3 weken Vietnam
3 weken Vietnam
In januari wil ik het donker en de kou in Nederland ontvluchten dus heb ik een retourtje HCMC geboekt (23 dagen) om te gaan backpacken. Ik heb nog geen idee van een globale route en hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Misschien is het ook aardig om een stukje Cambodja of Laos mee te pakken? Ik houd van wandelen, natuur en cultuur en ben geen fan van veel op het strand liggen. Ik wil het massatoerisme en zuipende jongeren een beetje te ontlopen. Ik heb redelijk wat reiservaring. Hebben jullie ideeën?
Re: 3 weken Vietnam
Ik heb je bericht even onder de aandacht gebracht. Hopelijk komen er wat antwoorden op: https://www.facebook.com/aroundtheglobe ... 6326484702
-
- Reiziger
Als je 23 dagen hebt, zou ik het gewoon bij Vietnam houden en niet uitwijken naar Laos en/of Cambodja.
Aangezien je naar HCMC vliegt, is het een logische route om naar het noorden te reizen. Dit is iets wat veel mensen doen. Als extra optie kan je ook een uitje doen naar de Mekon-delta, die wat ten zuiden van HCMC ligt.
Opties die je zou kunnen doen is een busabbonement afsluiten om zo makkelijk langs de verschillende steden omhoog te reizen; Dalat, Hoi an, Hue, Phong Kna, Vinh, Hanoi met evt Sapa en Halongbay.
Je zou ook een motor kunnen kopen en deze dan omhoog rijden zo ver je wil.
Je kan er voor kiezen om helemaal door te reizen naar Hanoi en dan een binnenlandse vlucht terug nemen naar HCMC, zal denk ik rond de €100 kosten ofzo.
Aangezien je naar HCMC vliegt, is het een logische route om naar het noorden te reizen. Dit is iets wat veel mensen doen. Als extra optie kan je ook een uitje doen naar de Mekon-delta, die wat ten zuiden van HCMC ligt.
Opties die je zou kunnen doen is een busabbonement afsluiten om zo makkelijk langs de verschillende steden omhoog te reizen; Dalat, Hoi an, Hue, Phong Kna, Vinh, Hanoi met evt Sapa en Halongbay.
Je zou ook een motor kunnen kopen en deze dan omhoog rijden zo ver je wil.
Je kan er voor kiezen om helemaal door te reizen naar Hanoi en dan een binnenlandse vlucht terug nemen naar HCMC, zal denk ik rond de €100 kosten ofzo.
Ik heb eigenlijk maar een kleine aanvulling op het verhaal van vincentdekolf.
Persoonlijk heb ik Vietnam met een motor gedaan en zou ik dit nooit met de bus willen doen.
Dat was voor mij echt het gevoel van ultieme vrijheid.
Grote afstanden kunnen ook met de trein afgelegd worden, motor kan mee namelijk. Denk hieraan voor Nha Trang - Da Nang en Da Nang - Hanoi.
Aangezien je met een tijdsschema zit zou ik persoonlijk een motor huren i.p.v. kopen.
Ik heb een Honda Future X gehuurd bij Flamingo Travel in Ho Chi Minh en deze ingeleverd in Hanoi.
Betaalde hier $10 per dag voor als ik het me goed herinner.
Indien je vast zit aan een tijdsschema kan bovenstaand net zo duur zijn als het kopen en verkopen met mogelijk verlies.
http://www.flamingotravel.com.vn/rentals
Hier staat $12 per dag, maar voor een langere periode kun je uiteraard wat van de prijs afkrijgen.
1 nadeel kleeft hieraan: Je moet een behoorlijke borg betalen in HCMC, deze krijg je terug in Hanoi. Zoek een backpacker die net zijn reis in Vietnam begint en die het bedrag dan over wil nemen.
Persoonlijk heb ik Vietnam met een motor gedaan en zou ik dit nooit met de bus willen doen.
Dat was voor mij echt het gevoel van ultieme vrijheid.
Grote afstanden kunnen ook met de trein afgelegd worden, motor kan mee namelijk. Denk hieraan voor Nha Trang - Da Nang en Da Nang - Hanoi.
Aangezien je met een tijdsschema zit zou ik persoonlijk een motor huren i.p.v. kopen.
Ik heb een Honda Future X gehuurd bij Flamingo Travel in Ho Chi Minh en deze ingeleverd in Hanoi.
Betaalde hier $10 per dag voor als ik het me goed herinner.
Indien je vast zit aan een tijdsschema kan bovenstaand net zo duur zijn als het kopen en verkopen met mogelijk verlies.
http://www.flamingotravel.com.vn/rentals
Hier staat $12 per dag, maar voor een langere periode kun je uiteraard wat van de prijs afkrijgen.
1 nadeel kleeft hieraan: Je moet een behoorlijke borg betalen in HCMC, deze krijg je terug in Hanoi. Zoek een backpacker die net zijn reis in Vietnam begint en die het bedrag dan over wil nemen.
Bedankt voor de reacties. Ik denk dat ik het bij alleen Vietnam houd en vanaf HCMC eerst naar Hanoi vlieg en dan terugreis naar HCMC. Als ik dat goed in die tijd red dan kan ik bij terugkomst vanaf HCMC nog naar de mekong delta. Helaas heb ik geen motorrijbewijs, anders had dat vast en zeker een mooie ervaring geweest. Dalat - Pleiku lijkt me inderdaad een aardige route. Naar mijn idee is het noorden wat mooier. Als ik het daar leuk heb zou ik op een gegeven moment wat sneller naar het zuiden kunnen.
Wij waren blij met de route van noord naar zuid.
Sapa bleek erg koud maar wel de moeite waard hoor met de trein.
En aan het eind van de reis waren we in het warmere zuiden en aangezien jij de kou ontvlucht lijkt me dat jij dat ook wel fijn zal vinden
Sapa bleek erg koud maar wel de moeite waard hoor met de trein.
En aan het eind van de reis waren we in het warmere zuiden en aangezien jij de kou ontvlucht lijkt me dat jij dat ook wel fijn zal vinden

-
Qua motorrijden: Je zou ook nog achterop kunnen bij een easyrider. Dan hoef je niet zelf te rijden, maar ervaar je veel meer van de omgeving dan dat je in een bus zit. Mijn ervaring is dat je bussen al snel zat bent en ik viel dan ook altijd snel in slaap. Jammer van de mooie uitzichten.
Ik ben vandaag teruggekomen, heb een mooie en leuke reis gehad. Met o.a. vier binnenlandse vluchten veel kunnen zien (HCMC-Hanoi 50 euro, Hanoi-Da nang 20 euro, Da nang-HCMC 30 euro en HCMC-Da Lat 30 euro). Ook vier keer een dag een scooter gehuurd om rond te rijden(in Sapa, Ninh Binh, Cat Ba en Da Lat), tarieven lopen uiteen van $2 tot $6 per dag. Verder in de omgeving van Vinh Long de Mekong delta in geweest en naar Hoi An en Mui Ne geweest.
Hoi @ketting,
heb jij last minute de vluchten geboekt of al langer van te voren?
heb jij last minute de vluchten geboekt of al langer van te voren?
@Rebec
HCMC - Hanoi ongeveer een maand ervoor. De andere vluchten twee á drie dagen van tevoren via de Jetstar app.
HCMC - Hanoi ongeveer een maand ervoor. De andere vluchten twee á drie dagen van tevoren via de Jetstar app.
Ik twijfel of ik zal boeken of niet. Je weet nooit wie of wat je tegenkomt onderweg. Vliegen scheelt heel wat kostbare tijd.
Thanks!
Thanks!
Hoe lang ga je? En waar begin/eindig je? Ik heb alleen het begin en einde vastgelegd en heb het daar tussenin open gehouden.
Ik reis van Hanoi naar Ho chi Minh. Ben op dit moment in Hoi An. En heb van tevoren alleen een vlucht geboekt van Ho chi Minh naar Bangkok waar ik verder reis. Heb er wel een beetje spijt van, want moet nu per se 7 april mijn vlucht nemen. Had liever wat flexibeler kunnen zijn. Mijn ticket een 1,5 maandag van tevoren geboekt bang dat het heel duur zou worden. Maar de prijzen zijn op dit moment net zo goedkoop. Heb donderdag wel een vlucht geboekt van Danang naar Dalat. Heb het 3 dagen van tevoren geboekt. Was 67 euro inclusief backpack anders was het een busreis van 17 uur.... Was wat duurder omdat het hoogseizoen is in Dalat en Dalat heel populair is bij Vietnamese toeristen. Ik zou zelf de volgende keer niets boeken van tevoren. Ik reis alleen en ben zoveel mensen tegengekomen dat het weleens leuk is om dezelfde kant op te gaan.
Ik land op Hanoi en reis in drie weken naar HCMC.
Ik wil eigenlijk zo veel mogelijk open houden. Ook met tourtjes boeken. Je weet nooit wie of wat je tegenkomt.
Maar het ticket kost nu zo goedkoop en ik heb geen zin om van Da nang anderhalve dag in een trein te zitten. Moeilijk!
Ik wil eigenlijk zo veel mogelijk open houden. Ook met tourtjes boeken. Je weet nooit wie of wat je tegenkomt.
Maar het ticket kost nu zo goedkoop en ik heb geen zin om van Da nang anderhalve dag in een trein te zitten. Moeilijk!
Een week van tevoren kan je vaak nog makkelijk goedkoop n vlucht boeken. Hoor het van veel mensen hier dat ze last minute n goedkope vlucht boeken. Ligt natuurlijk ook aan de periode waarin je reist. Tourtjes sowieso niet van tevoren boeken. Kan je vaak n avond van tevoren nog boeken. En voordat je een tour boekt, goed kijken naar het weer. Ik heb alleen de Halong Bay tour geboekt. Sapa op mezelf gedaan en was een fantastische ervaring en niet toeristisch. Als je wilt kan ik mijn accommodaties enzo doorgeven.