Welke lens waarvoor gebruiken?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Erik
Site Admin

Re: Welke lens waarvoor gebruiken?

Bericht door Erik »

Ik heb even de specs van mijn camera opgezocht (Sony A77 II) en zie dat daar een 24MP APS-C CMOS sensor in zit. Wat ik niet begrijp is wat dat met full frame te maken heeft? Betekent het dan dat ik geen Full frame sensor heb? Dat is namelijk wat ik er er tot nu toe van begrijp. Daarnaast lijkt het me dan een full frame camera alleen interessant is voor professionals gezien de hoge prijzen?

Wat ik er verder van begrijp is dat de censor de hoeveelheid lichtinval bepaalt en ook de diepte / kwaliteit van de foto's. Waarom is de crop factor dan nog zo van belang in combinatie met de lenzen? Is dit om te bepalen hoeveel je op de foto krijgt ? (Om in leken termen te blijven).
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

http://keyassets.timeincuk.net/inspirew ... sizes1.jpg

Zoals je ziet zit er in jouw camera geen fullframe sensor. De hoeveelheid licht die op de sensor valt wordt bepaalt door de lens en hoe je je diafragma instelt. Dat laatste heeft dan weer effect op de scherptediepte.
JoKi
Vakantieganger

Bericht door JoKi »

Dag Erik,

Jouw camera heeft een cropfactor van 1.5x. De sensor is gewoon kleiner dan een full frame. Maakt ie budgetvriendelijker en kleiner dan een professioneel toestel.

Als je nu een full frame camera en de jouwe naast elkaar zet met op beide camera's een identieke lens, bv 18-55mm en allebei op 18mm (breedhoek) zou schieten. Dan zal er meer te zien zijn op de full frame.
Zie de foto die ik in mijn vorige post heb staan.
Een full frame heeft heel dat plaatje geschoten, jouw camera wat in het groene kader staat. Je bent als het ware ingezoomd.
En maakt dus dat jij eigenlijk op 27mm hebt geschoten. (18 x 1.5)

Waarom belangrijk voor het kiezen van een lens.
Stel je wil geld uitgeven aan een fisheye lens, 10mm, dan moet je in gedachten houden dat die voor jou geen 10mm is maar 15mm.
Voor een telelens: je wil een 300mm zoom, dan kan je met een 200mm evenveel zoomen dan met een 300mm op een full frame. (200 x 1.5) (En je hebt minder geld uitgegeven.)
Daarom dat een kleine compact camera met 20x zoom best een heel eind kan zoomen, omdat die camera's een veel kleinere sensor hebben.

Hetzelfde geld voor het diafragma. Je wil een lens met een zeer wijd diafragma: f1.2 of f1.4, dan ook hier moet je rekening houden dat die lens op jouw camera eigenlijk f1.8 of f2.1 zal zijn. (1.2 x 1.5 en 1.4 x 1.5)

Enigszins wat duidelijk?

grtjs
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Full-frame heeft een betere beeldkwaliteit, minder ruis en kleinere scherptediepte (met de juiste lenzen).
Je gaat dus geen full-frame camera kopen om 'meer' op je foto te krijgen. In dat geval koop je gewoon een breedhoek lens (bvb een 10-20mm).
Ik gebruik mijn full-frame vooral voor nachtfotografie en reportages.

Morgen moet ik toevallig een huwelijk fotograferen. Vanwege het slechte weer zal dat in een fabrieksgebouw zijn.
Omdat daar minder licht is, zal ik mijn full-frame gebruiken in combinatie met een 50mm f1.4 lens.
Ik gebruik zeer zelden een flits omdat natuurlijk licht mijn handelsmerk is geworden.
Zelfs op hoge ISO heb ik zo nog steeds een goede kwaliteit.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Dank Joki, Ketting en Kohraya! Het wordt allemaal een stuk duidelijker. Ik heb me onbewust wel met dit vraagstuk bezig gehouden bij de aanschaf van mijn camera, maar ook naar het budget/prijs gekeken. Een Sony A7 II was mijn "alternatief" maar wel een die destijds meer dan 500 euro duurder was en op dat moment niet direct een voordeel leek te hebben ten opzichte van de A77 II (ten minste .... zo zag ik dat).

Ik vraag me wel af hoeveel verschil je daadwerkelijk merkt tussen een full frame en een andere sensor wanneer je de camera semi-professioneel gebruikt? Kwaliteit bij foto's vind ik soms ook wat subjectief voor de doeleinden waarvoor ik ze gebruik.

Net als kohraya ben ik voorstander van natuurlijk licht, wanneer mogelijk. Met basis settings haal ik er al erg veel uit, maar volgens mij zit er nog veel meer in de camera dat ik nog niet ontdekt hebt. ISO en ruis is nog wel een dingetje.

Weet iemand of Sony ook cursussen geeft die je ook meer over de camera zelf leren i.p.v. alleen de standaard dingen als sluitertijd en diafragma?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Waarom zou je wat over de camera zelf willen leren, Erik? De instellingen zijn op elke camera min of meer hetzelfde. Alleen de knopjes zitten op een andere plek.

Uiteraard, elke camera heeft zijn eigen grenzen, maar voor de meeste foto's hoef je die grenzen niet op te zoeken.

Over de voor- en nadelen van verschillende soorten camera's schreef ik eerder dit artikel: http://www.ikreis.net/p-508/welke-camera-op-reis.
Laatst gewijzigd door Jenny op 20 nov 2015 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
JoKi
Vakantieganger

Bericht door JoKi »

Ik zelf fotografeer puur als hobby en niet voor professionele doeleinden en daarmee is mijn cropped sensor meer dan voldoende.
Een cursus heb ik nooit gevolgd, enkel google en youtube om te leren. SLR Lounge is ook een aanrader, google maar eens.
Verder ben ik van mening, correct me if I'm wrong, dat wanneer je de 3 basissen begrijpt; diafragma, sluitertijd en ISO, dat je al goed weg bent. Verder is het vooral creatief zijn, trial and error en veel naar buiten gaan.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Zoom.nl en/of Belgiumdigital kunnen ook leuk zijn om je foto's te laten beoordelen door andere amateurfotografen.
Met hun tips en door naar hun foto's te kijken, leer je ook bij en kan je je eigen creativiteit prikkelen.
Maar vooral, zoals JoKi zegt, veel naar buiten gaan en niet enkel je camera uit de kast halen als je op reis gaat.
Je maakt geen betere foto's met duurder materiaal als je die 3 basissen niet onder de knie hebt.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik zou meer over de camera zelf willen weten om beter en meer gebruik te maken van de verschillende opties die beschikbaar zijn. Gevoelsmatig lijkt het of ik maar een fractie gebruik. Verder hoop ik dat er opties zijn die fotograferen in sommige omstandigheden makkelijker maakt.

Wat ik graag verder nog zou willen leren is onder specifieke omstandigheden foto's maken. Daarmee denk ik ook dat de drie bassisen begrijp, maar nog niet goed weet toe te passen onder bepaalde omstandigheden om er een mooie foto uit te halen. Bijvoorbeeld foto's met tegenlicht, beweging in een foto brengen en met lange sluitertijden werken waar er veel beweging maar ook weinig licht is.
JoKi
Vakantieganger

Bericht door JoKi »

Ik denk dat je dan al eerder met extern materiaal kan gaan werken. Filters, flash, reflectoren, etc.
Polarisatie en een ND filter zijn zeker aanraders om mee te experimenteren
De lichtmeting begrijpen is ook wel leuk meegenomen. Maar van al die verschillende opties op mijn camera, ik spreek nu enkel voor mezelf, gebruik ik enkel TV, AV en M mode.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Het instructie boekje dat met de camera komt, is vaak al een leerzame cursus op zich.
Indien je je camera écht wil leren kennen, zal je best in de M modus fotograferen.

Het gemakkelijkste te doen bij tegenlicht, zijn silhouet foto's.
Indien je verder wil gaan, zal je zoals gezegd externe hulpmiddelen moeten gebruiken. Photoshop is daar ook eentje van (bvb HDR).

Indien je wil experimenteren met lange sluitertijden, is een plaatselijke kermis met al die bewegende lichtjes soms zeer interessant.
Ga er heen voordat het donker wordt, leer het blauwe kwartier kennen en oefen verder bij pikzwarte lucht.
Vergeet je tripod (en eventueel flash) niet.
Plaats reactie