Welke landen: dilemma's! Cambodja + Laos/Vietnam of Thailand
-
Welke landen: dilemma's! Cambodja + Laos/Vietnam of Thailand
Hi allemaal,
Ik vlieg 31 augustus naar Bangkok. Daar ga ik over land naar Cambodja. Daar ga ik eerst 8 a 10 weken vrijwilligerswerk doen. Dat betekent dat ik nog 4 of 6 weken over hou om te gaan backpacken. Laten we voor het gemak het houden op 4 weken, maar ik zit echt met een dilemma, want wat is dan echt een aanrader om te doen?
Ik zit in SR, dus vanuit daar wil ik eerst wel Cambodja doen. En dan is het grote vraagteken daarna? Doorsteken naar Laos en dan weer eindigen in Bangkok of juist eerst door Cambodja en dan terug naar Thailand en daar nog wat meepakken? OF juist weer Cambodja - Vietnam - Thailand. Ik heb het forum een beetje doorgespit, maar waar de ene maar 1 week besteed aan Cambodja is de ander weer 2 weken kwijt. Ditzelfde geldt natuurlijk voor Laos of Vietnam. Daar kan je natuurlijk ook alleen al 4 weken doorbrengen, dus het is een beetje een duivels dilemma.
Zouden jullie het beperken tot 2 landen: Cambodja + nog een land of juist toch net net een verdeling van Cambodja + Laos/Vietnam + Thailand. Het moet trouwens over land te doen zijn.
Dan ben ik ook wel benieuwd naar de hoeveelheid literinhoud van een backpack voor 4 weken. Ik ben 1,78cm groot, maar best wel fragiel/slank. Dit is ook mijn allereerste avontuur, dus wil ook weer niet te groot meenemen want anders denk ik al snel dat ik er veel te veel in prop haha.
Tips zijn welkom!!
Ik vlieg 31 augustus naar Bangkok. Daar ga ik over land naar Cambodja. Daar ga ik eerst 8 a 10 weken vrijwilligerswerk doen. Dat betekent dat ik nog 4 of 6 weken over hou om te gaan backpacken. Laten we voor het gemak het houden op 4 weken, maar ik zit echt met een dilemma, want wat is dan echt een aanrader om te doen?
Ik zit in SR, dus vanuit daar wil ik eerst wel Cambodja doen. En dan is het grote vraagteken daarna? Doorsteken naar Laos en dan weer eindigen in Bangkok of juist eerst door Cambodja en dan terug naar Thailand en daar nog wat meepakken? OF juist weer Cambodja - Vietnam - Thailand. Ik heb het forum een beetje doorgespit, maar waar de ene maar 1 week besteed aan Cambodja is de ander weer 2 weken kwijt. Ditzelfde geldt natuurlijk voor Laos of Vietnam. Daar kan je natuurlijk ook alleen al 4 weken doorbrengen, dus het is een beetje een duivels dilemma.
Zouden jullie het beperken tot 2 landen: Cambodja + nog een land of juist toch net net een verdeling van Cambodja + Laos/Vietnam + Thailand. Het moet trouwens over land te doen zijn.
Dan ben ik ook wel benieuwd naar de hoeveelheid literinhoud van een backpack voor 4 weken. Ik ben 1,78cm groot, maar best wel fragiel/slank. Dit is ook mijn allereerste avontuur, dus wil ook weer niet te groot meenemen want anders denk ik al snel dat ik er veel te veel in prop haha.
Tips zijn welkom!!
-
Re: Welke landen: dilemma's! Cambodja + Laos/Vietnam of Thai
Denk je dat je tijdens je vrijwilligerswerk ook wat van Cambodja kan zien? Vanuit SR kun je Angkor doen wat natuurlijk het hoogtepunt is. Battabang is ook leuk om te zien, maar dat kan ook in een weekend (2 dagen is zat). Pnomh phen is ook een aanrader en Sihanoukville of Koh Rong is lekker om te ontspannen. Dat zou je evt. ook tussendoor misschien kunnen doen en daarna door een ander land in? Wij vonden Laos erg mooi, omdat het nog wat meer ongerept is. Vietnam hadden wij een iets mindere ervaring mee, maar daar hadden we ook veruit get slechtste weer. Thailand is mooi, wel vrij toeristisch, ook met wat meer mensen die een pakket reis boeken. Ik denk dat iedereen die je het vraagt weer een andere mening heeft. Alle 3 de landen zijn makkelijk te bereizen overigens. Veel plezier!
-
Re: Welke landen: dilemma's! Cambodja + Laos/Vietnam of Thai
Hi Hanneke,Hannekevdp schreef:Denk je dat je tijdens je vrijwilligerswerk ook wat van Cambodja kan zien? Vanuit SR kun je Angkor doen wat natuurlijk het hoogtepunt is. Battabang is ook leuk om te zien, maar dat kan ook in een weekend (2 dagen is zat). Pnomh phen is ook een aanrader en Sihanoukville of Koh Rong is lekker om te ontspannen. Dat zou je evt. ook tussendoor misschien kunnen doen en daarna door een ander land in? Wij vonden Laos erg mooi, omdat het nog wat meer ongerept is. Vietnam hadden wij een iets mindere ervaring mee, maar daar hadden we ook veruit get slechtste weer. Thailand is mooi, wel vrij toeristisch, ook met wat meer mensen die een pakket reis boeken. Ik denk dat iedereen die je het vraagt weer een andere mening heeft. Alle 3 de landen zijn makkelijk te bereizen overigens. Veel plezier!
Bedankt voor je reactie! Ik heb in ieder geval 1 volle week tijdens mijn vrijwilligerswerk. Ik zit in Siem Reap, maar weet niet echt qua afstanden wat dan te doen is in de omgeving wat betreft tijd. In SR zal ik wel behoorlijk aan mijn trekken komen.
Bedankt voor de tips van Battabang, PP, Si en Koh Rong! Ik wil inderdaad een ander land in zoals Laos of Vietnam of Thailand. Maar ik heb niet alle tijd, dus keuzes maken is wel belangrijk. Nog tips of aanbevelingen wat betreft die landen? Anders tips zijn ook welkom!

Re: Welke landen: dilemma's! Cambodja + Laos/Vietnam of Thailand
Ga lekker na het harde werken je vermaken in Thailand. Of wil je heel veel reisuren maken? Anders zou je via laos en noord Thailand naar Bangkok reizen en wellicht nog wat eilanden pakken
-
Re: Welke landen: dilemma's! Cambodja + Laos/Vietnam of Thailand
Hoi,
Sorry voor de late reactie.
Wij vonden Laos echt een van de parels van ZO-Azië. Het is nog niet zo heel ontdekt en zeker als je soms ook afwijkt van het gebaande pad kom je leuke dingen tegen. In Laos zou ik aanraden: Bolaven Plateau, 4.000 Islands (waar kanoën zeker een aanrader is!), Luang Praban, Vientiane. In Luang Nam Tha kun je hill tribe trekkings doen die lang niet zo toeristisch zijn als net over de grens in Thailand.
Ik kan me wel voorstellen dat veel mensen deze route juist andersom doen en dat je dus het risico loopt weinig mee reizigers te treffen, maar dit kan het ook juist leuk maken omdat je veel verschillende mensen ontmoet.
In Vietnam buiten de "standaard" route (Ho Chi Minh, Hoi An, Hanoi, Ha Long Bay) hebben wij gefietst over de Ho Chi Minh trail (dit kan ook per motor) erg mooi en totaal niet toeristisch. Wij als blanken (en blond) waren echt een bezienswaardigheid. In de omgeving van Hue kun je de grootste grot ter wereld bezoeken. Bij Ha Long Bay heb je ook de Bai Tu Long bay, ook erg mooi en niet zo druk.
In Thailand is het onderweg met de trein van Bangkok naar Chiang Mai erg leuk om uit te stappen bij tussenliggende bezienswaardigheden: Khao Yai National Park, Ayutthaya, Sukhothai. Zo breek je ook de lange reis een beetje in delen.
Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat wij liefhebbers zijn van natuur en bezienswaardigheden. Als je meer een strand type bent dan is dit natuurlijk niks
Sorry voor de late reactie.
Wij vonden Laos echt een van de parels van ZO-Azië. Het is nog niet zo heel ontdekt en zeker als je soms ook afwijkt van het gebaande pad kom je leuke dingen tegen. In Laos zou ik aanraden: Bolaven Plateau, 4.000 Islands (waar kanoën zeker een aanrader is!), Luang Praban, Vientiane. In Luang Nam Tha kun je hill tribe trekkings doen die lang niet zo toeristisch zijn als net over de grens in Thailand.
Ik kan me wel voorstellen dat veel mensen deze route juist andersom doen en dat je dus het risico loopt weinig mee reizigers te treffen, maar dit kan het ook juist leuk maken omdat je veel verschillende mensen ontmoet.
In Vietnam buiten de "standaard" route (Ho Chi Minh, Hoi An, Hanoi, Ha Long Bay) hebben wij gefietst over de Ho Chi Minh trail (dit kan ook per motor) erg mooi en totaal niet toeristisch. Wij als blanken (en blond) waren echt een bezienswaardigheid. In de omgeving van Hue kun je de grootste grot ter wereld bezoeken. Bij Ha Long Bay heb je ook de Bai Tu Long bay, ook erg mooi en niet zo druk.
In Thailand is het onderweg met de trein van Bangkok naar Chiang Mai erg leuk om uit te stappen bij tussenliggende bezienswaardigheden: Khao Yai National Park, Ayutthaya, Sukhothai. Zo breek je ook de lange reis een beetje in delen.
Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat wij liefhebbers zijn van natuur en bezienswaardigheden. Als je meer een strand type bent dan is dit natuurlijk niks