mekong-route??

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
juliakobben

mekong-route??

Bericht door juliakobben »

Hoi allemaal,
ik ben net terug van 4 maanden Zuid-Amerika (mijn eerste lange reis alleen, wat ongelofelijk super was) en ben alweer druk begonnen met plannen voor de volgende 4 maanden (feb-jun) Zuid-Oost Azie. Een hele dikke Lonely Planet ligt klaar om door te spitten, veel informatie over dorpjes, en mooie plekjes...maar alle persoonlijke tips, aanbevelingen, routes etc. zijn welkom.

Nu was mijn eerste plan om te vliegen naar Vietnam, Hanoi, helemaal naar beneden te gaan, dan Cambodja + Laos via angkor, de hele mekong route, tot ongeveer luang-prabang, dan over te gaan naar thailand, Chiang Mai...Bankok... etc. en dan te eindigen in het zuiden met Ko Pha Ngan en Phuket. En terugvliegen naar Amsterdam vanuit Phuket.

Nu blijken de vluchten vanuit verschillende steden toch wel veel te schelen. Een retourtje Bangkok is verreweg het goedkoopste. Ik wil natuurlijk het allerbeste uit deze 4 maanden halen, maar ik ben ook maar een arme student.
Ook tijd speelt een belangrijke rol. 1 maand per land is een globale indeling, maar ik heb geen zin om te haasten en zuid thailand klinkt geweldig...

De andere optie is een groot deel van de mekongroute en een groot deel laos te skippen, en vanuit Bangkok een rondje
Cambodja, angkor, si phan don??, (EN MISSCHIEN TOCH PAKSE ALS HET HET ECHT WAARD IS?) kratie, phnom Penh, de mekongdelta, naar boven via vietnam, noord laos, en dan helemaal naar beneden in thailand volgens het oorspronkelijke plan.

Een stuk goedkoper, maar wel zonder een groot stuk laos Savannakhet, Tha Khaek, Paksan, Phonsavan...
IS dit stuk de omweg 'waard'? of is het meer van hetzelfde, toch niet echt een hoogtepunt?
En heeft iemand ervaring met de bussen/trein in thailand? (Is het makkelijk/goed(koop) bijv.) De nachttrein bangkok-Phuket bijv. klinkt prima!
En misschien nog aanbevelingen voor leuke hostels, slaapplaatsen die er uit sprongen?

Alvast bedankt,
groet Julia
tom
Reisexpert

Re: mekong-route??

Bericht door tom »

met vier maanden de tijd zou ik er absoluut niet voor kiezen om laos over te slaan. ik ben niet in vietnam geweest maar wel in laos, cambodja en thailand en vond laos echt fantastisch.
ik ben vanuit noord thailand laos ingegaan, helemaal door laos afgezakt naar cambodja, rondje door dat land en vandaar door naar bangkok. hierbij heb ik van thailand erg weinig gezien want ik was er maar twee maanden.
vond twee maanden echt te kort voor laos en cambodja. ik zou dan ook aanraden om daar minstens drie maanden voor uit te trekken, het is er echt heel mooi! ^O^

laos is dus mijn grote tip. ook pakse is echt de moeite waard. stadje zelf is niet zoveel aan maar huur een motorbike en ga de omgeving (bolavenplateau) verkennen, geweldige watervallen, leuke kleine dorpjes etc.
centraal laos (o.a. tha khaek) biedt zeker wel hoogtepunten. mooie trekkings, minder toeristen, geweldige natuur.
en als je vanuit het noorden naar luang prabang gaat zou ik dat niet te snel doen, zonde om gelijk die boot te nemen.
in t noorden heb je een prachtig landschap, hele goeie trekkingopties, veel 'onaangetaste' dorpjes, mountainbiken is daar ook erg leuk.

nog een tip voor cambodja: ga naar een eilandje!
er zijn er een paar die best wat toeristen trekken, maar ook een paar waar je echt weg van alles bent.
witte stranden, kokosnoten, helder water, helemaal voor jezelf.
op koh rung samloem staan vijf bungalows, eigenaren zijn hele leuke mensen eb verder is er daar zo goed als niemand. mooie jungle, mooi snorkelen, lekker eten :Y
amassakoul
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ja keuzes maken

- Ik zou Laos ook niet over slaan of inkorten. Een maand is eigenlijk nog te kort. Vooral centraal en noord-laos zijn echt super. Uit een reisgids haal je dat niet helemaal omdat de charme van een laos dorpje op papier heel moeilijk over te brengen is. Zelf mijn niet backpacker vrienden kan ik moeilijk uitleggen wat er nou in laos "is", want ja eigenlijk "is" er niet iets..

Dus eerder kiezen andere landen niet te doen. Vietnam bewaar ik zelf voor een volgende keer. Cambodja een keer op een gewone vakantie geweest en 1 week strak doorreizen kan je ook de hoogtepunten zien, tuurlijk er is nog veel meer te zien maar mischien heb je geen maand nodig. Noord-thailand is na Laos echt niet geweldig, te druk en te toeristisch.

Dus met jou 4 maanden en willen vliegen op bangkok zou ik deze route kiezen:
1,5 wk bangkok en omgeving (kanchanaburi/ayutthaya), 3 weken cambodja, 1 maand vietnam helemaal omhoog, dan door naar Laos, 1 maand helemaal omlaag, 3,5 wk zuid-thailand.

P.s. voor dat stukje laos kan je dan kiezen naar nong kiauw te gaan, dan luang prabang en dan helemaal omlaag. Een alternatief is nong kiauw/luangprabang laten zitten en een alternatieve route te doen via ponsavan en dan ook weer uitkomen op route 13. Dat lijkt me ook wel een avontuur.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

zijn er niet goedkoper airasia tickets van Bangkok naar Hanoi?
Dan kan je dit rondje wel maken.

of zoals tikva zegt. hem een beetje andersom doen. je mag maar 1 maand in Vietnam zijn en met 1 maand Laos kan je ook al veel zien. Voor Cambodia kan je zelfs met 2 weken toe. dus dan heb je nog tijd zat over om alle andere gaatjes in te vullen.
Ikzelf zou als eerste zuid thailand laten schieten trouwens. Als je perse je reis wilt afsluiten met strand en je hebt tijd te kort kan je ook naar Koh Chang ofzo gaan.

Persoonlijk heb ik hele goede herinneringen aan Vietnam. Prachtig land met af en toe irritante mensen (die in de toeristenindustrie werken) maar als je dat van je af laat glijden is het er echt geweldig!
Ook laos is heel speciaal maar ik vond het vrij zwaar af en toe om daar te reizen omdat veel eten bij mij twijfelachtig viel. Ik was na een maand dan ook blij dat ik naar Thailand ging waar mijn darmstelsel weer even tot rust kon komen. Maar ik wil er absoluut nog eens heen. Misschien had ik gewoon pech met iets dat ik gegeten had ofzo en als je je niet zo lekker voelt heeft dat zijn weerslag op je plezier in reizen. Ik was niet hondsberoerd ofzo maar gewoon "niet lekker". Ik wilde dus ook geen hele dagen in bussen zitten op een gegeven moment.

heb al bijna zin om met je mee te gaan en het rondje nog eens over te doen! 8-)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
karinmartin

Bericht door karinmartin »

ik zou ook zeker laos niet inkorten. wij zijn er agelopen jaar 5 weken geweest en gaan in mrt 2009 weer 4 weken.

en idd zoals tikva zegt er niet echt iets maar het is gewoon zo mooi en de mensen en alles, echt een aanrader.

als je die 4 landen zou willen doen zou :
thailand : bangkok en ayuthaya, kanchanburi. (14 dagen)
cambodja : dag of 8 ( dan alleen siem reap en phnom phen)
chau doc in vietnam en dan naar het noorden, 1 maand, dien bien phu de grens over naar laos. visum kun je kopen in hanoi.
laos : naar nong kiauw , dan luang prabang naar ponsavan en dan weer een stukje terug naar vang vieng, vientianne en dan naar het zuiden. tha keak, pakse, tat lo en mss nog een van de eilanden, terug naar pakse en dan de grens over naar thailand. (minstens 1 maand)
thailand : het oosten en noorden hier heb je dan nog 1 1/2 maand voor . met aan het eind natuurlijk een eilandje. mocht je dan nog tijd hebben dan kun je altijd nog een stukje naar het zuiden gaan.

denk je aan de nieuwe regel dat je als je over land thailand inkomt je nog maar een stempel voor 15 dagen krijgt ? dus je moet of al voordat je vertrekt een dubbel inreisvisum kopen in amsterdam o den haag. of je moet in vientianne o savannakhet een visum gaan kopen voordat je thailand weer ingaat voor langer dan 15 dagen (visum is voor 60 dagen).
Laatst gewijzigd door karinmartin op 16 dec 2008 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

allemaal mooie routes die genoemd worden, toch zou ik ook nadenken over cambodja.
veel mensen racen daar door heen, alleen ff angkor en de killing fields "doen".
er is daar toch echt nog heel veel meer moois. ik was er drie weekjes (zou er in eerste instantie meer tijd voor hebben maar ik bleef te lang hangen in laos *_* ) en vond dat erg kort.

in tegenstelling tot wat de meeste mensen zullen zeggen; neem de tijd voor angkor!!
ik ben daar een week geweest en heb lang niet alles gezien. als je last krijgt van tempelmoeheid, ga je tussendoor gewoon een dagje wat anders doen (naar het meer ofzo).
phnom penh is niet zo boeiend (tuol sleng wel erg indrukwekkend, een must) maar zowel het zuiden als het noorden bieden heel veel mooie opties om de toeristenroute te verlaten.
cambodjanen zijn mnisschien niet zo open als de lao, maar neem de tijd en je merkt dat ze minstens zo vriendelijk en oprecht zijn.

ik zou zeggen;

- geef laos twee maanden (klinkt lang, maar ik was er vijf weken en dat was echt veel te kort!!)
- gun cambodja vijf weken (juist omdat iedereen erdoorheen raast biedt het veel mogelijkheden, en locals zijn erg boeiend)
- de overige tijd kun je zuid-thailand doen (toch zou ik kiezen voor niet-toeristische eilandjes voor cambodja) maar mij lijkt noord-vietnam interesanter.
amassakoul
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Las ook nog in je vraag iets over bussen en treinen in Thailand
De trein is over het algemeen iets duurder maar zelf vind ik het prettiger. ik vind slapen in de trein ook leuk en ik kom uitgeruster aan dan na een nachtbus. De ene keer doet de trein er langer over maar sta je wel gelijk in het hartje van de stad waar je wilt zijn en de andere keer lijkt de bus sneller maar dan dumpen ze je weer net buiten de stad waar je moet wachten op een minibusje ofzo.

Ik zou je willen adviseren om nachttreinen te nemen op de hele lange stukken en op de kortere stukken overdag een bus.

je vroeg ook nog of er guesthouses heel erg de moeite waard waren. Zit nu even te denken en kan er eigenlijk niet 1 bedenken die echt met kop en schouders er boven uit steekt...erg he?
niet dat de rest slecht was maar met een beperkt budget heb je zelden iets echt gaafs.
The jolly frog in Kanchanaburi had wel een mooie ruime tuin en uitzicht op de rivier en erg lekker eten.
A Noux A guesthouse in Champasak (laos) had ook eenprachtig uitzicht over de rivier.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Goh, weer zo'n arme student die na 4 maanden reizen nogmaals 4 maanden weggaat. Zielig ja, ik voel met je mee :')

Zoals iedereen al aangeeft: Laos zeker niet skippen en ga van het platgelopen toeristenpad, want het wordt er met de dag drukker. Vietnam vond ik leuk gezien te hebben, maar zie geen reden om er ooit nog terug te keren. Cambodja is retegoedkoop, maar vond de armoede zelf wel zwaar om mee om te gaan. Zoals genoemd zou ik zuid-thailand skippen vanwege de prijs, ver boven het gemiddelde van thailand/azie. Zou dan eerder een strandvakantie in Maleisie doen of eilandje cambodja/rond koh chang. Heb zelf een weekje in Koh Mak vertoeft, lekker rustig en goed betaalbaar.
Plaats reactie