Reis 6-8 Weken - waarheen?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Lori

Reis 6-8 Weken - waarheen?

Bericht door Lori »

Hallo allemaal,

volgend jaar eind Maart ben ik klaar met mijn studie en wil ik graag op reis voor het werkende leven weer begint! Ik ben zelf nog nooit buiten Europa geweest en ben me nu aan het oriënteren waar ik graag heen zou willen. Ik wil graag 6-8 weken op reis met een budget van ruim 2.000 EUR. Misschien kunnen wat ervaren reizigers mij tips geven, wat bij mij zou passen.

Tot nu toe ben ik erg gefocust op Azie of Zuid-Amerika. Ik ben alleen bang dat landen als Thailand en Cambodia al heel erg toeristisch zijn en ik weet niet of ik daar op zit te wachten. Ook kan ik er niet heel goed tegen als het erg warm en vochtig is, tot een graad of 25 is wel prima voor mij... Maar het eten in Azie en het mooie landschap trekt me erg aan. Ook lees ik dat het goedkoper is als Zuid-Amerika.
Een alternatief voor Thailand en Cambodia zou nog Indonesie zijn of, helemaal wat anders, Tibet en Nepal. Vooral in die laatste twee landen lijkt me de cultuur en het landschap ongelofelijk mooi. Moet er wel bij vertellen dat ik geen grote fan van wandelen ben en als het even kan mezelf liever per fiets verplaats.

Zuid Amerika trekt me toch ook omdat het landschap rauwer is en ik het idee heb dat het er minder overspoeld is met backpackers. Misschien is het alleen wel gevaarlijk om daar als 25-jarige vrouw alleen te reizen? En kan je er ook zonder Spaans uit de voeten? Ik zou graag naar Peru en Bolivia willen en zeker ook graag een paar touren met een mountainbike willen doen. Ik weet niet of dit in Azie ook mogelijk is?

Wat ik dus zoek: lekker eten, liever 25 als 40 graden (ligt ook aan reistijd?), makkelijk en veilig te bereizen als vrouw, boeddhisme en bijbehorende tempels trekken me, tochten met fiets / mountainbike.

Misschien hebben jullie tips voor bovenstaande landen, of die bij mijn voorstelling zouden passen, of zelfs nog andere ideeën waar ik nog niet aan gedacht heb.
Ben erg benieuwd en verheug me al heel erg op de reis!
Jenny
Reisexpert

Re: Reis 6-8 Weken - waarheen?

Bericht door Jenny »

Tibet kost ongeveer 700-800 euro voor een week (excl. ticket), dus ik vrees dat dat lastig gaat worden voor je budget.

Thailand: tja, sommige plekken zijn toeristisch, andere plekken zijn dat niet. De infrastructuur is goed en het is relatief goedkoop. Maart-april zijn wel de heetste maanden in Thailand.

In Indonesië is maart - april net het eind van het regenseizoen, dus alles is mooi groen. Indonesie ligt op de evenaar, de temperaturen zijn nagenoeg constant. Op zeeniveau rond de 30 graden overdag, op hoogte uiteraard koeler.

6-8 weken is een mooie periode voor een kennismaking met bijvoorbeeld Sumatra - Java - Bali.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Lori

Bericht door Lori »

Dankje voor de tips Jenny. Tibet is dan zeker te duur voor mij.

Leuk dat je met Indonesie een andere bestemming aanspreekt. Ziet er heel erg goed uit daar! Ben je er zelf ook geweest? En hoe is het daar met de temperatuur? Hoge luchtvochtigheid of valt het mee?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben meer dan 10 keer in Indonesië geweest en heb er een tijdje gewoond ;) Zie mijn website in mijn handtekening voor heel veel tips.

De temperatuur ligt overdag rond de 30 graden. De luchtvochtigheid is op veel plekken redelijk hoog (als altijd in de tropen), maar ik vind Indonesie een stuk beter te harden dan Nederland de afgelopen dagen.

P.S. Ik heb eigenlijk geen idee waarom ik over Indonesië begon in mijn eerste post, ik heb blijkbaar je vraag niet goed gelezen. Neemt niet weg dat Indonesië mijn favoriete land is en dat je er prachtige trekking kan doen.

Om terug te komen op de andere landen in je eerste post:
- Nepal is prachtig. Niet duur en zeer vriendelijke mensen. Ik was er in onze zomer (regenseizoen), maart is absoluut een betere maand.

- Peru en Bolivia heb ik ook bezocht. Peru is mooi, maar ik vind de mensen niet geweldig. Misschien omdat ik alleen maar mensen heb ontmoet die Engels spreken en meer ingesteld zijn op toeristen, dat laat ik in het midden. De landschappen zijn echter erg mooi. De Bolivianen vind ik veel vriendelijker. Bolivia is bovendien goedkoper dan Peru. Met name Salar Uyuni is een aanrader.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
ColetteV

Bericht door ColetteV »

Hi Lori,

Eigenlijk stel je best een moeilijke vraag.. Ik ben van jou opties alleen in Zuid-Oost-Azie geweest (al staat de rest van de bestemmingen wel op mijn bucketlist) maar ga toch wat advies proberen te geven ;)

Een budget van 2000 is meer dan prima voor 8 weken Thailand/Laos/Cambodja (600 vliegticket en +-25 euro dagbudget) maar voor 6 weken Peru heb ik ooit al eens een budgetschatting gemaakt van zo'n 3000 euro. Vliegticket is ietsje duurder, budget in Bolivia dan wel weer goedkoop schijnbaar. Het is ook heel erg afhankelijk van hoe luxe/duur je zelf wilt reizen. Ikzelf hou van op straat eten en het lokale transport pakken. Echter slaap ik liever niet in dorms maar stel ik een eigen/fatsoenlijke badkamer heel erg op prijs.

Qua temperatuur.. Is Thailand in maart (gaat nog) april en mei heel erg heet. 35 graden is wel de standaard. De temperatuur is er wel anders dan in NL en persoonlijk had ik er helemaal geen moeite mee. Gewoon veel water mee en gaan. Peru en Bolivia zijn veel koeler en gaan eerder richting koud, afhankelijk van welke plekken je zit.

Als het toerisme je tegenhoudt om naar Thailand te gaan: laat je daar niet door stoppen. Sla Phuket bv. over want ja: dat is heel erg toeristisch. Maar kies voor een ander zuid Thais eilandje of Noord Thailand, ga een klein beetje van de gebaande paden af, en toerisme valt echt heel erg mee.
Voor zover mijn speurtocht.. geldt precies bovenstaand ook voor Peru/Bolivia..
Overigens zou ik er als 25 jarige vrouw gewoon heen gaan (al vond mijn moeder het niet zo leuk) maar wilde ik dan voor mezelf wel een woordje Spaans leren. Wellicht kunnen andere forummers je daar meer over vertellen.

Ben benieuwd waar je straks voor kiest!
Ralph
Reisexpert

Bericht door Ralph »

Thailand, Laos, Cambodja zou voor mij een makkelijke keuze zijn. Zeker als eerste reis en in die periode.

Andere optie is Mexico + Guatamala.
yollyarrow

Bericht door yollyarrow »

Laos en Myanmar zijn hele goede opties. Met 2000 euro kom je een heel eind. Beide landen heel fijn om te reizen en ik voel mij daar heel veilig! Lekker back to basic!
Plaats reactie