18-daagse reis Vietnam..route leuk/haalbaar??

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
EvieSmeets

18-daagse reis Vietnam..route leuk/haalbaar??

Bericht door EvieSmeets »

Beste (ex-)Vietnamreizigers 8-) ,

Mijn vriend en ik vertrekken 5 mei voor 18 dagen naar Vietnam.
We zijn vorig jaar naar Thailand geweest en dit is ons erg goed bevallen.
Dus dit jaar op naar Vietnam! De backpack gaat mee en we gaan gebruik maken van hostels/guesthouses.
Deze leggen we nog niet bij voorbaat vast..maar we orienteren ons er wel van tevoren al wat op (tips zijn welkom! ^O^ )
Deze planning hebben we gemaakt...graag jullie tips en/of mening erover! Haalbaar..sjiek..missen we iets moois *) Alvast bedankt _O_

woe: savonds aankomst Ho Chi Minh
do: Ho Chi Minh
Vrij: Ho Chi Minh
Za: Bus naar Mui Ne
Zo: Mui Ne
Ma: bus naar Nha Trang
Di: trein naar Hoi An
Woe: Hoi An
Do: trein naar Hue
Vrij: Hue
Za: dagtrip naar grootste grotten v/d wereld (gaan er trippen vanuit Hue daarheen?) / savonds naar Ha long Bay
Zo: (nachttrein Ha long Bay) / Ha long bay
Ma: Ha long bay
Di: Ha long bay
Woe: Ha long bay
Do: busrit naar Hanoi
Vrij: Hanoi
Za: binnenlandse vlucht van Hanoi naar Ho chi minh / savonds richting huis :{
Zo: aankomst

We zijn heel benieuwd naar jullie reacties, ervaringen en tips!

Groetjes *O*

Evie & Niek
GinoT
Wereldreiziger

Re: 18-daagse reis Vietnam..route leuk/haalbaar??

Bericht door GinoT »

Hi Evie!

Leuk dat je naar Vietnam gaat. Absoluut ook echt de moeite waard. Hoewel 18 dagen in Vietnam naar m.i. weinig is, is het wel mogelijk! Achttien dagen moeten sowieso genoeg zijn om de highlights te bezoeken. Mijn advies is dat je planning aanpast. Wellicht door minder plaatsen te bezoeken en daar meer tijd te besteden daar waar je wel heen gaat. Less is more is het devies. Een ander voordeel is dat je minder vaak reist en je minder tijd kwijt bent aan het zoeken van hostels en op locatie te komen. Je reist wel langer omdat je grotere afstanden aflegd.

De meeste mensen die HCMC bezoeken, ondernemen een trip naar de Cu Chi Tunnels en de War Remnants Museum. Het is mogelijk om dit op 1 dag te doen. Je zult de tour guide moeten vragen (hij/zij zal waarschijnlijk eerder zijn) of hij jullie in de buurt kan afzetten. Toen ik 2 jaar geleden in Vietnam was ging het WRM 's middags dicht en rond 13:30 weer open. Ik verbleef indertijd in het backpackersgedeelte van District 1. Dit was ongeveer 40 min teruglopen vanaf het WRM.
Omdat je pas 's avonds aankomt in HCMC ben je eigenlijk al 2 dagen kwijt. Hoewel je kunt na aankomst direct een tour boeken voor de volgende dag (mits mogelijk), doe ik dit zelf nooit, omdat ik eerst graag wil acclimatiseren op mijn eigen pace.

Zelf heb ik indertijd een 2d/1n tour ondernomen naar de Mekong Delta en dit kan ik je ook echt aanraden. 's Avond rond een uur of 19:00 kom je terug bij je hostel in HCMC.

Ik adviseer je sowieso om Mui Ne over te slaan als je richting Nha Trang reist. Mui Ne is een ideale locatie voor kitesurfers, maar daar blijft het bij. Het waait er behoorlijk, het strand valt tegen, onderhevig aan erosie je kunt er niet echt zwemmen. Tevens is Mui Ne een vergeleken met Nha Trang niet meer dan een weg aan het strand waar resorts en kitesurfscholen. Nha Trang is een stad waar meer attracties zijn en de vibe beter is (mijn ervaring).

Van HCMC kun je de nachttrein of ochtendtrein richting Nha Trang nemen. Twee dagen Nha Trang moet genoeg zijn voor het strand en eventuele andere attracties.

Vanaf Nha Trang kun je de nachttrein nemen naar Da Nang. Vanuit daar kun je 's ochtends de bus/taxi nemen richting Hoi An. Voor Hoi An adviseer ik zelf 3 volle dagen. Dit geeft je ook de kans om My Son te bezoeken en om Hoi An goed te verkennen.

Vanaf Hoi An reis je in 4 a 5 uur naar Hue. Zelf ben ik 2 dagen in Hue geweest en heb ik daar een fiets gehuurd en de Tomb van Koning Tu Duc en de Citadel bezocht. De citadel alleen al kan een dag in beslag nemen. De tombes kunnen tevens een dag in beslag nemen.

De grotten heb ik helaas moeten overslaan. Het is mogelijk om er te komen met de bus of met de trein vanaf Hue. Maar volgens mij was een dagtrip indertijd niet mogelijk. Een enkele reis zal ongeveer 4 uur duren. Zelf adviseer ik je hier 2 dagen voor uit te trekken of om het juist over te slaan.

Voor zover ik weet gaan zowel de trein als de bus door naar Hanoi en niet naar Ha Long. Je zult vanaf Hanoi een trip naar Ha Long moeten boeken.

Afhankelijk van de tijd die je over hebt kun je een 3d/2n tour ondernemen naar Ha Long Bay. Anders adviseer ik een 2d/1n tour. Zelf heb ik een 3d/2n ondernomen en naar m.i. wel de moeite waard. Dat gezegd, ik had een maand de tijd.
Toen ik aankwam in Hanoi, heb ik direct een tour geboekt en ben ik een dag later 's ochtends vroeg vertrokken. Na de tour werd ik teruggebracht naar Hanoi en heb ik mijn laatste dagen door Hanoi gezworven. Ik heb een planning gemaakt o.b.v. mijn advies:

- woe - don - vrij - zat: HCMC, incl. aankomst - 's ochtends op de laatste dag vertrek Mekong Delta
- zat - zon: Mekong Delta, nacht doorbrengen in HCMC;
- zon- ma: HCMC - maandagochtends de bus of trein naar Nha Trang (dit kan ook 's nachts!);
- ma - din - woe: Nha Trang - 's avonds op de laatste dag de nachttrein naar Da Nang/Hoi An;
- woe - don - vrij - zat: Hoi An - 's ochtends op de laatste dag de bus richting Hue;
- zat - zon - ma: Hue - 's avonds de nachtbus/nachttrein naar Hanoi;
- ma - din: Hanoi - dinsdagochtend richting Ha Long;
- din - woe - don: Ha Long - donderdagmiddag/avond kom je terug in Hanoi;
- Tot zondag vrije dagen ter invulling, incl. vertrek

Je kunt met deze planning behoorlijk spelen. Zo zijn 4 dagen Hanoi behoorlijk veel, maar het geeft je de kans op speling en/of ter vrije invulling. Zoals andere attracties te bezoeken, i.e. Sapa, Ninh Binh of 2 dagen Ha Long Bay.
Daarnaast zou je Dalat i.p.v. de Mekong Delta kunnen bezoeken. Deze stad bevind zich meer landinwaarts en ondanks dat deze stad vaak wordt overgeslagen, is Dalat toch zeker de moeite waard. Hoewel ik adviseer de Mekong Delta boven Dalat. Of je zou natuurlijk meer tijd kunnen uittrekken om het grottenstelsel te kunnen bezoeken (2d/1n). Mocht je niet zo van zon, zee en strand houden, dan kun je bijvoorbeeld je verblijf in Nha Trang korter maken. Het voordeel van Vietnam, eigen heel ZOA, is dat je behoorlijk vrij bent om te reizen. De laatste 2 dagen voor vertrek zou ik sowieso in Hanoi doorbrengen, maar is i.v.m. je vertrek richting HCMC/thuis.

Mocht je 's nachts gaan reizen, dan adviseer ik je toch de nachttrein te nemen. Hoewel prijziger, is de nachttrein een stuk comfortabeler dan de nachtbus. Neem je de nachttrein, ga dan voor een softsleeper en probeer daarbij lower berth te reserveren. Een softsleepercabine heeft 4 bedden en hardsleeper 6. Mocht er alleen een hardloper beschikbaar zijn, probeer dan de lower of middle berth te reserveren. Dit is i.v.m. de airco. Uit ervaring kan ik zeggen dat hoe hoger je ligt, hoe minder comfortabel een airco boven je is. Ook zouden de matrassen zachter zijn bij een softsleeper, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. De matrassen van de hardloper waren comfortabel genoeg voor mij.
Wees op zijn minst 2 a 3 dagen op tijd met het reserveren van je tickets (afhankelijk van het seizoen). Dit kun je regelen via het hostel/hotel waar je verblijft.

Betreft accommodatie is er genoeg te vinden in Vietnam. Toch wil ik je op het volgende wijzen wanneer je in Hoi An aankomt:
- Verblijf NIET in het Thien Trung Hotel als je je bezit waardevol en kostbaar is.

Heel veel succes en veel plezier! :)
kevinmp
Reisexpert

Bericht door kevinmp »

Als aanvulling op de post hierboven zou idd in hoi an iets langer blijven. Dat is toch wel een heel leuk stadje

Vietnam is echt geweldig. Wij hadden weinig tijd 14 dagen.
Wij gingen op de bonnefooi. Had lag bij ons helemaal niet in de planning maar zoals altijd kom je onderweg mensen tegen waar je het goed mee kunt vinden en die gingen naar vietnam. Dus wij ook maar mee (eigenlijk is dit het mooiste van reizen:D!)

Achteraf wat meer tijd willen hebben maar dat zat er niet in..

Halong bay is super en vooral het straatleven vooral in Hanoi vond ik geweldig..

Voordeel van Vietnam is dat je veel snachts kan reizen. Dat levert tijd op. Hoewel het niet super comfortabel is.
GinoT
Wereldreiziger

Bericht door GinoT »

GinoT schreef: - woe - don - vrij - zat: HCMC, incl. aankomst - 's ochtends op de laatste dag vertrek Mekong Delta
- zon- ma: HCMC - maandagochtends de bus of trein naar Nha Trang (dit kan ook 's nachts!);
- ma - din - woe: Nha Trang - 's avonds op de laatste dag de nachttrein naar Da Nang/Hoi An;
- woe - don - vrij - zat: Hoi An - 's ochtends op de laatste dag de bus richting Hue;
- zat - zon - ma: Hue - 's avonds de nachtbus/nachttrein naar Hanoi;
- ma - din: Hanoi - dinsdagochtend richting Ha Long;
- din - woe - don: Ha Long - donderdagmiddag/avond kom je terug in Hanoi;
- Tot zondag vrije dagen ter invulling, incl. vertrek

Ik zag zo juist dat ik een kleine (reken)fout had gemaakt met de dagen betreft de planning. Mijn excuses voor het ongemak. Hier heb je de correctie:

- woe - don - vrij - zat: HCMC, incl. aankomst - 's ochtends op de laatste dag vertrek Mekong Delta
- don - vrij - zat - zon: Hoi An - 's ochtends op de laatste dag de bus richting Hue;
- zon - ma - din: Hue - 's avonds de nachtbus/nachttrein naar Hanoi;
- woe - don: Hanoi - donderdagochtend richting Ha Long;
- don - vrij: Ha Long - vrijdagmiddag/avond kom je terug in Hanoi;
- Tot zondag vrije dagen ter invulling, incl. vertrek.

De enige grote verandering is dat ik hierbij 2d/1n Ha Long Bay adviseer i.p.v. 3d/2n. Drie volle dagen Hoi An zijn zeker de moeite waard imo. Dat gezegd heeft Kevinmp een goed punt. Hoi An, Ha Long Bay en Hanoi zijn ieders super!
Plaats reactie