lenen, werken of sparen
- Ron
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: lenen, werken of sparen
lenen wat is dat???
ik leen niet voor me reizen.
ben 2 jaar weg geweest en heb dit zelf bij elkaar gespaard toen ik studeerde en in de weekende en vakanties werkte.
verder zou ik voor me reizen ook geen geld willen lenen. ben sowieso tegen lenen als het niet nodig is.
weet dat als het nodig is ik altijd wat geld van me ouders kan lenen mocht ik onverwachts zonder komen te zitten tijdens 1 van me reizen om zo het laatste deel af te maken. maar ik zorg er wel voor dat het niet gebeurt.
ben blij dat ze mij van jongs af aan hebben geleerd te sparen hierdoor heb ik me eerste reis kunnen maken direct naar me studie, heb tijdens de reis wel wat gewerkt anders had ik niet zo lang kunnen weg blijven.
wat je ook veel ziet is dat mensen naar hun studie eerst een aantal jaren gaan werken om vervolgens hun baan op te zeggen voor een lange reis. dit vind ik een goed alternatief als je niet het geld hebt om direct naar je studie te kunnen gaan reizen. en ja volgens mij geniet je meer van je reis als je het geld zelf verdient hebt.
ik leen niet voor me reizen.
ben 2 jaar weg geweest en heb dit zelf bij elkaar gespaard toen ik studeerde en in de weekende en vakanties werkte.
verder zou ik voor me reizen ook geen geld willen lenen. ben sowieso tegen lenen als het niet nodig is.
weet dat als het nodig is ik altijd wat geld van me ouders kan lenen mocht ik onverwachts zonder komen te zitten tijdens 1 van me reizen om zo het laatste deel af te maken. maar ik zorg er wel voor dat het niet gebeurt.
ben blij dat ze mij van jongs af aan hebben geleerd te sparen hierdoor heb ik me eerste reis kunnen maken direct naar me studie, heb tijdens de reis wel wat gewerkt anders had ik niet zo lang kunnen weg blijven.
wat je ook veel ziet is dat mensen naar hun studie eerst een aantal jaren gaan werken om vervolgens hun baan op te zeggen voor een lange reis. dit vind ik een goed alternatief als je niet het geld hebt om direct naar je studie te kunnen gaan reizen. en ja volgens mij geniet je meer van je reis als je het geld zelf verdient hebt.
geniet van je trip voor dat je het weet is het over.
http://www.rocomo.nl
http://www.rocomo.nl
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Tikva schreef:Een paar jaar.. jij bent wel optimistisch. Ze waren met zijn 2e. Reken voor 2 tickets eens 5000,- , lopende verzekering in nederland zoals die fijne ziektekosten en je bent voor een jaar met zijn 2e ook weer 2500,- armer. Heb je nog 22.500 over om te reizen = net iets meer dan 30,- euro p.p per dag voor 1 jaar. En als je zoals deze mensen naar bestemming als Fuiji en de Maladiven gaat is dat echt niet genoeg, niet eens voor 1 jaar.Globeskater schreef:is ook bij wijze van sprekenvolgens mij kan je van dat geld wel een paar jaar achter mekaar reizen
okee zij waren met zijn tweeen, maar keek dan even voor mij alleen

Moira, hoe zit de situatie nu exact bij jullie in elkaar? Zijn jullie op reis of werkt je man in het buitenland en reis jij mee? En doen jullie zo verschillende plekken aan? Wat voor baan heeft je man dan dat het zo gemakklijk is om vanuit het buitenland te werken? Want het klinkt als een middenweg die vooral voor je man erg gunstig is.Moira schreef:Ik denk zelf het geld sparen dat het veel meer voldoening geeft. Dan naar de bank stappen van ik wil geld lenen want ik ga op wereldreis. Wij hebben zelf 2 jaar gespaard om uiteindelijk te gaan. Nu is het zo dat mijn man is blijven werken als freelancer part time zodat we van het geld wat hij verdient kunnen reizen. Het spaargeld staat gewoonn nog helemaal op de bank.
Ik spaar! Het geeft het aan het einde de voldoening van al die ontberingen en zaken die je hebt moeten lhebben aten 'staan' als je dan op reis gaat.
Ik denk dat je daarin vergist. Met zijn tweeen heb je toch iets meer onderhandelings ruimte, etc. Ik schat dat als je alleen reist ongeveer 20% tot 30% bespaart ten opzichte van twee personen.Globeskater schreef:Tikva schreef:Een paar jaar.. jij bent wel optimistisch. Ze waren met zijn 2e. Reken voor 2 tickets eens 5000,- , lopende verzekering in nederland zoals die fijne ziektekosten en je bent voor een jaar met zijn 2e ook weer 2500,- armer. Heb je nog 22.500 over om te reizen = net iets meer dan 30,- euro p.p per dag voor 1 jaar. En als je zoals deze mensen naar bestemming als Fuiji en de Maladiven gaat is dat echt niet genoeg, niet eens voor 1 jaar.Globeskater schreef:is ook bij wijze van sprekenvolgens mij kan je van dat geld wel een paar jaar achter mekaar reizen
okee zij waren met zijn tweeen, maar keek dan even voor mij alleenwant met twee ben je meer nodig..
Ik heb ook nog nooit geleend voor een reis en was dat ook niet van plan. Misschien als ik ergens zit waar ik nog meer wil zien en als het op het eind van een reis is dat ik dan wat leen bij bekenden maar anders niet.
Wel heb ik een keer 50.000 Kip (toen 4 euro) geleend van een andere Nederlander (en de enige westerling in het dorp) om de grens met Thailand te kunnen halen met het openbaar vervoer. Uiteindelijk ben ik toch maar gaan liften want de 'bus' kwam die dag niet meer en misschien pas weer na een paar dagen, ik was de 4 euro toen toch kwijt omdat ik die aan de bestuurder gaf
Telt dat ook? 
Ik kan me in bepaalde situaties wel voorstellen dat mensen wat lenen maar dat zijn dan maar een beperkt aantal (nood)situaties.
10.000 euro voor een jaar reizen bolletjeom: dat geeft me weer hoop want ik wilde voor de volgende reis minimaal 8.000 euro 'apart' hebben om te gaan. Dat gaat met veel moeite wel lukken denk ik en ik hoop er dan wel minimaal een half jaar voor weg te kunnen blijven als ik dat wil, inclusief hopelijk wat vrijwilligerswerk.
Wel heb ik een keer 50.000 Kip (toen 4 euro) geleend van een andere Nederlander (en de enige westerling in het dorp) om de grens met Thailand te kunnen halen met het openbaar vervoer. Uiteindelijk ben ik toch maar gaan liften want de 'bus' kwam die dag niet meer en misschien pas weer na een paar dagen, ik was de 4 euro toen toch kwijt omdat ik die aan de bestuurder gaf

Ik kan me in bepaalde situaties wel voorstellen dat mensen wat lenen maar dat zijn dan maar een beperkt aantal (nood)situaties.
10.000 euro voor een jaar reizen bolletjeom: dat geeft me weer hoop want ik wilde voor de volgende reis minimaal 8.000 euro 'apart' hebben om te gaan. Dat gaat met veel moeite wel lukken denk ik en ik hoop er dan wel minimaal een half jaar voor weg te kunnen blijven als ik dat wil, inclusief hopelijk wat vrijwilligerswerk.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik zal uitleggen hoet het zit.evanerp schreef:Moira, hoe zit de situatie nu exact bij jullie in elkaar? Zijn jullie op reis of werkt je man in het buitenland en reis jij mee? En doen jullie zo verschillende plekken aan? Wat voor baan heeft je man dan dat het zo gemakklijk is om vanuit het buitenland te werken? Want het klinkt als een middenweg die vooral voor je man erg gunstig is.Moira schreef:Ik denk zelf het geld sparen dat het veel meer voldoening geeft. Dan naar de bank stappen van ik wil geld lenen want ik ga op wereldreis. Wij hebben zelf 2 jaar gespaard om uiteindelijk te gaan. Nu is het zo dat mijn man is blijven werken als freelancer part time zodat we van het geld wat hij verdient kunnen reizen. Het spaargeld staat gewoonn nog helemaal op de bank.
Mijn man is dus System Engineer in Nederland als freelancer. Hij heeft een eigen bedrijf en werkte in Nederland voor verschillende bedrijven. Ondertussen waren we aan het sparen voor onze wereldreis. Mijn man zou zijn bedrijf stoppen en dan zouden we anderhalf jaar gaan rondreizen in Azie, Australie en Nieuw Zeeland.
Toen we het vliegticket hadden geboekt naar Thailand. Toen baalde een klant wel heel erg waar ie voor werkte dit ook omdat het niet af was. Hij bouwt systemen voor bedrijven. Die gaf aan kan je niet 2 maanden in Thailand nog verder werken.
Dan zouden we een appartement gaan huren voor die 2 maanden en met internet en dan een laptop mee zou hij nog werken. Het is eigenlijk zo goed bevallen ook voor mij ook omdat ik eigenlijk wel erg van luxe houd om heel eerlijk te zijn. Toen heeft ie de afspraak gemaakt dat hij voor dat bedrijf nog 20 uur per week zou blijven werken.
Die klant vond het helemaal geweldig en had meerdere projecten waar hij aan kan werken. Het komt er dus op neer dat wij eigenlijk alleen maar verblijven in 4 en 5 sterren hotels in Azie. We huren af en toe een appartement. De enige eis die hij heeft is dat er internet is en een werkbureau. Dus hij werkt 20 uur en de rest reizen we van. We leven van zijn inkomsten hij verdient 65 euro bruto per uur.
We reizen daardoor langzaam maar zien wel veel van een land dus zijn we nu inmiddels 15 maanden op reis.
We zijn ook nog even 1 maand terug geweest omdat mijn man wat zaken moest doen in Nederland.
Als programeur zeg maar heb je alleen maar een laptop en internet nodig dat is hier in Azie wel te doen.
We vliegen vrijdag naar Sydney en daar blijven we 2 maanden heb ik ook weer een appartement geregeld.
Zo reizen wij eigenlijk wij blijven dus soms in 1 plaats wat langer zijn we het zat gaan we weer verder.
Dit zou je daardoor dus heel lang uithouden.
Ik zeg er wel bij dat mijn man zijn werk onwijs leuk vind het is ook zijn hobby.
Nog meer vragen dan hoor ik het graag.
gr van Moira
Damn, jullie hebben het wel goed voor elkaar zeg
Zou voor mij een droomsituatie zijn, freelance in het buitenland kunnen werken (en werk dat je hobby is) via internet voor een behoorlijk hoog salaris. Respect. Zelf combineer ik sparen en wat geld lenen. Heb er zelf geen moeite mee en geniet van het geleende geld evenveel als gespaard. Tenslotte moet ik het toch weer terugbetalen in NL, maar het is geen schokkend bedrag als bv. 10 of 30 duizend euri. Als ik niet zou lenen zou ik minder dingen kunnen doen, voorbeeld van bungyjump in de thread vind ik kenmerkend: ik doe liever nu die jump van 100e geleend geld dan dat ik het niet kan betalen. Nu ben ik nog jong en wil ik het graag doen, straks mag ik weer 30 jaar achter een bureau zitten. Natuurlijk is het handiger om vantevoren het hele bedrag te sparen, maar carriere-technisch of als de situatie zich eenmaal zo voordoet dat het nu gunstig is om te reizen ipv een half jaar later, zie ik het probleem niet.

-
- Reiziger
Ik spaar..
Ben vrijdag afgestudeerd, ga dan een half jaar werken als invaljuf en daarna dus naar australie..
Heb vorig jaar moeten lenen bij de IB-groep ivm omstandigheden om zo rond te komen (woon wel thuis maar betaal eigen studie en andere rekeningen) en dat vond ik behoorlijk erg..
Las trouwens ergens dat je zo langzaam mogelijk die lening moet afbetalen omdat de rente vd IB lager zou zijn dan die van je spaarrekening.. Nou bij mij is dit niet zo.. IB is volgens mij iets van 4% en mn spaarrekening 2,5%.. Dus ik ga het echt wel zo snel mogelijk afbetalen zodra ik dadelijk werk.. Gelukkig heb ik niet veel geleend.. Vind lenen al erg zat..
Nee ik ga sparen en daar werken!!
Ben vrijdag afgestudeerd, ga dan een half jaar werken als invaljuf en daarna dus naar australie..
Heb vorig jaar moeten lenen bij de IB-groep ivm omstandigheden om zo rond te komen (woon wel thuis maar betaal eigen studie en andere rekeningen) en dat vond ik behoorlijk erg..
Las trouwens ergens dat je zo langzaam mogelijk die lening moet afbetalen omdat de rente vd IB lager zou zijn dan die van je spaarrekening.. Nou bij mij is dit niet zo.. IB is volgens mij iets van 4% en mn spaarrekening 2,5%.. Dus ik ga het echt wel zo snel mogelijk afbetalen zodra ik dadelijk werk.. Gelukkig heb ik niet veel geleend.. Vind lenen al erg zat..
Nee ik ga sparen en daar werken!!
Ik denk dat ik in 2005-2006 ook ongeveer 10,000 euro (iets meer) heb uitgegeven voor een reis van 9+3 maanden. En dan heb ik voor mijn gevoel geen dingen overgeslagen omdat ik ze niet kon betalen... Zo heb ik in dat jaar twee duikbrevetten gehaald en een paar fundives gemaakt, ik heb een balonvaart over de tempels van Bagan (Myanmar) gemaakt en ik ben met de TME van China terug naar Europa gereisd, wat zeker in omgekeerde volgorde behoorlijk aan de prijs is! (Ongeveer 3000 euro.)bolletjeom schreef:wij waren in het eerste jaar van onze reis met voornamelijk Azie en Afrika 10.000 met z'n tweeen kwijt.
Moeten we wel toegeven dat er een vrijwilligersproject bij zat dus dat je dan wel heel weinig uitgeeft maar met 30.000 kan je echt wel 2 jaar wegblijven met z'n tweeen als je je landen een beetje uitzoekt
Wanneer je in je eentje reist, ben je inderdaad relatief veel duurder uit dan wanneer je met zijn tweeen weggaat. Maar het heeft ook z'n voordelen

ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Lenen voor je studie en om dan een beetje lol te hebben vind ik echt helemaal niet erg.. Maar je doet toch iets niet goed, een gewone kwartaalspaarrekening is toch al 3,4% bij de grote banken in Nederland. Met de rente heb je dan pech ik heb 3% mijn vriend zelf maar 2,6%.Nicciegoesaussie schreef:IB is volgens mij iets van 4% en mn spaarrekening 2,5%.. Dus ik ga het echt wel zo snel mogelijk afbetalen zodra ik dadelijk werk.. Gelukkig heb ik niet veel geleend.. Vind lenen al erg zat..
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Dan was je dus in je eentje net zoveel kwijt als rudi met zijn 2e.. 2keer zo duur dus, toch...Jenny schreef:Ik denk dat ik in 2005-2006 ook ongeveer 10,000 euro (iets meer) heb uitgegeven voor een reis van 9+3 maanden.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
- bolletjeom
- Reisexpert
voor een behoorlijk hoog salaris

En dan heb ik ook van mijn hobby mijn werk gemaakt en zit ik in het buitenland
Moet toch maar eens een andere hobby zoeken, geloof ik

En dat Jenny hetzelfde kwijt was als ik....zoals ze zelf al zegt. Alleen ben je niet veel goedkoper uit dan met z'n tweeen. Vaak betaal je hetzelfde voor een kamer bijvoorbeeld
EN...wij hebben een aantal maanden vrijwilligerswerk gedaan waardoor we heel weinig kosten hadden.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Mijn reis in 2006:
- enkeltje Myanmar -> ongeveer 550 euro (enkele reizen zijn nu eenmaal duur)
- TME van China naar Nederland met een paar stops -> ongeveer 3500 euro (dit was zoveel goedkoper geweest als ik de andere kant op zou zijn gereisd....)
- ticket Nederland - Bali -> ongeveer 1000 euro
Als je dat bij elkaar optelt ben je al 5000 euro kwijt!
Dat betekent dat ik 5000 euro over had om een jaar van te leven, en dat is eigenlijk helemaal niet zo veel!
- enkeltje Myanmar -> ongeveer 550 euro (enkele reizen zijn nu eenmaal duur)
- TME van China naar Nederland met een paar stops -> ongeveer 3500 euro (dit was zoveel goedkoper geweest als ik de andere kant op zou zijn gereisd....)
- ticket Nederland - Bali -> ongeveer 1000 euro
Als je dat bij elkaar optelt ben je al 5000 euro kwijt!
Dat betekent dat ik 5000 euro over had om een jaar van te leven, en dat is eigenlijk helemaal niet zo veel!

ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
- bolletjeom
- Reisexpert
nee, maar in Azie kan je wel voor 500 euro per maand rondkomen als je een beetje oplet...toch?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl