Wat is goedkoper, € / $ / ATM ?
Wat is goedkoper, € / $ / ATM ?
Hallo
Ik ga komende winter naar ZO-Azië en vraag me af wat nou voordeliger is:
-contante euro's meenemen en daar omwisselen in lokaal geld,
-in NL euro's in dollars inwisselen en die daar gebruiken of inruilen voor lokaal geld, of
-in Azië pinnen?
Ik weet wat veiliger is en dat het verstandig is om altijd wat contant geld mee te nemen, het gaat mij nu even puur om wat voordeliger is.
Als je geld omwisselt betaal je provisiekosten, als je in Azië pint betaal je €2,25 per keer + 1% extra kosten.
Is het bijvoorbeeld voordeliger om hier in NL euro's voor dollars in te ruilen of is dat in Bangkok goedkoper?
Heeft iemand een deskundig advies voor mij?
Bedankt!
Ik ga komende winter naar ZO-Azië en vraag me af wat nou voordeliger is:
-contante euro's meenemen en daar omwisselen in lokaal geld,
-in NL euro's in dollars inwisselen en die daar gebruiken of inruilen voor lokaal geld, of
-in Azië pinnen?
Ik weet wat veiliger is en dat het verstandig is om altijd wat contant geld mee te nemen, het gaat mij nu even puur om wat voordeliger is.
Als je geld omwisselt betaal je provisiekosten, als je in Azië pint betaal je €2,25 per keer + 1% extra kosten.
Is het bijvoorbeeld voordeliger om hier in NL euro's voor dollars in te ruilen of is dat in Bangkok goedkoper?
Heeft iemand een deskundig advies voor mij?
Bedankt!
Re: Wat is goedkoper, € / $ / ATM ?
De kosten voor het pinnen verschillen enorm per bank. Dus misschien dat wisselen van bank ook nog een optie kan zijn. Ik betaal namelijk geen extra bedrag voor het pinnen, maar wel de 1 procent koersopslag. https://www.rabobank.nl/particulieren/s ... uitenland/
Het lijkt mij dat als je alleen de koersopslag betaalt je over het algemeen het goedkoopste en meest constante uit bent?
Het lijkt mij dat als je alleen de koersopslag betaalt je over het algemeen het goedkoopste en meest constante uit bent?
In het voorjaar ben ik er bij toeval achter gekomen dat het voor mij goedkoper was om geld op te nemen met mijn Mastercard Classic.
Indien je zorgt voor een positief saldo, mogelijk door geld over te maken, betaal je 1% tot een maximum bedrag van €1,50. Ik naam vaak grotere bedragen op om zodoende de kosten te drukken.
In mijn geval bij de Rabobank kost het namelijk €2 + 1% per transactie, ik heb het Rabo Direct Pakket.
Indien je zorgt voor een positief saldo, mogelijk door geld over te maken, betaal je 1% tot een maximum bedrag van €1,50. Ik naam vaak grotere bedragen op om zodoende de kosten te drukken.
In mijn geval bij de Rabobank kost het namelijk €2 + 1% per transactie, ik heb het Rabo Direct Pakket.
Het voordeligst is in Thailand contante Euro's omwisselen voor Thaise Thb als je maar niet op het vliegveld wisselt.
De Thaise banken rekenen bij pinnen ook nog ongeveer 4€ bij elke transactie.
Dus niet euro's voor dollars wisselen en dan weer voor baht. Dan betaal je 2x.
De Thaise banken rekenen bij pinnen ook nog ongeveer 4€ bij elke transactie.
Dus niet euro's voor dollars wisselen en dan weer voor baht. Dan betaal je 2x.
Ik ontdekte ook recentelijk dat ATM-pinnen met een creditcard Mastercard Classic zoals vermeld goedkoper is dan de wereldpas van mijn bank (Triodos).
Ik wil gedeeltelijk ook met contanten werken en zodoende vraag ik me dus af waar je het voordeligste geld kunt inwisselen, in NL bij de GWK (of elders?) of in het buitenland? Ik lees nu dat het op het vliegveld dus blijkbaar duurder is. Ik ga komende keer eens heel goed die koersen in de gaten houden.
Ik heb ook wel eens gelezen dat ze in Myanmar bijvoorbeeld liever dollars dan euro's hebben en dat je voor dollars een betere koers krijgt, dan voor euro's... Vandaar mijn idee om eerst in dollars te wisselen...
Ik wil gedeeltelijk ook met contanten werken en zodoende vraag ik me dus af waar je het voordeligste geld kunt inwisselen, in NL bij de GWK (of elders?) of in het buitenland? Ik lees nu dat het op het vliegveld dus blijkbaar duurder is. Ik ga komende keer eens heel goed die koersen in de gaten houden.
Ik heb ook wel eens gelezen dat ze in Myanmar bijvoorbeeld liever dollars dan euro's hebben en dat je voor dollars een betere koers krijgt, dan voor euro's... Vandaar mijn idee om eerst in dollars te wisselen...
Denk je dat het financiële voordeel door contant te handelen met de verschillende koersen opweegt tegen het risico van verliezen / gestolen worden van contacten tijdens je reis? Gevoelsmatig lijkt het mij namelijk maar iets waar je niet direct heel veel geld op bespaart. Een goedkope overnachting b.v. lijkt mij meer voordeel op te leveren?
Wel kan het denk ik helpen wanneer je grote bedragen overboekt op verschillende bankrekeningen met een gunstige koers dit kan helpen, zeker als je daarna weer kosteloos kunt pinnen via een lokale bank. De winst zit hem in de hoogte van de bedragen, echter zou ik die niet als contacten mee willen nemen tijdens mijn reis.
Wel kan het denk ik helpen wanneer je grote bedragen overboekt op verschillende bankrekeningen met een gunstige koers dit kan helpen, zeker als je daarna weer kosteloos kunt pinnen via een lokale bank. De winst zit hem in de hoogte van de bedragen, echter zou ik die niet als contacten mee willen nemen tijdens mijn reis.
Wij zijn net een paar dagen in Thailand en hebben Euro's gewisseld voor Thaise Bath bij ABN Amro op Schiphol. Zeer ongunstige koers. We kregen 32 bath voor 1 Euro.
We hebben gepind in Thailand 10.000 bath, kost ons € 276,26. Daar zit de provisie voor de Thaise bank 200 bath al in. Wij hebben een ING wereldpas en hoeven geen provisie te betalen aan de ING. Het kan een probleem zijn om bedragen van 20.000 bafh te pinnen, afhankelijk van welke bank. Pin je nl 20.000 betaal je ook maar 200 Bath aan provisie.
Als je geld opneemt met je creditkaart heb je een heel goede koers maar betaal je € 40 /€ 50 provisie per 40.000 bath.
We hebben gepind in Thailand 10.000 bath, kost ons € 276,26. Daar zit de provisie voor de Thaise bank 200 bath al in. Wij hebben een ING wereldpas en hoeven geen provisie te betalen aan de ING. Het kan een probleem zijn om bedragen van 20.000 bafh te pinnen, afhankelijk van welke bank. Pin je nl 20.000 betaal je ook maar 200 Bath aan provisie.
Als je geld opneemt met je creditkaart heb je een heel goede koers maar betaal je € 40 /€ 50 provisie per 40.000 bath.
Voor de goede orde, ik bedoelde het vliegveld van Thailand. Schiphol daar heb ik niet eens aan gedacht.m
En in Myanmar hebben ze tegenwoordig ook pinautomaten.
De voordeligste bank om te pinnen is Æon in Thailand.

En in Myanmar hebben ze tegenwoordig ook pinautomaten.
De voordeligste bank om te pinnen is Æon in Thailand.
We zijn net terug van Thailand en Cambodja.
Het voordeligste is met je creditcard betalen in de hotels en waar mogelijk in winkels. Koers ruim 38 bath voor € 1,00.
Bij Pinnen met je bankpas komt het op 35 bath per € 1,00.
Op Schiphol wisselen in buitenlandse valuta moet je absoluut niet doen. Je krijgt hier 32 bath voor € 1,00
Het voordeligste is met je creditcard betalen in de hotels en waar mogelijk in winkels. Koers ruim 38 bath voor € 1,00.
Op Schiphol wisselen in buitenlandse valuta moet je absoluut niet doen. Je krijgt hier 32 bath voor € 1,00
- stevenl
- Reisexpert
- Contacteer:
Die koers van 35 Baht voor 1 Euro is alleen mogelijk als je Dynamic Currency Conversion hebt gebruikt/geaccepteerd. Als je betaalt met credit card of geld opneemt met bankpas, altijd alleen bedragen in Baht accepteren. Als bij een geldopname de melding komt 'dit is xxx in Euro's' op 'cancel' drukken en gewoon verder gaan. Je krijgt dan gewoon je geld maar tegen een veel betere koers. En altijd alleen grote bedragen opnemen zodat de kosten per transactie (vast bedrag) zo klein mogelijk zijn.jwcastel schreef:We zijn net terug van Thailand en Cambodja.