Ik heb net een aantal artikelen over deze certificaten/trainingscursussen geschreven, maar die zijn nog niet verschenen.
In het kort gaat het erom dat je in Australië overal inderdaad een aparte vergunning moet hebben om bepaald werk te mogen doen. De RSA (Responsible service Alcohol) is ervoor als je wilt werken in een bar/restaurant/cafe waar ze alcohol schenken. De Green/White card heb je nodig als je op een bouwplaats wilt werken en de RCG (Responsible Control of Gaming/Gambling) heb je nodig als je op een plek werkt waar gokautomaten e.d. staan.
Het zijn allemaal (halve)dag cursussen en kosten rond de 70-100 dollar. Ze gaan een paar keer per week.
Ik zit nu in Sydney en zie dat er best nog wel wat werk te vinden is, vooral als je in de horeca wilt werken, labour (bijvoorbeeld verhuizen/op een bouwplaats) of schoonmaakwerk / receptiewerk bij een hostel wilt doen.
TIPS:
- Maak thuis je cv (in het Engels) en print die een flink aantal keer, die kun je dan overal uitdelen.
- Wees behoorlijk guerilla bij het zoeken van een baan. Ik zocht werk in een hostel, had eerst gewacht op advertenties, maar dat bleken er te weinig, toen ben ik gaan bellen, maar dat schoot ook niet op. Toen heb ik elk hostel in de stad (meer dan 40 ofzo) mijn cv gestuurd en werd ik binnen 2 uur gebeld voor een gesprek. Ik kreeg de baan ook nog!

Het is dus een beetje geluk hebben, maar spreid je kansen en solliciteer zo veel je kunt.
- Als je in bovenstaande beroepen wilt werken, zorg dat je de trainingscursus gedaan hebt voordat je CV's uitdeelt
- Kijk veel op Gumtree.com.au (bij jobs zie je veel banen langskomen, ook voor backpackers)
- Kies een hostel dat doet aan bemiddeling voor werk. Bij het hostel waar ik nu werk, krijgen we vaak telefoontjes van mensen die werk aanbieden en hebben we een banenbord speciaal voor gasten. We schrijven telefoonnummers op van mensen die werk zoeken en proberen zo wat voor ze te regelen
- Heb geduld, het zoeken van een baantje kan echt wel iets van 2 weken (of langer, afhankelijk van het soort werk dat je wilt doen) duren, geef de moed niet op!!
- Bij de meeste hostels kunnen ze je trouwens ook helpen aan een TFN (tax file number), bankrekening en het kiezen van een telefoonabbo.
Wat betreft het reizen met een organisatie, ik heb het naar Australië nooit gedaan, en achteraf blij, want het is hier allemaal zo makkelijk om zelf te regelen. Kies een hostel wat je overal gratis mee kan helpen, terwijl je bij zo'n organisatie toch best veel geld neertelt voor iets dat je dus makkelijk zelf kunt doen. Ook het maken van nieuwe vrienden gaat gemakkelijk hoor! Als je een hostel hebt dat elke avond iets organiseert of bijvoorbeeld een stadswandeling doet e.d., dan vorm je al snel een groepje. No worries!