Hi Eline,
Het hangt van meerdere factoren af. Hoewel Nepal nog op mijn bucket list staat geloof ik persoonlijk dat het niet echt 2 bestemmingen die je met elkaar kunt vergelijken.
Zo ligt Nepal bijvoorbeeld in de bergen, is het land locked, heeft het totaal ander klimaat en andere seizoenen dan SL en is het overwegend hindoeïstisch. Er is nog wel meer, maar kan er zo niet even opkomen.

Daarnaast kun je in Nepal echte lange trekkings door de bergen doen. Variërend van enkele dagen tot weken.
SL is een eiland en heeft stranden, geen kaliber Himalaya gebergte, heeft het een eilandklimaat en eilandcultuur (visserij e.d.) en is het overwegend Boeddhistisch. Het Noorden is overwegend Hindoeïstisch. Tevens zijn zowel islam and christendom ook beide in redelijke mate vertegenwoordigd op het eiland.
Beide landen hebben beide een lange geschiedenis van Hindoeïsme en Boeddhisme. Dit is terug te vinden bij historische locaties.
Kort gezegd kan ik je adviseren gewoon af te wegen wat jezelf het meeste aantrekt. Daarnaast adviseer ik je te kijken wanneer je van plan bent op vakantie te gaan en welke bestemming op dat moment de beste weersvooruitzichten heeft omdat Nepal 2300 km noordelijker ligt dan SL.
Succes en veel plezier!
Gino