(Bijna) 4 weken: Welk land in Midden-/Zuid-Amerika?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Roodkapje
Reiziger

(Bijna) 4 weken: Welk land in Midden-/Zuid-Amerika?

Bericht door Roodkapje »

Hoi!
Deze zomer wil ik met mijn vriend voor krap 4 weken naar Midden- of Zuid-Amerika (zeer laatste moment beslissing; weet pas sinds deze week dat het überhaubt mogelijk was ivm werk).
We hebben helaas maar weinig tijd, dus willen 1 land uitkiezen.
Maarrrr de keuze is reuze! Zoveel mooie landen.. Wij komen er niet echt uit.
Vandaar dat ik jullie als ervaringsdeskundigen om advies zou willen vragen.
Wat wij zoeken (zoals iedereen ;)) is een combi van (bijzondere) natuur, avontuur en cultuur. We willen graag actief combineren met relaxen. Wat we vooral zoeken is afwisseling in deze dingen. We houden van duiken, maar dat moet niet per sé.
We reizen vaak een beetje low-budget, maar voor bijzondere dingen hebben we wel geld over.
Wat zouden jullie aanraden?
Alvast bedankt! :)
Retse
Wereldreiziger

Re: (Bijna) 4 weken: Welk land in Midden-/Zuid-Amerika?

Bericht door Retse »

Nicaragua (eventueel gecombineerd met een stukje Costa Rica).
Roodkapje
Reiziger

Bericht door Roodkapje »

Thnx :)
Je zegt gecombineerd met een stukje costa rica, voor welke dingen zou je dan nog een stukje costa rica doen wat je niet in nicaragua hebt?
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Mijn voorkeur zou uitgaan naar Peru. Voldoende om te zien. Cusco, trek van meerdere dagen naar de Machu Picchu, Lima, Nazca lijn, Atticama woestijn enz.
Je zou eventueel nog 1 week Bolivia kunnen meepakken. Kun je vanuit La Paz een mooie Incatrail lopen van 2 dagen.La Paz zelf is ook de moeite waard.

Het is eigenlijk heel erg moeilijk een concreet antwoord op je vraag te geven. Zijn 3 maanden door Zuid-Amerika getrokken en 2 maanden door Midden-Amerika en ik kan je niet vertellen wat ik het mooist of interresants vond.
Costa Rica is mooi, maar dan moet je wel met een gids de bush in en je niet beperken tot de nationaal parken waar je wordt overlopen door toeristen. Guatemala, prachtige vulkanen, Honduras hetzelfde, alleen een beetje onveiliger. Om korte te gaan veel lezen en hopen dat de je via deze site veel informatie krijgt.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ik weet niet wat voor jou een laag budget is. Hoeveel wil je ongeveer uitgeven?
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Retse
Wereldreiziger

Bericht door Retse »

Roodkapje schreef:Thnx :)
Je zegt gecombineerd met een stukje costa rica, voor welke dingen zou je dan nog een stukje costa rica doen wat je niet in nicaragua hebt?
Corcovado NP en Tipi Jungla voor de jungle. De rest van Costa Rica heb ik niet gezien en is denk ik ook een stuk toeristischer ontwikkeld.
Roodkapje
Reiziger

Bericht door Roodkapje »

Bedankt allemaal ^O^

@ Wim; Ik weet dat het een onmogelijke vraag is, wij kwamen er zelf al niet uit ;) Deze site helpt zeker!
We zoeken graag de minder toeristische plekken. Maar in Costa Rica kunnen we dus minder toeristische stukken van de jungle in! Dat spreekt ons wel aan..
Wat Peru en Bolivia betreft.. Is het makkelijk om vanuit Peru naar de zoutvlakten in Bolivia te komen?

@ ubiytsa: Wat betreft het budget, ik heb tot nu toe alleen door Marokko en een groot deel van Azië gereisd.
We zijn gewend in hostels (wel 2-pers kamer) te slapen en met lokaal vervoer te reizen.
We hoeven niet erg basic, maar luxe hebben we niet nodig (misschien 1x gek doen aan de kust ofzo).
We weten dat Midden-/Zuid-Amerika duurder is om rond te reizen, maar weet niet goed wat realistisch is om als budget te hebben als je (denk ik) gemiddelde backpackers-uitgaven hebt?

Thnx!!
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Mocht je Ecuador doen en Galapagos dan kan je zelfs dat vrij budget regelen.

Ik gaf voor 11 dagen Galapagos €1100 uit (inc. 4 tanks met duiken) en we hebben hiermee drie belangrijk eilanden gezien. Ontzettend mooi en dus helemaal niet zo duur. Dan nog 2 weken voor Ecuador, vrij goedkoop en mooi.

Een maand Colombia is ook niet zo duur en mijn persoonlijke favoriet in Zuid-Amerika.
Roodkapje
Reiziger

Bericht door Roodkapje »

Wauw Ubiytsa, dat klinkt goed!
We hebben toevallig de afgelopen dagen iemand gesproken over Ecuador, en de verscheidenheid en zeker ook de Galapagos eilanden spreken ons heel erg aan. Wij zitten nu dus sterk te denken aan Ecuador :)

Mag ik je vragen hoe je dat hebt gedaan, zoveel dagen voor zo 'weinig' geld, inclusief duiken!! Dat lijkt me fantastisch daar!
Maar we lezen tot nu toe over hoe prijzig het is..

Thnx alvast *O*
liefehhmii
Reiziger

Bericht door liefehhmii »

Hoi!

Ecuador icm galapagos is een topidee voor een maand.
Vlieg op Quito (mooie stad) en maak een plannetje voor de rest. Sla de stad Cuenca niet over, super mooi, niet toeristisch.
Guayaquil daarentegen heeft niet veel te bieden. Dat heb je in 1 dag zeker gezien.

Hoe je goedkoop Galapagos kan doen:
Vliegen van Guayaquil naar Santa Cruz (puerto ayora kom je dan uiteindelijk uit). En terug van San cristobal naar Guayaquil.
--> check op skyscanner welke dagen het goedkoopst zijn en plan daarom heen de rest van ecuador.

Loop langs hostels en onderhandel over de prijzen (12.50-15 dollar per persoon moet lukken). Zoek goed naar restaurants waar je toeristen menu's hebben. Dit is vooral aanwezig op isla Isabela en isla San cristobal, gewoon goed kijken. Dan betaal je 7.50 voor een hele maaltijd of zelfs wat minder. Daarbij kun je bij alle tours en duiken afdingen. Gordon rocks duik was 180 dollar en uiteindelijk 140 betaald bijvoorbeeld. Goed je best doen.

De ferry is altijd 30 dollar, daar kom je niet onderuit.

Heel veel plezier! Vergeet je onderwater camera niet!
liefehhmii
Reiziger

Mocht je meer geïnteresseerd zijn in peru/bolivia dan kan ik je dit rondje aanraden (zelf ongeveer 3 weken over gedaan).

Cusco - Puno - copacabana - La Paz - Cochabamba - Sucre - Potosi - Uyuni - uyuni tour naar San pedro de atacama - Arica - Arequipa - Nazca(niet per sé) - Cusco

Toch zou ik voor ecuador met galapagos gaan!
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Roodkapje schreef:Wauw Ubiytsa, dat klinkt goed!
We hebben toevallig de afgelopen dagen iemand gesproken over Ecuador, en de verscheidenheid en zeker ook de Galapagos eilanden spreken ons heel erg aan. Wij zitten nu dus sterk te denken aan Ecuador :)

Mag ik je vragen hoe je dat hebt gedaan, zoveel dagen voor zo 'weinig' geld, inclusief duiken!! Dat lijkt me fantastisch daar!
Maar we lezen tot nu toe over hoe prijzig het is..

Thnx alvast *O*
Mijn tips over hoe je dit doet staat boven mij ;)

Die 140 dollar is dan voor twee tanks (als je gecertificeerd bent) en als je niet gecertificeerd bent kun je een discovery dive doen voor dezelfde prijs of iets meer en heb je één gevulde fles.
Qua vliegen, voor het gemak: je vliegt van Guayaquil naar Isla Baltra (ook wel Seymour Norte genoemd), maar gaat direct met busje en boot naar Santa Cruz. Terug kan je dan vliegen vanaf San Cristobal om een ferry te besparen terug naar Santa Cruz (en San Cristobal is het zeker waard).
Roodkapje
Reiziger

Bericht door Roodkapje »

_O_ _O_

Thnx allebei!

De keuze is gemaakt; het wordt Ecuador 8-) *O*
Mogelijk ga ik jullie nog wat tips vragen ;)

Nu nog de vliegtickets boeken.. 0_0
liefehhmii
Reiziger

Super goede keus! Wel echt galapagos erbij doen!

Natuurlijk mag je tips vragen, gewoon bericht sturen. Vind het ook leuk, alsof ik daar weer even terug ben!
Plaats reactie