Argentinië & Brazilië

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Aniqueeex

Argentinië & Brazilië

Bericht door Aniqueeex »

Hoi allemaal,

In juli vertrek ik voor 6 weken naar Zuid-Amerika, waar ik start in Buenos-Aires en weer terugvlieg vanaf Rio de Janeiro. Het plan is dus om de tijd te verdelen over Argentinië en Brazilië. Nu wil ik in Argentinië graag het volgende rijtje doen:
- Buenos Aires
- Ushuaia
- El Calafate
- Bariloche
- Salta
- Iguazu

Nu vraag ik me af of dit misschien te optimistisch gezien de tijd (ik wil maximaal 4 van de 6 weken in Arg. doorbrengen, maar liefst evenredig verdeeld met Brazilië)? Aan de ene kant denk ik steeds meer dat ik me maar moet beperken tot Noord-Argentinië. Aan de andere kant vind ik het doodzone om Patagonië niet mee te pakken 'als ik er toch ben'.
Een enkele binnenlandse vlucht is voor mij prima, overall moet het budget gemiddeld ong. uitkomen op €50 per dag gedurende de 6 weken.

Ik hoor graag wat jullie gedachten hierover zijn, alvast bedankt!

N.B. Als ik Patagonië zo ongeveer zou skippen zou het rondje BA - Puerta Madryn - El Calafate/El Chalten - Bariloche - Salta - Iguazu worden, denk ik.

Groet,
Anique
sandrakorstjens
Vakantieganger
Contacteer:

Re: Argentinië & Brazilië

Bericht door sandrakorstjens »

Het kan maar is wel erg optimistisch. Ik ben afgelopen februari/maart in Argentinië geweest. Ons schema was:

- 3 nachten Buenos Aires
- 3 nachten Ushuaia
- 3 nachten El Chalten
- 3 nachten El Calafate
- 1 nacht Buenos Aires
- 7 nachten Salta en omgeving

Iguazu kenden we al dus hoefden we niet heen.

Het grootste probleem met je geplande schema is je budget. Binnenlandse vluchten zijn essentieel, en alleen al aan de vluchten waren we zo'n 900 pp kwijt. Bovendien is Patagonië ontzettend duur. Ik zou dus zeker nog eens naar je budget kijken of anders echt Patagonië overslaan. Salta en omgeving is ook prachtig en een stuk goedkoper.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ga volgende maand pas naar Argentinië, dus wat ik ter plekke kwijt zal zijn weet ik niet.

Oorspronkelijk wilde ik vliegen tussen BA - Salta, Salta - Iguazu, Iguazu - El Chafaten en El Chafaten - BA. (Deze route wilde ik in 4 weken doen.) Ik zou 1100 euro kwijt zijn aan de vluchten, wat ik te duur vond. De airpass is niet meer zo goedkoop als een paar jaar geleden. Europeanen betalen meer dan locals.

Voor mijn gevoel red je het niet met 50 euro pppd als je snel reist. Lange afstandsbussen kosten ook 50-80 euro per traject. Ik schrok daar een beetje van...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Jenny schreef:Ik ga volgende maand pas naar Argentinië, dus wat ik ter plekke kwijt zal zijn weet ik niet.

Oorspronkelijk wilde ik vliegen tussen BA - Salta, Salta - Iguazu, Iguazu - El Chafaten en El Chafaten - BA. (Deze route wilde ik in 4 weken doen.) Ik zou 1100 euro kwijt zijn aan de vluchten, wat ik te duur vond. De airpass is niet meer zo goedkoop als een paar jaar geleden. Europeanen betalen meer dan locals.

Voor mijn gevoel red je het niet met 50 euro pppd als je snel reist. Lange afstandsbussen kosten ook 50-80 euro per traject. Ik schrok daar een beetje van...
Dan heb je vast geen rekening gehouden met de Blue Dollar. Voor mij kostte een rit Cordoba - Salta (als ik mij het goed herinner 12 uur) zo'n 30 euro. Voor Ushuaia - Puerto Madryn (35+ uur) zou je zo'n 80 euro kwijt zijn. Vliegen kostte mij Buenos Aires - El Calafate 120 euro en Ushuaia - Buenos Aires 110 euro.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Prijzen van vliegtickets die ik gevonden heb zijn alle online (NL IP-adres). Als jij trucs hebt hoe het in juli (vakantiemaand Argentijnen) goedkoper kan dan hoor ik het graag.
heidi01
Vakantieganger

Bericht door heidi01 »

ubiytsa schreef: Dan heb je vast geen rekening gehouden met de Blue Dollar. Voor mij kostte een rit Cordoba - Salta (als ik mij het goed herinner 12 uur) zo'n 30 euro. Voor Ushuaia - Puerto Madryn (35+ uur) zou je zo'n 80 euro kwijt zijn. Vliegen kostte mij Buenos Aires - El Calafate 120 euro en Ushuaia - Buenos Aires 110 euro.
Ubiytsa kan je mij eens uitleggen hoe die Blue Dollar werkt? Wij vertrekken in november voor 5 weken naar Argentinië en Chili.

Een airpass kan wel degelijk goedkoop uitvallen. Wij kochten in januari een airpass via INTERGSA. INTERGSA heeft kantoren in Nederland en België. Wij betaalden voor 6 binnenlandse vluchten met LAN nog geen 1100€ per persoon. wij doen volgende vluchten:
- Buenos Aires - El Calafate
- El Calafate - Buenos Aires
- Buenos Aires - Mendoza
- Calama - Santiago
- Santiago - Paaseiland
- Paaseiland - Santiago
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Bij deze een artikel over de Blue dollar: http://www.buenostours.com/getting-the- ... enos-aires.

Toen ik je stukje over de airpass zag dacht ik even dat ik zelf niet goed gezocht had en ten onrechte mijn route had aangepast. Niet dus. Juli is gewoon duur :N

Gaaf trouwens dat jullie naar Paaseiland gaan!
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

heidi01 schreef:
ubiytsa schreef: Dan heb je vast geen rekening gehouden met de Blue Dollar. Voor mij kostte een rit Cordoba - Salta (als ik mij het goed herinner 12 uur) zo'n 30 euro. Voor Ushuaia - Puerto Madryn (35+ uur) zou je zo'n 80 euro kwijt zijn. Vliegen kostte mij Buenos Aires - El Calafate 120 euro en Ushuaia - Buenos Aires 110 euro.
Ubiytsa kan je mij eens uitleggen hoe die Blue Dollar werkt? Wij vertrekken in november voor 5 weken naar Argentinië en Chili.

Een airpass kan wel degelijk goedkoop uitvallen. Wij kochten in januari een airpass via INTERGSA. INTERGSA heeft kantoren in Nederland en België. Wij betaalden voor 6 binnenlandse vluchten met LAN nog geen 1100€ per persoon. wij doen volgende vluchten:
- Buenos Aires - El Calafate
- El Calafate - Buenos Aires
- Buenos Aires - Mendoza
- Calama - Santiago
- Santiago - Paaseiland
- Paaseiland - Santiago
Blue Dollar is de zwarte markt van Argentijnse Pesos. Het werkt heel simpel: jij neemt Amerikaanse Dollars mee (die kun je niet pinnen in Argentinië, maar er zijn minder aantrekkelijke manieren om te wisselen) en wisselt die voor Argentijnse Pesos op de straat. Beste rate wordt gegeven in Buenos Aires in de bekende winkelstraat (ben even de naam vergeten). Je spreekt iemand aan die 'cambio' roept, loopt met hem mee en wisselt geld. Alles komt vrij vervelend over, maar ik heb geen slechte verhalen gehoord (alleen van nep geld, maar dat kan een fabeltje zijn). Ter verduidelijking: ik kreeg (omgerekend) voor 1 euro 17 pesos. De koers is eigenlijk iets van 10.

Paaseiland is zeker de moeite waard trouwens, een van de hoogtepunten van mijn ZA-reis :) Was bij ons rustig qua toerisme, maar de mensen die er waren waren minstens 50 ;) Oh ja, als je duikbrevet hebt: hier zeker duiken! Je ziet bijna geen vis o.i.d., maar het water is zo helder en de donkere lava-bodem en grotten zijn erg vet om te zien.

@Jenny
Ik boekte de vluchten in Argentinië zelf, maar weet niet of dat kan in juli. En ik betaalde dus met Pesos.
heidi01
Vakantieganger

Bericht door heidi01 »

Jenny & Ubiytsa bedankt voor de info rond Blue Dollar!

Ik merk ook dat prijzen op korte tijd gestegen zijn. Ik had dit voorjaar al een aantal prijzen van excursies in Patagonia opgezocht. Als ik nu naar de nieuwe tarieven van het najaar bekijk wordt alles plots een stuk duurder. De Big Ice trekking die we in El Calafate wilden doen is 500 ARS duurder per persoon.

Ubiytsa als je nog tips hebt in de regio El Calafe en El Chalten, deze zijn zeker welkom!
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Mm, wat betreft El Chalten, ik zou sowieso van te voren uitzoeken waar je gaat/kunt slapen. Wij waren er eind mei / begin juni '14, en zo goed als het hele dorpje ging naar ons idee in juni/juli/augustus dicht. Niet dat ik je wil ontmoedigen om te gaan, El Chalten in de winter is prachtig, maar buiten slapen raadt ik je niet aan ;)
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

heidi01 schreef:Jenny & Ubiytsa bedankt voor de info rond Blue Dollar!

Ik merk ook dat prijzen op korte tijd gestegen zijn. Ik had dit voorjaar al een aantal prijzen van excursies in Patagonia opgezocht. Als ik nu naar de nieuwe tarieven van het najaar bekijk wordt alles plots een stuk duurder. De Big Ice trekking die we in El Calafate wilden doen is 500 ARS duurder per persoon.

Ubiytsa als je nog tips hebt in de regio El Calafe en El Chalten, deze zijn zeker welkom!
Kan Big Ice wel in juni/juli?

Ik was voor Big Ice ongeveer 90 euro kwijt inclusief overnachting bij America del Sur hostel in El Calafate (absolute aanrader trouwens). Dat was wel met een gunstigere Blue Dollar koers dan nu. Wat ben je nu kwijt?

Wat betreft El Chalten (mijn hoogtepunt van Patagonië): Er zijn heel veel hikes die je kunt doen maar uiteindelijk komt het allemaal een beetje op hetzelfde neer. Je ziet Cerro Fitz Roy en Cerro Torre. Dan kan je kiezen of je een overzicht van beide wil op een hoog punt, onderaan staat met een groot meer voor je of het vanaf de rand van een grote gletsjer ziet. Zelf de eerste en laatste gekozen, prachtige hikes: vooral de eerste.

Bij El Calafate is minder te doen. Je hebt een tof meer waar je ontzettend veel verschillende vogels kunt zien (waaronder flamengo's) en de omgeving is prachtig, maar dat is heel Patagonië 8-)

Ik was er trouwens begin oktober, dus aan het eind van de winter. Toen was het er heel rustig, maar alles was wel open. Geen idee hoe dat in juni/juli is.

In El Chalten sliep ik trouwens in dit hostel: http://www.condordelosandes.com/
Heel chill en toen erg gezellig.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In juli is veel dicht, veel excursies worden pas weer begin augustus of begin oktober aangeboden (aldus de lokale reisagent).

Als je Googlet op winter Patagonia dan komt er vanzelf het een en ander uitrollen. De meeste hikes zijn blijkbaar niet mogelijk, maar je kan wel skiën en met sneeuwscooters op pad.
heidi01
Vakantieganger

Bericht door heidi01 »

Wij zijn in el calafate in november dus de big ice is dan zeker mogelijk. Goedkoopste prijs die ik vind is 2200 peso bij hielo y aventura (prijs zonder nationaal park en transfer naar de haven - prijzen all in komt neer op 2760 peso).

We zijn maar 2 dagen in El Calafate en 4 dagen in El Chalten.

Onze logies zijn reeds geboekt.
sandrakorstjens
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door sandrakorstjens »

De inflatie is inderdaad krankzinnig, dus zelfs ondanks de dollar blue wordt alles steeds duurder. Twee jaar geleden vond ik Buenos Aires spotgoedkoop, nu zijn maaltijden vaak minimaal het dubbele.

De straat waar je (illegaal) kunt wisselen heet Calle Florida. Ik weet dat veel toeristen daar wisselen, maar ik zou het toch niet aanraden. Als je het al doet, let dan vooral heel goed op dat je de afgesproken hoeveelheid peso's krijgt!

Als je bijvoorbeeld een Airbnb huurt kun je vaak ook wel met de eigenaren wisselen. Dan krijg je een iets slechtere koers dan op de Calle Florida, maar het is wel een stuk betrouwbaarder en prettiger. En nog steeds goedkoper dan wanneer je geld zou gaan pinnen.

Bovendien zijn er heel veel hotels en restaurants waar ze goede koersen aanbieden als je cash betaalt. Dus vraag daar altijd even naar (soms staat het zelfs op de menukaart al aangegeven). Dollars zijn handig om mee te nemen, maar als je naar Patagonië gaat kun je vooral in Ushuaia ook erg goed uit de voeten met euro's. Wij hadden spijt dat we niet wat meer euro's hadden meegenomen.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

sandrakorstjens schreef:De inflatie is inderdaad krankzinnig, dus zelfs ondanks de dollar blue wordt alles steeds duurder. Twee jaar geleden vond ik Buenos Aires spotgoedkoop, nu zijn maaltijden vaak minimaal het dubbele.

De straat waar je (illegaal) kunt wisselen heet Calle Florida. Ik weet dat veel toeristen daar wisselen, maar ik zou het toch niet aanraden. Als je het al doet, let dan vooral heel goed op dat je de afgesproken hoeveelheid peso's krijgt!

Als je bijvoorbeeld een Airbnb huurt kun je vaak ook wel met de eigenaren wisselen. Dan krijg je een iets slechtere koers dan op de Calle Florida, maar het is wel een stuk betrouwbaarder en prettiger. En nog steeds goedkoper dan wanneer je geld zou gaan pinnen.

Bovendien zijn er heel veel hotels en restaurants waar ze goede koersen aanbieden als je cash betaalt. Dus vraag daar altijd even naar (soms staat het zelfs op de menukaart al aangegeven). Dollars zijn handig om mee te nemen, maar als je naar Patagonië gaat kun je vooral in Ushuaia ook erg goed uit de voeten met euro's. Wij hadden spijt dat we niet wat meer euro's hadden meegenomen.
Florida is prima om te wisselen. Het komt wat louche over, maar dat is niet per se gevaarlijk. De rates zijn zoveel hoger dan in hotels of in Patagonië dat het zonde is om ergens anders te doen. Wat betreft aantal Pesos: je moet natuurlijk wel biljetten tellen en niet bang zijn dat je wantrouwig overkomt als je daadwerkelijk per 1 biljet gaat tellen. Ik heb 1500$ gewisseld in 3x (100$, 650$ en 750$), niet 1 keer opgelicht. Heb gewoon steekproefgewijs gekeken naar de echtheid (puur zodat ze denken dat ik goed oplet) en geteld. Kan niks mis gaan en anders loop je weg.

Ben zelf ook weggelopen toen iemand de rate binnen ineens veranderde.
Plaats reactie