Visum Zuid-Afrika?

Stel hier je vraag over stageplekken of (vrijwilligers) werk in het buitenland.
Plaats reactie
sofiesteegh

Visum Zuid-Afrika?

Bericht door sofiesteegh »

Hoi,

16 februari begin ik met mijn stage in St. Lucia, Zuid-Afrika voor 5 maanden.
Nu heb ik begrepen dat het halen van een visum zeer lastig is. Normaliter zou ik proberen om een exchange visum aan te vragen. Dat is lastig om te krijgen maar wel mogelijk in 3 maanden tijd. Helaas geldt dit visum voor mensen jonger dan 25 jaar. Ik ben 25 jaar en heb hier geen recht op.

Zijn er eventueel andere visa wat ik kan aanvragen? Mijn baas van mijn stage zei dat ik via een toeristenvisum binnen kan komen. Dan heb ik recht om 90 dagen te verblijven in Zuid-Afrika. Ik zou dan in de eerste maand verlenging vragen bij de ambasade. Maar dit is wel een risico want als het niet lukt binnen 90 dagen of het wordt afgewezen, kan ik mijn stage niet afronden.

Normaal gesproken kan je aan het einde van die 90 dagen naar het buurland gaan om vervolgens na 4 dagen terug te keren om opnieuw een toeristenvisum te krijgen waardoor je de volle 5 maanden kunt blijven. Is dit correct?

Groetjes Sofie
Erik
Site Admin

Re: Visum Zuid-Afrika?

Bericht door Erik »

Nog een ander puntje is dat wanneer je op een toeristenvisum het land binnenkomt je ook geen (vrijwilligers)werk mag doen en je ook hiermee dus risico loopt. Ik weet niet of dit ook voor Zuid-Afrika geldt maar het lijkt mij van wel.
LauraMdumbi

Re: Visum Zuid-Afrika?

Bericht door LauraMdumbi »

Hoi Sofie,

Het makkelijkste is om een vrijwilligersvisum aan te vragen. Tegenwoordig wordt er wel moeilijk gedaan en moet je weten welke dingen je mag doen (geen admin, lesgeven, etc). Ik weet niet exact wat wel en niet kan.
Ik ken verhalen dat het gelukt is om tijdelijk de grens over te gaan en weer terug te komen op een toeristenvisum maar dit is een risico.
Ik weet niet of je het via de ambassade kunt regelen, visa gaat via een andere organisatie. Je kunt ook even met de ambassade bellen en hun om advies vragen.
Veel succes.
Plaats reactie