Hoe het beste naar Patagonië reizen?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Angela82
Reisexpert

Hoe het beste naar Patagonië reizen?

Bericht door Angela82 »

Beste mensen,

de reiskriebels hebben weer actiever toegeslagen en ik wil graag Patagonië van mijn bucketlist gaan strepen.

Wie heeft al eens in Patagonië gereisd en kan me op weg helpen?
De vlaktes zijn uitgestrekt, dus veel mensen nemen het vliegtuig. Aangezien ik verder niemand ken die de wens of tijd/geld heeft om die kant op te gaan, zoek ik naar manier om er zelf te reizen. Ik zit te twijfelen om er met een overland organisatie door te reizen, want door te vliegen, lijk je veel te missen van het landschap. Nou weet ik dat Patagonië duur reizen is en die overland trip is dan ook nogal prijzig.
Is het te doen om er alleen naar toe te vliegen en ter plekke bussen en zo te regelen? Wat is een goede manier van reizen/verplaatsen in Patagonië? Ik wil er ongeveer vier weken naar toe.

Mochten jullie tips of ervaringen hebben, shoot :)

Groetjes
Lodder
Reiziger

Re: Patagonië

Bericht door Lodder »

Hey,

Dat hangt er natuurlijk helemaal vanaf wanneer je gaat en waar je precies heen wilt :) Wij hebben alles ter plekke geregeld en met de bus gedaan, maar dan heb ik het wel over de (relatief) kleine stukken Puerto Natales - El Calafate - Chalten. Daarnaast zaten wij tegen de winter aan, waardoor Ruta 40 al gesloten was, die had ik waarschijnlijk ook wel met de bus willen doen.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Patagonië is makkelijk te bereizen, al zijn er een aantal beperkte lijnen. Er is een bus van El Calafate naar El Chaltén. Als je daarna naar Puerto Natales wilt zul je dat goed moeten afstemmen. Zelf moest ik bijvoorbeeld nog een nacht in El Calafate slapen omdat er maar 1/2 bus(sen) per dag rijden en ik te laat was voor de laatste. Transport naar Torres del Paine is ook supersimpel te regelen.

Van Puerto Natales naar Ushuaia kent genoeg mogelijkheden en volgens mij moet je bij alle mogelijkheden in de buurt van Punta Arenas overstappen op een andere bus (deze bussen wachten op elkaar). Om van Ushuaia naar Puerto Madryn te reizen met de bus ben je lang onderweg (en kost bijna 100 euro) en moet je geloof ik 3 keer overstappen (zelf niet gedaan). De kant van Chili heb ik geen ervaring mee, maar met vier weken heb je meer dan genoeg tijd om stukken meer te doen dan ik hierboven heb omschreven.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik wil in het hoogseizoen gaan of iets daarna. Dus of ergens in december of maart. In december zal het moeilijker zijn om het op de bonnefooi te doen, i.v.m. drukte.
Wil zowel een stuk Argentinië doen, maar ook een flink stuk in Chili omhoog. De overland trip waar ik naar aan het kijken ben, gaat tot Santiago. Ik weet niet of ik zover noordelijk zou gaan als ik alleen reis.
Met welk budget hebben jullie in Patagonië gereisd? De overland trip kost een slordige € 2.700,- voor bijna vijf weken.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Angela82 schreef:Bedankt voor jullie reacties!

Ik wil in het hoogseizoen gaan of iets daarna. Dus of ergens in december of maart. In december zal het moeilijker zijn om het op de bonnefooi te doen, i.v.m. drukte.
Wil zowel een stuk Argentinië doen, maar ook een flink stuk in Chili omhoog. De overland trip waar ik naar aan het kijken ben, gaat tot Santiago. Ik weet niet of ik zover noordelijk zou gaan als ik alleen reis.
Met welk budget hebben jullie in Patagonië gereisd? De overland trip kost een slordige € 2.700,- voor bijna vijf weken.
Een schatting:
Overnachtingen €8 per nacht.
Eten koken €2 per dag.
Ontbijt/lunch €4 per dag.
Bussen: €50 voor alles (niet zeker: El Calafate - El Chalten - El Calafate - Puerto Natales - Torres del Paine - Puerto Natales - Ushuaia).
Big hike Perito Moreno: €75
Drinken/snacks e.d. €3 per dag.
Torres del Paine entree €20 (+tentkosten als jij die gaat huren).
Beagle tour Ushuaia: €25
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

Dat lijkt mij een heel aardig lijstje, al weet ik niet of je in het hoogseizoen voor €8 aan een bed komt?

Wij hielden ongeveer €1000 per persoon per maand aan, dan houd je (op het lijstje van dagelijkse kosten van ubiytsa) rond de €500 per maand over voor vervoer & excursies. Dat moet wel aardig lukken, tenzij je de cruise/ferry tussen Puerto Montt en Puerto Natales wilt nemen ;)
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Lodder schreef:Dat lijkt mij een heel aardig lijstje, al weet ik niet of je in het hoogseizoen voor €8 aan een bed komt?

Wij hielden ongeveer €1000 per persoon per maand aan, dan houd je (op het lijstje van dagelijkse kosten van ubiytsa) rond de €500 per maand over voor vervoer & excursies. Dat moet wel aardig lukken, tenzij je de cruise/ferry tussen Puerto Montt en Puerto Natales wilt nemen ;)
Ik was er in oktober 2014, dus misschien iets lagere prijzen. Het kwam ook alleen maar door het kopen van Argentijnse Pesos op de zwarte markt in Buenos Aires. Toen had ik een rate van €1 op 17 Pesos, geen idee wat het nu waard is. Ik zou sowieso al een wat hoger budget gebruiken voor de zekerheid. Bij mij was het ook onderdeel van een reis van zeven maanden, dus ik kon ook niet al mijn geld daar uitgeven ;)
Lodder
Reiziger

Bericht door Lodder »

€1/17 is idd beter dan wat wij hadden ($1/12 geloof ik). Voor Angela is het misschien wel even een goeie om uit te zoeken, euro/dollar koers is sindsdien natuurlijk aardig gekelderd, maar wat je er in Argentinie op de zwarte markt voor krijgt kan natuurlijk weer anders zijn :)
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Lodder schreef:€1/17 is idd beter dan wat wij hadden ($1/12 geloof ik). Voor Angela is het misschien wel even een goeie om uit te zoeken, euro/dollar koers is sindsdien natuurlijk aardig gekelderd, maar wat je er in Argentinie op de zwarte markt voor krijgt kan natuurlijk weer anders zijn :)
Je krijgt nu sowieso geen €17, omdat de Euro het zo ontzettend slecht doet ten opzichte van de US Dollar :P Dat was ik even vergeten. Voor mij was het $1/14 als ik mij dat goed herinner, wat nu slechts 15 Pesos is. En nu staat de Blue Dollar op $12,75, wat maar 13,50 Euro is.

Dus alle prijzen die ik heb gegeven in mijn schattingsbericht: gooi daar minimaal 20% bovenop ;)
Angela82
Reisexpert

Bericht door Angela82 »

Bedankt voor jullie info ^O^
Plaats reactie