Macbook/laptop mee tijdens backpacken?

Wat kan ik het beste in mijn rugzak doen en wat niet? Deel hier de meningen samen met anderen over de reisuitrusting.
Plaats reactie
Jorritschuurman

Macbook/laptop mee tijdens backpacken?

Bericht door Jorritschuurman »

Het blijft een moeilijk dilemma voor ik vertrek..
Zal ik een laptop meenemen tijdens een jaar backpacken in Australië?!

Aan de ene kant wil ik het heel graag om foto's erop te zetten, te bloggen en hobbymatig GoPro beelden bewerken, maar je moet er wel alert op blijven om het veilig op te bergen terwijl ik al een iPhone, GoPro en compact camera meeneem.

Ik denk dat ik nu al tot de categorie flashpackers behoor.. :P

Dus hebben jullie hier ervaring mee tijdens het rondreizen of het handig en veilig is?
Jenny
Reisexpert

Re: Macbook/laptop mee tijdens backpacken?

Bericht door Jenny »

Ik heb tijdens mijn reizen vaak een notebook mee. Kleiner en lichter dan een laptop. Ook goedkoper.

Ik kan op mijn notebook prima bloggen en typen. Foto's bewerken voor sociale media met een simpel programma als Iran view kan, maar voor de echte bewerking wil ik een groot en gekalibreerd scherm en geen laptop. Dus zelfs al zou de software er op draaien, dan zou ik het nog niet doen. Notebook is ideaal als backup.

Ook voor het monteren van film doe ik het liefst thuis. Ook hier geldt: notebook is prima voor backup.

Meer en meer mensen kiezen echter in een MacBook mee te nemen. Het kan dus wel.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
GinoT
Wereldreiziger

Bericht door GinoT »

Hi Jorrit,

Ik heb laatst dezelfde vraag beantwoord. Ik heb de link van de post en onderwerp toegevoegd.

laptop-slim-mee-nemen-t30110.html
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Zelf altijd wel een klein laptopje mee, fijn om een blogje te kunnen typen (toetsenborden uit andere landen kunnen frustrerend zijn) en om foto's en filmpjes op te bewaren. Bij m'n vorige reis door azie stuurde ik deze foto's via dropbox naar Nederland (had hier een linux laptop staan die 1x per dag alle foto's uit mijn dropbox haalde naar een map op die computer. Maar dit kan je natuurlijk ook door iemand persoonlijk laten doen in Nederland. Mocht je laptop gestolen worden ben je je foto's iig niet kwijt. Filmpjes wordt lastiger door de grootte van deze bestanden.

+ zet er ook altijd een paar series op zodat ik wat te loeren heb tijdens de lange busritten. Zelf ben ik er dus voorstander van. Wel zit je met het extra gewicht, maar dat neem ik altijd maar op de koop toe.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Kuess
Wereldreiziger

Bericht door Kuess »

Ik heb zelf zo'n mini laptopje om mee te nemen om dezelfde redenen als hierboven. Lekker licht, en niet van zo'n prijs dat ik er om ga huilen mocht hij gestolen worden.
.:: Sapere Aude ::. - Horatius 20BC
naomidenouden
Vakantieganger

Bericht door naomidenouden »

Ik wil zelf ook mijn macbook air 13 inch meenemen als ik een jaar op reis ga. Ik wil hier namelijk geen kleinere of andere laptop voor aanschaffen. Heeft er nog iemand nog goede tips voor de verzekering? Ik moet er rekening mee houden dat de laptop gestolen kan worden, en daarom wil ik extra goed verzekerd zijn dat als die gesloten wordt ik in ieder geval een zelfde kan terugkopen zonder te veel verlies.

Alle bestanden die ik voor mijn vertrek op de laptop heb staan worden veilig opgeborgen op een harde schijf en alle foto's die ik onderweg maak sla ik op in de cloud, dus daarmee hoop ik nooit bestanden te verliezen.
naomidenouden
Vakantieganger

Ik wil zelf ook mijn macbook air 13 inch meenemen als ik een jaar op reis ga. Ik wil hier namelijk geen kleinere of andere laptop voor aanschaffen. Heeft er nog iemand nog goede tips voor de verzekering? Ik moet er rekening mee houden dat de laptop gestolen kan worden, en daarom wil ik extra goed verzekerd zijn dat als die gesloten wordt ik in ieder geval een zelfde kan terugkopen zonder te veel verlies.

Alle bestanden die ik voor mijn vertrek op de laptop heb staan worden veilig opgeborgen op een harde schijf en alle foto's die ik onderweg maak sla ik op in de cloud, dus daarmee hoop ik nooit bestanden te verliezen.
Justtravelme

Bericht door Justtravelme »

Ik heb tijdens mijn vorige reis een tablet meegenomen. Erg handig want je kan er alles op doen. Alleen had ik tijdens het verslagen typen wel heel erg veel typfouten (autocorrectie oa.). Daarom zou ik, als ik weer een langere reis ga maken, kiezen voor een minilaptop.
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Neem mee die laptop. Wel goed uitkijken dat hij niet gestolen wordt door je medereizigers. Vooral de jaren onderweg zijnde backpackers, die op laatst geen nagel meer hebben om hun kont te krabben moet je in de gaten houden. In India komt het regelmatig voor dat in slaapzalen kastjes worden opengebroken. Probeer de laptop s'nachts zoveel mogelijk in een kluis op te bergen als daar de mogelijkheid toe is.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Het zijn echt niet alleen de backpackers die spullen stelen. Sowieso een goede tip is om niet te opvallend met je laptop rond te paraderen maar gewoon in je kamertje deze te gebruiken. Hoe minder mensen weten dat je er eentje hebt hoe beter. Ga er ook altijd vanuit dat je laptop gestolen wordt, en dat je er dus bepaalde informatie beter niet op kunt opslaan of goed moet backuppen.

Ik stop mijn laptop altijd afgesloten weg als ik niet in mijn kamer ben. Schoonmakers, klusjesmannen of weet ik veel wat voor mensen er wel eens in je kamer komen. Dan wil je er niet voor zorgen dat het te gemakkelijk wordt om spullen mee te nemen. Al is het allemaal nooit een garantie helaas.
naomidenouden
Vakantieganger

Erik schreef:Het zijn echt niet alleen de backpackers die spullen stelen. Sowieso een goede tip is om niet te opvallend met je laptop rond te paraderen maar gewoon in je kamertje deze te gebruiken. Hoe minder mensen weten dat je er eentje hebt hoe beter. Ga er ook altijd vanuit dat je laptop gestolen wordt, en dat je er dus bepaalde informatie beter niet op kunt opslaan of goed moet backuppen.

Ik stop mijn laptop altijd afgesloten weg als ik niet in mijn kamer ben. Schoonmakers, klusjesmannen of weet ik veel wat voor mensen er wel eens in je kamer komen. Dan wil je er niet voor zorgen dat het te gemakkelijk wordt om spullen mee te nemen. Al is het allemaal nooit een garantie helaas.
Hi Erik, heb jij nog een speciale verzekering afgesloten voor je laptop?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Omdat ik echt heel veel op reis ben heb ik er voor gekozen om een doorlopende zakelijke reisverzekering af te sluiten. Hierbij zijn kostbare dingen zoals een laptop of een camera voor een hoger bedrag verzekerd. Het is wel ook echt een stuk duurder dan een consumenten verzekering. Ik heb vaak genoeg gezien dat wanneer je voor de situatie staat dat je van je reisverzekering afhankelijk bent de hogere kosten zich altijd terugbetalen.
Plaats reactie