Java, bali, lombok Komodo & flores
Re: Java, bali, lombok Komodo & flores
De tour met de perama boot is een heel bekende en geliefde tour. Je doet op weg naar de haven op Lombok een aantal plaatsen op Lombok aan. Dan stap je op de boot en doet verschillende eilanden aan en verschillende snorkelplekken in een aantal dagen. Je doet dus ook Komodo aan voor de varanen. Je komt op mooie plekjes, hebt gezelligheid aan boord en de tour is gewoon erg de moeite waard. Kijk eens op de site van perama. Of lees eens in de lonely planet. Wij hadden 5 weken en daarin hebben we Sumatra, Java, Bali, Gili's en de perama tour van Lombok naar Flores gedaan. Dan moet je in een flink tempo reizen en is er geen ruimte voor meer dagen op Lombok en Flores. Meer vakantiedagen hadden we helaas niet.
Ik ben even een globale planning aan het maken,
Bedoelen jullie deze tour?
http://www.peramatour.com/68-Flores-2N- ... ruise.html
Bedoelen jullie deze tour?
http://www.peramatour.com/68-Flores-2N- ... ruise.html
Ik ben alleen op komodo geweest voor de varanen, niet op rinca. Opgestapt op lombok, van boord gegaan op flores. Daar gingen mensen aan boord die via rinca naar lombok gingen. Je kon deze twee tours ook als een tour boeken.
Hi,
Ok dank je.
Waarschijnlijk hebben we een paar dagen maar en gaan we van 12 juli tot 12 augustus en vliegen we op jakarta sowieso.
Zijn de bromo en vooral iljen gewoon te doen tijdens de ramadan of ligt dat dan stil.
Verder maak ik me niet zo druk om die ramadan. Als iets iets duurder is maakt dat niet zoveel uit die paar euro.
Of moet ik me echt zorgen maken?
Ok dank je.
Waarschijnlijk hebben we een paar dagen maar en gaan we van 12 juli tot 12 augustus en vliegen we op jakarta sowieso.
Zijn de bromo en vooral iljen gewoon te doen tijdens de ramadan of ligt dat dan stil.
Verder maak ik me niet zo druk om die ramadan. Als iets iets duurder is maakt dat niet zoveel uit die paar euro.
Of moet ik me echt zorgen maken?
Tijdens idul fitri, aan het eind van de ramadan, ligt alles plat op Java en Sumatra. Mensen willen naar huis om het Suikerfeest te vieren. Bussen, treinen en vliegtuigen zitten overvol. Het is lastig een auto te huren want er zijn geen chauffeurs en wegen zitten potdicht.
De dagen rond het eind van de ramadan (15-7 tot 22-7 in 2015) kan je het beste op een plek blijven die je vooraf hebt geboekt. Of Java en Sumatra mijden in die periode.
Zie ook het artikel dat ik hierover schreef:
http://www.ikreis.net/p-460/ramadan-in-indonesie
De dagen rond het eind van de ramadan (15-7 tot 22-7 in 2015) kan je het beste op een plek blijven die je vooraf hebt geboekt. Of Java en Sumatra mijden in die periode.
Zie ook het artikel dat ik hierover schreef:
http://www.ikreis.net/p-460/ramadan-in-indonesie
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Hi Jenny,
Ik welk opzicht ligt alles plat? Er is dus wel gewoon vervoer. En de Borobudur en iljen en de bromo zijn te doen.
Probleem is een beetje dat we er niet aan ontkomen.
Als we de 12e aankomen in Jakarta en dan via yogja naar Bali gaan. En uiteindelijk naar Flores Komodo gilis etc.
We willen wel eindigen op Bali omdat we van daar terug vliegen. En uiteraard met een beetje strand en niet gehaast terugkomen.
Heb jij een beter/ander idee? Of maar gewoon doen en accepteren dat het drukker is?
Ik welk opzicht ligt alles plat? Er is dus wel gewoon vervoer. En de Borobudur en iljen en de bromo zijn te doen.
Probleem is een beetje dat we er niet aan ontkomen.
Als we de 12e aankomen in Jakarta en dan via yogja naar Bali gaan. En uiteindelijk naar Flores Komodo gilis etc.
We willen wel eindigen op Bali omdat we van daar terug vliegen. En uiteraard met een beetje strand en niet gehaast terugkomen.
Heb jij een beter/ander idee? Of maar gewoon doen en accepteren dat het drukker is?
Drukker betekent file. Normaal haal je in het oosten van Indonesie een snelheid van 30-40 kilometer per uur, dat is nu misschien 10 km per uur.
Vergeet het openbaar vervoer. Daar kom je niet tussen. Mocht je een auto willen huren kun je het beste in NL al iets kunnen reserveren want ter plekke is niks meer te krijgen. En accepteer zeer lange files.
Vergeet het openbaar vervoer. Daar kom je niet tussen. Mocht je een auto willen huren kun je het beste in NL al iets kunnen reserveren want ter plekke is niks meer te krijgen. En accepteer zeer lange files.
Thanks voor je hulp jenny, wordt erg gewaardeerd.
Wij hebben nog wel de mogelijkheid om wat later te gaan zeg maar.
Maximaal 16 juli en dan 16 augustus terug.
Zou dat al een stuk helpen? De ramadan eindigt op de 17e zeg maar dus als we op de 16e vliegen op jakarta en vanuit daaruit naar yogja gaan voor een paar dagen
Kun je mij vertellen of je de tocht richting bali via bromo en iljen gewoon kan maken?
Verder ook nog een vraagje betreffende de reis van perema. Hoe werkt dit, is dit hop on hop off? kan je ook van de boot af en zeg maar en paar dagen op bijvoorbeeld flores blijven? Uiteraard willen we de kelimutu doen en als je maar een dag hebt ofzo.
Wij hebben nog wel de mogelijkheid om wat later te gaan zeg maar.
Maximaal 16 juli en dan 16 augustus terug.
Zou dat al een stuk helpen? De ramadan eindigt op de 17e zeg maar dus als we op de 16e vliegen op jakarta en vanuit daaruit naar yogja gaan voor een paar dagen
Kun je mij vertellen of je de tocht richting bali via bromo en iljen gewoon kan maken?
Verder ook nog een vraagje betreffende de reis van perema. Hoe werkt dit, is dit hop on hop off? kan je ook van de boot af en zeg maar en paar dagen op bijvoorbeeld flores blijven? Uiteraard willen we de kelimutu doen en als je maar een dag hebt ofzo.
Als je de 16 kan vertrekken zou ik dat zeker doen. Ik raad je aan meteen naar Yogya te vliegen (bv. met Garuda) omdat je beter in Yogya kan stranden dan in Jakarta. Bali zou nog beter zijn, maar dat is blijkbaar geen optie?
Van Yogya naar de Bromo kan normaal al 12-16 uur duren, ik zou die tocht zeker niet voor de 21ste maken. Het is dan nog steeds drukker dan normaal, maar de rust begint weder te keren.
Kelimutu vanuit Labuan Bajo is moet te doen in een dag. Ik zou daar een week voor uittrekken, wat stoppen onderweg en dan terugvliegen vanuit Maumere.
Mocht je nog helemaal geen tickets hebben dan zou ik het volgende doen:
- 16 augustus vliegen naar Bali. Accommodatie vastleggen i.v.m. ramadan
- na een paar dagen vliegen naar Maumere. Tickets boeken vanuit NL i.v.m. Idul Fitri
- vanuit Maumere naar Moni en de Kelimutu
- vanuit Moni naar Labuan Bajo via bv. Ende en Bajawah
- vanuit Labuan Bajo per boot naar Lombok. Zie de website van Perama voor vertrekdagen.
- daarna naar Java
Van Yogya naar de Bromo kan normaal al 12-16 uur duren, ik zou die tocht zeker niet voor de 21ste maken. Het is dan nog steeds drukker dan normaal, maar de rust begint weder te keren.
Kelimutu vanuit Labuan Bajo is moet te doen in een dag. Ik zou daar een week voor uittrekken, wat stoppen onderweg en dan terugvliegen vanuit Maumere.
Mocht je nog helemaal geen tickets hebben dan zou ik het volgende doen:
- 16 augustus vliegen naar Bali. Accommodatie vastleggen i.v.m. ramadan
- na een paar dagen vliegen naar Maumere. Tickets boeken vanuit NL i.v.m. Idul Fitri
- vanuit Maumere naar Moni en de Kelimutu
- vanuit Moni naar Labuan Bajo via bv. Ende en Bajawah
- vanuit Labuan Bajo per boot naar Lombok. Zie de website van Perama voor vertrekdagen.
- daarna naar Java
Ja de 16e zou kunnen! Direct op yogja is erg duur. Echt een paar 100 duurder. Vandaar dat we op Jakarta aankomen en dan waarschijnlijk een airasia vlucht naar yogja.
We willen het liefst vanaf Bali terug vliegen dan kunnen we de laatste dagen rond het strand blijven. En hoeven we niet eerst nog vulkanen te beklimmen.
Opzich moet het dan wel lukken toch als je dan de 17 aankomt in yogja. Dan heb je daar de burubudur en prambanan, dus sowieso al paar dagen.
Vanaf yogja dan via iljen en bromo naar Bali ubud en vanaf daar is dan de de route naar gili Lombok Komodo Flores het beste?
Of zou jij het dan alsnog anders doen als DE indonesie Kenner haha
We willen het liefst vanaf Bali terug vliegen dan kunnen we de laatste dagen rond het strand blijven. En hoeven we niet eerst nog vulkanen te beklimmen.
Opzich moet het dan wel lukken toch als je dan de 17 aankomt in yogja. Dan heb je daar de burubudur en prambanan, dus sowieso al paar dagen.
Vanaf yogja dan via iljen en bromo naar Bali ubud en vanaf daar is dan de de route naar gili Lombok Komodo Flores het beste?
Of zou jij het dan alsnog anders doen als DE indonesie Kenner haha
Hoe ga je van Jakarta naar Yogya? Bus en trein is geen optie. Vliegtickets kun je ter plekke niet meer krijgen. Air Asia is nu nog te koop voor de 17de (voor de 16de zijn de tickets al uitverkocht), maar van en naar het vliegveld reizen zal een probleem zijn. Lopen is wat ver....
Je 'kiest' net de foute week.
Je 'kiest' net de foute week.
Ja dat ticket boeken we dan vandaag voor vliegreis naar yogja.
Dan zal het niet echt een probleem zijn omdat je toch meerdere dagen in yogja ben
Dan zal het niet echt een probleem zijn omdat je toch meerdere dagen in yogja ben
Er staat ergens op dit forum een berichtje van iemand die tijdens Idul Fitri een Yogya was. Misschien kun je dat terugvinden?
Ik zal er ff naar zoeken.
Iemand nog ervaringen met goede hotels of juist niet?
Iemand nog ervaringen met goede hotels of juist niet?
@Jenny.
We hebben het toch maar gedaan. Gelijk maar geboekt voor naar Yogyakarta.
Toch maar je advies opgevolgd. Kost een stuk je meer maar het verpest in ieder geval dan zeker niet je eerste dagen.
We komen 17 juli aan in de avond en vertrekken 16 augustus weer vanuit Bali.
Zou dit een goede optie zijn
Yogja voor paar dagen incl prambanan en burubudur. Daarna via mount iljen en bromo naar bali richting lovina en ubud en vanuit daar vliegen naar flores en dan langzaam terug naar bali reizen. Of zou je dan ubud en lovina bewaren en niet gelijk doen?
Ben trouwens benieuwd naar leuke goede hotels. Mag best een beetje luxe zijn. Heet water en privekamer zeg maar
We hebben het toch maar gedaan. Gelijk maar geboekt voor naar Yogyakarta.
Toch maar je advies opgevolgd. Kost een stuk je meer maar het verpest in ieder geval dan zeker niet je eerste dagen.
We komen 17 juli aan in de avond en vertrekken 16 augustus weer vanuit Bali.
Zou dit een goede optie zijn
Yogja voor paar dagen incl prambanan en burubudur. Daarna via mount iljen en bromo naar bali richting lovina en ubud en vanuit daar vliegen naar flores en dan langzaam terug naar bali reizen. Of zou je dan ubud en lovina bewaren en niet gelijk doen?
Ben trouwens benieuwd naar leuke goede hotels. Mag best een beetje luxe zijn. Heet water en privekamer zeg maar