Vietnam en Cambodja backpacken 5,5 week

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Elisa91

Vietnam en Cambodja backpacken 5,5 week

Bericht door Elisa91 »

Beste iedereen,

Over een maand vertrek ik voor 5,5 week naar Vietnam en Cambodja. Tickets zijn geboekt, heen op Hanoi en terug van Siem Reap, en ik heb het forum uitgebreid doorgespit voor de nodige tips! Ik heb nog een aantal vragen, en hoop dat jullie mij kunnen helpen :)
Ik ga alleen op reis en heb backpack ervaring in Australië, Nieuw Zeeland en Fiji. Daarn ben ik er achter gekomen dat ik het liefst zo veel mogelijk zelf regel, maar ik weet dat door mijn korte tijd, ik niet te veel zelf moet regelen omdat dat vaak meer tijd kost. Bovendien verveel ik me snel, dus wil niet te veel tijd op 1 plek doorbrengen. Ik hou van een stevige wandeling, cultuur, natuur en duik graag. Strandhangen en feesten kan ik in Nederland ook, dus daar heb ik maar een paar dagen voor uitgetrokken. Ik wilde graag naar Dalat/Mui ne, maar ben bang dat het dan krap wordt?
Dit is mijn planning, is dit haalbaar denken jullie?

23-jun Amsterdam – Hanoi (vlucht)
24-jun Hanoi
25-jun Hanoi
26-jun Hanoi – Halong Bay (of La han bay?)
27-jun Halong Bay – Cat Ba
28-jun Cat Ba - Hanoi
29-jun Hanoi ('s avonds nachttrein Sapa)
30-jun Sapa
1-jul Sapa
2-jul Sapa ('s avonds nachttrein Hanoi)
3-jul Hanoi – Nimh Binh – Tam Coc (trein)
4-jul Tam Coc
5-jul Nimh binh – Hue (Nachttrein)
6-jul Hue
7-jul Hue
8-jul Hue – Hoi An (Easy Riders)
9-jul Hoi An
10-jul Hoi An
11-jul Hoi An (Da Nang) – Can Tho (vlucht)
12-jul Can Tho
13-jul Can Tho - HCMC (bus)
14-jul HCMC
15-jul HCMC
16-jul HCMC – PP (bus)
17-jul PP
18-jul PP - Sihanoukville (evt. via Kampot/Kep)
19-jul Sihanoukville
20-jul Koh Rong
21-jul Koh Rong
22-jul Sihanoukville
23-jul Sihanoukville – PP (bus)
24-jul PP – Battembang (bus)
25-jul Battembang
26-jul Battembang – Siem Reap (met boot)
27-jul Siem Reap
28-jul Siem Reap
29-jul Siem Reap
30-jul Siem Reap - Hong Kong (vlucht)
31-jul Hong Kong
1-aug Hong Kong - AMS (vlucht

Dan heb ik nog wat andere vragen:
- Is het verstandig om al hostels/treinen/tripjes te boeken? (m.n. eerste 2: Halong Bay en Sapa, easy riders?)
- Kiezen voor La Han Bay of Halong Bay?
- Sapa en Halong Bay/La Han Bay zelf regelen ter plekke of georganiseerd? (ik reis alleen, vrouw, 23jr)
- Mis ik dingen die ik moet zien? Plekken waar ik te lang of te kort blijf?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie tips!

Groetjes, Elisa
Melissa2305
Vakantieganger

Re: Vietnam en Cambodja backpacken 5,5 week

Bericht door Melissa2305 »

Ziet er goed uit! Al zou ik denk ik de tijd in Hue wat verkorten, maar dat is vooral omdat ik het zelf absoluut niks aan vond. Ik denk dat Dalat zeker ook een optie is, zeker canyoning is daar aan te raden.

Wat betreft tripjes. Ik heb deze reis (als 22-jarige alleenreizend) een paar maanden geleden ook gemaakt. Ik heb ervoor gekozen om Halong Bay georganiseerd te doen (toen met Halong Bay Partycruises, jong publiek en prima bevallen). Van horen zeggen begreep ik dat het toen vrij lastig was om dingen zelf te regelen, maar je kan dat altijd beslissen als je eenmaal in Hanoi bent, je hoeft het niet nu al te boeken.

Voor Sapa geldt denk ik hetzelfde, maar dit heb ik helaas moeten overslaan omdat er toen nog sneeuw lag en ik alleen zomerkleren bij had 8)7
GinoT
Wereldreiziger

Re: Vietnam en Cambodja backpacken 5,5 week

Bericht door GinoT »

Hi Lisa,

Leuk dat je naar Vietnam en Cambodja gaat!

Mijn ervaring betreft Vietnam dat je het beste een tour kunt regelen. Vanwege het feit dat ze hierop erg zijn ingespeeld op het tourisme. Er zal dan ook veel verscheidenheid en keuze in de tours zijn. Dit was met name tours naar Tempels, Ha Long Bay en natuurgebieden. Soms boekte ik enkel een bus-, of treinticket en dan ging ik in de desbetreffende stad gewoon zelf alles verkennen.

Zoals je al zei ''je verveelt je snel''. Ik denk dan ook dat jou planning er op zich goed uitziet. Hoewel ik je zou adviseren om in Hue niet meer dan 3 nachten door te brengen en deze dag voor elders te gebruiken. Tenzij je graag daar de vele tombes wil verkennen. In Hue heb ik indertijd de fiets gehuurd met wat andere backpackers en zijn we fietsend naar de tombes gegaan.

Persoonlijk zou ik voor Da Lat gaan. Tenzij je graag de duinen wilt verkennen en wilt gaan kitesurfen. Mui Ne is vooral gefocust op kitesurfen en na 2 dagen daar te hebben doorgebracht besloot ik weer te gaan. Ik vond het er niet echt een meerwaarde hebben en ik verveelde me er snel. Dat gezegd, Da Lat/Mui Ne liggen tussen Da Nang en Saigon. Vanaf Saigon is het 4 tot 5 uur rijden naar Da Lat/Mui Ne en gezien je planning denk ik zelf niet dat het mogelijk is dit erbij in te plannen.

Als je van het strand houdt is het wellicht is een optie om naar Nha Trang te gaan. Je zou dan 2 maal de nachttrein kunnen nemen. Eerst van Da Nang richting Nha Trang en vanaf Nha Trang naar Saigon. Persoonlijk heb ik een leuke tijd gehad in Nha Trang. Ik heb me er enkele dagen goed vermaakt en was het een wereld van verschil vergeleken met Mui Ne!

Wellicht is het een idee om i.p.v. Can Tho naar Saigon te vliegen. In Saigon zijn er veel betaalbare tours die je vanaf het hostel (of in de buurt) naar can Tho/Mekong Delta brengen. Je hebt dan vaak de keuze tussen 2d/1n of een 3d/2n tour. Dit is incl. overnachting en je zult dan ook weer op hetzelfde punt afgezet worden in Saigon waar je eerst werd opgehaald. Het voordeel wat ik indertijd had, was dat ik de meeste van mijn spullen gewoon in Saigon veilig kon achterlaten

Betreft het boeken:

Neem je de nachttrein, ga dan voor een softsleeper en probeer daarbij een ''lower berth'' te reserveren. Een softsleepercabine heeft 4 bedden en hardsleeper 6. Mocht er alleen een hardsleeper beschikbaar zijn, probeer dan de lower of middle berth te reserveren. Dit is i.v.m. de airco. Uit ervaring kan ik zeggen dat hoe hoger je ligt, hoe minder comfortabel een airco boven je is. Ook zouden de matrassen zachter zijn bij een softsleeper, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. De matrassen van de hardsleeper waren comfortabel genoeg voor mij.
Wees op zijn minst 2 a 3 dagen op tijd met het reserveren van je tickets (afhankelijk van het seizoen). Dit kun je regelen via het hostel/hotel waar je verblijft.

Tours boek ik altijd bij het hostel of ik ga rondkijken in de buurt waar ik ben. Ben ik tevreden over waar ik verblijf dan boek ik meestal bij hun. Dit doe ik puur als bedankje en waardering. Tenzij er een echt groot prijsverschil tussen zit of er activiteiten inzitten waar ik niet aan wil deelnemen. Daarnaast adviseer ik alleen te boeken op het moment van locatie. Hiermee bedoel ik te zeggen dat als je naar Ha Long Bay wilt gaan, je de tour boekt in Hanoi en bijv. niet in Hue. Dit zal aanzienlijk schelen in de prijs.

Na een vliegreis of een busreis en waarbij 's avonds of 's ochtends vroeg aankom zorg ik dat ik altijd accommodatie heb geregeld. Ik doe dit uit persoonlijke redenen. Ik heb dan geen zin om een slaapplek te moeten zoeken of om erachter te komen of de desbetreffende accommodatie wel veilig genoeg is, kluisjes heeft, schoon is en of het wel/niet een partyhostel is. Ik verdiep me altijd wat beschikbaar is, soms boekte ik dan vooraf en soms liep ik gewoon lang genoeg totdat ik iets vond wat naar mijn mening voldeed. In Hoi An heb ik indertijd niks vooraf geboekt en heb ik iets in het historisch centrum gezocht. Voor iedereen die naar Hoi An gaat geef ik je het advies om niet in het Thien Trung Hotel te verblijven. Hoewel 2 jaar geleden, staat dit hotel nog steeds bekent om slechte service, diefstal en/of het niet terug willen geven van paspoort(en) als je niet meer wilt betalen dan nodig is.

Voor Sapa en Ha Long Bay/La Han zou ik voor een georganiseerde tour gaan. Niet omdat je alleen reist of omdat je vrouw bent, maar omdat het makkelijker is om in Vietnam een tour te nemen en omdat ze daar goed op zijn ingespeeld.

Heel veel plezier en geniet van je vakantie! :)
Plaats reactie