Tips 30 dagen noorwegen

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Davidof

Tips 30 dagen noorwegen

Bericht door Davidof »

Oké vrienden, ik ga met een vriendin naar Noorwegen van 3 juli tot 3 augustus. Ik heb al een voorlopige planning uitgewerkt, maar alles kan nog veranderen.

3 dingen staan vast: 3 juli aankomst Oslo, 4 juli trein naar Bergen, 1 augustus trein Trondheim-Oslo, 3 augustus vliegtuig Oslo-Brussel
We hebben een tentje bij maar hebben ook al contact gelegd met couchsurfing hosts in Oslo, Bergen, Stavanger en Voss. DNT hutjes willen we ook doen

planning:

3 juli Oslo
4: trein naar Bergen
5: Bergen
6: liften naar Stavanger
7: Stavanger
8: liften/bus naar Tau - Preikestolen
9: ferry over lysefjord naar Kjeragbolten
10: liften/stappen naar Hjelmeland
11: liften naar Odda
12: trolltunga
13: liften naar Voss/Flam/aurland
14: liften naar Voss/Flam/aurland en daar mss een paar mooie dingen doen
15: liften naar Lom
16: naar Spiterstulen geraken
17: Galdhopiggen hiken
18: naar Besseggen hiken
19: Besseggen hiken
20: liften naar Lom, Hjelle
21: Mt Skala Hiken
22: liften naar Geiranger
23: Geiranger is mooi!
24 25: liften naar Trollstigen, Romsdalseggen hiken
26 27 28 29 30 : Liften naar Trondheim + reserve

Enige ervaren reizegers die wat tips kunnen geven? Tips om tijd te sparen, dit zijn toch de belangrijkste dingen die ik wil doen/zien, is dit haalbaar? Veel hangt natuurlijk af van het liften. Belangrijk is ook dat we niet te veel geld mogen opdoen, ik vraag mij ook nog een beetje af waar we eten zullen vinden. Maar dat zal ik vooral aan locals moeten vragen.

Bedankt en Groetjes
David
Erik
Site Admin

Re: Tips 30 dagen noorwegen

Bericht door Erik »

Ik durf niet te zeggen hoe gemakkelijk liften is in Noorwegen. Het lijkt mij wel veilig. In Noorwegen mag je overal kamperen dus mogelijk is dat nog een tip om wat kosten te besparen als je een tent meekrijgt tenminste.

Was het niet goedkoper geweest om er met de auto naar toe te rijden? Verder is het eten en met name vlees en alcohol erg duur. Als je dit dus niet koopt (of meeneemt?) dan kun je daar op besparen. Mocht je een gastoestelletje meenemen, dan moet je even kijken welke want niet alle merken zijn verkrijgbaar in Noorwegen.

De Fjorden en Bergen zijn hele mooie plekken om te bezoeken.
Davidof

Bericht door Davidof »

Erik schreef:Ik durf niet te zeggen hoe gemakkelijk liften is in Noorwegen. Het lijkt mij wel veilig. In Noorwegen mag je overal kamperen dus mogelijk is dat nog een tip om wat kosten te besparen als je een tent meekrijgt tenminste.

Was het niet goedkoper geweest om er met de auto naar toe te rijden? Verder is het eten en met name vlees en alcohol erg duur. Als je dit dus niet koopt (of meeneemt?) dan kun je daar op besparen. Mocht je een gastoestelletje meenemen, dan moet je even kijken welke want niet alle merken zijn verkrijgbaar in Noorwegen.

De Fjorden en Bergen zijn hele mooie plekken om te bezoeken.
Bedankt voor je reactie!

Ik heb geen auto, en eentje lenen/huren zou denk ik sowieso duurder uitkomen, als je alle tolwegen/ferries/benzine/overzet denemarken ook nog rekent. Vliegtickets naar oslo waren €90 heen & terug, valt dus wel mee denk ik!

Gasvuurtje is ook een lastig punt, ik vind het nogal een omslachtig systeem omdat het veel weegt, in Noorwegen waarschijnlijk veel kost, en je kan er ook niet overdreven lang mee koken. Ik neem gewoon zoiets mee: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30011832/ samen met wat aanmaakblokjes, dus gewoon een vuurtje stoken als we warm willen eten/drinken.

Ik heb ook al wat opgezocht over liften in Noorwegen en er zijn verdeelde meningen, het kan moeilijk zijn, maar als je het goed aanpakt zeker niet onmogelijk, ik probeer ook altijd een backup plan te hebben qua openbaar vervoer. Maar ik vertrouw op de goodwill van het aanwezige toerisme in Juli. :)
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Even kort, heb geen laptop bij de hand, duurt zo lang op de foon :P Staafkerk van Lom zeker bezichtigen. Trondheim is de moeite waard (kathedraal). Heb nog meer tips voor je mbt bezienswaardigheden, kom ik op terug! Uit eten is duur in Noorwegen.... Mocht je geen kookstel oid mee kunnen nemen, kun je evt ook in stuga's overnachten. Of op een camping waar men stuga's verhuurt. Vaak is er een gezamelijke (goed uitgeruste!) keuken op het terrein.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

Hierbij nog mijn beloofde reactie met tips. Ik weet niet in hoeverre het op jullie route ligt, daar moet je zelf even naar kijken.
- Magalaupet
- Ridderspranget
- Staafkerk van Lom
- Vikingbegraafplaats in Vang
- Blåfjella-Skjækerfjella nationaal park
- Dagje Oslo
- En natuurlijk de fjorden
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Davidof

Bericht door Davidof »

Reismeis schreef:Hierbij nog mijn beloofde reactie met tips. Ik weet niet in hoeverre het op jullie route ligt, daar moet je zelf even naar kijken.
- Magalaupet
- Ridderspranget
- Staafkerk van Lom
- Vikingbegraafplaats in Vang
- Blåfjella-Skjækerfjella nationaal park
- Dagje Oslo
- En natuurlijk de fjorden
Mooi, bedankt
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Ik ga volgend jaar naar Stavanger, ben erg benieuwd naar jouw ervaringen daar!
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Stavanger? Is daar wat te doen anders dan dat er een vliegveld is?
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Oud stavanger is leuk om doorheen te lopen en foto's te maken. Verder hebben wij n boottocht door het fjord gemaakt vanuit stavanger.
JPCBelgindia

Bericht door JPCBelgindia »

Heb vorig jaar Augustus ongeveer dezelfde route gedaan.

Oslo, trein naar Stavanger, bus naar Bergen. Van Bergen naar Voss, en vandaar uit Priska. Toen naar Alesund, en dan bij een Noors gezin verbleven in Vigra. Waar dan ook weer de luchthaven was.
Heb wel alles gedaan met trein. Als je op voorhand boekt is het goedkoper ook voor de bus en de ferry's.
Met liften heb ik geen ervaring in Noorwegen. Je zal er wat geluk mee moeten hebben.
Als je verdere vragen hebt?

Groetjes,
Davidof

Bericht door Davidof »

JPCBelgindia schreef:Heb vorig jaar Augustus ongeveer dezelfde route gedaan.

Oslo, trein naar Stavanger, bus naar Bergen. Van Bergen naar Voss, en vandaar uit Priska. Toen naar Alesund, en dan bij een Noors gezin verbleven in Vigra. Waar dan ook weer de luchthaven was.
Heb wel alles gedaan met trein. Als je op voorhand boekt is het goedkoper ook voor de bus en de ferry's.
Met liften heb ik geen ervaring in Noorwegen. Je zal er wat geluk mee moeten hebben.

Groetjes,
Thanks
Heb je ook Preikestolen/Kjeragbolten/Trolltunga gedaan?
JPCBelgindia

Bericht door JPCBelgindia »

Davidof schreef:

Groetjes,
Thanks
Preikestolen heb ik gedaan. Je kan daar beter vrij vroeg naartoe gaan. Een deel is met de bus en ferry. Ik vond het mooier als op de foto's. :-) Voor Trolltunga, zal ik eerst nog wat aan mijn conditie moeten werken. :-) Heb er 1 maand en 2 weken rondgetrokken alleen. En ben met de bus ( Eurolines) geweest. Vanaf Antwerpen tot Oslo. Je kan dan meer bagage meenemen. Maar het was wel een rit van bijna 24h. helemaal door Zweden uit. Best wel vermoeiden en niet echt een aanrader.

http://www.visitnorway.com/nl/reizen-na ... noorwegen/

Persoonlijk vond ik reizen in Noorwegen zeer gemakkelijk. En je maakt het zo duur als je zelf wilt.
Davidof

Bericht door Davidof »

JPCBelgindia schreef:
Davidof schreef:

Groetjes,
Thanks
Preikestolen heb ik gedaan. Je kan daar beter vrij vroeg naartoe gaan. Een deel is met de bus en ferry. Ik vond het mooier als op de foto's. :-) Voor Trolltunga, zal ik eerst nog wat aan mijn conditie moeten werken. :-) Heb er 1 maand en 2 weken rondgetrokken alleen. En ben met de bus ( Eurolines) geweest. Vanaf Antwerpen tot Oslo. Je kan dan meer bagage meenemen. Maar het was wel een rit van bijna 24h. helemaal door Zweden uit. Best wel vermoeiden en niet echt een aanrader.

http://www.visitnorway.com/nl/reizen-na ... noorwegen/

Persoonlijk vond ik reizen in Noorwegen zeer gemakkelijk. En je maakt het zo duur als je zelf wilt.
Hoe ben je naar Preikestolen geraakt? Want je vindt online allerlei formules die heel duur zijn, terwijl ik evengoed zelf ter plaatse een ferry ticket naar Tau kan kopen en van Tau een bus ticket naar Preikestolen (of liften ;) )
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Erik schreef:Stavanger? Is daar wat te doen anders dan dat er een vliegveld is?
Er is een ijsbaan. O-)
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

Ik heb zelf jaren geleden in 30 dagen een rondje zuid noorwegen gemaakt.

Houd er rekening mee dat het reizen heeel veeeel langzamer gaat dan in West Europa. Met de auto haal je lage dagafstanden omdat je weinig tot geen snelwegen hebt en vooral veel kronkelige bergwegen. Dit maakt ook dat je met liften veel langer over de afstanden doet net als met eigen auto. De max snelheid is op veel plaatsen vrij laag en harder kan ook vaak niet.

Ik heb destijds een rondje Oslo, Dalen, Kristiansand, Lindesnes Fyr (zuidkaap), Preikestolen, Folgefonna National Park, Bergen, Voss, en dan via de Jotunheimen naar Hamar.

Lindesnes Fyr vond ik echt super mooi, daarnaast Preikestolen en de gletsjerwandeling in het Folgefonna park. In Voss heb je lekker veel outdoor mogelijkheden en heb daar dan ook een rafting trip gemaakt. Bergen hadden wij mega geluk met het weer (alleen maar zon) en is een leuke stad voor 2 dagen ofzo.

Qua eten hebben wij veel meegenomen en veel lokaal gekocht onderweg. Wel zelf koken want uiteten is duur! Wij hadden een trangia wat perfect werkte.
Plaats reactie