3 weken van Jogjakarta naar Lombok

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Estherreizen

3 weken van Jogjakarta naar Lombok

Bericht door Estherreizen »

Hoi!

Ik en mijn vriend vliegen op Jogjakarta heen en 3 weken later terug vanaf Lombok.

1) Wat zouden jullie qua tijdsplanning aanhouden? Ik dacht aan:
- 5 dagen Jogja
- 2 dagen oost java en reizen naar Bali (als we niet de vulkanen willen bezoeken, welke reismogelijkheid zou je dan aanraden?)
- 7 dagen Bali
- 1 reisdag Bali --> Lombok
- 3 dagen Lombok (en duiken)
- 2 dagen een van de Gili's (Tragawan denk ik?)

2) Wat raden jullie aan, op Bali op 1 plek blijven (Kuta?) en vanaf daar daguitstappen doen met driver of op meerdere plekken slapen?

3) Wat zijn de beste plekken om te duiken?

Alvast bedankt voor de tips!! :D
kevinmp
Reisexpert

Re: 3 weken van Jogjakarta naar Lombok

Bericht door kevinmp »

Hi Esther,

1. 5 dagen yogya is wat mij betreft te veel. Wat ben je allemaal van plan?
je zou gelijk door kunnen gaan naar de haven waarvan je met de boot naar Bali kan?
Waarom wil je niet via de Bromo? Echt super mooi daar.

Ik zou meer dagen besteden op Bali en yogya wat minder 2 of hooguit 3.

Vanaf alle gilis kan je ook zo een bootje regelen die je op de andere eilanden dropt. Als een soort tourtje zeg maar.

2. Nee ik zou als ik jou was als je op Bali aankomt met de boot, Richting Noordkust gaan. Pemuteran of Lovina. Vanaf daar naar Ubud en daar een paar dagen blijven.. Leuke stad en echt veel leuke dingen te doen en te zien. Vanaf daar zou je dan eventueel nog de kant van Kuta op kunnen gaan.
Opzich is bali niet groot maar als je dagtripjes gaat doen ben je alsnog onnodig veel in een auto aan het zitten.

3. Geen idee, geen ervaring mee
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik zou 5 dagen Yogya juist lekker vinden. Een dag voor de Borobudur en omgeving, een dag voor Prambanan, misschien een uitstap naar Kota Gede en Parangtritis en 1-2 dagen naar Dieng. In de stad zelf kun je je ook 2-3 dagen vermaken.

Naar het oosten van Java gaan zonder de Bromo en Ijen zou ik niet aanraden, het is inderdaad erg mooi en bijzonder. Wil je de vulkanen echt niet zien, dan zou ik van Yogya naar Bali vliegen. De weg is mijns inziens te lang om niet te stoppen.

Ik zou Bali niet vanuit een plek verkennen. Zeker het zuiden tussen Kuta en Sanur kan behoorlijk vast staan, dus als je het zuiden als uitvalsbasis neemt is de kans op file erg groot.

Bali heeft veel mooie plekken om te duiken. Mijn persoonlijke favoriet is Amed, maar Lovina/Pemuteran/Menjengan is ook erg populair en mooi (veel koraal).
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Estherreizen

Bedankt voor de goede tips!! :D Zouden jullie ten oosten van Jogja nog iets bekijken voor je naar Bali reist?

Bromo leek me zo toeristisch dat het me niet zo trekt.. wat was jullie ervaring? En Ijen? :D
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Estherreizen schreef:Bedankt voor de goede tips!! :D Zouden jullie ten oosten van Jogja nog iets bekijken voor je naar Bali reist?

Bromo leek me zo toeristisch dat het me niet zo trekt.. wat was jullie ervaring? En Ijen? :D
Ten oosten van Yogya ligt best veel. De verlaten tempels bij Kediri waar nooit iemand komt. Koloniaal Malang. De Bromo en Ijen.

Ja, die vulkanen zijn toeristisch. Dan met name het viewpoint van de Bromo in de vroege ochtend. Maar als de zon eenmaal op is spreiden de mensen zich uit, en de berg is zo groot dat je makkelijk foto's kan maken zonder mensen en rond kan lopen zonder over anderen te struikelen. Ga je in de loop van de dag dan is het licht minder mooi, maar dan is het een stuk rustiger. Er zijn volop mogelijkheden.

Bij Ijen is het met name het contact met de lokale bevolking wat me bij is gebleven. Maar ook daar was ik niet de enige blanke.

Op Java en Bali ligt een aantal highlights die veel bezocht worden. Dat is met een reden, ze zijn mooi *O*
Estherreizen

Snap ik Jenny! Als je zou kiezen zou je dan Bromo of Ijen aanraden? ;)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Loistiek is het helemaal niet handig om van Yogya naar Ijen te gaan. Op grond daarvan zou ik de Bromo aanraden.

Het makkelijkste is echter om een toertje te boeken in Yogya en dan in 3 dagen/2 nachten beide vulkanen te bezoeken. Of de snelle variant met alleen de Bromo in 2 dagen/1 nacht.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Als ik het me nog goed herinner hebben wij dat ook zo gedaan. In Yogjakarta een tour boeken die je zowel naar Bromo als naar Ijen brengt tijdens een tour om je daarna bij de ferry af te zetten naar Bali. Omdat die tour best intensief is (weinig slaap, veel reizen) is het aan te raden even te relaxen in bijvoorbeeld Lovina (of een andere plaats).

Je kunt vanuit Lovina gemakkelijk een dagtrip maken naar Ubud. Je zou je verblijf kunnen spreiden over Lovina en Sanur om zo twee plekken te hebben waar vanuit je kunt verkennen en daarna relaxen.
Estherreizen

Erik schreef:Als ik het me nog goed herinner hebben wij dat ook zo gedaan. In Yogjakarta een tour boeken die je zowel naar Bromo als naar Ijen brengt tijdens een tour om je daarna bij de ferry af te zetten naar Bali. Omdat die tour best intensief is (weinig slaap, veel reizen) is het aan te raden even te relaxen in bijvoorbeeld Lovina (of een andere plaats).

Je kunt vanuit Lovina gemakkelijk een dagtrip maken naar Ubud. Je zou je verblijf kunnen spreiden over Lovina en Sanur om zo twee plekken te hebben waar vanuit je kunt verkennen en daarna relaxen.
Hoi!

Bedankt voor de tip! Was Bromo en Ijen samen niet te veel van hetzelfde/vermoeiend? En bewust hiervoor gekozen ipv bijvoorbeeld Rinjani op Lombok? Ben benieuwd.

Groetjes
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wij hebben er voor gekozen om toen "alleen" Java en Bali te bekijken, omdat er genoeg te zien is op deze twee eilanden. Zo zijn we bijvoorbeeld naar Gunung National Park geweest (er staat een artikel bij de indonesië informatie). Ik weet dus niet hoe Rinjani is. Ons idee was dat het reizen best intensief is gezien de afstanden en dat we daarna rustig wilde afsluiten op Bali.

Ik vond Bromo en Ijen niet het zelfde omdat we Bromo bij zonsopkomst hebben bekeken en Ijen midden in de nacht en zijn afgedaald naar de mijnwerkers daar en het "blauwe vuur", met als afsluiter ook een zonsopkomst bij de vulkaan. Toen wij er waren, was er ook bijna niemand bij de Ijen. Daardoor twee compleet verschillende ervaringen. Was het intensief, ja! Maar achteraf kijk ik er met een goed gevoel op terug. Het vinden van een toer voor het afdalen in de vulkaan was nog niet zo gemakkelijk. Ga je met de ochtend toer dan is het volgens mij wel vrij druk met mensen, aangezien we ze tegenkwamen op de weg naar beneden.
Plaats reactie