voor het IRB een maximale geldigheidsduur van 3 jaar. Op dit moment wordt bezien of en hoe Nederland hieraan uitvoering kan geven. Invoering wordt op zijn vroegst voorzien in de loop van 2016.
Indien u op deze e-mail wilt reageren dan kan dat via http://www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier onder vermelding van bovengenoemd kenmerk.
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.