Veiligheid (rondreizen) Ecuador

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Roodkapje
Reiziger

Veiligheid (rondreizen) Ecuador

Bericht door Roodkapje »

Hoi,
Op de website van de rijksoverheid is Ecuador verdeeld in geel en rood, met de waarschuwing dat er veiligheidsrisico's zijn (geel), en in het Noorden (grensgebied met Colombia)wordt er afgeraden om ernaar toe te gaan ivm terroristische activiteiten in Colombia (rood).
Heeft er iemand recente ervaringen met rondreizen in Ecuador?
Dit klinkt vrij dramatisch, maar ik vroeg me af of je je daardoor zou moeten laten tegenhouden. Wat is er te merken van die 'veiligheidsrisico's'?
Alvast bedankt!
ubiytsa
Reisexpert

Re: Veiligheid (rondreizen) Ecuador

Bericht door ubiytsa »

De grens met Colombia is oranje. Ik was hier in februari en er is helemaal niets te merken van mindere veiligheid. Heel Zuid-Amerika is geel, omdat vooral in de grote steden er altijd een verhoogd risico is op onveiligheid. Het is immers geen Drenthe. De grenzen oversteken was geen probleem. Als je het eng vind, ga dan gewoon overdag. Zelfs de grens van Colombia/Venezuela (welke wel rood is) is geen enkel probleem. Hier is het hooguit wat chaotisch en loop je risico's als je zonder na te denken overal heenloopt. Voor de rest allemaal prima, zolang je maar gezond nadenkt. Bijvoorbeeld: in Quito in de avond alleen lopen kan wat riskanter aanvoelen en je moet dan niet te koop lopen met allerlei dure spullen.

*O* *O* *O*
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Roodkapje
Reiziger

Bericht door Roodkapje »

^O^ ^O^

Thnx Ubiytsa!
Ik had het ook wel zo verwacht, maar wilde het toch even horen van iemand die daar zelf is geweest :)
En oeps, beetje kleurenblind..
Ik zag erna inderdaad dat de rest van zuid amerika ook vrolijk gekleurd is, terwijl er natuurlijk zoveel mensen rondreizen.

Maareh dank *O*
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Rijksoverheid is heel erg bedachtzaam. Mocht er toch iets gebeuren met iemand kunnen ze hierdoor nooit de schuld krijgen. En altijd verwijzen naar hun reisadvies wat negatief was. Wat ik over het algemeen hoor is dit dus veel te overtrokken. Lees je over betreffende landen goed in en wat ook helpt is reisverhalen van andere reizigers in de betreffende landen te lezen.

Voorbeeld van mezelf: Ik ga komende week naar Colombia. Zelf zie ik een fantastisch land met diverse mogelijkheden en een heel vriendelijk volk (afgaande op de dingen die ik heb gelezen op internet.) Daarin tegen leest mijn moeder alleen de rijksoverheid sites en smeekte me bijna om niet te gaan omdat ik sowieso ontvoerd zou worden volgens haar. Dit bracht mij toen toch wel even in veronderstelling dat ik veel te naïef zou zijn. Wederom weer wat informatie van reizigers gelezen en dan vooral qua betrekking op de veiligheid. En wederom kwam ik tot de conclusie dat ik geen levensgrote risico's ga nemen. Heb nu gelukkig m'n moeder ook aan het verstand gekregen dat ze niet alleen naar de site van minbuza moet kijken :)
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Sandervh schreef:Rijksoverheid is heel erg bedachtzaam. Mocht er toch iets gebeuren met iemand kunnen ze hierdoor nooit de schuld krijgen. En altijd verwijzen naar hun reisadvies wat negatief was. Wat ik over het algemeen hoor is dit dus veel te overtrokken. Lees je over betreffende landen goed in en wat ook helpt is reisverhalen van andere reizigers in de betreffende landen te lezen.

Voorbeeld van mezelf: Ik ga komende week naar Colombia. Zelf zie ik een fantastisch land met diverse mogelijkheden en een heel vriendelijk volk (afgaande op de dingen die ik heb gelezen op internet.) Daarin tegen leest mijn moeder alleen de rijksoverheid sites en smeekte me bijna om niet te gaan omdat ik sowieso ontvoerd zou worden volgens haar. Dit bracht mij toen toch wel even in veronderstelling dat ik veel te naïef zou zijn. Wederom weer wat informatie van reizigers gelezen en dan vooral qua betrekking op de veiligheid. En wederom kwam ik tot de conclusie dat ik geen levensgrote risico's ga nemen. Heb nu gelukkig m'n moeder ook aan het verstand gekregen dat ze niet alleen naar de site van minbuza moet kijken :)
Tegelijkertijd moet je de gevaren in Colombia niet onderschatten (oftewel, gewoon alert blijven). Ik heb enorm veel verhalen gehoord van mensen die overvallen zijn en ben zelf bijvoorbeeld ook bijna gezakkenrolt in Medellin. Voor de context: in alle andere landen van Zuid-Amerika heb ik geen enkel moment het gevoel gehad dat iemand mij in de gaten hield om iets te stelen, behalve in een aantal Colombiaanse steden en Georgetown (Guyana), maar dat was weer makkelijker door de chaos van carnaval en dat ik er als één van de weinige blanken ook wel opviel.

Er zijn nog steeds, met name in Zuid-Colombia, routes met verhoogd risico op overval in de donkere uren. De meeste mensen bezoeken in Colombia alleen het noorden en hebben sowieso een totaal ander beeld van het land dan mensen die ook de rest van het land bezocht hebben. Het is ook niet voor niets dat er met name in het zuiden ontzettend veel militairen rondlopen, terwijl je er in Bogotá maar weinig ziet en in Noord-Colombia heb ik er zelfs niet eens één gezien.

Verder vond ik Colombianen één van de vriendelijkste volkeren ter wereld en was het qua land zoals ik al zei mijn hoogtepunt in Zuid-Amerika.
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Dit is ook de reden dat ik zelf voornamelijk in het noorden zal blijven (bogota, san gil, santa marta, cartagena, medellin, coffee region) Was op de hoogte dat het zuiden en zuid westen nog altijd een no go zijn. incl het grensgebied met panama. Maar wederom dit dus vernomen door reisverhalen en reisgidsen.

Verder vind ik zoiets als zakkenrollen niet extreem. Dit gebeurt in alle toeristische gebieden incl hier in ons kikkerlandje.

Mocht je trouwens nog wat toevoegingen hebben aan mijn lijstje hoor ik het graag. Heb 1 maand daar de tijd.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Sandervh schreef:Dit is ook de reden dat ik zelf voornamelijk in het noorden zal blijven (bogota, san gil, santa marta, cartagena, medellin, coffee region) Was op de hoogte dat het zuiden en zuid westen nog altijd een no go zijn. incl het grensgebied met panama. Maar wederom dit dus vernomen door reisverhalen en reisgidsen.

Verder vind ik zoiets als zakkenrollen niet extreem. Dit gebeurt in alle toeristische gebieden incl hier in ons kikkerlandje.

Mocht je trouwens nog wat toevoegingen hebben aan mijn lijstje hoor ik het graag. Heb 1 maand daar de tijd.
Zakkenrollen is inderdaad niet zo extreem, dan zouden de gebieden namelijk oranje/rood zijn volgens minbuza. Toch heb ik genoeg verhalen gehoord van mensen die in Bogotá, Santa Marta en Cali zijn beroofd met mes/pistool.

Toevoegingen: Desierto de la Tatacoa, Popayan, Guatapé, Barichara, San Agustin/Tierradentro, Villa de Leyva. Allemaal heel vet ;)
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Eerste wat ik dacht toen ik je lijstje zag: ik ga tijdtekort hebben :-)

Maar heb intussen wel wat ideeën gekregen van je lijstje. Thnx! Nu nog wachten tot zaterdag en op het vliegtuig stappen.

Sorry roodkapje voor het lichtelijk kapen van je topic.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Superfijne vakantie, Sander! Hoop dat je het onwijs leuk gaat hebben! ^O^ *O*
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Het punt is dat het reisadvies voor zuidwest colombia gebaseerd is op een serie gewelddadige overvallen op bussen. (Redelijk) Tijdje geleden zijn er tussen Pasto en de grens een serie gewelddadige berovingen geweest, waarbij de bus tot stilstand is gedwongen. Het gebeurde voornamelijk in de avond en de nacht, maar ook overdag kwamen deze berovingen voor. De situatie is onderhand al wel weer gestabiliseerd, maar nog steeds is er 's nachts een verhoogd risico.

Over het algemeen zijn de nachtbussen in Colombia veilig, maar ik zou je adviseren om het stuk van ipiales naar Popoyan overdag te doen. De tijdwinst is je het risico niet waard en daarbij is het uitzicht ook fantastisch. (Als je een beetje gewend bent aan de colombiaanse rijstijl ;) ). Je moet trouwens nog wel oppassen voor zakkenrollers op de bus van Quito naar Tulcan. Er zijn redelijk wat toeristen waar daar de daypack van is open gesneden.

@ubiytsa: De echte grensovergang van naar Venezuela is niet echt het probleem, maar meer het gebied wat 'vlakbij' de grens ligt. Ik neem aan dat je grensovergang van Villa del Rosaria naar San Antonio genomen hebt? Die is ook vrij groot en veilig, maar het probleem zit hem in de páramo onderweg van Cucuta naar Bucaramanga. Dat is een berucht stuk waar nu nog steeds de ELN zit. Een van de weinige stukken waar ik 's avonds & nachts echt niet stop tenzij voor een militair checkpoint.

@sander: 4 maanden voor het noorden en het centrale gedeelte is goed te doen. Niet vergeten om de camino real van Barichara naar Guane te lopen en PNN el Cocuy te bezoeken. Cocoy is echt een aanrader. Ga je trouwens de hike naar ciudad Perdida nog doen? En heb je je salsa een beetje opgepoetst ;)
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

hildo schreef: @ubiytsa: De echte grensovergang van naar Venezuela is niet echt het probleem, maar meer het gebied wat 'vlakbij' de grens ligt. Ik neem aan dat je grensovergang van Villa del Rosaria naar San Antonio genomen hebt? Die is ook vrij groot en veilig, maar het probleem zit hem in de páramo onderweg van Cucuta naar Bucaramanga. Dat is een berucht stuk waar nu nog steeds de ELN zit. Een van de weinige stukken waar ik 's avonds & nachts echt niet stop tenzij voor een militair checkpoint.
Dat klopt. Ik kwam 's nachts aan in Cucuta vanaf Bucaramanga. Dat helpt ook mee met mijn ervaring, denk ik :p De grensovergang zelf was inderdaad geen probleem.
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

ubiytsa schreef:
hildo schreef: Dat klopt. Ik kwam 's nachts aan in Cucuta vanaf Bucaramanga. Dat helpt ook mee met mijn ervaring, denk ik :p De grensovergang zelf was inderdaad geen probleem.
Yep. Dat moet 's nachts met een Colombiaanse bus geen prettig ritje zijn. ;) afgezien van al de problemen met de ELN, moet het goed koud zijn in de bus op die hoogte. Ben blij dat je in de auto de verwarming aan kunt zetten.
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

hildo schreef:@sander: 4 maanden voor het noorden en het centrale gedeelte is goed te doen. Niet vergeten om de camino real van Barichara naar Guane te lopen en PNN el Cocuy te bezoeken. Cocoy is echt een aanrader. Ga je trouwens de hike naar ciudad Perdida nog doen? En heb je je salsa een beetje opgepoetst ;)
Ik heb maar 1 maandje, damn zie nu al in dat ik echt harde keuzes moet gaan maken.
Ik snap waarom je zegt dat cocoy een echte aanrader is. Ziet er prachtig uit. Maar ga hem voor deze trip even laten skippen. Gaat me "teveel" dagen kosten voor alleen in deze maand. Daarin tegen staat wel de trekking naar de lost city op de planning. Nog wel even afwegen of ik voor de 4 of 5 daagse variant ga. Wel heb je me overgehaald om de hike van barichara naar guane te lopen, prima te doen als dagtrip vanuit san gil lees ik.

----------------------------------------------------

Lijstje voor 1 maand, te doen of toch iets teveel?
Bogota incl uitstapje naar Catedral de Sal de Zipaquirá
San gil. Raften & uitstapje naar barichara > Guane
Santa marta - Lost city trek, overnachting op Tayrona beach, duiken vanuit Taganga
Cartagena - stad zelf - misschien bezoekje aan het modderbad in El Totumo al lijkt me dit vrij toeristisch...
Medellin - met uitstapje naar Guatapé
Coffee region
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Sandervh schreef: Lijstje voor 1 maand, te doen of toch iets teveel?
Bogota incl uitstapje naar Catedral de Sal de Zipaquirá
San gil. Raften & uitstapje naar barichara > Guane
Santa marta - Lost city trek, overnachting op Tayrona beach, duiken vanuit Taganga
Cartagena - stad zelf - misschien bezoekje aan het modderbad in El Totumo al lijkt me dit vrij toeristisch...
Medellin - met uitstapje naar Guatapé
Coffee region
Goed te doen.
Bogotá en Zipaquira heb je 2/3 voor nodig.
San Gil en Barichara heb je aan 2 dagen genoeg.
Lost city heb je 4/5 dagen voor nodig.
Tayrona heb ik zelf twee dagen voor nodig gehad (het strand is overigens wel extreem toeristisch en je moet op tijd inchecken om een hangmat/tent te bemachtigen (en sommigen moesten daar een uur wachten om in te checken).
Taganga inc. duiken: 2 dagen.
Cartagena heb je in twee dagen ook wel gezien.
Medellin + Guatapé: 2/3 dagen.
Salento (koffie) + Valle de Cocora: 2/3 dagen.

Dat modderbad is inderdaad extreem toeristisch, maar aan de andere kant vond ik dat van heel Noord-Colombia. En duiken in Taganga is 'wel oké'. Villa de Leyva moet je trouwens echt niet overslaan. Prachtig dorpje en omgeving. En je hebt daar een archeologisch penispark wat echt hilarisch is:

Afbeelding
Roodkapje
Reiziger

Bericht door Roodkapje »

Haha wat prachtig zo hoe dat gaat met die berichten, om mooi met een penisbeeld te eindigen _O-
Bedankt daarvoor Ubiytsa!

Colombia klinkt ook fantastisch! Die staat ook nog op mijn lijstje.
@ Sandervh: Helaas is een vriendin van mij afgelopen jaar in Colombia ook met pistool overvallen, midden op de dag op een wandelpad in een bosrijk gebied. Niet dat ik dan denk dat daardoor niet naar Colombia zou willen, maar ik zou inderdaad niet al te naïef zijn; het gebeurd dus nog wel (en niet alleen in Colombia natuurlijk).

@ Hildo: Geldt dat van die nachtbussen ook voor andere landen daar of alleen Colombia?

Maar over het algemeen, wat de veiligheid betreft; vooral je gezond verstand gebruiken dus. Check!
Plaats reactie