lenen, werken of sparen
- bolletjeom
- Reisexpert
lenen, werken of sparen
ik zag hier net een google add "wereldreis maken?? kijk hier voor de goedkoopste lening!"
En ik kan daar echt niet bij!!! je gaat toch niet lenen om op reis te gaan !?!??
Maar ik vraag me nu af hoe de meeste (met name, hele jonge) mensen dat doen.
Hier werken en sparen?
hier sparen en daar ook werken?
hier lenen bij je ouders (rente vrij)
lenen bij een financiele instelling?
of heb je een pot met goud gevonden aan het einde van de regenboog?
En ik kan daar echt niet bij!!! je gaat toch niet lenen om op reis te gaan !?!??
Maar ik vraag me nu af hoe de meeste (met name, hele jonge) mensen dat doen.
Hier werken en sparen?
hier sparen en daar ook werken?
hier lenen bij je ouders (rente vrij)
lenen bij een financiele instelling?
of heb je een pot met goud gevonden aan het einde van de regenboog?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Re: lenen, werken of sparen
Gewoon werken en sparen!
Naja, even eerlijk zijn... Helaas had ik mijn stage niet al te lang vantevoren geboekt, en hierdoor kwam ik niet in aanmerking voor een internationale beurs. En tja, dat ticket moest ik gewoon zelf betalen, dus dat was best een aanslag op mijn spaargeld. Omdat ik dus minder reserves had en minder inzicht in mijn bankzaken (jaja, papieren afschriften, dat waren nog eens tijden!) heb ik tijdelijk een paar honderd gulden per maand (jaja, dat waren nog eens tijden!) geleend van de informatie beheer groep.
Dat geld is inmiddels netjes terug betaald, en alle andere reizen heb ik gewoon zelf betaald. Die hele leencultuur van tegenwoordig is niet aan mijn besteed. Als je het krap hebt en geld leent voor iets wat je ECHT nodig hebt, dan kan ik dat begrijpen. Maar luxeproducten als reizen vallen niet in deze categorie...
Naja, even eerlijk zijn... Helaas had ik mijn stage niet al te lang vantevoren geboekt, en hierdoor kwam ik niet in aanmerking voor een internationale beurs. En tja, dat ticket moest ik gewoon zelf betalen, dus dat was best een aanslag op mijn spaargeld. Omdat ik dus minder reserves had en minder inzicht in mijn bankzaken (jaja, papieren afschriften, dat waren nog eens tijden!) heb ik tijdelijk een paar honderd gulden per maand (jaja, dat waren nog eens tijden!) geleend van de informatie beheer groep.
Dat geld is inmiddels netjes terug betaald, en alle andere reizen heb ik gewoon zelf betaald. Die hele leencultuur van tegenwoordig is niet aan mijn besteed. Als je het krap hebt en geld leent voor iets wat je ECHT nodig hebt, dan kan ik dat begrijpen. Maar luxeproducten als reizen vallen niet in deze categorie...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tegenwoordig sparen .....
Mijn in mijn studententijd zijn wat vakanties (maar geen extreme reizen) toch ook mede gefinancieerd door de IB-Groep.
En ff terzijde niet zoals Jenny netjes terugbetaald,
Dat is namelijk voor bijna niemand slim, mijn advies is zo langzaam mogelijk afbetalen.
- zolang de rente die je betaald bij de IB-Groep lager is dan de rente die je krijgt op een spaarrekening ben je veel slimmer uit door geld dat je over hebt te sparen i.p.v. van de IB-Groep snel af te betalen.
- en met de inflatie van 2.1% in nederland word de lening ook nog automatisch minder waard. Ik de toekomst is het bedrag dat ik terug moet betalen alleen door de inflatie al een kleiner percentage van mijn inkomen geworden. (tenminste als zoals bij de meeste inkomens in nederland je jaarlijks een infaltiecorrectie krijgt).
Ben op reis wel 2 nederlands tegen die gelijk na hun studie 30.000 bij de bank hadden geleent voor hun wereldreis. Ze waren hier open over. Zo van anders kan niemand zo'n reis toch betalen. Ze gingen vervolgens ook bijna alleen maar naar strand bestemming zoals de maladiven, fiji en in thailand alleen het strand (waar wij ze ontmoeten). Vond dat echt zo zonde, dan begin je met werken en heb je een vette afterreisdip en ook nog een dikke schuld.. en wat heb je er voor gezien? een boel strand.
Mijn in mijn studententijd zijn wat vakanties (maar geen extreme reizen) toch ook mede gefinancieerd door de IB-Groep.
En ff terzijde niet zoals Jenny netjes terugbetaald,
Dat is namelijk voor bijna niemand slim, mijn advies is zo langzaam mogelijk afbetalen.
- zolang de rente die je betaald bij de IB-Groep lager is dan de rente die je krijgt op een spaarrekening ben je veel slimmer uit door geld dat je over hebt te sparen i.p.v. van de IB-Groep snel af te betalen.
- en met de inflatie van 2.1% in nederland word de lening ook nog automatisch minder waard. Ik de toekomst is het bedrag dat ik terug moet betalen alleen door de inflatie al een kleiner percentage van mijn inkomen geworden. (tenminste als zoals bij de meeste inkomens in nederland je jaarlijks een infaltiecorrectie krijgt).
Ben op reis wel 2 nederlands tegen die gelijk na hun studie 30.000 bij de bank hadden geleent voor hun wereldreis. Ze waren hier open over. Zo van anders kan niemand zo'n reis toch betalen. Ze gingen vervolgens ook bijna alleen maar naar strand bestemming zoals de maladiven, fiji en in thailand alleen het strand (waar wij ze ontmoeten). Vond dat echt zo zonde, dan begin je met werken en heb je een vette afterreisdip en ook nog een dikke schuld.. en wat heb je er voor gezien? een boel strand.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Uhmm moet eerlijk bekennen dat wij wel iets bij de bank hebben geregeld wat allang is terug betaald. Dit was uiteraard niet de bedoeling want we hadden zelf al heel veel gespaard maar op het laatste moment vond mijn werkgever het toch niet zo grappig dat ik weg ging en zette mij voor een keuze..of blijven of weg gaan..dus ik ben weg gegaan want alles was al geregeld. Ik had voordat we weg gingen gelijk een baan geregeld voor als ik terug kwam maar het viel financieel even rauw op ons dak omdat we een woning achterlieten en die kosten gewoon door gaan..dus daar hebben we tijdelijk even geld voor voor geleend. Geen schrikbarend bedrag maar het heeft ons toch even geholpen.
Dus in sommige situaties kan ik het wel begrijpen. maar om nu bijvoorbeeld 10.000 euro te lenen want ik moet zo nodig op reis...nee dat ook weer niet .
Dus in sommige situaties kan ik het wel begrijpen. maar om nu bijvoorbeeld 10.000 euro te lenen want ik moet zo nodig op reis...nee dat ook weer niet .
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
Ik kan gelukkig mijn reis betalen van m´n gespaarde geld, maar mensen dat niet kunnen direct na hun studie zou ik toch aanraden om het geld te lenen. Volgens mij is de beste tijd om lang op reis te gaan direct na je studie, als je eenmaal aan het werk bent is het lastig om voor lange tijd weg te gaan. En het geld dat je leent kun je als je eenmaal een baan hebt snel weer terug betalen. Ik ben zelf ook niet echt voorstander van de leencultuur, maar om je droom te verwezenlijken mag je best een keer wat lenen, helemaal als je toch goede vooruitzichten hebt op een goede baan met een goed salaris.
-
- Wereldreiziger
- Contacteer:
Tsja..mes snijdt een beetje aan twee kanten, uiteraard is het makkelijker om na je studie op reis te gaan. Als je van te voren al weet dat dat je doelstelling is moet je gewoon zoveel mogelijk sparen. Maar tegenwoordig weten veel mensen niet wat ze willen of studeren deeltijd en werken erbij. Makkelijkst is als je nog thuis woont, kun je ook meer sparen dan als je al op jezelf woont. In deze tijd vind ik het onverstandig om zoveel te lenen, zeker voor een reis, terwijl je niet eens zeker weet wanneer je een baan hebt als je terugkomt. Mensen vergeten ook dat als je gaat lenen bij een bank de afbetaling al begint als je nog op reis bent en als je niet kan aantonen dat je een inkomen hebt is lenen ook niet zo makkelijk.
Nee ben er geen voorstander van maar als het niet anders kan zorg dan dat je verantwoord leent. Spaar zelf zoveel mogelijk en leen zo min mogelijk
Nee ben er geen voorstander van maar als het niet anders kan zorg dan dat je verantwoord leent. Spaar zelf zoveel mogelijk en leen zo min mogelijk
'The world is a book, of which those who stay in one place read only one page'
- bolletjeom
- Reisexpert
ik heb het idee dat mensen geleend geld ook anders uitgeven dan gespaard geld
zo kwamen wij op reis wel meer mensen tegen die trots meldde dat ze alles geleend hadden en ook alleen maar op een strand hingen en het verzopen.
Terwijl je dit minder doet als je heel lang en hard hebt moeten sparen voor dat geld. ik heb het idee dat je geld meer "waarde" voor je heeft. we kwamen 2 jongens tegen die samen reisde. 1 had gespaard en de ander geleend. Die gespaard had vond het zonde om veel geld uit te geven aan weken en weken niets doen. Die wilde meer van het land zien. Hij had er dan wel weer moeite mee om $100 neer te legeen voor een bungeejump omdat hij wist hoe lang ie had gespaard voor $100. terwijl de andere jongen dat zonder na te denken gewoon neerlegde.
We kwamen ook australiers tegen die vol trots meldde dat dit hun tweede wereldreis was die hun niets kostte. In OZ kan je geld lenen, niets terug betalen, verhuizen naar een andere staat en ze hebben daar dus niet het recht om je te zoeken met een deurwaarder. ...en dan het laten verjaren en weer een nieuwe lening halen. Maar een student adviseerde ons om niet helemaal te verhuizen naar een andere staat maar je gewoon failliet te laten verklaren. Want in Oz mogen ze het geld niet de komende jaren inhouden op je inkomen. en dan vlak voor dat je wilt gaan reizen verhuizen naar een andere staat en daar een nieuwe lening afsluiten.
Ik vond dit verhaal echt te bizar voor woorden maar we hebben het verschillende mensen gevraagd en dat gebeurt dus gewoon
Helaas kan je als nederlander daar niet lenen van de bank >:)
zo kwamen wij op reis wel meer mensen tegen die trots meldde dat ze alles geleend hadden en ook alleen maar op een strand hingen en het verzopen.
Terwijl je dit minder doet als je heel lang en hard hebt moeten sparen voor dat geld. ik heb het idee dat je geld meer "waarde" voor je heeft. we kwamen 2 jongens tegen die samen reisde. 1 had gespaard en de ander geleend. Die gespaard had vond het zonde om veel geld uit te geven aan weken en weken niets doen. Die wilde meer van het land zien. Hij had er dan wel weer moeite mee om $100 neer te legeen voor een bungeejump omdat hij wist hoe lang ie had gespaard voor $100. terwijl de andere jongen dat zonder na te denken gewoon neerlegde.
We kwamen ook australiers tegen die vol trots meldde dat dit hun tweede wereldreis was die hun niets kostte. In OZ kan je geld lenen, niets terug betalen, verhuizen naar een andere staat en ze hebben daar dus niet het recht om je te zoeken met een deurwaarder. ...en dan het laten verjaren en weer een nieuwe lening halen. Maar een student adviseerde ons om niet helemaal te verhuizen naar een andere staat maar je gewoon failliet te laten verklaren. Want in Oz mogen ze het geld niet de komende jaren inhouden op je inkomen. en dan vlak voor dat je wilt gaan reizen verhuizen naar een andere staat en daar een nieuwe lening afsluiten.
Ik vond dit verhaal echt te bizar voor woorden maar we hebben het verschillende mensen gevraagd en dat gebeurt dus gewoon
Helaas kan je als nederlander daar niet lenen van de bank >:)
Haha, ik heb in totaal nog geen 1500 euro geleend om mijn stage te kunnen bekostigen. Daar word je echt niet rijk van, dat is de financiele rompslomp gewoon niet waard!Tikva schreef: En ff terzijde niet zoals Jenny netjes terugbetaald,
Mwah, ben ik niet helemaal met je eens. Je kan altijd weg, zeker met de tijdelijke contracten die tegenwoordig zo hip zijn (bij werkgevers).boj schreef:Ik kan gelukkig mijn reis betalen van m´n gespaarde geld, maar mensen dat niet kunnen direct na hun studie zou ik toch aanraden om het geld te lenen. Volgens mij is de beste tijd om lang op reis te gaan direct na je studie, als je eenmaal aan het werk bent is het lastig om voor lange tijd weg te gaan.
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
ik spaar eigenlijk altijd voor reizen, maar als het moet klop ik bij mijn ouders aan, geld lenen hou ik niet van en als ik echt wat nodig heb leen ik het bij mijn ouders.. ze willen mij wel helpen met mijn droom te verwezenlijken om volgend jaar naar Vancouver te gaan, en ze hebben mij bijv ook geholpen met aanschaf van auto omdat zij dat belangrijk vonden.. ik betaal door een foutje hun belasting voor de auto dus betaal alles dan ook netjes terug op die manier
maar als ik echt verre reis wil maken of lang weg wil moet ik dat toch echt van mijn eigen spaarcenten doen.. maar goed merk wel dat het vrij lastig is als uit huis wonende student om alles te betalen.. dus denk ook dat mijn eerste echt lange reis komt als ik na mijn studie een tijdje gewerkt heb! maar durf niet even 30.000 euro te lenen voor een wereldreis..

- bolletjeom
- Reisexpert
nou. 30.000 is ook wel erg veel. je kunt van veel minder al een hele tijd weg hoor!
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
is ook bij wijze van spreken
volgens mij kan je van dat geld wel een paar jaar achter mekaar reizen 

-
- Reisexpert
- Contacteer:
Hallo,
Ik denk zelf het geld sparen dat het veel meer voldoening geeft. Dan naar de bank stappen van ik wil geld lenen want ik ga op wereldreis. Wij hebben zelf 2 jaar gespaard om uiteindelijk te gaan. Nu is het zo dat mijn man is blijven werken als freelancer part time zodat we van het geld wat hij verdient kunnen reizen. Het spaargeld staat gewoonn nog helemaal op de bank.
Maar het geeft me een goed gevoel dat we er voor gespaard hebben.
gr van Moira
Ik denk zelf het geld sparen dat het veel meer voldoening geeft. Dan naar de bank stappen van ik wil geld lenen want ik ga op wereldreis. Wij hebben zelf 2 jaar gespaard om uiteindelijk te gaan. Nu is het zo dat mijn man is blijven werken als freelancer part time zodat we van het geld wat hij verdient kunnen reizen. Het spaargeld staat gewoonn nog helemaal op de bank.
Maar het geeft me een goed gevoel dat we er voor gespaard hebben.
gr van Moira
Een paar jaar.. jij bent wel optimistisch. Ze waren met zijn 2e. Reken voor 2 tickets eens 5000,- , lopende verzekering in nederland zoals die fijne ziektekosten en je bent voor een jaar met zijn 2e ook weer 2500,- armer. Heb je nog 22.500 over om te reizen = net iets meer dan 30,- euro p.p per dag voor 1 jaar. En als je zoals deze mensen naar bestemming als Fuiji en de Maladiven gaat is dat echt niet genoeg, niet eens voor 1 jaar.Globeskater schreef:is ook bij wijze van sprekenvolgens mij kan je van dat geld wel een paar jaar achter mekaar reizen
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
- bolletjeom
- Reisexpert
wij waren in het eerste jaar van onze reis met voornamelijk Azie en Afrika 10.000 met z'n tweeen kwijt.
Moeten we wel toegeven dat er een vrijwilligersproject bij zat dus dat je dan wel heel weinig uitgeeft maar met 30.000 kan je echt wel 2 jaar wegblijven met z'n tweeen als je je landen een beetje uitzoekt
Moeten we wel toegeven dat er een vrijwilligersproject bij zat dus dat je dan wel heel weinig uitgeeft maar met 30.000 kan je echt wel 2 jaar wegblijven met z'n tweeen als je je landen een beetje uitzoekt