Medicijnen mee op reis wat nu ?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Bonjour

Medicijnen mee op reis wat nu ?

Bericht door Bonjour »

Beste forum leden !

Over niet al te lange tijd vertrek ik naar het zuiden van de Verenigde Staten voor een vakantie. Vanwege een aandoening gebruik ik dagelijks medicijnen (waarvan één onder de Opiumwet valt) die ik ook mee zal moeten nemen op reis.

Wanneer ik op internet zoek naar medicijnen en Amerika kom ik al snel op de website van het CAK, op de site vermeld men dat ik een medische verklaring van een arts moet laten legaliseren door het CAK en deze vervolgens door een rechtbank moet laten voorzien van een apostillestempel.

Maar... vandaag heb ik gebeld met de ambassade in de Den Haag, de medicijnen die ik gebruik zijn toegestaan in de US. Maar de vrouw benadrukte mij dat ik een doktersverklaring niet op hoef te sturen naar het CAK evenmin zou een apostillestempel nodig zijn ?

Wie kan mij vertellen welke van deze partijen gelijk heeft ? Bedankt voor jullie hulp ^O^
Erik
Site Admin

Re: Medicijnen mee op reis wat nu ?

Bericht door Erik »

Ik weet niet wat het goede antwoord is, maar ik zou eerder voor de verklaring gaan en het zekere voor het onzekere nemen. In de Verenigde Staten hebben ze het niet zo op "drugs". Zelfs al zou je de medicijnen zo mogen meenemen er hoeft maar één overijverige beveiliger te zijn die het anders vind. Voor de medicijnen zou ik dus zoveel mogelijk verklaringen meenemen als mogelijk is om in geval bij vragen aan te tonen dat het voor medicinaal gebruik is.
anouska
Vakantieganger

Bericht door anouska »

Neem geen risico en regel die verklaring.
Yasmin007
Reiziger

Bericht door Yasmin007 »

Mijn reacties is te laat , omdat je al weg bent , maar voor anderen die voor hetzelfde probleem komen te staan.

Twee jaar geleden ben ik naar de V.S. geweest en het CAK vertelde dat je in principe altijd de adviezen van het consulaat moet volgen dat deze op de hoogte zijn van de laatste afspraken.
In dit geval zei de consulaat van Amerika dat alle medicatie op een Engelstalige verklaring van een arts moeten staan ook de medicatie die niet onder de opiumwet vallen, maar alles wat je de grens overneemt. Ik heb mijn verklaring laten opstellen door mijn huisarts en deze toch nog opgestuurd naar het CAK voor het legaliseren voor het legaliseren van de handtekening.

Voor Peru had ik wel een apostillestempel nodig van de rechtbank op zowel de medische paspoort ( wat achteraf heel vreemd is aangezien dat geeneens een officieel reisdocument is, maar volgens het consulaat moest dat) en een op mijn Engelse verklaring.

Ik bel dus tegenwoordig als ik ergens naar toe ga, maar gewoon het consulaat en daar hoor ik wat ik doen moet en die stappen volg ik.
Plaats reactie