Maand Bali t/m Flores

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
samgeusens
Reiziger

Maand Bali t/m Flores

Bericht door samgeusens »

Beste lezers,

Ik ga 7 december t/m 6 januari met een vriend van mij naar Indonesië. We vliegen op Denpasar en vliegen ook weer terug vanaf hier.

We willen direct na aankomst Ubud bezoeken en willen hier ongeveer 3 dagen blijven. De rest van de reis is nog open. Wat is volgens jullie de beste route en wat mogen we echt niet missen? We zijn ervaren en redelijk snelle reizigers. Wij willen vanaf het eindpunt (richting oosten) terugvliegen naar Denpasar om zo een lange terugreis te vermijden.

Mijn paspoort verloopt op 06-06-2016, is dit een probleem? Ben het even helemaal kwijt namelijk.

We vliegen met Malaysia Airlines, zijn er mensen met ervaring hiermee?

Nog tips qua inentingen en malaria voor deze regio?

Alvast bedankt!
Jenny
Reisexpert

Re: Maand Bali t/m Flores

Bericht door Jenny »

Ik zou niet naar het oosten reizen en dan terugvliegen, maar vliegen naar het oosten en dan overland en met de boot teruggaan. Dit omdat vluchten in het oosten van Indonesië nogal eens uitvallen, en je niet je vliegtuig wilt missen. Daarbij reis je in het regenseizoen door Flores en de condities van de weg zijn dan niet altijd even goed. Banjirs (mud slides) kunnen zorgen voor een paar dagen vertraging omdat er maar weinig wegen zijn en je dus soms een aardig eind om moet reizen.

Je bent de derde vandaag die vraagt om hoogtepunten voor Flores. Onder aan dit draadje staan gerelateerde berichten, heb je die al gezien? :Y

Kort samengevat: paar dagen Maumere en omgeving, Moni, Bajawah en omgeving, Ruteng, Labuan Bajo (snorkelen, duiken, mooie stranden) en dan met de boot in 2 nachten naar Lombok.

je paspoort moet bij inreis nog 6 maanden geldig zijn, jouw paspport verloopt net een paar dagen te vroeg. Uiteraard kun je de gok nemen dat het goed gaat, maar ik zou persoonlijk lekker een nieuw paspoort aanvragen. Je kan er dan weer 10 jaar tegenaan.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
samgeusens
Reiziger

Dankjewel, ik denk dat ik een vlucht boek vanaf Bali naar flores (waar precies weet ik nog niet).

Ik heb dus een maand de tijd, heb ik volgens jou genoeg tijd voor de rest (tussen maumere en bali)? Ik ben een redelijk snelle reiziger, 25 jaar en hou wel van het onbekende, heb ook meerdere vakanties alleen gereisd. Wat is de ideale route in dit tijdsbestek?

Qua budget hou ik nu €40 aan per dag, dit is excl vliegtickets, wat denk je hiervan? Ik reis waarschijnlijk alleen en dus in de periode december/januari.
Ivo1988
Reiziger

Bericht door Ivo1988 »

Een maand zal wel genoeg wezen, heb soortgelijke reis 2 jaar geleden in 3,5 week gedaan namelijk.
Zoals Jenny aangeeft zou ik ook op Maumere vliegen.
Vanaf daar kun je op verschillende manieren het eiland over, bijvoorbeeld met openbaar vervoer begreep ik uit een eerdere post van Jenny.
Zal zelf 7 & 8 december op Bali (Kuta waarschijnlijk) wezen, dus als je nog wat tips wilt onder het genot van een Bintang ben ik daar wel voor te porren :).

€40,- per dag zal genoeg zijn als je weinig extra's doet. De Komodo eilanden staan bekend voor hun mooie duikplekken, dus dat kan een flinke hap uit het budget nemen. Daarnaast is het hoogseizoen rond de jaarwisseling van wat ik gelezen heb online, voornamelijk vanwege de Australische zomervakantie, dit kan hogere prijzen opleveren dan normaliter.
samgeusens
Reiziger

Hoi Ivo,

Lijkt me lachen, ik ga alleen waarschijnlijk direct door naar Ubud als ik aangekomen ben. Ik wil namelijk Ubud checken en dan door naar flores.

Heb je Facebook toevallig? Je kan me vinden als je zoekt op Sam Geusens, uit Nijmegen. Misschien leuk om je persoonlijk nog een paar vragen te stellen.

Hoop nog van je te horen,
Sam
Ivo1988
Reiziger

Bericht door Ivo1988 »

Ik heb je toegevoegd Sam.

Ivo
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ivo1988 schreef: €40,- per dag zal genoeg zijn als je weinig extra's doet. De Komodo eilanden staan bekend voor hun mooie duikplekken, dus dat kan een flinke hap uit het budget nemen. Daarnaast is het hoogseizoen rond de jaarwisseling van wat ik gelezen heb online, voornamelijk vanwege de Australische zomervakantie, dit kan hogere prijzen opleveren dan normaliter.
Voor eten en slapen is 40 euro absoluut genoeg.

Nadeel van Flores is echter dan je met OV niet overal komt. Als je een bemo of auto moet charteren ben je snel 40-50 euro per dag kwijt (dat is daar duurder dan op Bali). Ook duiken is natuurlijk niet heel goedkoop, maar wel de moeite!
samgeusens
Reiziger

Mijn budget is €40 per dag, voornamelijk voor eten, slapen, kleine uitstapjes en vervoer.

Is het moeilijk om bijvoorbeeld van Maumere naar Labuan Bajo te gaan met OV? Ik heb geen rijbewijs, verkennen van dorpen/steden doe ik wel met een scooter.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ben zelf van Maumere naar Bali gereisd in 4 weken. Heel rustig aan, veel gedoken onderweg.
Je hebt geen prive chauffeur nodig (kost je 50€ per dag). OV of bemo brengt je overal. Hoogstens eens een brommertje huren als je er een dagje zelf op uit wil (leuker en goedkoper dan een tour).
Dagbudget ligt meer richting 30€ ipv 40€ (zonder duiken natuurlijk).
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ivo1988 schreef:Een maand zal wel genoeg wezen, heb soortgelijke reis 2 jaar geleden in 3,5 week gedaan namelijk.
Zoals Jenny aangeeft zou ik ook op Maumere vliegen.
Vanaf daar kun je op verschillende manieren het eiland over, bijvoorbeeld met openbaar vervoer begreep ik uit een eerdere post van Jenny.
Het antwoord op de vraag of je met ov kan reizen was al gegeven voordat je hem had gesteld :)

Tussen steden rijdt OV, voor bezoek aan een afgelegen dorp in de bergen moet je vervoer charteren.
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Wat jenny zegt, een chauffeur op Flores is erg duur. Dat is mij ook tegengevallen.
Aan de andere kant heb je soms ook geen zin om opgepropt te zitten omdat je al moe bent ofzo..
Die keus zou je ter plekke moeten maken.

Sommige chauffeurs zijn wel echt tof, super aardige mensen op Flores:D
Plaats reactie