3 weken genoeg voor Java/Bali/Lombok?

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
alwaysanne

3 weken genoeg voor Java/Bali/Lombok?

Bericht door alwaysanne »

Hallo allemaal!

Ik ga aankomende zomer 2 maanden naar Azië en ik ga dan zeker een deel van Indonesië meepakken.
Nu zit ik heel erg met het plannen van hoeveel tijd ik in welk land door ga brengen, want daar wil ik de vluchten voor boeken aangezien AirAsia alleen maar duurder wordt als je langer wacht.

Vandaar dat ik me af vraag of 3 weken genoeg is voor Java (vanaf Yogyakarta), Bali en Lombok of dat ik een land uit mijn gehele planning moet schrappen en meer tijd moet vrijhouden voor Indonesië.

Het is mijn eerste keer alleen backpacken dus ik vind het lastig in te schatten hoe ik het evenwicht kan vinden tussen veel zien en beleven en een beetje relaxed reizen.
Alvast bedankt :)
Jenny
Reisexpert

Re: 3 weken genoeg voor Java/Bali/Lombok?

Bericht door Jenny »

Persoonlijk zou ik er meer tijd voor uittrekken, maar gelukkig hoef je nu niet te beslissen ;)

Begin gewoon in Yogya, en je merkt vanzelf of je tijd over hebt voor de Gili's en Lombok. Heb je geen tijd over, dan heb je een mooie tijd gehad op andere twee eilanden.

Houd trouwens rekening met de ramadan in Indonesië. Aan het eind van de ramadan staat met name op Java alles vast, is het in het zuiden van Bali erg druk en is het op de Gili's overvol.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
alwaysanne

Met alles vast in Java, bedoel je dan dat ik niet met de treinen door het land kan? Want dat klinkt erg slecht haha.
En als je tips hebt voor minder drukke plekken :D
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In de week rond idul fitri (18 juli 2015) zou ik inderdaad niet rekenen op treinkaartjes of vliegtickets, die zijn ver vantevoren uitverkocht. Bussen zotten overvol, maar je past er wellicht nog bij :) Er zullen zeer veel verkeersopstoppingen zijn omdat iedereen onderweg is.

Ik schreef het volgende artikel over reizen tijdens de ramadan: http://www.ikreis.net/main.php?cid=460

Op deze site heb ik ook tips staan voor drukke en minder drukke plekken staan op Java en Bali.
alwaysanne

Dankjewel Jenny!

Ik ga in Augustus naar Indonesië. Ook druk lijkt me, maar dan niet de problemen van het einde van de Ramadan hoop ik?
Dat scheelt misschien al. Dan kan ik ook minder plannen en meer kijken waar ik terecht kom ;)
Nanniek
Vakantieganger

Bericht door Nanniek »

Persoonlijk zou ik zeker meer dan 3 weken uittrekken. Zelf heb ik al 2,5 weken over Java gedaan en kan je zeker ook wel twee weken op Bali vermaken. Als je dit in drie weken wil doen, moet je heel veel mooie plekken overslaan, of je kan er maar 1 dag blijven. Zelf ben ik niet zo van het 'snel' reizen en vind ik het fijn om 5 dagen op dezelfde plek te kunnen blijven als ik dat wil.
alwaysanne

Nanniek schreef:Persoonlijk zou ik zeker meer dan 3 weken uittrekken. Zelf heb ik al 2,5 weken over Java gedaan en kan je zeker ook wel twee weken op Bali vermaken. Als je dit in drie weken wil doen, moet je heel veel mooie plekken overslaan, of je kan er maar 1 dag blijven. Zelf ben ik niet zo van het 'snel' reizen en vind ik het fijn om 5 dagen op dezelfde plek te kunnen blijven als ik dat wil.
Als ik meer tijd voor Java/bali/lombok zou willen uittrekken dan 3 weken zou ik Myanmar schrappen uit mijn bezoek. Daar twijfel ik dus tussen..
Annabellal

Bericht door Annabellal »

Hoi Sanne, ben je in sept ook in Indonesie of wil je een ander deel van Azie pakken om te zien? Groetjes
ketting
Reisexpert

Bericht door ketting »

De laatste paar jaar is Myanmar erg aan het veranderen. Misschien juist leuk om nu nog te gaan en dan een andere keer naar Indonesië in plaats van andersom?
stevenhoebergen

Bericht door stevenhoebergen »

Myanmar zeker niet overslaan! Het is zo een ontzettend mooi land met hele fijne mensen.
Het blijft een ontwikkelingsland wat natuurlijk ook zijn keerzijden heeft (armoede, mensen slapen en wonen op straat) maar het is een ervaring om nooit te vergeten.
Tip: reis met het lokaal vervoer dan leer je het echte Myanmar kennen en de puurheid van de bevolking.
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Myanmar zou ik niet schrappen. Het land gaat in de toekomst heel erg veranderen. Meestal niet ten goede vanuit toeristisch standpunt bekeken. Vanuit het standpunt van de bevolking natuurlijk wel, democratischer en hopelijk meer welvaart. Dat is ook het dubbele waar je als reiziger mee zit. Authentieke landen zijn vaak straatarm en kennen een totalitair regime, maar wel schitterend om te bereizen. Zijn daar in 2008 geweest. In Indonesië hoef je dit soort grote veranderingen niet te verwachten, dus maakt het niet zoveel uit of je er dit of volgend jaar naar toe gaat. Mijn advies, je begrijpt het al, laat een deel van Indonesië vallen en reis in de plaats daarvan naar Myanmar.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

wim van brink schreef:In Indonesië hoef je dit soort grote veranderingen niet te verwachten, dus maakt het niet zoveel uit of je er dit of volgend jaar naar toe gaat. Mijn advies, je begrijpt het al, laat een deel van Indonesië vallen en reis in de plaats daarvan naar Myanmar.
Ik ben het deels niet met je eens.

Ik was bijna 10 jaar geleden in Myanmar, en als ik de berichten van anderen lees is er veel veranderd (internet is op meer plaatsen aanwezig, de wegen zijn beter), terwijl andere dingen nauwelijks veranderd zijn. En dat terwijl er ook toen al geroepen werd dat alles binnen 1-2 jaar anders zou zijn.

Kijkend naar Indonesië: veel mensen komen niet verder dan Java en Bali. Zelfs daar heb ik in 5 jaar aardig wat veranderingen gezien, laat staan op de meer afgelegen eilanden.

De economie in heel Azië groeit en er komt meer welvaart.

Langer Indonesië of toch naar Myanmar? Lastig. Ik denk dat ik voor langer Indonesië zou kiezen omdat je minder hoeft te vliegen en daarom meer vrijheid hebt. Of (om dezelfde reden) voor Myanmar 4 weken Myanmar en de overige 2 weken onderweg ergens aanplakken. Lekker niet plannen, want dat is juist het leukste van een lange reis.
Plaats reactie