Duiken: PADI, SSI of (de Nederlandse) IDD

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Mrielie

Duiken: PADI, SSI of (de Nederlandse) IDD

Bericht door Mrielie »

Hoi Allemaal!

Ik heb een vraag ten aanzien van duiken en ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

ik ben op dit moment op Koh Tao en ik wil graag mijn divemaster gaan halen hier. Nu heb je verschillende duikscholen die lesgeven met verschillende methoden, namelijk padi, ssi en idd.
Zelf heb ik altijd gedoken met duikscholen die padi aanbieden en weet ik weinig af van ssi of idd.

Mijn vraag is, omdat divemaster richting pro level gaat, of het ook mogelijk is om na de ssi/idd divemaster door te stromen in de padi dive instructor (en omgekeerd)? Of is er dan een bepaald schakelprogramma nodig?
Op deze manier kan ik alle opties openhouden.

Voor alle drie de methodes zijn er duikscholen waar ik een goed gevoel bij heb, maar bij de duikschool die ssi aanbied had ik een beter gevoel. Toch is padi een van de grootste ter wereld, dus wil ik waarschijnlijk uiteindelijk padi instructor worden. Zo houdt je denk ik je kansen op werk wat meer open. (als ik dit verkeerd zeg, corrigeer me alsjeblieft :))

Alvast bedankt! :)
ubiytsa
Reisexpert

Re: Duiken: PADI, SSI of (de Nederlandse) IDD

Bericht door ubiytsa »

Ik snap je vraag niet helemaal, maar dat PADI het meest gebruikt wordt zegt niet zoveel. Ik ben absoluut geen voorstander van PADI en heb vaak genoeg ervaren dat PADI-opgeleide duikers levensgevaarlijke cowboys onderwater zijn. Natuurlijk ook genoeg hele goede duikers, maar het gros is roekeloos.

Al zal dat ongetwijfeld ook bij CMAS wel het geval zijn hoor, maar de opleiding komt op mij gegronder over (van wat ik heb gezien bij PADI 1*/2*). DM bij PADI heb ik nooit ervaren.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Volgens mij is de vraag of de certificaten uitwisselbaar zijn wanneer je van de ene standaard naar de andere over wil stappen.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Nee, de certificaten zijn niet per definitie uitwisselbaar.

Wel biedt bv. PADI een crossover aan voor instructeurs van andere organisaties. Maar dat is voor mensen die al instructeur zijn, en niet voor mensen met 'slechts' een DM/3* opleiding.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Als PADI, SSI of IDD Divemaster kun je zonder problemen de instructeursopleiding volgen van alle 3 de organisaties, welke je ook wilt doen.

PADI is wereldwijd duidelijk de grootste, met SSI in opkomst. SSI is met name in opkomst omdat het goedkoper is, en dat met name doordat het bij PADI verplicht is om als cursist ook een boek aan te schaffen, bij SSI is dat niet het geval. In backpack plaatsen als Koh Tao en Phi Phi zie je daarom SSI in opkomst, in andere plaatsen als Phuket veel minder.

Als instructeur is het makkelijker om naast PADI ook SSI te worden dan andersom. De reden is denk ik dat PADI de grootste is en SSI het dus makkelijker maakt om over te stappen. Dat kan dus zeker veranderen, maar ik denk het vorlopig niet. Als SSI instructeur ben je altijd aan een shop verbonden (dat geeft de shops dus bescherming), als PADI instructeur kun je ook free lance werken voor niet PADI shops. Ik zou dus de DM opleiding volgen waar je je het beste bij voelt, en daarna PADI instructer worden. Je moet dan iets harder werken tijdens de IDC dan PADI DM's omdat je het systeem niet zo goed kent, maar dat valt wel mee. Je kunt dan later alsnog ook SSI worden. IDD heeft geen zin, stelt zelfs in Nederland heel weinig voor.
Plaats reactie