In september ga ik voor de allereerste keer naar Indonesië, onwijs veel zin in! maar tegelijk ook erg spannend, omdat dit mijn eerste "grote" en "verre" reis wordt. De reis begint op Sumatra, via Medan wil ik eigenlijk meteen door naar Bukit Lawang om daar een jungle trekking te gaan doen.
Nu zijn er zoveel aanbieders die zo'n tocht aanbieden: goede en slechte natuurlijk, aanbieders die bijvoorbeeld de dieren daar voeren om ze zichtbaar te maken voor het publiek, en dus duidelijk meer aan hun eigen portemonnee denken dan aan de natuur , dus ik ben erg benieuwd wat jullie verhalen en reacties zijn. Zijn er bepaalde reisleiders/organisaties/guesthouses waar jullie goede ervaringen mee hebben? En hoeveel dagen jungle trekking adviseren jullie?
En is het bijvoorbeeld verstandig om zoiets alvast van tevoren in Nederland te regelen, (de reis van Medan naar Bukit Lawang en de jungle trekking) of ben ik dan duurder uit?
Tweede puntje:
Daarna zou ik ook nog naar Tangkahan willen gaan om de olifanten te zien. Ik lees dat je daar de olifanten kan wassen en ook een ritje kan maken. Dat laatste ben ik geen fan van, en staat ook niet op mijn lijstje om te gaan doen. Maar ben benieuwd wie dit gedaan heeft, en hoe zo'n excursie in Tangkahan eruit ziet.
Jungle trekking Bukit Lawang, ervaringen?
Re: Jungle trekking Bukit Lawang, ervaringen?
Als je wilde orang-oetans wilt zien, jun je beter een trekking maken in Kerambe dan in Bukit Lawang. In Bukit Lawang is een voederplatform, dus zelfs als jouw gids niet voert zijn de apen gewend aan mensen en worden mensen met eten geassocieerd.
Goede en slechte gidsen zijn slecht van elkaar te onderscheiden in Bukit Lawang, omdat je meestal niet bij de gids zelf boekt en dan is het dus afwachten wie je krijgt.
In Ketambe is John erg goed! Zie ook mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/p-406/gunung-leuser-national-park.
Tangkahan heb ik overgeslagen. Ik hen tegen het rijden op olifanten en eigenlijk zie ik liever überhaupt niet dat olifanten in gevangenschap worden gehouden. Het trainen van olifanten gast er niet bepaald zachtharig aan toe, vandaar.
Goede en slechte gidsen zijn slecht van elkaar te onderscheiden in Bukit Lawang, omdat je meestal niet bij de gids zelf boekt en dan is het dus afwachten wie je krijgt.
In Ketambe is John erg goed! Zie ook mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/p-406/gunung-leuser-national-park.
Tangkahan heb ik overgeslagen. Ik hen tegen het rijden op olifanten en eigenlijk zie ik liever überhaupt niet dat olifanten in gevangenschap worden gehouden. Het trainen van olifanten gast er niet bepaald zachtharig aan toe, vandaar.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie