Nepal of Sri Lanka?

Stel hier je vragen over India, Nepal en Sri Lanka.
Plaats reactie
wereldvaneline

Nepal of Sri Lanka?

Bericht door wereldvaneline »

Hoi

Ik heb me net aangemeld op dit forum en heb er wel al uren rondgeneusd.
We zijn ons momenteel aan het oriënteren op een vakantie in juli/augustus dit jaar.

We hebben als optie Sri Lanka en Nepal

Allebei prachtige landen met hun eigen pluspunten! Daarom vroeg ik me af welk land jullie zouden aanraden. Welk land heeft meer te bieden of is beter om te bezoeken in het regenseizoen?

We willen ongeveer een maand gaan backpacken :) We houden van cultuur, natuur en actieve vakanties.

Ik hoor heeel graag van jullie!
GinoT
Wereldreiziger

Re: Nepal of Sri Lanka?

Bericht door GinoT »

Hi Eline,

Het hangt van meerdere factoren af. Hoewel Nepal nog op mijn bucket list staat geloof ik persoonlijk dat het niet echt 2 bestemmingen die je met elkaar kunt vergelijken.

Zo ligt Nepal bijvoorbeeld in de bergen, is het land locked, heeft het totaal ander klimaat en andere seizoenen dan SL en is het overwegend hindoeïstisch. Er is nog wel meer, maar kan er zo niet even opkomen. :) Daarnaast kun je in Nepal echte lange trekkings door de bergen doen. Variërend van enkele dagen tot weken.

SL is een eiland en heeft stranden, geen kaliber Himalaya gebergte, heeft het een eilandklimaat en eilandcultuur (visserij e.d.) en is het overwegend Boeddhistisch. Het Noorden is overwegend Hindoeïstisch. Tevens zijn zowel islam and christendom ook beide in redelijke mate vertegenwoordigd op het eiland.

Beide landen hebben beide een lange geschiedenis van Hindoeïsme en Boeddhisme. Dit is terug te vinden bij historische locaties.

Kort gezegd kan ik je adviseren gewoon af te wegen wat jezelf het meeste aantrekt. Daarnaast adviseer ik je te kijken wanneer je van plan bent op vakantie te gaan en welke bestemming op dat moment de beste weersvooruitzichten heeft omdat Nepal 2300 km noordelijker ligt dan SL.

Succes en veel plezier!

Gino
Kir87
Reiziger

Bericht door Kir87 »

Hi Eline,

Ik denk dat je hierin geen verkeerde keuze kunt maken. In 2013/2014 ben ik vier weken in Sri Lanka geweest en 17 dagen in Nepal. Beide landen hebben we enorm verrast. Van Nepal heb ik eigenlijk te weinig gezien, enkel de Kathmandu Valley (Kathmandu en wat dorpjes eromheen), dus ik zou graag nog eens teruggaan. Van Sri Lanka hebben we behoorlijk wat kunnen bekijken en het was geweldig. Enorm veelzijdig, geweldige stranden en de natuur is ongelooflijk mooi!

Zoals hierboven ook al wordt aangegeven ligt het erg aan wat je wilt inderdaad. Nepal heeft bijvoorbeeld geen stranden, dus voor een strandvakantie zul je beter voor Sri lanka kunnen kiezen. Wil je een gave trekking doen, dan kun je beter naar Nepal.

Mocht je nog vragen hebben, let me know! Op ons blog is ook voldoende te lezen over beide bestemmingen.
In ieder geval heel veel plezier met de voorbereidingen, want wat je ook kiest: Het zal vast geweldig worden!
Febr'15 - Keulen
Maart'15 - Gdansk, Polen
Mei'15 - Roadtrip de Balkan (Macedonie, Albanie, Kosovo)
Juli'15 - Londen
Okt5 - Barcelona
Reisverhalen en tips nu online --> http://www.travelaar.nl (Veel info over Azië & Europa)
wereldvaneline

Jaa, ik lees jullie blog al! Ik geloof dat ik daar voor het eerst een artikel over Nepal zag en zo nieuwsgierig raakte :D
Celestevh
Vakantieganger

Bericht door Celestevh »

Hoi :)
Je zult het vast allemaal wel gehoord hebben neem ik aan, maar ik zou nu op dit moment niet voor Nepal kiezen. Ook niet om te kijken of je iets kunt doen of wat dan ook.. Mocht je naar Nepal af willen reizen raad ik aan om dit over een jaar of 2 tot 3 te doen. Ik was zelf in Nepal tijdens de aardbevingen en ik ben van plan over een aantal jaren weer terug te gaan.
Nu op dit moment steken er allerlei ziektes de kop op, het eten en drinken is schaars, staat tweederde van Kathmandu op instorten etc.
Neem aan dat je hier zelf je gedachten ook al over hebt laten gaan, maar wilde het toch even zeggen :).
wereldvaneline

Hee

Ja bedankt! Wie had dat gedacht he dat het lot voor mij zou kiezen....
Moet heel heftig geweest zijn om erbij geweest te zijn toen de aardbeving begon!
We gaan nu inderdaad voor Sri Lanka en ik heb er nu al zin in :)
poes11

Bericht door poes11 »

Hoi als je naar Nepal gaat weet ik een hele goede gids die je veel mooie dingen kan laten zien en zn. van alles voor je kan regelen.
Zijn naam is Thakur Dhital. travel consultant. Adventure Clacier treks en expedition.
Hij is goed in dingen regelen en spreekt goed Engels.

Veel succes. Saskia
Kimsel

Bericht door Kimsel »

Hoi ,
Je hebt de beslissing al genomen zie ik.
Ik wil wel even zeggen dat er veel misverstanden zijn over Nepal.
Ik ben in juni zelf 3 weken geweest in Nepal. Ik heb gewoon veilig in een gebouw in Kathmandu kunnen slapen en er was volop eten en drinken beschikbaar om te kopen. Ook geen last gehad van ziektes.
Bovendien zijn er nog vele mooie gebieden in Nepal die geen schade hebben opgelopen door de aardbeving.
Ik wens je in ieder geval veel plezier in Sri Lanka en wie weet wordt het volgend jaar Nepal voor je.
Het is zeker een aanrader, ook kort na de aardbeving.
Plaats reactie