Galapagos

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
marjoleinbos

Galapagos

Bericht door marjoleinbos »

Hallo Allemaal,

Komende augustus ga ik samen met mijn vriend rondtrekken door Ecuador. Als afsluiter gaan we een paar dagen (5 nachten) naar de Galapagos eilanden. Om het een beetje betaalbaar te houden gaan we in eerste instantie naar 1 eiland toe (Santa Cruz), waar we een hostel geboekt hebben, maar we willen natuurlijk wel graag veel meer zien!

Zijn er mensen die ervaring hebben met de Galapagos eilanden om hier rond te trekken zonder organisatie of cruise? Welke eilanden we verder aandoen is niet heel relevant, maar we willen wel graag meer zien dan alleen Santa Cruz.
Aanbevelingen zijn van harte welkom!

Tot slot nog een andere vraag. Ik hoorde dat het verstandig is om in augustus (dus het laagseizoen voor Galapagos) een wetsuite te regelen. Kan ik die daar ter plekke huren, of moet ik die echt vanuit Nederland mee nemen? En hoe noodzakelijk is een wetsuite daadwerkelijk?

Groetjes,
Marjolein
Travelator
Reisexpert

Re: Galapagos

Bericht door Travelator »

Hi!

Wat wil je precies gaan doen onder/in het water?
Ik ben er zelf nooit geweest, maar ik zag net ergens op internet dat de watertemperatuur op de Galapagos eilanden in augustus rond de 22 graden ligt. Dat is vrij brrrrrrr! (onze lichaamstemperatuur is natuurlijk 37 graden, dus een aanzienlijk verschil!)
Als je gewoon een beetje wilt zwemmen, zou je het kunnen proberen zonder wetsuit.
Het is een populaire duikbestemming, dus ik vermoed dat je echt wel aan een wetsuit kunt komen daar. Als je wilt gaan duiken/(langdurig) snorkelen, raad ik je sowieso om een wetsuit te gebruiken., want je raakt sneller onderkoeld dan je misschien zou denken.
Ter indicatie: Bij een watertemperatuur van 27/28 graden ben ik aan het eind van een duik (+- 1 uur) mét 3 mm wetsuit hevig aan het rillen.

Fijne vakantie!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

Wij waren op de Galapagos met een water temperatuur van circa 22 graden. Doordat de buiten temp 30 graden was kregen wij het niet koud zonder wetsuit tijdens het snorkelen. Wel een thermo t-shirt tegen zonnebrand. Eventueel een wetsuit is volop te vinden op de Galapagos. Zo ook duikbedrijven en touroperators. Maak je geen zorgen. In het laagseizoen is er volop keus om daar uitstappen te boeken en daarbij de pakken maar wij hebben die echt niet nodig gehad.

Veel plezier met voorbereiden!
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Heb je al geboekt? In vijf dagen kan je echt heel erg weinig doen en Santa Cruz is nou niet echt een interessant eiland.

Áls je vijf dagen doet, boek dan een (duur) pakket waar je vanaf Santa Cruz in 2 dagen Isabela aandoet (inclusief vulkaan+los tuneles; beide behorend tot hoogtepunten van Galapagos). Dan heb je nog twee dagen voor Santa Cruz (Tortuga bay, Darwin Research Center en misschien nog wat in het centrale deel van het eiland). En een dagje om te duiken bij bijvoorbeeld Gordon Rocks voor hamerhaaien of Seymour North voor rifhaaien.

Galapagos is prachtig en ik had spijt dat ik er slechts 11 dagen was. De eilanden zijn zoveel groter dan je denkt ;)
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
liefehhmii
Reiziger

Bericht door liefehhmii »

Hoi!

Inderdaad wat ubiytsa zegt, Santa Cruz is het minst speciaal. Als je daar aankomt heb je waarschijnlijk daar nog de hele dag. Het is dan leuk om naar tortuga bay te lopen. Neem je snorkel spullen mee, misschien dat je nog wat dieren ziet onder water. Aan het strand zagen wij een baby hamerhaai zwemmen. Als je de dag erna ook nog op Santa Cruz bent doe dan een duik bij Gordons rock.

Voor de rest is Isabela echt prachtig! Highlights: los tuneles, tintoreras, vulcano chico. Moeilijk te kiezen maar bij los tuneles zie je haaien (white tip sharks) van heel dichtbij.
Gewoon snorkelen in het haventje zie je ook schildpadden, zeeleeuwen en roggen.

Mocht je nog tijd hebben voor San Cristobal: Kicker rocks is voor duiken en snorkelen echt fantastisch.

Als je nog geen ticket hebt geboekt: vlieg heen op Santa cruz en terug vanuit San cristobal!

Hostels boeken van te voren is echt niet nodig, je kan daar ook makkelijk onderhandelen. Wij sliepen daar voor gemiddeld 12.50 dollar per nacht.

Veel plezier!
marjoleinbos

Bericht door marjoleinbos »

Bedankt voor alle reacties!

We zijn ook zeker niet van plan om alle dagen op Santa Cruz te blijven. Ik hoorde dat er ook boten gaan tussen Santa Cruz en Isabella en tussen San Cristobal? Iemand daar ervaring mee?

@ Ubiytsa: Áls je vijf dagen doet, boek dan een (duur) pakket waar je vanaf Santa Cruz in 2 dagen Isabela aandoet (inclusief vulkaan+los tuneles; beide behorend tot hoogtepunten van Galapagos). Dan heb je nog twee dagen voor Santa Cruz (Tortuga bay, Darwin Research Center en misschien nog wat in het centrale deel van het eiland).
Is zo'n pakket daar ter plekke te boeken? Of moet ik dit van tevoren ergens regelen?
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

marjoleinbos schreef:Bedankt voor alle reacties!

We zijn ook zeker niet van plan om alle dagen op Santa Cruz te blijven. Ik hoorde dat er ook boten gaan tussen Santa Cruz en Isabella en tussen San Cristobal? Iemand daar ervaring mee?

@ Ubiytsa: Áls je vijf dagen doet, boek dan een (duur) pakket waar je vanaf Santa Cruz in 2 dagen Isabela aandoet (inclusief vulkaan+los tuneles; beide behorend tot hoogtepunten van Galapagos). Dan heb je nog twee dagen voor Santa Cruz (Tortuga bay, Darwin Research Center en misschien nog wat in het centrale deel van het eiland).
Is zo'n pakket daar ter plekke te boeken? Of moet ik dit van tevoren ergens regelen?
Jup, genoeg agentschappen op Santa Cruz. Wel gewoon direct doen als je aankomt en dan de rest op Santa Cruz doen. Die tripjes gaan net even wat sneller dan het allemaal zelf regelen.
Roodkapje
Reiziger

Bericht door Roodkapje »

Ha,

Ook ik ga met mijn vriend naar de Galapagos eilanden in augustus =D

Van alle kanten horen we dat we beter vanuit hier een georganiseerde trip kunnen boeken (Europeanen-hoogseizoen, max aantal mensen op het eiland dus mogelijk dat je er niet naartoe kan, lang bezig met zoeken van leuke tours, etc), helemaal omdat we maar een krappe maand in Ecuador zijn.
Hoewel we normaal niet van het georganiseerde zijn, kijken we nu toch wel vast naar trips.

Mijn vragen zijn; klopt het dat je het al maaaaanden van tevoren moet boeken? Of kan dat ook 2,5 week van tevoren in Quito?
En dat je vaak een hele dag bezig bent met het boeken van een tour als je het zelf op de eilanden doet?
Kun je beter op een boot of op een eiland zelf slapen?
Welke eilanden/plekken mogen we eigenlijk niet missen? Isabella, nog meer?
En waar kunnen we het beste duiken om manta's te zien? :)

Haha zo kan ik nog wel even door gaan, maar dit is wel even het belangrijkste.

Alvast bedankt!! _O_

Marjolein, alvast veel plezier en wie weet ontmoeten we elkaar daar wel :)
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Roodkapje schreef:Ha,

Ook ik ga met mijn vriend naar de Galapagos eilanden in augustus =D

Van alle kanten horen we dat we beter vanuit hier een georganiseerde trip kunnen boeken (Europeanen-hoogseizoen, max aantal mensen op het eiland dus mogelijk dat je er niet naartoe kan, lang bezig met zoeken van leuke tours, etc), helemaal omdat we maar een krappe maand in Ecuador zijn.
Hoewel we normaal niet van het georganiseerde zijn, kijken we nu toch wel vast naar trips.

Mijn vragen zijn; klopt het dat je het al maaaaanden van tevoren moet boeken? Of kan dat ook 2,5 week van tevoren in Quito?
En dat je vaak een hele dag bezig bent met het boeken van een tour als je het zelf op de eilanden doet?
Kun je beter op een boot of op een eiland zelf slapen?
Welke eilanden/plekken mogen we eigenlijk niet missen? Isabella, nog meer?
En waar kunnen we het beste duiken om manta's te zien? :)

Haha zo kan ik nog wel even door gaan, maar dit is wel even het belangrijkste.

Alvast bedankt!! _O_

Marjolein, alvast veel plezier en wie weet ontmoeten we elkaar daar wel :)
1. Nee, je kan gewoon op het eiland boeken. Ongelooflijk veel aanbieders in zowel Santa Cruz als San Cristobal. In Quito boeken is ook vreemd, dan heb je alsnog een tussenpersoon (dit gaat wel over land-tours, geen volledige cruises die ik dan ook afraad als je nog geen 75 jaar oud bent.
2. Nee, in een uurtje heb je een goed beeld van alle aanbieders en maak je direct je keuze.
3. Ik vind dat je beter op de eilanden zelf kunt slapen. Met de boot ben je gewoon minder lang op de eilanden en ben je afhankelijk van een groep.
4. Isabela en San Cristobal sowieso doen. Santa Cruz is handig als basis (je kunt het beste vliegen van Guayaquil naar Baltra Airport en dan terug van San Cristobal naar Guayaquil). Ik geloof dat Floreana en Bartholome ook leuk zijn, maar vrij ver en duur in een dagtour. Isla Bartolome ga je bijvoorbeel in vet veel uren heen en dan loop je er maar een uurtje o.i.d.
5. Manta's, je kunt ze sowieso zien bij Seymour North en Gordon Rocks, maar ik heb ze alleen boven water gezien.
liefehhmii
Reiziger

gewoon daar boeken. en vliegtickets kun je wel alvast hier boeken. als je op skyscanner kijkt kun je kijken wat een beetje goedkope data zijn heen en terug.
(heen santa cruz terug vanuit san cristobal.) Hier een planning die ik voor iemand had gemaakt die 5 hele dagen had.
voorkeur gaat uit naar meer dagen natuurlijk. Wij hadden 10 dagen en dan kun je alles doen wat je wil en op je gemak.
have fun!

dag 1 : lopen naar tortuga bay charles darwin museum en de schildpadden > alvast duik boeken
dag 2: Gordon's rock duik of een andere >boot naar isabella boeken voor de volgende ochtend
dag 3: isabella snorkelen bij de haven, fietsen langs de kust naar wall of tears. >vulkaan tour boeken, en als het lukt tuneles ook voor dezelfde dag. Anders in 2 dagen
dag4: vulkano chico of tuneles snorkeling
dag5: vulkano chico of tuneles snorkeling > als het lukt met de boot naar san cristobal, als dit niet lukt boot kopen voor de volgende ochtend
mocht het niet lukken om vandaag al aan te komen in san cristobal, probeer dan op isabella alvast een snorkel kickers rock tour te boeken. Als dit niet lukt probeer dan mee te gaan, als je aankomt op de haven. De boten vertrekken dan rond die tijd in de ochtend. Dit was de mooiste snorkel die ik heb gedaan hier, heel veel dieren, veel haaien etc.

dag 6:naar san cristobal. zorg dat je vandaag kan snorkelen bij kickers rock , zeer belangrijk. s avonds naar een strand naast het centrum waar tegen de avond alle zeeleeuwen gaan liggen en dan kun je er echt bij zitten. Je kan dan terug lopen of liften.

als je nog een dag hebt zou ik naar punta carola lopen. erg mooi
dag 7: huis
Roodkapje
Reiziger

Bericht door Roodkapje »

Thnx Ubiytsa en Liefehhmii voor de goede tips ^O^

Dus zelfs als we in het hoogseizoen (augustus) gaan, kunnen we dat gewoon ter plekke doen?
Daar houden we van :)
Je wordt wijs gemaakt dat je het écht móet boeken om het überhaubt te kunnen doen, ook qua maximaal aantal bezoekers voor de eilanden. Maar ik neem aan dat je dan sowieso geen vlucht zou kunnen boeken.

Hebben jullie tips voor duikscholen met betrouwbare equipment of is dat daar allemaal vergelijkbaar?

Hier kon ik al veel mee :)

Groetjes
liefehhmii
Reiziger

Galapagos  tips
Prijzen zijn allemaal onderhandelbaar, ook hostels.

Santa Cruz 

-Gordon's rock diving with 'galapagos travellers.' 150 dollars.

-walk to tortuga bay 

-darwin museum and the turtles 

-have food in the city where all the restaurant tables are outside. Dinner around 8 dollars. 

Isabella 

-cabins tero real, little houses with red roof. 12.50 dollar each. 

-tunnels tour with rosedelco, 80 dollar 

-tour Sierra negra, 40 dollar 

-tintoreras tour, 30 dollar 

-snorkel at the port 

-rent a bike and go to wall of tears 

-there is a restaurant on the main square with tourist menu for 7 dollars.

San Christobal 

-kickers rock, dive or snorkel 

-walk to playa la Loberia, around 5 pm a lot of Sea lions come to rest the beach. 

-restaurant lucky's (Next to rosita restaurant ) have a menu for 3.5 dollars. 

-walk to punta carola at tijeretas hill, snorkeling is not really nice because of strong currents. 
Plaats reactie