Heupband boven de bekken dragen?

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
Leroys

Heupband boven de bekken dragen?

Bericht door Leroys »

Beste backpackers,

Na heel veel passen bij diverse winkels heb ik een backpack gevonden die een uitstekende pasvorm heeft voor mijn rug (Osprey Stratos 50 L). Deze backpack is echter beperkt in de maten (S-M en M-L, ik heb M-L) en dit geeft mij kopzorgen aangezien de heupband hoger komt te liggen dan mijn bekken.

Vandaag heb ik 7 km gelopen met 8 kilo (testloop) en bij de laatste paar kilometer voelde ik een hoge druk op mijn bekken (irriterend gevoel, het kan zijn dat ik nog moet wennen aan het dragen van de backpack). Ik weet dat de ideale verhouding 1/3 boven de bekken dient te zijn (althans, dat zeggen de meeste mensen, maar ik wil graag deze backpack behouden omdat deze voldoet aan mijn eisen en nog belangrijker: pasvorm sluit aan bij mijn rug). Tijdens het lopen heb ik geen last van mijn rug en ook mijn schouders trekken niet (alleen dus veel druk op de bekken en het aantal kilo zal straks 10-15 zijn).

Nu vraag ik mij af: kun je de heupband boven de bekken dragen? Of is dit een soort 'not done'/slecht voor je bekken of rug?

Ik vertrek volgende week al en twijfel erg over de heupband. Alvast bedankt voor de info en tips!

Groetjes Leroy
Erik
Site Admin

Re: Heupband boven de bekken dragen?

Bericht door Erik »

Het idee is juist dat je al het gewicht op je bekken draagt. Daardoor kun je gemakkelijk het gewicht dragen als dat niet lekker zit en je gaat de backpack boven je bekken dragen dan gebruik je eigenlijk je rugzak verkeerd.

Is het een idee om naar de winkel terug te gaan en ze je te laten helpen bij het afstellen van de backpack?
Leroys

Bericht door Leroys »

Ik kan de backpack op de bekken dragen, maar dan verlies ik de juiste pasvorm en beginnen mijn schouders meer te trekken. Niet ideaal dus..... In de andere houding draag ik deze gedeeltelijk op 'het botje dat uitsteekt' (heupbot?), maar voor het grootste deel dus boven de bekken (mijn zij). Erg vervelend.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Ik ben geen expert, maar ik zou dat zeggen dat de backpack niet goed past?! Je wil zo min mogelijk gewicht op je schouders dragen en zo veel mogelijk op je heupen. Op die manier kun je het langst met je backpack lopen. Mijn backpack is ook niet meer ideaal en herken wat jij omschrijft. Ik draag het gewicht van mijn backpack in ieder geval niet met mijn heupen en hoe ik het ook aanpas het zit dan altijd vervelend. Bij mijn vriendin waar dit wel zo is zie je dat die het heel veel gemakkelijker heeft om langer met de spullen te lopen.
Leroys

Bericht door Leroys »

Ja, daar was ik al bang voor. Ben benieuwd naar andere ervaringen met het dragen van een backpack boven de bekken en of je last blijft houden van de heupen als je de backpack boven de bekken draagt.

Je zegt dat het bij jou altijd vervelend blijft zitten. Waar zit het vooral vervelend bij jou? Herken je het ook dat als je de backpack boven de bekken draagt, dat je last krijgt van de heupen zelf (of zelfs van de benen)?
Plaats reactie