14 dagen Sumatra/Bali

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Naomiheijmans

14 dagen Sumatra/Bali

Bericht door Naomiheijmans »

Hoi allemaal!

Ik ga samen met mijn vriend in augustus naar Indonesie :Y
We zijn al best bekend met Azie want we zijn namelijk met kerst naar Vietnam gegaan. (GEWELDIG)
Maar goed nu hebben we al besloten dat we naar Sumatra en Bali willen. Sumatra om de jungle etc. en Bali om de relaxte sfeer etc. Nou zitten we een beetje te twijfelen aan onze planning omdat het best krap is..
Nu zou ik graag jullie mening horen of dit haalbaar is of tips voor leuke plekjes!

Onze planning gaat als volgt:

14 AUG : AMS-DUS
15 AUG : Aankomst 23:00 Jakarta
16 AUG : Dag jakarta (meer ervoor gekozen om hier 1 dag te blijven omdat het anders te vermoeiend zal zijn)
17 AUG: Vertrek naar medan, vervolgens meteen naar Bukit Lawang (jungle)
18 AUG: Jungle trekking Bukit Lawang
19 AUG: Jungle trekking Bukit Lawang en eind van de dag naar tangkahan.
20 AUG: Olifant rijden in Tangkahan / in de avond om 21:30 vertrekken naar Banda Aceh. Hier overnachten we.
21 AUG: S'ochtends naar Pulau weh/duiken etc. en overnachting
22 AUG: Pulau weh en overnachting
23 AUG: S'ochtends vlucht naar Bali
24 AUG: Bali
25 AUG: Bali
26 AUG: Bali
27 AUG: Bali
28 AUG: Bali
29 AUG: Bali
30 AUG: In de ochtend van Bali naar Jakarta
31 AUG: JKT-DUS

Vooral in Sumatra heb ik soms het gevoel dat het wat krapjes is en ik vraag me ook af hoeveel dagen jungle het beste is?
Het lijkt me best vermoeiend daarom dacht ik dat 3,5 wel genoeg zou zijn. Of is het verstandig om voor Bukit Lawang of Tangkahan alléén te kiezen omdat het anders te veel reistijd kost. En is 2 dagen Pulau weh genoeg?

Ik hoor het graag van jullie :)

Naomi
Jenny
Reisexpert

Re: 14 dagen Sumatra/Bali

Bericht door Jenny »

Ik ben zelf niet in Tangkahan geweest. Toen ik op Sumatra was kon je niet makkelijk 'aan het eind van de dag' van Bukit Lawang maar Tangkahan. Ik ben sowieso niet zo'n fan van reizen in het donker in Indonesië omdat wegen slecht zijn (ook als bijrijder niet).

Van Tangkahan naar Bandah Aceh kost je een nacht slaap. Ik zou daarom niet de dag daarna al willen duiken. Bovendien vertrekken de meeste duikboten vanuit Pulau Weh al 's ochtends en kun je 's middags niet altijd aanschuiven.

Ik zou zelf voor 1,5 dag niet helemaal naar Pulau Weh reizen, zeker omdat je daarna nog naar Bali gaat en daar ook aan snorkelen en duiken. De koralen zijn mooier op Bali!

Ik zou me op Sumatra focussen op jungle (evt. gecombineerd met de vulkanen van Berastagi).
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

O ja: ga vooral NIET op olifanten rijden!!!! Klikt misschien leuk, maar de olifanten kunnen daar helemaal niet tegen.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Wat betreft het olifant rijden, zie:
olifanten-trekkingstochten-azie-t8053.html
olifantentochten-tiger-temple-t26340.html

En zo zijn er nog enkele topics op dit forum te vinden.

Het is een lastige kwestie, want veel mensen weten dit niet, of willen het niet weten, maar het is waar.
Een olifantenrug is inderdaad het meest kwetsbare deel van het dier en, hoe gek het ook klinkt, niet sterk genoeg om mensen te dragen, laat staan zo'n hele stoelconstructie (die zijn het ergst).
Ook houd je met dit vertier de jacht op olifanten en de mishandeling in stand.
Het klopt dat olifanten vaak als baby worden meegenomen waarbij de ouders worden gedood voor verschillende doeleinden. De baby's worden dan gekooid en maandenlang geslagen en mishandeld tot ze "breken" en gehoorzamen aan de mahouts.
Als ze eenmaal klaar zijn voor de toeristenindustrie, zie je niet meer dat ze mishandeld zijn of worden, omdat ze dan al gebroken zijn en te bang zijn voor de mahouts om niet te gehoorzamen.

Het is leuk voor de foto, maar misschien nog een keer over nadenken...?
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als je perse met een olifant op de foto wilt kun je ze ook zien badderen.

Voor de echte 'jungle experience' kun je echter beter naar Ketambe reizen. De kans op orang-oetans is daar kleiner dan in Bukit Lawang, maar de jungle is ongerepter en de beesten worden niet gevoerd. Voor mij was een trekking in Ketambe een van de gaafste dingen die ik ooit heb gedaan (en dat is vrij veel).

Even een linkje naar Ketambe: http://www.ikreis.net/p-406/gunung-leuser-national-park
Naomiheijmans

Bericht door Naomiheijmans »

Oh wauw.. Van dat olifanten verhaal heb ik wist ik echt niet! Badderen is inderdaad ook een goed idee want dat lijkt me ook ontzettend leuk! Ketambe heb ik al wel eerder over gehoord! Weet je misschien nog hoelaat het rijden is vanuit Medan en hoeveel dagen adviseer je me?

Alvast bedankt!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Kijk even in Lonely Planet voor tijden van Medan naar Ketambe. Ik ben nu niet thuis maar in Georgie... Sorry.

Van Ketambe naar Berastagi is geloof ik 6 uur (met overstap) en Medan is een paar uur verder. Ik had aardig wat vertraging - maar dat is normaal op Sumatra. Ik ben van Berastagi naar Toba gegaan, dus ik heb niet de hele route afgelegd.

Je kan in Ketambe een trekking van 1 of 2 dagen doen, of zelfs eentje van den week. Ik heb twee keer een trekking van een dag gedaan en geen seconde spijt.
Plaats reactie