Vietnam, Maleisie, Sri Lanka of Indonesie?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Lianneke

Vietnam, Maleisie, Sri Lanka of Indonesie?

Bericht door Lianneke »

Hallo iedereen,

ik wil deze zomer in september samen met mijn vriend 3 weken naar Azie reizen.
Vorig jaar hebben wij 3 weken in Thailand doorgebracht en we willen graag meer van Azie ontdekken. We twijfelen momenteel tussen Vietnam, Maleisie, Sri Lanka en Indonesie. We zijn benieuwd naar verschillende aspecten van een land, zoals cultuur, natuur, strand en evt uitgaansleven. We willen niet per se heel low budget, we gaan tenslotte op vakantie:) Ik hoop dat jullie tips en ervaringen met ons kunnen delen!
Wat zou jullie voorkeur hebben en waarom?
alvast bedankt:)

groetjes Lianneke *O*
GinoT
Wereldreiziger

Re: Vietnam, Maleisie, Sri Lanka of Indonesie?

Bericht door GinoT »

Zelf ben ik in alle vier de landen geweest en elk land had zijn eigen charmes. Zoek je een eilandcultuur, dan zou ik eerder voor Sri Lanka of Indonesie gaan. Dat gezegd, Maleisie heeft zijn eigen pareltjes betreft eilanden en stranden. Eerlijk gezegd word het een kwestie van afwegen en waar jullie de voorkeur aangeven.

Zowel cultuur, taal als religie komen Maleisie en Indonesie het meest met elkaar overeen. Beide zijn overwegend islamitisch. Bali is dan weer overwegend Balinees Hindoeistisch. Een totaal andere ervaring dan Java. Ook zijn de wegen op Bali beter en krijg je meer het idee dat je op ene eiland verblijft dan bijv. Java.
Maleisie een eigen grote Chinese (20%) en Tamil (8%) minderheid. Maleisië is het meest ontwikkelde/geïndustrialiseerde land van de 4 en is dus ook moderner.

SL heeft een eilandklimaat en eilandcultuur (visserij e.d.) en is het overwegend Boeddhistisch. Het Noorden is overwegend Hindoeïstisch. Tevens zijn zowel islam and christendom ook beide in redelijke mate vertegenwoordigd op het eiland.

In elk land kun je reizen met de private en local bus en (nacht)trein. Het reizen vond ik in Maleisie het fijnst en het veiligst. De wegen zijn goed, minder overvol en een stuk veiliger dan de ander genoemde landen. Daarnaast zie je er stukken minder brommers.

In zowel elk land kun je via je hostel/hotel tours boeken, bus- en treinreizen naar de volgende bestemming. Dit is goed georganiseerd.
Alleen bij SL ben je meer aangewezen op een chauffeur, local bus of tuktuk. Local bussen kunnen zeer vol en druk zijn. Probeer in SL een private bus te pakken. Dit is een minivan met airco. Tevens vond ik het daar het drukst op de wegen. SL was ook een geheel andere ervaring dan Indonesie, Maleisie of Vietnam. Hoewel Indonesie en Vietnam ook druk waren, had ik altijd het idee dat het in SL een overtreffende trap was. Dit was m.n. in de steden.

Ik heb hieronder de link van een site gezet over reizen in de desbtreffende landen met de trein:
- http://www.seat61.com/

In Vietnam kun je ook reizen met de nachttrein en met de nachtbus. Zelf raad ik je aan om met de nachttrein te reizen. Hoewel prijziger, is de nachttrein een stuk comfortabeler dan de nachtbus. Neem je de nachttrein, ga dan voor een softsleeper en probeer daarbij lower berth te reserveren. Een softsleepercabine heeft 4 bedden en hardsleeper 6. Mocht er alleen een hardloper beschikbaar zijn, probeer dan de lower of middle berth te reserveren. Dit is i.v.m. de airco. Uit ervaring kan ik zeggen dat hoe hoger je ligt, hoe minder comfortabel een airco boven je is. Ook zouden de matrassen zachter zijn bij een softsleeper, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. De matrassen van de hardsleeper waren comfortabel genoeg voor mij.
Wees op zijn minst 2 a 3 dagen op tijd met het reserveren van je tickets (afhankelijk van het seizoen). Dit kun je regelen via het hostel/hotel waar je verblijft.

Elk land heeft voldoende aan natuur te bieden. En elk park/attractie is de moeite waard. Wellicht is het een tip om op de ondergenoemde site te kijken:
- http://whc.unesco.org/

Hoewel je voor een strandvakantie wellicht Vietnam het minst te bieden heeft. Je zou in Nha Trang voor een paar dagen aan het strand kunnen verblijven, maar de stranden in Indonesie (Bali), Maleisie en SL waren toch mooier en beter.

Uitgaan kun je in elk land. SL ben ik zelf niet echt uitgeweest en het is ook niet echt mijn ding.
Plaats reactie