Tips voor Sumatra & Java

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Thijn

Tips voor Sumatra & Java

Bericht door Thijn »

Heya!

Ik ben van 12 november tot 10 december in Indonesie als onderdeel van een langere reis door Azie. Aangezien ik land in Medan, en vertrek vanuit Jakarta, had ik zelf bedacht om 2 weken Sumatra te doen, en daarna 2 weken Java. Als basis plan dacht ik op Sumatra een jungle tour te doen, en op Java te gaan duiken en Borobudur te bezoeken. Wat ik mij afvroeg is hoelang ik uit moet trekken voor de jungle tour in Sumatra, en wat er verder nog te doen is op dat eiland. Wat zijn verder de beste plekken voor duiken/snorkelen in dit gebied, is Java daarvoor een goede keus, en zo ja, waar? Wat is verder nog een must-see/do hier? Zijn jullie het eens met de verdeling van de eilanden?

Elke tip is meer dan welkom, alvast ontzettend bedankt!!

Thijn
Jenny
Reisexpert

Re: Tips voor Sumatra & Java

Bericht door Jenny »

Java staat niet echt bekend om het mooie duiken. Het is wel mogelijk, onder andere bij Pulau Seribu ten noorden van Jakarta, maar het is relatief duur.

Op Sumatra kun je daarentegen mooi duiken en snorkelen bij Pulau Weh. Ook in Lake Toba kun je snorkelen (maar dat is zoet water dus minder leven).
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
ZoevL

Bericht door ZoevL »

He Thijn,

Op het moment ben ik zelf in Sumatra en 2 weken is te doen, maar erg kort!
Zorg ervoor dat je 's ochtends aankomt in Medan, zodat je vanuit het vliegveld meteen naar Bukit Lawang (Jungle) kan, in Medan zelf is niets (ik was er 2 dagen, geen toerist gezien en een standaard drukke (zo'n 4 miljoen inwoners) chaotische Aziatische stad). Vervolgens doen de meeste in Bukit Lawang een 2daagse (1nacht) jungle trek, hiermee zie je oerang oetans en andere apen. Als je meer wildlife wil zien, moet je minimaal op een 5daagse trektocht.
Vervolgens is het meest logisch om naar Berastagi te gaan. Hier zijn twee vulkanen Sibayak en Sibanung. Deze laatste is al zo'n 1,5 jaar actief en mag dus niet beklommen worden. Sibayak is echter super om te beklimmen met Sunrise.
Vanaf Berastagi is het zo'n 3 uur naar Lake Toba, hier kan je even relaxen van het hiken en is het leuk een dag een moterbike te huren en het eiland rond te crossen.
Andere leuke bestemmingen zijn Bukittinggi, Padang verder naar het zuiden en Banda Aceh/ Palau Weh in het noorden.

Als je meer informatie wil, stuur me een persoonlijk bericht!
Nanniek
Vakantieganger

Bericht door Nanniek »

Afgelopen zomer en ik 2,5 week op Java geweest en ongeveer 2,5 week op Sumatra. Allebei ruim mijn tijd genomen dus kan allebei in 2 weken ook makkelijk te doen zijn. Al heb ik van Sumatra wel alleen de hoogtepunten gezien.

Mijn route op Java was:
- Jakarta (niet te lang blijven, ik ben er zelf na 1 nacht weer weg gegaan)
- Bandung (vulkaan bekeken, persoonlijk vond ik Bandung verder geen leuke stad), je kan ook naar Bogor gaan in plaats van Bandung.
- Pangandaran (aanrader!! Geweldige plek om te leren surfen, hier ben ik zelf 5 nachten geweest. Green Canyon is ook erg mooi)
- Yokyakarta (bekijken van Borobudur en Prambanan, zelf heb ik nog Mount Merapi beklommen. Natuurlijk is het ook leuk om een dag te nemen om de stad zelf te verkennen)
- 3 daagse Tour naar Mount Bromo en Mount Ijen (heel vet!) om vervolgens op de ferry naar Bali te stappen

Route Sumatra:
- Medan (probeer deze stad te vermijden, is niks aan)
- Bukit Lawang (jungle tocht, zelf een tocht gedaan van 1 nacht. Indien je langer wilt, is dat ook mogelijk, maar wel wat minder makkelijk te regelen volgens mij. Deze tochten kun je trouwens ter plekke in Bukit Lawang boeken)
- Lake Toba - Samosir Island (hier heb ik een 3 daagse fietstocht over het eiland gedaan, erg mooi!)
- Berastagi

Ik heb alles gedaan want ik wou doen, en een dagbudget van €25 was prima te doen. Alle tours zijn ter plekke te regelen. Als je niet met het openbaar vervoer wilt, kan je heel gemakkelijk bij de hostels busjes regelen die je naar de volgende stad brengen.
Plaats reactie