Lensreiniging??

Weten hoe je geweldige foto's maakt tijdens je reis? Of wil je jouw fotografie kennis delen met andere reizigers gebruik dan dit forum.
Plaats reactie
zaratoestra
Reisexpert

Lensreiniging??

Bericht door zaratoestra »

Ik ben een totale onwetende op dit vlak. Wil graag iets kopen om vingerafdrukken en andere onzuiverheden te verwijderen.
Koop ik best zo doekjes, een soort pen (zie link) , een combinatie van beiden of totaal iets anders?
Info: is voor gebruik in warme en warme+vochtige streken. Australie, Indonesie.

http://www.fototools.be/index.php?item= ... 20&lang=NL
Jenny
Reisexpert

Re: Lensreiniging??

Bericht door Jenny »

Doekjes werken meestal prima, zeker voor onderweg. Ik neem meestal zo'n klein flesje lensreiniger mee voor 's avonds in het hotel.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Ik gebruik altijd de microvezel-doekjes die diverse malen bij Zoom Magazine cadeau werden gegeven, die werken erg goed. Maar ja, zie daar nog maar eens aan te komen...

Ik heb ook ooit een keer een aardig prijzig doekje van Visible Dust gekocht, maar hoewel dat toch een merk met een prima reputatie is deed dat doekje de merknaam iets teveel eer aan: hij liet meer vuiltjes achter dan dat hij weg veegde...
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door WizardOfOss »

Overigens nog een aanvulling: altijd alvorens doekjes te gebruiken eerst blazen. grotere vuiltjes kunnen anders als je ze wegveegt krasjes veroorzaken.

ik gebruik trouwens ook altijd een zonnekap, niet eens zozeer tegen de zon, maar vooral ter bescherming van de lens. Dat scheelt ook al een hoop vuiltjes, en je moet dan wel heel gek doen wil je vingerafdrukken op de lens krijgen.
IvanBahiaGuide
Reiziger
Contacteer:

schimmel in de lens

Bericht door IvanBahiaGuide »

een tussenvraag ...

Ik heb 2 L-lenzen van Canon
een 50 1.2, een 70-200 2.8
geen goedkoopjes dus, en ze worden verkocht als stof en spatwaterdicht
toch begint er zich een fijne vorm van schimmel te ontwikkelen in de les zelf (binnen in het eerste element, vlakbij de sensor)
Ik woon in tropisch klimaat, Brazilië, jawel
maar gezien deze lens verkocht wordt als zijnde spatwaterdicht heb ik mijn twijfels bij de kwaliteit van canon ...

Iemand dezelfde ervaring ?

Tropische groeten uit Salvador da Bahia

Ivan
Google mij met trefwoorden "Ivan Bahia Gids" en vind je informatie & reviews ivm Salvador - Bahia - Chapada Diamantina nationaal park over Vlaams expat / reis-gids die al 15 jaar ter plaatse woont 8-)
GinoT
Wereldreiziger

Bericht door GinoT »

Hi Ivan,

De naam zegt het zelf al. Namelijk ''spatwaterdicht''. Spatwaterdicht heeft te maken met dat je lens beschermt is tegen regen- en spatdruppels. Het zegt niets over bescherming tegen condens- en schimmelvorming. Anders zou het erop neerkomen dat je (camera en) lens luchtdicht en dus in een vacuum zou moet zijn. Dit is niet het geval.

Je woont in een regio waarin de atmosfeer met een hoge vochtigheidsgraad. Regio's met een hoge vochtigheidsgraad zijn eerlijk gezegd funest voor zowel camera's als lenzen. Dit geldt voor alle elektronische apparatuur. En niet alleen elektronische apparatuur, maar de meeste materialen zoals metalen in het algemeen, hout, papier, voedsel en kleding. Veel materialen hebben dus te lijden in een atmosfeer met een hoge vochtigheidsgraad.

Je zal condensvorming vooral merken merken als je van binnen naar buiten gaat met de camera en lens. Oftewel van koeler naar warm. Vooral bij het gebruik van een A/C. Maar dit kan ook gelden ook als je je camera en lens uit een tas haalt en daarna mee in de zon gaat om foto's te maken. Geef je camera en lens minstens een uur de tijd om op te warmen als je van een binnenruimte met een A/C naar buiten gaat.

Een direct probleem is dat door de condensvorming op de lens geen goede foto's gemaakt kunnen worden. Soms kan het zelfs zijn dat je geen condensvorming ziet en wel foto's kan maken, maar het condens zit er dan wel. Condensvorming betekent dat er vocht in je lens komt en/of zit. Doordat er vocht in je lens en camera zitten lopen je camera en lens het risico dat fungus (schimmel) kan ontstaan. Een ander groot risico roest. Oxidatie is een proces dat afhangt van verschillende factoren zoals luchtvochtigheid, temperatuur, soort water en het soort metaal.

Het is echter niet zozeer dat je camera en lens op moeten warmen, het probleem is dat je camera en lens aan het opwarmen zijn is een atmosfeer met een hoge vochtigheidsgraad. Daarom adviseer ik om je lens in een luchtdichte (vochtvrije ) zak doen om op te warmen. Voeg een zakje silicagel toe aan elke luchtdichte zak. Silicagel zijn vaste, vochtabsorberende blauwe kristallen. Wanneer de kristallen van blauwe naar roze kleuren vervang je de silicagel in de luchtdichte zak. De silicagel hoef je niet weg te gooien. Leg het zakje in een warme (80 graden Celsius) omgeving. Hierdoor zal het geabsorbeerde vocht weer verdampen.

Vervang je lens minimaal mogelijk. Als je lens eenmaal op de camera zit, laat hem dan daarop.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Heb je al eens contact opgenomen met canon? Ik heb nog nooit van schimmelende lenzen gehoord, terwijl de mijne toch zeer regelmatig worden blootgesteld aan een tropisch klimaat.

Schimmels zijn op zich te doden door ze bloot te stellen aan zeer hoge temperaturen, maar dat zou ik niet zelf doen.

Wat de zakjes silicagel betreft: 1-1,5 minuut in de magnetron is ook zodoende om de korrels te regenereren.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie