Logische reisroute van Chili naar Patagonië

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Janneke
Reisexpert

Logische reisroute van Chili naar Patagonië

Bericht door Janneke »

Hoi,

Wij zitten nu in Chili en willen binnenkort de bus richting Patagonie nemen. Dit is nog niet zo makkelijk aangezien er niet echt een directe verbinding is. Plan is nu om naar Bariloche, Argentinië te gaan en daar een bus naar het zuiden te nemen. Maar dan nog moet je wel een paar keer overstappen. Even een paar vraagjes over Patagonie dus. Heeft er iemand ervaring, tips hoe het anders kan?? We zijn dan trouwens ook rond de kerst daar, iemand nog tips voor een leuk guesthouse? We willen een trekking doen vanuit Puerto Natales, dus suggesties voor goede tourburo´tjes zijn ook welkom!

Groet,
Janneke
El Niño
Reisexpert

Re: Patagonie

Bericht door El Niño »

Hoi Janneke,
Ten eerste: ik ken je probleem. Ik heb Bariloche juist overgeslagen omdat het nogal een gedoe is om elke keer die Andes over te gaan. Een leuke en snelle manier om in Puerto Natales te komen is een nachtbus van Santiago naar Puerto Montt (of Puerto Varas), en dan met de Navimag boot (http://www.navimag.com)naar Puerto Natales.
Rond kerst zal het wel druk zijn in Torres del Paine. Willen jullie de hele W doen? Dan moet je wel reserveren denk ik. Ik zat daar vorig jaar begin November en zaten de refugio's ook al aardig vol (alleen probleem als je tegen de avond aankwam). Er is een bureau in Puerto Nateles waar je refugio's kunt reserveren, maar de naam ben ik helaas kwijt. Maar omdat jullie met kerst aankomen is het verstandig om refugio's te resereveren voordat je in P.N. aankomt denk ik. Heb ik niet gedaan, en daardoor helaas ook geen tips...
Je zou eens kunnen mailen met hostel Erratic Rock. Klote hostel hoor (de bedden enzo), maar ze zijn nogal trots op hun 3 o'clock talk, waarin ze veel info/tips geven voor Torres. Ook mensen die niet in het hostel zitten zijn welkom.
Succes!
Erik
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Heb even gekeken, en zag dat erratic rock flink uitgebreid heeft intussen. Ze beweren nu een eigen reisburo te hebben, en dat lijkt me een absolute aanrader (http://www.erraticrock.com/index.php?action=3&menu=2). Misschien zijn de nieuwe hostels (ze hebben er nu 3) ook wel een aanrader hoor! Ik vond het ontbijt enzo erg goed, het probleem was vooral dat het zo'n rotgebouw met rotbedden was toen ik daar was....
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Dank voor je tips, ik zal even op hun website kijken. We hebben toch maar de bus naar Bariloche genomen en gaan vanuit hier in 1x door naar Rio Gallegos. Het is even bussen maar goed die boot is echt super duur (zo{n 500 dollar pp).
Als iemand onlangs nog een trekking in Torres del Paine heeft gedaan hoor ik het graag!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dat zou best een kunnen ja. Ik betaalde 300 dollar voor die boot, maar dat was vorig jaar laatste week voor het hoogseizoen (daarna ging het naar 440 ofzo geloof ik).....
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Nog even een vraagje, heb je toen de hele ´W´ gelopen? Zo ja met de klok mee of tegen de klok in? En hoeveel dagen heb je er toen over gedaan? Ik heb even op internet gekeken om die refugio´s te reserveren. Is niet echt handig gedaan want je moet ze dus eerst mailen om te zien of ze plaats hebben. Heb je toen daar ook een slaapzak etc gehuurd of heb je deze al in PN gehuurd en vervolgens meegesjouwd?

Tanks alvast!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Janneke schreef:Nog even een vraagje, heb je toen de hele ´W´ gelopen? Zo ja met de klok mee of tegen de klok in? En hoeveel dagen heb je er toen over gedaan? Ik heb even op internet gekeken om die refugio´s te reserveren. Is niet echt handig gedaan want je moet ze dus eerst mailen om te zien of ze plaats hebben. Heb je toen daar ook een slaapzak etc gehuurd of heb je deze al in PN gehuurd en vervolgens meegesjouwd?

Tanks alvast!
Dit is een heel gepuzzel. Ik heb uiteindelijk niet de hele W gedaan, omdat het slecht weer was de dag voordat ik vertrok gecombineerd met beschikbaarheidproblemen in de kleine refugio's (los cuernos en chileno). Ik heb op advies van Erratic Rock met de klok meegelopen (in de LP staat de route omgekeerd), ivm wind mee op het stuk van Paine Grande naar Las Torres. Dat klopte, ik had idd wind mee. Nadeel was weer dat ik de eerste dag krap kwam te zitten. Op de een of andere manier moest ik een uur wachten op die catamaran naar Paine Grande (dat is trouwens een grote refugio). Spullen afgeven (+ plus stinkende gehuurde slaapzak oppikken bij receptie), en snel op en neer naar Glacier Grey (doorlopen....van 13.00 tot 19.30 ofzo). 2e dag vroeg weg en Valle Frances voorbij gelopen (mede door de beschikbaarheidsproblemen in Los Cuernos dus), naar Refugio de las Torres (niet te verwarren met het dure hosteria de las Torres!). Slaapzak huren bleek hier niet nodig, want ze zeiden dat ik al betaald had voor lakens (daar zeiden ze in het "VVV", waar ik gereserveerd had, in PN niks over..).

3e dag enorm rotweer en daardoor missie op en neer naar de Torres mislukt. Nog wel naar refugio Chileno gelopen maar het bleef takkeweer. Terugweg werd nog een glijpartij (bagger...) ;) .

Voor de hele W heb je minimaal 4 loopdagen nodig; 5 is beter. Het zijn lange dagen. Elke keer 8 uur per dag, en dat ga je voelen als je dat niet gewend bent. Ik liep bv in 8 uur van Paine Grande helemaal onderlangs naar Refugio de las Torres, maar ken ook een groepje dat dat stuk omgekeerd gedaan heeft, en 10,5 uur tegenwind gelopen heeft. Helemaal uitgewoond :-). Als je de Valle Frances poot wilt doen zonder tenten/campings enzo, dan moet je eigenlijk overnachten in Refugio los Cuernos, en via Valle Frances naar Refugio Paine Grande (of omgekeerd). Op tijd bij zijn, want Los Cuernos (en Chileno dus ook) is een kleine refugio.....

Veel mensen vergeten ook dat op en neer van Torres naar PN ook aardig tijd kost. Ik kon de 1e dag dus pas om 13.00 beginnen. Andersom kun je wel eerder beginnen met lopen. Let op de schema's van de catamaran en het busje van refugio de las torres naar park ingang. Die gaan om 14.00 en 20.00 ofzo.....20 uur betekent erg laat aankomen in PN. Het is 2,5 uur rijden, maar daar komt dus het busje of de catamaran (+wachttijd) nog bij. Na een hele dag lopen is het geen pretje om 23.00 in PN aan te komen....waarschijnlijk zonder fatsoenlijke maaltijd in je maag :P

Belangrijk: maak een keuze! Ja, 40 dollar voor een dormbed is erg duur (wel incl. ontbijt, lunchbox en avondeten als ik me goed herinner)! Maar 30 uur lopen met volle bepakking (en gammele huurspullen...) is ook geen pretje.....
Janneke
Reisexpert

Bericht door Janneke »

Hey Erik,

super bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een heel gepuzzel dus wat hulp van iemand die het al eens heeft uitgezocht is super handig. Ik denk dat we maar voor de dure optie, dwz dormbed en eten, gaan want alles zelf meesjouwen is niet altijd fijn weten we uit ervaring. Hopenlijk zijn er nog bedden beschikbaar.

Groetjes,
Janneke
Plaats reactie