Welke lens waarvoor gebruiken?

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Sofia89

Welke lens waarvoor gebruiken?

Bericht door Sofia89 »

Hallo fotograven,

Ik heb al een aantal jaar een canon eos 400d. Tot op heden met de bijgeleverde lens (18-55 mm) maar als ik een andere lens wil kopen, wat voor een dan? Als ik bv dingen wat dichterbij wil halen als nu heb ik denk ik een telelens/zoomlens nodig, maar hoe groot?
En wat doet een groothoek lens? En een macro lens? En een universele? Enz. Welke lens gebruik je waar voor?
semplar

Re: Welke lens waarvoor gebruiken?

Bericht door semplar »

Soms kan het best ingewikkeld zijn, maar het ligt er aan wat je wilt gaan fotograferen, en hoeveel je aan je lens uit wilt geven.

Jij geeft aan dat je objecten dichterbij wilt halen, je zou kunnen denken aan een zoom lens. Zelf gebruik ik een 18 - 135 mm STM lens, dit is voor mij meer dan voldoende, anders loop ik wel naar het object toe. Ik heb voor deze lens gekozen omdat ik ook graag film, STM zorgt voor een soepele, stille autofocus voor films. Deze lens kost ongeveer €309,-.
Daarnaast gebruik ik een 50mm 1.8, waar door ik in omstandigheden met minder licht toch mooie foto's uit de hand kan schieten.

Aangezien jij al een 18 - 55 mm lens hebt zou je kunnen kijken naar een 55 - 250 mm lens. Hierdoor heb je een groot bereik, en kun je wisselen tussen de lenzen. Deze lens kost ongeveer €149,- wat een leuke prijs is voor een extra lens.

Een groothoek lens wordt bijv gebruikt voor landschap fotografie, of binnenhuis fotografie, het woord groothoek zeg het al. De hoek van de lens is groter (breder) waar door je een breder beeld fotografeert.

Een macro lens wordt gebruikt voor macro fotografie, voorbeeld een bloem fotograferen. Je kunt met deze lens heel veel detail halen uit een onderwerp terwijl je met de camera in sommige gevallen bijv. 5 cm van het object af zit.

Soms zijn er leuke tweedehands aanbiedingen bij camerland, op deze lenzen zit soms garantie, en de lenzen zijn allemaal gecontroleerd en schoon gemaakt.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als je even in Google zoekt, zie je best goede blogs over basisfotografie waarin verschillen tussen lenzen worden uitgelegd. http://www.fotografielessen.nl/index.ph ... lke_lenzen is een mooi voorbeeld. De lenzen die beschreven worden zijn overigens wel de betere lenzen, het kan dus goedkoper dan dat hier staat.

Kost samengevat:

groothoek:
Je fotografeert een grote hoek. Dat betekent dat er meer op de foto past. Groothoekfotografie is handig voor het fotograferen voor gebouwen, je hoeft minder ver naar achter om een gebouw op de foto te krijgen.

Groothoeklenzen zorgen echter vaak voor een vertekend beeld, lijnen die parallel horen te lopen lijken naar elkaar toe te lopen. Je kan van dit effect gebruik maken om extra diepte in je foto te creëren.

zoom:
Met een zoomlens haal je voorwerpen dichter bij. Officieel is alles boven de 50 mm al een zoomlens :) Hoeveel zoom je wilt hangt af van je budget en wat je op de foto wilt zetten. Wil je wilde beesten gaan fotograferen dan is een 600 mm lens erg leuk, maar daar hangt een prijsje aan. Gangbare zoomlenzen gaan meestal tot 250 of 300 mm. Het loont om te investeren in een lens met IS, oftewel een image stablizer. Het is namelijk lastig om een zoomlens stil te houden, en zo'n stablizer geeft je net wat meer ruimte.

Een universele lens is een allround lens. Bijvoorbeeld een lens waarmee je van 18 mm naar 300 mm kan gaan. Voordeel is dat je niet van lens hoeft te wisselen. Nadeel is dat losse lenzen over het algemeen een betere kwaliteit geven.

macro
Een macrolens is een lens waarmee je macrofoto's kan maken. Hiermee komt een voorwerp op ware grootte (en soms zelfs 2x vergroot) op je sensor, waardoor je ook kleine dingen heel groot kan vastleggen. Met een macrolens kan je ook foto's van een afstandje maken. De meeste lenzen hebben echter een vaste brandpuntafstand, bv. 100 mm.

Welke lens je het best kan kopen hangt van je ambities en persoonlijke voorkeur af. Een 70 - 300 mm lens zou een logische optie zijn. Hoewel ik deze lens thuis heb liggen, grijp ik zelf eerder naar mijn 100 mm (macro)lens. Deze lens heeft mijn voorkeur omdat hij sneller en lichtgevoeliger is.

Komend jaar doe ik mee aan een groot fotoproject waarvoor ik wekelijks met mijn 50 mm lens op stap zal moeten. Ik ben heel benieuwd hoe ik over een jaar tegen die lens aan kijk!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Sofia89

Bericht door Sofia89 »

Dank jullie wel voor de snelle reactie
Miriamwijnen

Bericht door Miriamwijnen »

Hoi,

Ik heb zelf deze camera gehad en heb nu een canon 7D. Maar ik heb heel lang de tamron 28/300 gehad. Jammer genoeg is deze gevallen en daardoor beschadigd. Maar het was een super lens. Met stabilisator. Mooi voor dichtbij en mooi voor veraf. Echt een aanrader. Omdat hij goede foto's maakte. En dat voor een redelijke prijs.
Saskia85
Vakantieganger

Bericht door Saskia85 »

Ik heb als tweede lens een Canon 50-250 IS.
Ik weet niet zoveel van fotografie, maar ik heb hem gekocht op aanraden van een aantal mensen op een forum. Hij kostte een paar jaar geleden 220 euro. Ik ben buitengewoon tevreden met de kwaliteit foto's die hij maakt. Ik merk alleen dat ik de lens toch minder vaak gebruik dan ik van tevoren gedacht had. Ik maak bijna alleen foto's op vakantie (landschappen en gebouwen/mensen van dichtbij) en ik hoef daarbij eigenlijk nooit zoveel in te zoomen. Een landschap knip je meestal van ver af, en in de stad komt komt het onderwerp bij deze lens al snel 'te dichtbij'. Dan moet ik extra veel afstand nemen om een goede foto te maken. (Op Safari in Afrika is deze lens top btw..)

Iemand toevallig nog een tip ter vervanging van de kitlens 18-55?
Ik heb een Canon 1000D dus geen video mogelijkheid.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Waarom wil je de kitlens vervangen en wat mag het kosten?

Zelf heb ik gekozen voor een 15-85mm van ongeveer 600 euro.
Saskia85
Vakantieganger

Bericht door Saskia85 »

Ik dacht dat omdat mijn andere lens zoveel beter is, ik misschien ook betere lens kan vinden voor onderwerpen dichtbij.
Iets dat niet zoveel kost zou mooi zijn (maar weet niet of dat bestaat). 250 euro?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Even gekeken op cameranu.nl, en in die prijsklasse beland je al snel weer bij een 18-55. Weliswaar met meer toetsers en bellen, maar dezelfde brandpuntsafstand. Persoonlijk zou ik daarom liever doorsparen dan een lens kopen met alleen meer stabiliser en verder niks.

Ik zou wel overwegen in de tussentijd een 50mm primelens te kopen. De 1,8 weegt bijna niks, en is ontzettend lichtgevoelig. De prijs ligt onder de 100 euro.
Saskia85
Vakantieganger

Bericht door Saskia85 »

Daar zal ik eens naar gaan kijken. Bedankt voor de tip!
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Een beetje late reactie, maar wil hem toch geven. Fotografeer al jaren en vooral op reis. Altijd met een spiegelreflex, maar sinds een paar jaar met een Canon Powershot G12, met een 6.1-30.5 zoomlens, in kleinbeeld 28-105 mm naar ik meen.
In het verleden heb ik toeters van lenzen meegenomen op reis, die ook nog loodzwaar waren. Een 80-200 mm met een 2.8 lichtsterkte van Nikon zit om en nabij de 1,5 kg. Dat gesjouw werd ik zat en heb daarna alleen een 24-50 mm meegenomen. Vanaf dat moment moest ik voor een close-up wat dichter op het onderwerp komen. Kost bij het fotograferen van mensen wat moeite in het begin, maar die schroom overwin je snel. Een lach, gebarentaal enz. is vaak voldoende om je plaatje te schieten. Wil men absoluut niet, dan respecteer je dat. Maar dat laatste komt weinig voor. Zo heel af en toe mis ik wel eens een telezoom, maar met de huidige digitale technieken kun je achteraf prachtige uitsneden maken. Heb op onder de rubriek foto's het nodige staan en allemaal gemaakt met mijn huidige camera, zonder telezoom. Nog een advies, spaar liever door voor een knappe lens dan een ander toestel. Een zoomlens met een lichtsterke van 2.8 over het volle bereik van Tamron en Sigma zijn nog redelijk betaalbaar en je zult zien dat je er qua scherpte geweldig op vooruit gaat. Een zoomlens van 55-200 mm van rond de € 350 klinkt leuk, maar is geen kwaliteit.
JoKi
Vakantieganger

Bericht door JoKi »

Hey allemaal,

Mss wat laat, maar toch wat bijkomende info betreffende lenzen; Cropfactor!
Hier word niet over gesproken maar vind ik toch belangrijk om te weten wanneer je een lens gaat kopen.
Cropfactor is de grootte van de sensor. Budget SLR cameras hebben een kleinere sensor, deze is dus gecropt.

Afbeelding
Canon APS-C sensor heeft een cropfactor van 1.6x
Nikon APS-C sensor heeft een cropfactor van 1.5x

Wanneer je een lens van bv. 18-55mm hebt en je camera heeft een cropfactor van 1.6x (canon), dan moet je gaan vermenigvuldigen.
Dus je 18-55mm lens is dan eigenlijk een 29-88mm.
18*1.6=28.8 en 55*1.6=88
Voor Nikon zou dit een 27-82mm lens zijn.
18*1.5=27 en 55*1.5=82.5

Een telelens van 200mm zou dan weer 320mm zijn (voor Canon)

Dit geld ook voor het diafragma! Een 50mm lens met f1.4 is dan weer een 80mm met f2.2.
50*1.6=80 en 1.4*1.6=2.2

Heb je een full frame camera dan is bovenstaande niet van toepassing.

Hoop dat het enigszins duidelijk is en je er mee geholpen bent.

Groetjes
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Niet onbelangrijk: lenzen voor een APS-C sensor zijn niet geschikt voor een full-frame camera.
JoKi
Vakantieganger

Bericht door JoKi »

kohraya schreef:Niet onbelangrijk: lenzen voor een APS-C sensor zijn niet geschikt voor een full-frame camera.
Dit is niet geheel juist. EF lenzen zijn geschikt voor full frame EN APS-C sensor, EF-S lenzen zijn indd enkel voor APS-C senosoren. (Nu spreek ik enkel voor de Canon camera's).
Maar dit ter zijde, de brandpunt afstanden die op de lenzen staan weergegeven zijn altijd voor full frame sensoren berekend en moet je dus sowieso vermenigvuldigen indien je met een cropped sensor fotografeert.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Proficiat ^O^
Plaats reactie