Visum Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Jenny
Reisexpert

Re: Toeristenvisum binnen 90 dagen gebruiken... niet mogelijk

Bericht door Jenny »

1. Je kan proberen in BKK je visum aan te vragen voor Indonesie. Je hebt dan een toeristenvisum van 60 dagen
2. Lukt dat niet/wil je dat niet dan kun je op het vliegveld in Indonesie een VOA kopen voor US$ 35, en dit kun je ter plekke verlengen tot een totaal van 60 dagen. Let op: het gratis visum is NIET te verlengen, je moet echt een visum kopen!!!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
maximeschriek

Bericht door maximeschriek »

Jenny schreef:1. Je kan proberen in BKK je visum aan te vragen voor Indonesie. Je hebt dan een toeristenvisum van 60 dagen
2. Lukt dat niet/wil je dat niet dan kun je op het vliegveld in Indonesie een VOA kopen voor US$ 35, en dit kun je ter plekke verlengen tot een totaal van 60 dagen. Let op: het gratis visum is NIET te verlengen, je moet echt een visum kopen!!!
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik ben echt een complete newbie in reizen, dus heb nog wat meer vraagjes:
- Waar doe ik dat dan in BKK? Op de site van de NLse ambassade in thailand zie ik alleen iets over visum NL en visum thailand.
- Als ik de VOA koop, moet ik dus wel bewijs hebben van een vliegreis binnen 30 dagen ipv 60? En waar kan ik die dan verlengen? Meteen op datzelfde vliegveld of kan dat ook nog ergens op Java, Bali of Lombok?
- En heb ik voor het verlengen niet een sponsor nodig dan? Ik ken niemand in Indonesië.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

maximeschriek schreef:Waar doe ik dat dan in BKK? Op de site van de NLse ambassade in thailand zie ik alleen iets over visum NL en visum thailand
Je gaat dan naar de ambassade van Indonesië in Bangkok. Eigenlijk werkt het op dezelfde manier als in Nederland, maar dan dus in Thailand :)
maximeschriek schreef:Als ik de VOA koop, moet ik dus wel bewijs hebben van een vliegreis binnen 30 dagen ipv 60? En waar kan ik die dan verlengen? Meteen op datzelfde vliegveld of kan dat ook nog ergens op Java, Bali of Lombok?
Je moet als ik mij niet vergis inderdaad een bewijs hebben dat je het land weer verlaat. Het visum verleng je op het vliegveld (waar je hem ook kunt aanvragen) of op de ambassade (correct me if I am wrong).
maximeschriek schreef:En heb ik voor het verlengen niet een sponsor nodig dan?
Hier heb je ongetwijfeld reisbureautjes voor die je hiermee verder kunnen helpen. Die vind je dan weer op backpacker hotspots en die vind je weer in de Lonely Planet of TripAdvisor.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

maximeschriek schreef:
Jenny schreef:1. Je kan proberen in BKK je visum aan te vragen voor Indonesie. Je hebt dan een toeristenvisum van 60 dagen
Bedankt voor je snelle antwoord.
Ik ben echt een complete newbie in reizen, dus heb nog wat meer vraagjes:
- Waar doe ik dat dan in BKK? Op de site van de NLse ambassade in thailand zie ik alleen iets over visum NL en visum thailand.
- Als ik de VOA koop, moet ik dus wel bewijs hebben van een vliegreis binnen 30 dagen ipv 60? En waar kan ik die dan verlengen? Meteen op datzelfde vliegveld of kan dat ook nog ergens op Java, Bali of Lombok?
- En heb ik voor het verlengen niet een sponsor nodig dan? Ik ken niemand in Indonesië.
Paar kleine aanvullingen/correcties op het antwoord van Erik.

Als je een VOA koopt, volstaat normaal een ticket van 60 dagen. Voor het verlengen van een VOA van 30 naar 60 dagen heb je GEEN sponsor nodig, voor andere verlenging van visa (als een SOSBUD) heb je WEL een sponsor nodig. Verlengen kan niet op het vliegveld, maar moet op een kantor imigrasi. Er ligt er een in Tuban bij het vliegveld, maar er zijn er meer. Even googlen voor adressen.

Zoals Erik al aangeeft kun je de verlenging ook laten doen, maar dat is duurder. Op plekken waar veel toeristen komen zie je vanzelf de bordjes ' visa extension'.
maximeschriek

Bedankt voor jullie antwoorden!

Dat scheelt, dan hoef ik dus niet mijn vliegticket om te zetten naar half juli (30 dagen in Indonesië) en laat ik hem lekker op half augustus staan.
maximeschriek

Ik heb net nog even met de Indonesische ambassade gebeld in Nederland en deze meneer vertelde mij volgens mij dat ik als ik een VOA zou kopen, ik wel een retourticket moest hebben binnen 30 dagen ipv 60. Als ik het goed begreep, want ik verstond het niet echt. Kan ik dit nog ergens anders checken?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

maximeschriek schreef:Ik heb net nog even met de Indonesische ambassade gebeld in Nederland en deze meneer vertelde mij volgens mij dat ik als ik een VOA zou kopen, ik wel een retourticket moest hebben binnen 30 dagen ipv 60. Als ik het goed begreep, want ik verstond het niet echt. Kan ik dit nog ergens anders checken?
Ik ken verschillende mensen die het zo gedaan hebben, op diverse fora vind je informatie en ook het reisbureau Foodprinttravel heeft goede actuele informatie op hun site staan. Officiele bronnen zijn er niet, maar via google kun je ervaringsverhalen vinden.

Mocht je dit niet aandurven: je kan een uitreisticket kopen met Air Asia van bv. Medan naar Penang en dat dan niet gebruiken. Kost je een paar tientjes.
Janchii

Visa on Arrival voor Indonesië

Bericht door Janchii »

Hallo backpackers! Ik ben zojuist bij Ambassade van Indonesie in Den Haag geweest maar ik werd weggestuurd omdat ik geen application formulier mee had. Opeens las ik op internet dat je ook voor betaalde visa kan kiezen, en het eenmalig kan verlengen tot 60 dagen. Ik kom op 24 oktober in Bali aan en wil voor twee maanden blijven. Ik heb al terugreisticket vanaf Hanoi (vietnam) in april. Dus is het mogelijk om het ter plekke te regelen?
Ivo1988
Reiziger

Re: Visa on Arrival

Bericht door Ivo1988 »

Hallo Janchii,

Het is zeker mogelijk om dit op de luchthaven te regelen.
Voor $35 kun je een VoA (Visa on Arrival) aanvragen, deze kun je eenmalig verlengen tot 60 dagen.

http://www.embassyofindonesia.org/wordp ... age_id=188
Janchii

Bericht door Janchii »

Dit houdt dus in dat wij geen gratis versie van VoA kunnen halen? Wat hebben we nodig voor VoA? Pasfoto's en return ticket vanaf Vietnam in eind april (hoop dat het voldoende is?) hebben we al.
Ivo1988
Reiziger

Bericht door Ivo1988 »

Het gratis visum is slechts een stempel en is 30 dagen geldig. Daar naast is die niet te verlengen.

Weet je op voorhand al dat je langer wilt blijven kun je op de luchthaven een VoA aanvragen voor $35.

Ik weet niet hoe streng er op een doorreisticket gecontroleerd wordt en wat hier de voorwaarden voor zijn.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ivo1988 schreef: Ik weet niet hoe streng er op een doorreisticket gecontroleerd wordt en wat hier de voorwaarden voor zijn.
Luchtvaartmaatschappijen zijn vrij streng. Geen uitreistickets betekent niet boarden.

Ik ben hier zeer regelmatig op gecontroleerd. In Indonesie zelf is geen controle.
Ivo1988
Reiziger

Bericht door Ivo1988 »

Jenny schreef:
Ivo1988 schreef: Ik weet niet hoe streng er op een doorreisticket gecontroleerd wordt en wat hier de voorwaarden voor zijn.
Luchtvaartmaatschappijen zijn vrij streng. Geen uitreistickets betekent niet boarden.

Ik ben hier zeer regelmatig op gecontroleerd. In Indonesie zelf is geen controle.
@Jenny, hoe zit zoiets dan als je op voorhand al weet dat je wilt verlengen omdat je 50-60 dagen wilt blijven maar nog geen vervolgbestemming hebt?
Dan komt weer het boeken van een goedkoop/annuleerbaar ticket naar een omliggend land om de hoek kijken?
Jenny
Reisexpert

Re: Visa on Arrival voor Indonesië

Bericht door Jenny »

@ivo1988

Als je naar Indonesie wilt, heb je ALTIJD een uitreisticket nodig. Het maakt niet uit of je een visum bij de ambassade regelt, een VOA koopt op het vliegveld of gebruikt maakt van het gratis visum.

Als je niet weet waar je heen wilt na 50-60 dagen, dan zit er weinig anders op dan een ticket te kopen wat je om kan boeken (na een andere datum of bestemming) of een ticket aan te schaffen wat je niet gebruikt. Air Asia heeft soms goede deals, bijvoorbeeld voor het traject Medan - Penang.
Janchii

Re: Visa on Arrival voor Indonesië

Bericht door Janchii »

Jenny schreef:@ivo1988

Als je naar Indonesie wilt, heb je ALTIJD een uitreisticket nodig. Het maakt niet uit of je een visum bij de ambassade regelt, een VOA koopt op het vliegveld of gebruikt maakt van het gratis visum.

Als je niet weet waar je heen wilt na 50-60 dagen, dan zit er weinig anders op dan een ticket te kopen wat je om kan boeken (na een andere datum of bestemming) of een ticket aan te schaffen wat je niet gebruikt. Air Asia heeft soms goede deals, bijvoorbeeld voor het traject Medan - Penang.
Dus mijn terugreisticket vanaf Hanoi (Vietnam) naar A'dam is niet voldoende? Ik wou vanaf Medan naar Singapore reizen met de vliegtuig. Maar wanneer weet ik nog niet.. Of ik na 1 maand of anderhalve maand in Indonesie naar Singapore wil..
Plaats reactie