Route midden Amerika
-
Route midden Amerika
Hallo allemaal,
26 februari vlieg ik naar San José in Costa Rica en 23 april weer naar Amsterdam vanaf Cancun. Ik heb dus (maar) 8 weken. Aangekomen in Costa Rica vertrek ik de volgende dag naar Puerto Viejo de Talamanca voor een week Spaanse les. Daarna heb ik dus nog 7 weken over om in Cancun te komen.
Ik weet dat dit weinig is en het doorreizen wordt.
Mijn padi heb ik al en vind duiken erg leuk, surfen kan ik nog niet maar wil ik wel gaan oefenen deze vakantie.
Hebben jullie tips voor mij over hoelang in welk land te verblijven?
Over Guatemala heb ik hele leuke verhalen gehoord en in Belize wil ik graag duiken. Over Honduras en El Salvador weet ik eigenlijk niks.
Is het bijvoorbeeld geen goed om Honduras over te slaan? Of zijn hier ook must see's die ik in de andere landen niet kan zien?
Qua budget zit ik goed, daar maak ik me niet heel veel zorgen over. Meer aan tijd tekort. Is het handig misschien een keer een vlucht te nemen?
Alle tips zijn welkom.
Groetjes Thomas
26 februari vlieg ik naar San José in Costa Rica en 23 april weer naar Amsterdam vanaf Cancun. Ik heb dus (maar) 8 weken. Aangekomen in Costa Rica vertrek ik de volgende dag naar Puerto Viejo de Talamanca voor een week Spaanse les. Daarna heb ik dus nog 7 weken over om in Cancun te komen.
Ik weet dat dit weinig is en het doorreizen wordt.
Mijn padi heb ik al en vind duiken erg leuk, surfen kan ik nog niet maar wil ik wel gaan oefenen deze vakantie.
Hebben jullie tips voor mij over hoelang in welk land te verblijven?
Over Guatemala heb ik hele leuke verhalen gehoord en in Belize wil ik graag duiken. Over Honduras en El Salvador weet ik eigenlijk niks.
Is het bijvoorbeeld geen goed om Honduras over te slaan? Of zijn hier ook must see's die ik in de andere landen niet kan zien?
Qua budget zit ik goed, daar maak ik me niet heel veel zorgen over. Meer aan tijd tekort. Is het handig misschien een keer een vlucht te nemen?
Alle tips zijn welkom.
Groetjes Thomas
Re: Route midden Amerika
Oh 8 weken dat is eigenlijk veel te kort. Honduras overslaan en gek op duiken
, nee! Het duiken op de bay islands is heel mooi en super goedkoop. Je kunt daar dagen duiken voor waar je in Belize 1 dagje voor krijgt.
Helaas zijn vluchten tussen de landen duur maar binnen de landen valt mee. Je zou vanaf Tecigalpa bijvoorbeeld kunnen vliegen naar de bay island dat scheelt je 2 dagen reistijd. El Salvador sowieso overslaan. Guatemala is mooi maar niet zo veilig en met de beperkte tijd die je hebt zou ik daar ook maar een klein stukje van doen.
Mijn suggestie zou zijn
1 week spaanse les
0,5 week richting de grens en stukje belize
2 weken nicaragau alleen de echt higlights Leon, Granada en omtepe
1,5 wk honduras (vliegen naar bay island, daar een dag of 5, 2-3 dagen La ceiba (jungle lodge en raften) en boot-bus naar Copan ruines voor 1 nachtje en daar de grens over.
1,5 week Guatemala helaas geen tijd voor antigua maar je kunt wel naar o.a tikal
0.5 week belize1 dagje duiken de blue hole
1 week yucatan (strand en ruins)

Helaas zijn vluchten tussen de landen duur maar binnen de landen valt mee. Je zou vanaf Tecigalpa bijvoorbeeld kunnen vliegen naar de bay island dat scheelt je 2 dagen reistijd. El Salvador sowieso overslaan. Guatemala is mooi maar niet zo veilig en met de beperkte tijd die je hebt zou ik daar ook maar een klein stukje van doen.
Mijn suggestie zou zijn
1 week spaanse les
0,5 week richting de grens en stukje belize
2 weken nicaragau alleen de echt higlights Leon, Granada en omtepe
1,5 wk honduras (vliegen naar bay island, daar een dag of 5, 2-3 dagen La ceiba (jungle lodge en raften) en boot-bus naar Copan ruines voor 1 nachtje en daar de grens over.
1,5 week Guatemala helaas geen tijd voor antigua maar je kunt wel naar o.a tikal
0.5 week belize1 dagje duiken de blue hole
1 week yucatan (strand en ruins)
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Ik heb niets met surfen, maar San Juan del Sur in Nicaragua schijnt een fantastische plek voor surfers te zijn (heb ik me daar laten vertellen).
Probeer jezelf niet te overhaasten, maar ook te genieten van de vakantie. Ben zelf 10 weken weggeweest van Guatemala tot Costa Rica en dat was echt prima qua tijd. (Ik reis extreem langzaam en omslachtig, dus het had wel sneller gekund
)
Zelf zou ik zeggen:
Costa Rica:
0,5 week om naar Monteverde te gaan (Bedenk dat het meeste wat je in CR doet, ook in Nicaragua kan doen voor de helft van de prijs)
Nicaragua 3 weken en probeer daarin te gaan naar:
Ometepe Island, San Juan del Sur, (Kan je leren surfen en sunday funday meemaken), Granada, Leon en Estelí om naar de Somoto Canyon te gaan en sigarenfabriek (Veel mensen uit de buurt van Esteli komen oorspronkelijk uit Cuba)!
Belize 0,5 week
Dan zou ik proberen om een dag of 5 naar Belize te gaan (Caye Caulker, kan je schitterend duiken). Dat eiland is gewoon geweldig!
In Guatemala zou ik 2 weken blijven om te gaan naar:
Flores (Om naar Tikal te gaan, Maya tempels, echt een must see), Semuc Champey, Anitgua en Lake Atitlan.
En dan heb je nog een week in Mexico.
Honduras heb ik bewust overgeslagen, omdat ik echt heel veel mensen op de reis ben tegengekomen die vertelde dat, op Bay islands na, er weinig te beleven viel in Honduras. En in de periode dat ik er was, waren er flink wat overstromingen in el Salvador, dus daar heb ik eigenlijk niet echt kunnen reizen.
Succes met je reis

Zelf zou ik zeggen:
Costa Rica:
0,5 week om naar Monteverde te gaan (Bedenk dat het meeste wat je in CR doet, ook in Nicaragua kan doen voor de helft van de prijs)
Nicaragua 3 weken en probeer daarin te gaan naar:
Ometepe Island, San Juan del Sur, (Kan je leren surfen en sunday funday meemaken), Granada, Leon en Estelí om naar de Somoto Canyon te gaan en sigarenfabriek (Veel mensen uit de buurt van Esteli komen oorspronkelijk uit Cuba)!
Belize 0,5 week
Dan zou ik proberen om een dag of 5 naar Belize te gaan (Caye Caulker, kan je schitterend duiken). Dat eiland is gewoon geweldig!
In Guatemala zou ik 2 weken blijven om te gaan naar:
Flores (Om naar Tikal te gaan, Maya tempels, echt een must see), Semuc Champey, Anitgua en Lake Atitlan.
En dan heb je nog een week in Mexico.
Honduras heb ik bewust overgeslagen, omdat ik echt heel veel mensen op de reis ben tegengekomen die vertelde dat, op Bay islands na, er weinig te beleven viel in Honduras. En in de periode dat ik er was, waren er flink wat overstromingen in el Salvador, dus daar heb ik eigenlijk niet echt kunnen reizen.
Succes met je reis

Ik kan me wel vinden in het antwoord van @Fernando wat Nicaragua en Belize betreft. Eventueel zou je wat langer in Belize kunnen blijven en ook San Ignasio kunnen bekijken. Niet geweest maar de verhalen en foto's zagen er goed uit! Yucatan is ook erg mooi en zou een mooie plek zijn om je reis te eindigen lekker aan het strand.