Hallo iedereen, hoe gaan jullie?
Mijn naam is Julie en ik ben net terug van Zuid Afrika waar ik een maand lang als vrijwilliger heb gewerkt bij een organisatie die instaat voor het observeren van leeuwen en zwarte neushoorns! Het was een super ervaring! Dit was exact wat ik wou doen.
Het was niet gemakkelijk om dit te vinden en daarom dacht ik om mijn ervaringen hier te delen zodat mensen die iets soortgelijks willen doen maar niet weten waar te starten een idee krijgen.
De organisatie, het personeel zijn zeer vriendelijk, professioneel en betrouwbaar. Voor mij was het gewoon perfect!
Zoals ik eerder al zei heeft het lang geduurd voor ik iets betrouwbaar vond, het was dankzij een andere review dat ik deze organisatie vond. Daarom dat ik dit schrijf omdat het andere mensen kan helpen bij hun keuze.
Voor ik naar dit project kwam heb ik veel opzoekwerk gedaan, het was de eerste keer dat ik naar Afrika kwam en ook de eerste keer dat ik alleen ging reizen. Ik zocht naar een niet-toeristische locatie waar ik het echte Afrika kon ervaren en waar er misschien zelf een toekomst voor me was. Ik wou ook iets nieuws ervaren!
Ik had eerst maar voor 2 weken geboekt omdat ik bang was om zo lang van huis weg te zijn en om zo ver te reizen. Maar na de 2 weken was ik zodanig verliefd op deze plaats dat ik mijn verblijf naar 3 maanden heb verlengd en ik was langer gebleven indien het had gekund maar je kan niet langer dan 90 dagen in Zuid Afrika blijven zonder visa.
LEO Africa is de naam van het project. Het project is gelegen op een prive reservaat van 30000 hectaren. Er zijn geen commerciële lodges of andere toeristen op het reservaat, wat de ervaring nog specialer maakt!
De dieren behouden hun natuurlijke gewoontes omdat ze mensen en auto’s niet gewoon zijn en het is super om te zien dat ook dieren verschillende karakters en gewoontes hebben.
Elke keer dat je de dieren vind moet je tijd met hen spenderen, je moet hun gedrag observeren, hun eetgewoontes, sociale gewoontes, conditie, gezondheid en zoveel meer. Je bent dicht betrokken bij het onderzoek, je helpt het personeel met het vergaren van data, het invoeren van de data in de computer na het de ritten. Al de data wordt gebruikt voor wekelijkse, maandelijkse en jaarlijkse rapporten voor het reservaat zodat de juiste beslissingen kunnen worden genomen door het management voor de dieren en het reservaat. Ook sta je in voor het “tracken” van de dieren met een soort van antenne. Sommige dieren (Olifanten, leeuwen, luipaarden) hebben een halsband dat een signaal uitzend die je kan opvangen met de antenne. Dit vergemakkelijkt het vinden van de dieren. Je helpt ook het stropen van de neushoorns tegen te gaan, niets gevaarlijk maar wel belangrijk! Dan zijn er ook de huishoudelijke taken waar je om beurt voor verantwoordlijk bent.
Ik vind dat het programma een goed evenwicht heeft tussen het werken en vrije tijd. Maar er is altijd iets te doen voor vrijwilligers dat meer willen doen, zeker voor diegene die langer blijven. Elke dag zijn er 2 “game drives”, eentje in de ochtend en 1 in de namiddag. Het doel is om de leeuwen van het Selati reservaat te observeren.
De tochten zijn super en het meest genoot ik van het vinden van de dieren met de antenne omdat je dan echt voelt dat je deel uitmaakt van het onderzoek en wanneer je de dieren uiteindelijk vind geeft je het een gevoel van voldoening.
Het is ook interessant om het gedrag van de leeuwen te observeren, zowel overdag als gedurende de nacht. Ze zijn nachtdieren en hun gedrag is toch wel verschillend dan hun gedrag overdag. Ze zijn veel actiever gedurende de nacht, ze bewegen en jagen meer tijdens de nacht.
Ik heb ook veel geluk gehad omdat 1 van de leeuwinnen babies had die ik verschillende keren heb kunnen zien. Ze zijn super, er was Impi en Dela. Impi betekent krijger ( hij was een kleine rebel) en Dela betekent blij ( hij was veel rustiger dan zijn broer).
We hebben op een bepaald ogenblik alle 5 leeuwen samen gezien, het was super! De babies speelden met Mbhurri, hun vader en het dominante mannetje van het reservaat. Ze sprongen op zijn hoofd, rug, speelden met zijn manen. Hij had zoveel geduld met hen, ongelooflijk. Dit zijn dingen die je je hele leven gaat herinneren en waar ik vele keren over heb gedroomd. Ik heb ook Mbhurri horen “roaren”, het was zo dicht dat je letterlijk de vibratie hoort! Ik kreeg er kippenvel van!
Daarnaast kunnen de vrijwilligers ook de zwarte neushoorns observeren met een quad. Je blijft dan heel de dag in de bush met een leo gids waar je dan naar de neushoorns zoekt en ze observeert: Zijn ze gezond, wat doen ze, met wie zijn ze, eten ze genoeg etc. Het geeft je de mogelijkheid om de hele dag in de bush te blijven, het is hard werk maar je krijgt de mogelijkheid om de zeldzame en verlegen zwarte neushoorns te zien ( Ik heb ze verschillende keren gezien en ze zijn zo mooi!).
Het belangrijkste van heel de dag in de bush te zitten en er te leven is om het stropen tegen te gaan. Het is een zeer triestige zaak. In 2014 weren er 1215 neushoorns gestroopt voor hun horens. Hun horens worden geëxporteerd naar China en Vietnam omdat ze daar geloven dat de hoorn medische en magische ingrediënten heeft en dit is absoluut NIET waar. De hoorn bestaat uit Keratine, juist hetzelfde waar onze nagels en haren van gemaakt zijn.
Terwijl ik hier was heb ik ook kunnen deelnemen aan het onthoren van neushorens ( 1 van de manieren om het stropen te gaan) en ruikt gewoon naar nagel of verbrand haar. Neushoorn hoorn is geen medicijn en iedereen zou mee moeten helpen om dat duidelijk te maken. Dit heb ik allemaal geleerd terwijl ik bij LEO was en ik voelde dat ik echt deel uitmaakte van het project en het behoud van de natuur.
Iets anders waar ik echt van heb genoten bij LEO is de passie en het professionalisme van het LEO personeel. Ze hebben mij zoveel bijgeleerd en we hebben zoveel onvergetelijke ervaringen meegemaakt. Wandelingen, planten die in de bush niet thuishoren verwijderen, halsbanden van de luipaarden vervangen, slapen in de bush on de sterrenhemel, de wegen onderhouden, natuurlessen, informatie over de dieren en de bush wanneer we in de bush reden. Je blijft gewoon leren hier. Indien ik de mogelijkheid had zo ik vandaag opnieuw vertrekken. Maar binnenkort ga ik sowieso terug.
Ik wil Koos en Sabrina en de rest van het personeel van LEO bedanken voor deze super ervaring!
Ik raad dit ten zeerste aan, aan alle mensen die een echte actieve Afrikaanse ervaring willen. Waar je ook actief deel uitmaakt van het project, waar je aanvoelt dat jouw hulp een verschil maakt!
Ik hoop dat dit mensen zal helpen die zoals mij een authentieke ervaring willen. Terwijl ik daar was heb ik ook verschillende andere zaken in de buurt kunnen bezoeken dus indien je meer wilt weten stuur me gerust maar een bericht!
Als je liever een kijkje wilt nemen op hun website, www.leoafrica.org, daar vind je alle info die je nodig hebt. Soms komen hun emails terecht in je spam dus indien je hen een bericht hebt gestuurd voeg je hen beter toe tot je vriendenlijst zodat dit niet gebeurt.
Geniet van je LEO ervaring!
Julie
Vrijwilligers werk bij LEO Africa