3 maanden rondreizen door Europa met de trein, haalbaar?
3 maanden rondreizen door Europa met de trein, haalbaar?
Hallo allemaal,
Mijn naam is Roan de Jong, ik ben 19 jaar oud en wil volgend jaar in juli als ik mijn diploma heb gehaald 3 maanden treinen door Europa met de Interrail pas.
Ik droom al erg lang van een reis als deze en heb een voorlopige planning gemaakt.
Mijn vraag is, zou dit haalbaar zijn?
Hebben jullie nog suggesties en tips, bijvoorbeeld plaatsen die ik echt gezien moet hebben, plaats ze gerust hieronder in een bericht!
Zelf zou ik misschien ook wat natuur willen zien, maar ik weet niet wat leuke plaatsen zijn die makkelijk te bereiken zijn met de trein.
Dit is de route die ik zou willen afleggen:
Dag 1: Heerenveen naar Hamburg (Duitsland)
Dag 2: Hamburg
Dag 3: Hamburg naar Kopenhagen (Denemarken
Dag 4: Kopenhagen
Dag 5: Kopenhagen naar Norrkoping (Zweden)
Dag 6 Norrkoping naar Stockholm
Dag 7 Stockholm
Dag 8: Stockholm naar Sundsvall
Dag 8 Sundsvall naar Ostersund
Dag 9 Ostersund naar Trondheim (Noorwegen)
Dag 10 Trondheim naar Lillehamer
Dag 11 Lillehamer naar Oslo
Dag 12 Oslo
Dag 13 Oslo naar Kristiansand
Dag 14 Kristiansand naar Hirtshals (Denemarken) (Met de boot)
Dag 15 Hirtshals naar Fredericia
Dag 16 Frecericia naar Hamburg (Duitsland)
Dag 16 Hamburg naar Berlijn
Dag 17 Berlijn
Dag 18 Berlijn naar Poznan (Polen)
Dag 19 Poznan naar Warschau
Dag 20 Warschau
Dag 21 Warschau naar Wroclaw
Dag 22 Wroclaw
Dag 23 Wroclaw naar Turnov (Tsjechië)
Dag 24 Turnov naar Praag
Dag 25 Praag
Dag 26 Praag
Dag 27 Praag naar Cesky Krumlov
Dag 28 Cesky Krumlov naar Wenen (Oosterijk)
Dag 29 Wenen
Dag 30 Wenen naar Bratislava (Slowakije)
Dag 31 Bratislava
Dag 32 Bratislava naar Budapest (Hongarije)
Dag 33 Budapest
Dag 34 Budapest naar Szeged
Dag 35 Szeged naar Arad (Roemenië)
Dag 36 Arad naar Baile Hecrulane
Dag 37 Baile Hecrulane naar Boekarest
Dag 38 Boekarest
Dag 39 Boekarest naar Pleven (Bulgarije)
Dag 40 Pleven naar Sofia
Dag 41 Sofia
Dag 42 Sofia naar Nis (Servie)
Dag 43 Nis naar Skopje (Macedonia)
Dag 44 Skopje
Dag 45 Skopje naar Nis (Servie)
Dag 46 Nis naar Belgrado
Dag 47 Belgrado
Dag 48 Belgrado naar Podgorcia (Montenegro
Dag 49 Podgorcia
Dag 49 Podgorcia naar Sarajevo (Bosnië en Herzegovina) (met de bus)
Dag 50 Sarajevo
Dag 51 Sarajevo naar Banja Luka
Dag 52 Banja Luka naar Zagreb (Kroatië
Dag 53 Zagreb
Dag 54 Zagreb naar Ljubljana (Slovenie)
Dag 55 Ljubljana
Dag 56 Ljubljana naar Venezia Mestre
Dag 57 Venezia Mestre naar Milaan
Dag 58 Milaan
Dag 59 Milaan naar Vaduz (Liechtenstein)
Dag 60 Vaduz
Dag 61 Vaduz naar Zurich (Zwitserland)
Dag 62 Zurich naar Bern
Dag 63 Bern
Dag 64 Bern naar Parijs (Frankrijk)
Dag 65 Parijs
Dag 66 Parijs
Dag 67 Parijs naar Londen (Engeland)
Dag 68 Londen
Dag 69 Londen
Dag 70 Londen naar Oxford
Dag 71 Oxford
Dag 72 Oxford naar York
Dag 73 York naar Edingburgh (Schotland)
Dag 74 Edingburgh
Dag 75 Edingburgh naar Glasgow
Dag 76 Glasgow naar Cairnryan
Dag 77 Cairnryan naar Belfast (Noord Ierland) (Met de boot)
Dag 78 Belfast
Dag 79 Belfast naar Dublin (Ierland)
Dag 80 Dublin
Dag 81 Dublin naar Holyhead (Engeland) (Met de Boot)
Dag 82 Holyhead naar Manchester
Dag 83 Manchester naar Cardiff (Wales)
Dag 84 Cardiff naar Ashford
Dag 85 Ashford naar Brussel (Belgie)
Dag 86 Brussel
Dag 87 Brussel naar Luxemburg (Luxemburg)
Dag 88 Luxemburg
Dag 89 Luxemburg naar Heerenveen
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten,
Roan
Mijn naam is Roan de Jong, ik ben 19 jaar oud en wil volgend jaar in juli als ik mijn diploma heb gehaald 3 maanden treinen door Europa met de Interrail pas.
Ik droom al erg lang van een reis als deze en heb een voorlopige planning gemaakt.
Mijn vraag is, zou dit haalbaar zijn?
Hebben jullie nog suggesties en tips, bijvoorbeeld plaatsen die ik echt gezien moet hebben, plaats ze gerust hieronder in een bericht!
Zelf zou ik misschien ook wat natuur willen zien, maar ik weet niet wat leuke plaatsen zijn die makkelijk te bereiken zijn met de trein.
Dit is de route die ik zou willen afleggen:
Dag 1: Heerenveen naar Hamburg (Duitsland)
Dag 2: Hamburg
Dag 3: Hamburg naar Kopenhagen (Denemarken
Dag 4: Kopenhagen
Dag 5: Kopenhagen naar Norrkoping (Zweden)
Dag 6 Norrkoping naar Stockholm
Dag 7 Stockholm
Dag 8: Stockholm naar Sundsvall
Dag 8 Sundsvall naar Ostersund
Dag 9 Ostersund naar Trondheim (Noorwegen)
Dag 10 Trondheim naar Lillehamer
Dag 11 Lillehamer naar Oslo
Dag 12 Oslo
Dag 13 Oslo naar Kristiansand
Dag 14 Kristiansand naar Hirtshals (Denemarken) (Met de boot)
Dag 15 Hirtshals naar Fredericia
Dag 16 Frecericia naar Hamburg (Duitsland)
Dag 16 Hamburg naar Berlijn
Dag 17 Berlijn
Dag 18 Berlijn naar Poznan (Polen)
Dag 19 Poznan naar Warschau
Dag 20 Warschau
Dag 21 Warschau naar Wroclaw
Dag 22 Wroclaw
Dag 23 Wroclaw naar Turnov (Tsjechië)
Dag 24 Turnov naar Praag
Dag 25 Praag
Dag 26 Praag
Dag 27 Praag naar Cesky Krumlov
Dag 28 Cesky Krumlov naar Wenen (Oosterijk)
Dag 29 Wenen
Dag 30 Wenen naar Bratislava (Slowakije)
Dag 31 Bratislava
Dag 32 Bratislava naar Budapest (Hongarije)
Dag 33 Budapest
Dag 34 Budapest naar Szeged
Dag 35 Szeged naar Arad (Roemenië)
Dag 36 Arad naar Baile Hecrulane
Dag 37 Baile Hecrulane naar Boekarest
Dag 38 Boekarest
Dag 39 Boekarest naar Pleven (Bulgarije)
Dag 40 Pleven naar Sofia
Dag 41 Sofia
Dag 42 Sofia naar Nis (Servie)
Dag 43 Nis naar Skopje (Macedonia)
Dag 44 Skopje
Dag 45 Skopje naar Nis (Servie)
Dag 46 Nis naar Belgrado
Dag 47 Belgrado
Dag 48 Belgrado naar Podgorcia (Montenegro
Dag 49 Podgorcia
Dag 49 Podgorcia naar Sarajevo (Bosnië en Herzegovina) (met de bus)
Dag 50 Sarajevo
Dag 51 Sarajevo naar Banja Luka
Dag 52 Banja Luka naar Zagreb (Kroatië
Dag 53 Zagreb
Dag 54 Zagreb naar Ljubljana (Slovenie)
Dag 55 Ljubljana
Dag 56 Ljubljana naar Venezia Mestre
Dag 57 Venezia Mestre naar Milaan
Dag 58 Milaan
Dag 59 Milaan naar Vaduz (Liechtenstein)
Dag 60 Vaduz
Dag 61 Vaduz naar Zurich (Zwitserland)
Dag 62 Zurich naar Bern
Dag 63 Bern
Dag 64 Bern naar Parijs (Frankrijk)
Dag 65 Parijs
Dag 66 Parijs
Dag 67 Parijs naar Londen (Engeland)
Dag 68 Londen
Dag 69 Londen
Dag 70 Londen naar Oxford
Dag 71 Oxford
Dag 72 Oxford naar York
Dag 73 York naar Edingburgh (Schotland)
Dag 74 Edingburgh
Dag 75 Edingburgh naar Glasgow
Dag 76 Glasgow naar Cairnryan
Dag 77 Cairnryan naar Belfast (Noord Ierland) (Met de boot)
Dag 78 Belfast
Dag 79 Belfast naar Dublin (Ierland)
Dag 80 Dublin
Dag 81 Dublin naar Holyhead (Engeland) (Met de Boot)
Dag 82 Holyhead naar Manchester
Dag 83 Manchester naar Cardiff (Wales)
Dag 84 Cardiff naar Ashford
Dag 85 Ashford naar Brussel (Belgie)
Dag 86 Brussel
Dag 87 Brussel naar Luxemburg (Luxemburg)
Dag 88 Luxemburg
Dag 89 Luxemburg naar Heerenveen
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten,
Roan
Re: 3 maanden rondreizen door Europa met de trein, haalbaar?
Ik weet niet wat je budget is? Treinen zijn niet (altijd) goedkoop en je legt grote afstanden af.
Je houdt van treinen. Wanneer je primaire doel van de reis het zitten in de trein is en het bekijken van landschappen vanuit de trein, dan is dit een prima reis. wil je echter ook wat zien en ervaren van de landen die je bezoekt, dan zou ik gaan schrappen. In de meeste steden kan je je makkelijk 3-4 volle dagen vermaken, terwijl jij meestal maar één dag in zo'n stad bent.
Natuur is niet altijd makkelijk per trein te bezoeken, maar je kan wel vanuit een stad met treinstation een bus nemen of een excursie boeken. Er zijn zoveel mogelijkheden! Het gebergte en Rila klooster vanuit Sofia. Kanoën in de fjorden bij Noorwegen. Vanuit Zagreb naar de Plitvice watervallen (dit zou ik in 2 dagen doen en niet als dagtrip, je kan dan ook stoppen bij Rastoke). Het meer van Bled in Slovenië.
Persoonlijk zou ik dus een (groot) deel van de landen schrappen en me focussen op bijvoorbeeld oost Europa en de Balkan. Scandinavië is prachtig, maar duur. Voor mij is dat meer een bestemming voor met de auto. Engeland en Ierland zijn prachtig, maar het is haasten om het erbij te doen. Daarnaast zijn treinen daar onbetaalbaar als je niet op tijd boekt en bussen naar National Trust sites rijden slechts infrequent.
Je houdt van treinen. Wanneer je primaire doel van de reis het zitten in de trein is en het bekijken van landschappen vanuit de trein, dan is dit een prima reis. wil je echter ook wat zien en ervaren van de landen die je bezoekt, dan zou ik gaan schrappen. In de meeste steden kan je je makkelijk 3-4 volle dagen vermaken, terwijl jij meestal maar één dag in zo'n stad bent.
Natuur is niet altijd makkelijk per trein te bezoeken, maar je kan wel vanuit een stad met treinstation een bus nemen of een excursie boeken. Er zijn zoveel mogelijkheden! Het gebergte en Rila klooster vanuit Sofia. Kanoën in de fjorden bij Noorwegen. Vanuit Zagreb naar de Plitvice watervallen (dit zou ik in 2 dagen doen en niet als dagtrip, je kan dan ook stoppen bij Rastoke). Het meer van Bled in Slovenië.
Persoonlijk zou ik dus een (groot) deel van de landen schrappen en me focussen op bijvoorbeeld oost Europa en de Balkan. Scandinavië is prachtig, maar duur. Voor mij is dat meer een bestemming voor met de auto. Engeland en Ierland zijn prachtig, maar het is haasten om het erbij te doen. Daarnaast zijn treinen daar onbetaalbaar als je niet op tijd boekt en bussen naar National Trust sites rijden slechts infrequent.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Hallo Jenny,
Bedankt voor je tips.
In de trein zitten en landschappen bekijken is wel iets wat ik erg leuk vind.
Ik wil het treinen doen met een Interrail tickets.
Dat schrappen is misschien inderdaad een goed idee. Het kleine rondje Scandinavië spreekt me erg aan, ik denk dat ik dat niet oversla.
Ik hoef niet perse lang in een stad zijn, soms vind ik het al genoeg om de hoogtepunten van een stad te zien.
Zelf zit ik er dan over te denken om in elk geval België en Luxemburg te schrappen. Ook zou ik Zurich kunnen schrappen en meteen van Vaduz naar Bern doorreizen, Zurich is namelijk een hele dure plaats.
Over andere landen die ik eventueel wil schrappen zal ik eerst nog even nadenken
De Plitvice watervallen, het Rila klooster en het meer van Bled in Slovenië spreken mij erg aan.
Mijn budget dat ik beschikbaar heb voor deze reis in ongveer €10.0000
Bedankt voor je tips.
In de trein zitten en landschappen bekijken is wel iets wat ik erg leuk vind.
Ik wil het treinen doen met een Interrail tickets.
Dat schrappen is misschien inderdaad een goed idee. Het kleine rondje Scandinavië spreekt me erg aan, ik denk dat ik dat niet oversla.
Ik hoef niet perse lang in een stad zijn, soms vind ik het al genoeg om de hoogtepunten van een stad te zien.
Zelf zit ik er dan over te denken om in elk geval België en Luxemburg te schrappen. Ook zou ik Zurich kunnen schrappen en meteen van Vaduz naar Bern doorreizen, Zurich is namelijk een hele dure plaats.
Over andere landen die ik eventueel wil schrappen zal ik eerst nog even nadenken
De Plitvice watervallen, het Rila klooster en het meer van Bled in Slovenië spreken mij erg aan.
Mijn budget dat ik beschikbaar heb voor deze reis in ongveer €10.0000
allereerst; superleuk idee zeg! En erg gaaf!
Wil je perse naar Wroclaw? Je zou namelijk ook vanuit Warschau naar Krakow kunnen gaan en dan richting Praag. Het traject Warschau - Wroclaw is namelijk een traject waar vooral de langzame goedkope stoptreinen rijden; TLK. Dan duurt de reis tussen de 5 a 6 uur. Met de EIC ben je 3 uur en 40 minuten onderweg. Dit is een duurdere trein, een moderne trein maar rijdt dus ook minder vaak. Met interrail betaal je voor deze volgens mij altijd een toeslag. Ik ben overigens in alle Poolse steden die jij aandoet geweest
Zijn stuk voor stuk leuke steden. Als je nog informatie zoekt, op deze site is veel te vinden en anders kun je het altijd vragen! Qua natuur kun je in Polen ook naar Zakopane. Deze is met de trein wat minder goed bereikbaar tegenwoordig, er rijden wel treinen vanuit Warschau maar ben je ontzettend lang onderweg. Kun je beter eerst naar Krakow en dan naar Zakopane per bus.
Andere steden van jouw lijst waar ik geweest ben; Hamburg,Kopenhagen, Stockholm, Oslo (wel heel kort), Berlijn, Wenen, Budapest, Boekarest, Edinburgh en natuurlijk Parijs en Londen
Dus roep maar als je over een bepaalde stad wat meer wil weten, dan zal ik je wat tips geven!
Welke reisplanner gebruik je? http://www.bahn.de geeft altijd wel goede indicatie vind ik.
Qua schrappen; de kans dat je naar België gaat is natuurlijk nog aanzienlijk groot omdat het makkelijk te doen is vanuit Nederland. Idem voor Duitsland maar daar kom je toch doorheen als je gaat interailen vaak.
Wil je perse naar Wroclaw? Je zou namelijk ook vanuit Warschau naar Krakow kunnen gaan en dan richting Praag. Het traject Warschau - Wroclaw is namelijk een traject waar vooral de langzame goedkope stoptreinen rijden; TLK. Dan duurt de reis tussen de 5 a 6 uur. Met de EIC ben je 3 uur en 40 minuten onderweg. Dit is een duurdere trein, een moderne trein maar rijdt dus ook minder vaak. Met interrail betaal je voor deze volgens mij altijd een toeslag. Ik ben overigens in alle Poolse steden die jij aandoet geweest

Andere steden van jouw lijst waar ik geweest ben; Hamburg,Kopenhagen, Stockholm, Oslo (wel heel kort), Berlijn, Wenen, Budapest, Boekarest, Edinburgh en natuurlijk Parijs en Londen

Welke reisplanner gebruik je? http://www.bahn.de geeft altijd wel goede indicatie vind ik.
Qua schrappen; de kans dat je naar België gaat is natuurlijk nog aanzienlijk groot omdat het makkelijk te doen is vanuit Nederland. Idem voor Duitsland maar daar kom je toch doorheen als je gaat interailen vaak.
We zijn bezig met een aantal interrail artikelen. Hierin staan ook redelijk wat tips. Ik verwacht dat deze binnenkort online kunnen.
Je bestemmingen zullen namelijk ook redelijk je dagbudget bepalen.
@lisaruigrok heb jij nog tips?
Je bestemmingen zullen namelijk ook redelijk je dagbudget bepalen.
@lisaruigrok heb jij nog tips?
Wellicht alles ten weste van ons voor een andere keer bewaren zodat je hier en daar meer tijd hebt?
Ik mis overigens Krakow in de lijst. Ontzettend mooie stad (beter dan Warschau) en hier kan je makkelijk 3 dagen spenderen: 1 dag Auschwitz, 1 dag zoutmijnen + schindlers museum, 1 dag stad zelf.
Ik mis overigens Krakow in de lijst. Ontzettend mooie stad (beter dan Warschau) en hier kan je makkelijk 3 dagen spenderen: 1 dag Auschwitz, 1 dag zoutmijnen + schindlers museum, 1 dag stad zelf.
-
Eerst even over de haalbaarheid van je reis. Leuk dat je van te voren een planning hebt gemaakt, maar ik kan je nu al vertellen dat je dit schema niet 3 maanden gaat volhouden. Het is beter om voor een kleinere regio te kiezen en daar meer plekken te bezichtigen. Daarnaast ben je uitgeput als je om de dag reist en zie je veel meer van een stad als je er wat langer blijft. Maar daarover lees je binnenkort meer op AroundTheGlobe.
Tijdens mijn interrailreis door de Balkan afgelopen zomer heb ik ook gemerkt dat je rust pakken in de natuur lastig is, omdat de verbindingen minder goed zijn dan die tussen grote steden. Ik denk wel dat het een aanvulling is op je reis, maar het is wel aan te raden om van te voren wat dingen uit te zoeken. Vooral als je maar een korte tijd op een plek krijgt. Ik zie dat je van plan bent om naar Slovenië te gaan: in dat geval zou ik zeker even kijken of je een dag naar Lake Bled kan gaan. Van andere reizigers hoorde ik dat die plek vanuit Ljubljana goed te bereiken is. Ook de Plitvicemeren in Kroatië zijn erg mooi. Minder goed te bereiken dan Lake Bled, maar het is mogelijk!
Tijdens mijn interrailreis door de Balkan afgelopen zomer heb ik ook gemerkt dat je rust pakken in de natuur lastig is, omdat de verbindingen minder goed zijn dan die tussen grote steden. Ik denk wel dat het een aanvulling is op je reis, maar het is wel aan te raden om van te voren wat dingen uit te zoeken. Vooral als je maar een korte tijd op een plek krijgt. Ik zie dat je van plan bent om naar Slovenië te gaan: in dat geval zou ik zeker even kijken of je een dag naar Lake Bled kan gaan. Van andere reizigers hoorde ik dat die plek vanuit Ljubljana goed te bereiken is. Ook de Plitvicemeren in Kroatië zijn erg mooi. Minder goed te bereiken dan Lake Bled, maar het is mogelijk!
@menasil
Bedankt voor je reactie!
Nee Wroclaw hoeft niet perse, dat was meer, omdat ik naar Praag wou en het wel op de route lag, Ik heb wat informatie op gezocht over Krakow en dat lijkt me een mooiere stad om te bezoeken dan Wroclaw.
De steden die jij al hebt bezocht, denk jij dat het haalbaar is om die steden in 1 dag te bekijken of zou ik er meer dagen voor moeten vrijmaken?
De routeplanner die ik gebruik is deze: http://nl.interrail.eu/plan-your-trip/i ... -timetable
@Ralph Dat is inderdaad een idee, ik zal daar even over nadenken.
@lisaruigrok Dat idee had ik zelf ook al een beetje.
Ik kom zelf vaak wel tot rust in een trein, maar als ik steeds steden bezoek is dat ook vermoeiend.
In de natuur of rustige plaatsjes tot rust komen lijkt mij inderdaad best wel verstandig.
Heb jij zelf ook nog suggesties, wat voor plaatsen ik kan bezoeken om 1 dag of 2 dagen tot rust te komen?
Bedankt voor je reactie!
Nee Wroclaw hoeft niet perse, dat was meer, omdat ik naar Praag wou en het wel op de route lag, Ik heb wat informatie op gezocht over Krakow en dat lijkt me een mooiere stad om te bezoeken dan Wroclaw.
De steden die jij al hebt bezocht, denk jij dat het haalbaar is om die steden in 1 dag te bekijken of zou ik er meer dagen voor moeten vrijmaken?
De routeplanner die ik gebruik is deze: http://nl.interrail.eu/plan-your-trip/i ... -timetable
@Ralph Dat is inderdaad een idee, ik zal daar even over nadenken.
@lisaruigrok Dat idee had ik zelf ook al een beetje.
Ik kom zelf vaak wel tot rust in een trein, maar als ik steeds steden bezoek is dat ook vermoeiend.
In de natuur of rustige plaatsjes tot rust komen lijkt mij inderdaad best wel verstandig.
Heb jij zelf ook nog suggesties, wat voor plaatsen ik kan bezoeken om 1 dag of 2 dagen tot rust te komen?
Nog even voor iedereen die dit topic leest,
Welke landen of steden zouden jullie als eerste schrappen uit mijn planning?
Is Skopje in Macedonië bijvoorbeeld een plaats die ik echt gezien moet hebben tijdens deze trip?
En wat denken jullie van Milaan? Is dit een must see plaats of kan ik die ook wel schrappen van mijn lijstje?
Welke landen of steden zouden jullie als eerste schrappen uit mijn planning?
Is Skopje in Macedonië bijvoorbeeld een plaats die ik echt gezien moet hebben tijdens deze trip?
En wat denken jullie van Milaan? Is dit een must see plaats of kan ik die ook wel schrappen van mijn lijstje?
Aanvullend: ik denk dat je planning niet realistisch is. Wellicht gewoon een lijstje maken van steden die je wil zien en dan merk je vanzelf wel hoe ver je komt.
De fout die veel mensen in het begin maken is dat ze veel (en dan ook echt veel teveel) willen doen in de tijd die ze hebben. Je kan beter de helft goed gezien hebben dan achteraf merken dat je nergens 'echt' geweest bent. Dat zou erg jammer zijn.
De fout die veel mensen in het begin maken is dat ze veel (en dan ook echt veel teveel) willen doen in de tijd die ze hebben. Je kan beter de helft goed gezien hebben dan achteraf merken dat je nergens 'echt' geweest bent. Dat zou erg jammer zijn.
-
Over je planning: ik ben echt groot fan van de Balkan, dus ik zou Macedonië zeker op je lijst laten. Alle balkanlanden hebben iets eigens, dus het is een groot en uitgestrekt gebied met veel mogelijkheden en toffe plekken om te bezoeken. Een stad als Milaan zul je wellicht eerder bezoeken als stedentrip, terwijl de Balkan echt een plek is waar je niet snel even heen zou vliegen. Ik in ieder geval niet. Tijdens zo'n interrailreis kun je daar heel goedkoop leven en het is erg mooi.
Plekken waar je tot rust kan komen tijdens je reis: Lake Bled en de Plitvicemeren, zoals ik al eerder noemde. Daarnaast is er een leuk stadsstrand (Ada Ciganlija) in Belgrado, kun je Mount Vitosha beklimmen in Sofia en zijn er genoeg plekken waar je kunt kanoën.
Plekken waar je tot rust kan komen tijdens je reis: Lake Bled en de Plitvicemeren, zoals ik al eerder noemde. Daarnaast is er een leuk stadsstrand (Ada Ciganlija) in Belgrado, kun je Mount Vitosha beklimmen in Sofia en zijn er genoeg plekken waar je kunt kanoën.
-
Daarnaast is het een groot misverstand dat je uitrust tijdens een treinreis. Je moet je voorstellen dat je soms wel 8 uur in de trein rondhangt, een beetje leest, een beetje slaapt. Daar wordt je heel loom van. Hetzelfde geldt voor nachttreinen die soms alles behalve relaxed zijn. Je kan dus beter een extra dag genieten van een mooie stad en goed slapen dan dat je er vanuit gaat dat je in de trein wel bijtankt.
Een eerlijk antwoord op de vraag mbt de steden? Die wil ik best geven
Ik denk dat je meer tijd nodig hebt dan 1 dag om bepaalde steden goed te beleven. Ik heb alleen nog geen advies erover gegeven omdat je aangaf naar aanleiding van de opmerking van Jenny dat je vooral wilt treinen. Zal nu een advies geven voor wat je in 1 dag zou kunnen zien en wat ik zou adviseren. Ik ga er dan vanuit dat je 1 volle dag hebt en dus 2 overnachtingen.
Qua schrappen zou ik overigens denken aan Milaan, Liechtenstein, Zwitserland en Parijs... Of zoals Ralph al zei heel West Europa...Dat kun je namelijk
ook tijdens een andere trip doen. Het is alleen wel afhankelijk van wat je zelf wil en hoe jij je reis wil inrichten
Here we go
Daar waar ik al hele verhalen heb geschreven, verwijs ik soms daar naar door.
Warschau:
In 1 dag kun je hier de highlights zien. Dat komt omdat die redelijk dicht bij elkaar liggen. Highlights zijn dan de Koninklijke route, Palace of Culture & Science, Lazienki park en Warsaw Rising museum. De Koninklijke route loopt vanaf de Old/New Town naar de Nowy Swiat of andersom). Je komt dan langs het Presidentieel paleis, universiteit, de oude stadsmuur, het kasteel plein (plac Zamkowy) en het kasteel. Dat is trouwens niet echt een kasteel zoals wij die kennen maar meer paleis-achtig. Ik vond de inrichting echter wat tegenvallen. Er tegenover zit een window viewing terrace. Niet duur en leuk uitzicht. Wel smalle trappen. Palace of Culture & Science ligt tegenover het centraal station. Als je tijd hebt, kun je ook met de lift naar boven om te genieten van het uitzicht. Zou het alleen niet doen als die in de wolken hangt, dan zie je niets. Lazienki park is een van de mooiste parken in Warschau en heerlijk om te ontspannen. Maar niet doen bij regen
Warsaw Rising Museum gaat over opstand op 1 augustus 1944 in de Tweede Wereldoorlog en het hele museum gaat over Polen in de Tweede Wereldoorlog en dan in het bijzonder Warschau. Erg goed gemaakt. Ik zou dit museum echt aanbevelen want je begrijpt dan ook waarom Warschau zo modern en nieuw is! Ik denk dat je hier wel genoeg aan hebt voor 1 dag. Natuurlijk kun je veel meer zien, maar als je je moet beperken, doe het dan hier
(ik ben zelf een grote Polen fan, maar ook realistisch dat je ergens moet schrappen...als het niet nodig zou zijn, zou ik hier meer tijd doorbrengen nl)
Krakow:
@Ralph heeft het eigenlijk al samengevat
Ik heb hetzelfde gedaan en 3 volle dagen mij de eerste keer vermaakt met de stad zelf, Auschwitz en bezoek aan de zoutmijnen. Schindlers List museum heb ik de 2e keer pas gedaan omdat die de 1e keer net dicht was op de dag dat ik zou kunnen gaan. Als je Krakow serieus overweegt, wil ik wel aangeven wat je in die dag in de stad zou kunnen zien 
Poznan:
Even moeten graven. ik was er in 2011 en ik was die dag dat ik aankwam niet lekker. Ik was er zelf 3 nachten waarbij ik 2 volle dagen had. Wil je vooral de stad zien, dan kan dat in één dag. Ik heb de 2e dag gebruikt om te wandelen rondom het maltameer, musea te bezoeken en ook de dierentuin. Verder ben ik ook naar de citadel gegaan. Maar je kan het centrum van Poznan snel bekijken. Ik zou ook Museum of Poznan June 1956 willen aanbevelen. Dit gaat over arbeidersopstand in Juni 1956 in Poznan. Best wel een bijzonder moment in de Poolse geschiedenis en zo leer je ook wat meer daarover. Poznan is een echte museumstad van wat ik mij er van herinner. In de toeristeninformatie hebben ze ook Nederlandse boekjes
Kopenhagen
Mijn bezoek was 2,5 dag voor een stedentrip waarbij ik ook nog eens 1 dag echt verrot voelde. Dat zegt wel wat over m'n tempo die dag
De bekendste attractie is de kleine Zeemeermin maar zij is echt heel klein. Ze is te vinden aan de rand van Kastellet, een fort, bij de haven. Er staan vaak groepen mensen erom heen. Kastellet is leuk om even te wandelen want het is ook soort park. Daarnaast zou ik zeker Nyhavn doen en met een bootje meegaan. Dan zie je veel van Kopenhagen vanaf het water. Je hebt een aantal bekendere paleizen in Kopenhagen die er mooi zijn en ook wat tijd vragen als je ze van binnen wil bezoeken. En er is een bijzondere kerk waarbij je buitenom kan lopen naar boven, tot in de top (Vor Frelsers Kirke). Ik weet niet waar je interesse liggen maar ik zou denk ik toch wel meer dan 1 volle dag willen besteden in Kopenhagen. Zo kom je ook wat meer tot rust.
Stockholm
Was voor mij ook een flitsbezoek. We kwamen vrijdagavond aan en zondagmiddag ging ik alweer naar huis (was rondreis Finland/Zweden). Dus ik zou zeggen; je kan zeker wel wat zien in 1 volle dag! Zie hier mijn beschrijving van wat ik toen heb gedaan stockholm-t26031.html. Dan zie je ook wat haalbaar is in 1 dag
Dan hoef ik ook niet alles tweede keer te typen en vragen die je hebt, stel je gewoon hier!
Hamburg
Ik ben hier een weekend heen geweest. Je kan in 1 dag best wel wat zien, eea ook afhankelijk hoeveel musea je in zou willen. Zie hier wat ik heb gedaan: hamburg-bremen-hoe-invullen-t27572.html. Verder zag ik in je huidige schema dat je hier wat meer tijd hebt dan 1 dag. Ook gelet op de eerdere opmerkingen, kijk goed wanneer je extra tijd pakt om ook te kunnen relaxen, dan kan een andere stad best snel (en dat kan bij Hamburg)
Oslo
Dit heb ik in één dagtrip gedaan vanuit Hamar en dat vond ik zelf echt te kort. In deze dagtrip ben ik naar Vigelandsparken geweest en vervolgens gewandeld van koningsslott via de Karl Johans Gate richting gemeentehuis, Aker Brygge en Akerhusslot. Musea heb ik niet kunnen doen en dat vond ik zelf jammer. Er zijn best wel wat mooie musea in Oslo. Zou dus hier meer tijd spenderen.
Wenen
Dit was voor mij een gedwongen 24 uurs stop op weg naar Astana. Kun je dan veel zien? Ook hier geldt, dat er natuurlijk veel meer te zien is maar zie hier wat ik heb kunnen doen: stopover-wenen-t28879.html
Budapest
Hier heb ik de tijd genomen. Ik had zelf ruim 2,5 dag voor sightseeing, voor de rest was ik 'bezet' door het schaatsen. Gelet op de grootte van de stad zou ik zeker hier minstens 2 volle dagen zijn zodat je 1 dag de tijd hebt voor Buda en 1 dag de tijd hebt voor Pest. Ook kun je hier een badhuis in en dat is wel een must als je in Budapest bent. Heb je meteen wat ontspanning. Eerlijk gezegd vind ik 1 dag voor deze stad echt heel erg zonde!
Boekarest
Dit is voor mij al ontzettend lang geleden....Ik was er op studiereis dus ik zat er heel erg lang en heb dus werkelijk alle tijd van de wereld gehad
Wellicht dat @tikva hier een advies voor heeft? Jij was er toch geweest of ben ik in de war?
Parijs
Ik weet niet óf je deze nog gaat doen maar deze stad is zo onwijs groot, dat je daar me gemak één week kan blijven. Ik denk dat je in de tijd die je nu gepland hebt staan (2 volle dagen) best wel wat van Parijs kan zien. Wat zou je willen? Vooral veel van de buitenkant of ook van binnen?
Londen
Hier ben ik al ontzettend vaak geweest en geloof me, je raak niet uitgekeken. Het is zo onwijs groot! Tip: Neem een Londonpass. Dat bespaart je zoveel geld en zoveel wachten omdat je vaak fasttrack entree hebt. Ik vind het lastig te zeggen wat je kan zien in 2 dagen Londen en perse moet zien... Ik denk in ieder geval de Tower Bridge, Parlement, Big Ben, London Tower (inc binnen! Daar liggen de kroonjuwelen), Oxford Street, Harrods, Westminster Abbey, Sint Pauls Cathedral, Buckingham Palace, Kenington Palace en Hide Park
En dan ben ik vast nog een hoop vergeten! Natuurlijk barst het in Londen ook van de musea.
Edinburgh
Ik heb daar 1 volle dag gelopen omdat we niet langer er hadden. Ik heb toen vooral alles van de buitenkant gekeken, en alleen het kasteel van de binnenkant maar dat vond ik dan weer net tegenvallen.

Qua schrappen zou ik overigens denken aan Milaan, Liechtenstein, Zwitserland en Parijs... Of zoals Ralph al zei heel West Europa...Dat kun je namelijk
ook tijdens een andere trip doen. Het is alleen wel afhankelijk van wat je zelf wil en hoe jij je reis wil inrichten

Here we go

Warschau:
In 1 dag kun je hier de highlights zien. Dat komt omdat die redelijk dicht bij elkaar liggen. Highlights zijn dan de Koninklijke route, Palace of Culture & Science, Lazienki park en Warsaw Rising museum. De Koninklijke route loopt vanaf de Old/New Town naar de Nowy Swiat of andersom). Je komt dan langs het Presidentieel paleis, universiteit, de oude stadsmuur, het kasteel plein (plac Zamkowy) en het kasteel. Dat is trouwens niet echt een kasteel zoals wij die kennen maar meer paleis-achtig. Ik vond de inrichting echter wat tegenvallen. Er tegenover zit een window viewing terrace. Niet duur en leuk uitzicht. Wel smalle trappen. Palace of Culture & Science ligt tegenover het centraal station. Als je tijd hebt, kun je ook met de lift naar boven om te genieten van het uitzicht. Zou het alleen niet doen als die in de wolken hangt, dan zie je niets. Lazienki park is een van de mooiste parken in Warschau en heerlijk om te ontspannen. Maar niet doen bij regen

Krakow:
@Ralph heeft het eigenlijk al samengevat

Poznan:
Even moeten graven. ik was er in 2011 en ik was die dag dat ik aankwam niet lekker. Ik was er zelf 3 nachten waarbij ik 2 volle dagen had. Wil je vooral de stad zien, dan kan dat in één dag. Ik heb de 2e dag gebruikt om te wandelen rondom het maltameer, musea te bezoeken en ook de dierentuin. Verder ben ik ook naar de citadel gegaan. Maar je kan het centrum van Poznan snel bekijken. Ik zou ook Museum of Poznan June 1956 willen aanbevelen. Dit gaat over arbeidersopstand in Juni 1956 in Poznan. Best wel een bijzonder moment in de Poolse geschiedenis en zo leer je ook wat meer daarover. Poznan is een echte museumstad van wat ik mij er van herinner. In de toeristeninformatie hebben ze ook Nederlandse boekjes

Kopenhagen
Mijn bezoek was 2,5 dag voor een stedentrip waarbij ik ook nog eens 1 dag echt verrot voelde. Dat zegt wel wat over m'n tempo die dag

Stockholm
Was voor mij ook een flitsbezoek. We kwamen vrijdagavond aan en zondagmiddag ging ik alweer naar huis (was rondreis Finland/Zweden). Dus ik zou zeggen; je kan zeker wel wat zien in 1 volle dag! Zie hier mijn beschrijving van wat ik toen heb gedaan stockholm-t26031.html. Dan zie je ook wat haalbaar is in 1 dag

Hamburg
Ik ben hier een weekend heen geweest. Je kan in 1 dag best wel wat zien, eea ook afhankelijk hoeveel musea je in zou willen. Zie hier wat ik heb gedaan: hamburg-bremen-hoe-invullen-t27572.html. Verder zag ik in je huidige schema dat je hier wat meer tijd hebt dan 1 dag. Ook gelet op de eerdere opmerkingen, kijk goed wanneer je extra tijd pakt om ook te kunnen relaxen, dan kan een andere stad best snel (en dat kan bij Hamburg)
Oslo
Dit heb ik in één dagtrip gedaan vanuit Hamar en dat vond ik zelf echt te kort. In deze dagtrip ben ik naar Vigelandsparken geweest en vervolgens gewandeld van koningsslott via de Karl Johans Gate richting gemeentehuis, Aker Brygge en Akerhusslot. Musea heb ik niet kunnen doen en dat vond ik zelf jammer. Er zijn best wel wat mooie musea in Oslo. Zou dus hier meer tijd spenderen.
Wenen
Dit was voor mij een gedwongen 24 uurs stop op weg naar Astana. Kun je dan veel zien? Ook hier geldt, dat er natuurlijk veel meer te zien is maar zie hier wat ik heb kunnen doen: stopover-wenen-t28879.html
Budapest
Hier heb ik de tijd genomen. Ik had zelf ruim 2,5 dag voor sightseeing, voor de rest was ik 'bezet' door het schaatsen. Gelet op de grootte van de stad zou ik zeker hier minstens 2 volle dagen zijn zodat je 1 dag de tijd hebt voor Buda en 1 dag de tijd hebt voor Pest. Ook kun je hier een badhuis in en dat is wel een must als je in Budapest bent. Heb je meteen wat ontspanning. Eerlijk gezegd vind ik 1 dag voor deze stad echt heel erg zonde!
Boekarest
Dit is voor mij al ontzettend lang geleden....Ik was er op studiereis dus ik zat er heel erg lang en heb dus werkelijk alle tijd van de wereld gehad

Parijs
Ik weet niet óf je deze nog gaat doen maar deze stad is zo onwijs groot, dat je daar me gemak één week kan blijven. Ik denk dat je in de tijd die je nu gepland hebt staan (2 volle dagen) best wel wat van Parijs kan zien. Wat zou je willen? Vooral veel van de buitenkant of ook van binnen?
Londen
Hier ben ik al ontzettend vaak geweest en geloof me, je raak niet uitgekeken. Het is zo onwijs groot! Tip: Neem een Londonpass. Dat bespaart je zoveel geld en zoveel wachten omdat je vaak fasttrack entree hebt. Ik vind het lastig te zeggen wat je kan zien in 2 dagen Londen en perse moet zien... Ik denk in ieder geval de Tower Bridge, Parlement, Big Ben, London Tower (inc binnen! Daar liggen de kroonjuwelen), Oxford Street, Harrods, Westminster Abbey, Sint Pauls Cathedral, Buckingham Palace, Kenington Palace en Hide Park

Edinburgh
Ik heb daar 1 volle dag gelopen omdat we niet langer er hadden. Ik heb toen vooral alles van de buitenkant gekeken, en alleen het kasteel van de binnenkant maar dat vond ik dan weer net tegenvallen.
-
- Reisexpert
Wauw, Menasil...!
Mag ik ook 6 karmapunten tegelijk geven??
Mag ik ook 6 karmapunten tegelijk geven??

You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
@menasil Wat een tekst, Ontzettend bedankt hiervoor!
Ik kan hier veel mee en zal hier zeker wat mee doen en mijn planning aanpassen.
Over Krakow gesproken, ja dat komt nu in de plaats voor Wroclaw, dit ook omdat het makkelijker is om vanaf Krakow makkelijker is om direct door te reizen naar Praag, wat weer een dag scheelt.
Parijs en Milaan schrap ik uit mijn lijstje.
Als je een beetje googled is in Vaduz niet heel veel te doen en te bekijken.
Bern lijkt mij persoonlijk wel een erg mooie stad om te bezoeken
@lisaruigrok Dankjewel voor de suggesties! Plitvicemeren ga ik zeker doen, ook Lake Bled komt er bij!

Ik kan hier veel mee en zal hier zeker wat mee doen en mijn planning aanpassen.
Over Krakow gesproken, ja dat komt nu in de plaats voor Wroclaw, dit ook omdat het makkelijker is om vanaf Krakow makkelijker is om direct door te reizen naar Praag, wat weer een dag scheelt.
Parijs en Milaan schrap ik uit mijn lijstje.
Als je een beetje googled is in Vaduz niet heel veel te doen en te bekijken.
Bern lijkt mij persoonlijk wel een erg mooie stad om te bezoeken
@lisaruigrok Dankjewel voor de suggesties! Plitvicemeren ga ik zeker doen, ook Lake Bled komt er bij!