Vliegervaringen KLM

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
menasil
Reisexpert

Vliegervaringen KLM

Bericht door menasil »

Afgelopen januari voor een weekendje Noorwegen gevlogen van Amsterdam naar Oslo met KLM. Een vlucht die ik in 2012 ook al eens maakte. Op de heenweg vertrokken we iets later omdat er een technisch mankement was. We kwamen echter nog eerder aan dan gepland dus dat ging goed. Fijn ook dat we per ongeluk economy comfort hadden toegewezen gekregen zonder dat we daarvoor extra moesten betalen (we hadden bij boeking plaatsen kunnen aangeven). We kregen wat te drinken en een snack (dit keer kon je kiezen uit een wafel of kaaskoekjes). Op de terugweg herinnerde ik me van 2012 dat we broodjes kregen op dat tijdstip (uit mijn review hier bleek dat ook), namelijk om 13:00 opstijgen. Dat was dit keer dus niet zo. Ook nu alleen keuze uit een snack. Dingen kunnen veranderen. Verder niets op de vlucht aan te merken, ging prima.
menasil
Reisexpert

Vliegervaringen KLM

Bericht door menasil »

Retour Amsterdam - Parijs.

Heenvlucht: Nooduitgangrij tijdens het inchecken gratis en voor niets gekregen. Dat terwijl de vlucht niet helemaal vol was. We konden dit keer kiezen uit chipjes of een jumbo stroopwafel. Dus geen kaaskoekjes meer hiephoi. Vlucht verliep prima.

Terugvlucht: Vertraging want er was staking bij bagage afhandeling maar dat was slechts 25 minuten en uiteindelijk ruim ingehaald met het vliegen want we kwamen slechts 2 minuten later aan op Schiphol. Ook nu weer wat te drinken met zelfde snacks als op de heenweg. Vreselijk vond ik wel het ruimhartige bagagebeleid. Er waren heel veel mensen die naast een trolley (die nipt pastte in de bagagebakken) ook nog een normale dagrugzak mee naar binnen konden krijgen! Ik wist niet dat dat een accesoire was tegenwoordig. Ik zat op de ongelukkige rij 25 terwijl ik vrij vroeg incheckt online. Dit kon niet aangepast worden want vliegtuig was vol. Nooduitgangen waren vrij maar kostten dit keer 30 euro per stoel. Ik heb vermoeden dat het bewuste tactiek was. Record verbroken van wachten tot je naar buiten kan vanaf het moment dat de deuren opengaan...25 minuten! Want ja het duurde even voordat iedereen de bagage had. Met een blaas die op knappen staat, niet fijn!

Overigens wordt KLM voor mij stuk minder interessant om te vliegen! Ze hebben gisteren aangekondigd ook voor Flying blue Ivory members 15 euro per retour te vragen voor bagage. Dus een leuk 99 euro retourtje (wat in de praktijk 109 euro kost vanwege boekingskosten) zal nu richting de 124 euro gaan kosten.... OF je moet miles inwisselen maar ze vragen volgens mij 1500 miles per enkele reis. En op een goedkoop retourtje verdien je er slechts 356 of iets in die trant ;) Ik had dat lidmaatschap eigenlijk alleen voor de gratis koffer genomen....
menasil
Reisexpert

Vliegervaringen KLM

Bericht door menasil »

Weer met KLM gevlogen. Maar nog steeds geen benoemenswaardige status als frequent flyer ofzo :P

Amsterdam - Warschau: Bij online check in kreeg ik een 'aanbod' voor een upgrade naar Economy Comfort voor goedekopere prijs dan normaal. Vooral de zin "U zit dan dichtbij de uitgang' was hilarisch aangezien dat voor mij letterlijk één rij naar voren zou betekenen. Vertrektijd was 14:30 dus sowieso niet echt lunchtijd maar....wel broodjes dus! Twee broodjes met ham en iets te drinken. Daarna nog koffie/thee met klein stroopwafeltje. Wat vreselijk irritant was, was dat ik als een van de eerste in vliegtuig was maar dat de bagagebakken boven mijn rij (en die daarachter) al helemaal vol waren terwijl de helft nog niet gevuld was van die rijen? Blijkbaar hadden de mensen die er zal zaten hun tassen en trolleys er in gedaan. Het was sowieso overvol wat bagage betreft op deze vlucht en viel me op dat de mensen die het meest bij zich hadden, niets onder hun stoel hadden en de mensen die 1 kleine tas hadden, daardoor genoegen moesten nemen met minder beenruimte. Ik voorspel dat dit meer gaat worden nu ook KLM per 1 oktober weer betaalde bagage gaat invoeren in het ruim. Vlucht landde keurig op tijd.

Warschau - Amsterdam: Vliegtijd 12:30. Ging er vanuit dat er wel weer een sandwich zou zijn maar ook nu zei het webcare team dat het alleen een snack was. En die snackjes kennen we wel van KLM. Ook nu kreeg ik weer die 'geweldige' upgrade maar ook nu zou het slechts 1 rij naar voren betekenen. In het vliegtuig bleek de comfort rij leeg te zijn! Ik had twee ontzettend brede mannen naast me en eentje eiste meteen die comfortstoel op (en meteen de hele rij) en daardoor kon de ander stoel opschuiven waardoor we allemaal flink wat ruimte hadden. Al vond ik het wel belachelijk dat die man alles opeiste terwijl de stewardess eerder nog zei dat hij even moest wachten voordat hij ging verkassen. Maar goed in the end had ik veel meer ruimte dus ik mag eigenlijk niet klagen.

Toen we aan boord waren, kwam de gezagvoerder tevoorschijn. Dat betekent vaak geen goed nieuws. En dat klopte. We mochten pas 30 minuten later vertrekken. De reden dat we toch met het boardingproces waren begonnen was omdat het vliegtuig dan vertrekklaar is en je soms eerder toestemming krijgt op te stijgen. En dat had deze man goed voorzien want nog geen 5 minuten later mochten we de lucht in! En we hadden ook nog eens een snellere route gekregen waardoor we 10 minuten voor geplande aankomsttijd op Schiphol waren! Uiteindelijk toch weer het geluk van twee broodjes, dit keer met kaas en bieslookboter (iejl dat was niet zo lekker) en wat te drinken. Later weer koffie/thee met een koekje.
WizardOfOss
Reisexpert
Contacteer:

Re: Vliegervaringen KLM

Bericht door WizardOfOss »

Voor de tweede keer met KLM naar Japan gevlogen, heb er deze keer toch wat gemengde gevoelens bij. Niet zozeer over de vlucht of de service, wel om het gedoe eromheen.

De dag voor vertrek kreeg ik een mail om online in te checken. Geprobeerd, maar om "onbekende reden" lukt dat niet. Op zich geen ramp, dat komt dan wel op het vliegveld. Daar mag je het dan uiteraard eerst nog een keer bij een automaat proberen, met hetzelfde resultaat, maar pas met een bonnetje waar dat op staat mag je naar een balie. Daar is al snel duidelijk hoe het komt: ik heb een aansluitende vlucht met ANA, geen onderdeel van SkyTeam, en daardoor kan je voor de gehele vlucht niet online inchecken. Gevolg is wel dat ik ondanks mijn bij het boeken reeds aangegeven voorkeur voor een gangpadplaats nu alsnog een middenplaats toegewezen kreeg, voor een 11 uur durende vlucht niet echt prettig. Bij de gate echter nog nagevraagd, toen kon dat alsnog gewijzigd worden.

Dan het volgende probleempje: het blijkt dat een van de deuren van ons toestel niet van buitenaf te openen is. Volgens de gezagvoerder een klein probleempje wat snel verholpen zal zijn. Of toch niet. Na een kleine twee uur wachten (waarbij er wel bekertjes water en wat koeken zijn uitgedeeld) wordt toch besloten dat er een ander toestel ingezet moet worden, een toestel dat aan een andere gate staat. Met z'n allen dus daarheen, iedereen opnieuw door de beveiligingscontrole (waarbij zowel de eerder uitgedeelde bekertjes water als de bij de andere gate na de beveiliging gekochte flesjes drinken weer ingeleverd mochten worden), en nog anderhalf uur wachten. Gelukkig had ik op Narita een overstap van 7 uur, maar van mijn plan daar nog wat te gaan doen bleef zo uiteraard niets over.

De vlucht zelf verliep verder zonder problemen, en het eten was zo slecht nog niet. Wel had het toestel een tergend traag entertainmentsysteem (zo wordt er gemeld dat je middels een app het menu kan bekijken, maar als de app er een half uur over doet om op te starten heb je het eten al lang voor je neus staan...). Het aanbod aan spelletjes was ook zeer mager en wederom door het trage systeem praktisch onspeelbaar. Wel was er een behoorlijk filmaanbod, maar denk niet dat je tijdens het eten je film even kan pauzeren, want na een paar minuten schakelt ie hem dan geheel uit. Sowieso nog een irritatie: de rugleuning van de stoelen kan verder achterover dan dat het schermpje kan kantelen, met als gevolg dat je vrijwel niks meer kan zien. Het laatste half uur van de film heb ik in een bepaald niet comfortabele onderuitgezakte houding gekeken, anders zag ik niks. En je wil toch weten hoe de film afloopt...

Dan de terugvlucht. Wederom een mail voor online inchecken, en tegen beter weten in (per slot van rekening vleeg ik voorafgaand aan die KLM-vlucht eerst vanuit Aomori via Tokyo naar Fukuoka met Japan Airlines, en dat is ook geen SkyTeam) probeer ik dat toch maar. Maar wat schetst mijn verbazing: volgens KLM is die eerste vlucht van Aomori naar Tokyo geannuleerd, en vlieg ik vanaf Tokyo terug. Niet handig als je nog 600km noordelijker zit. Bij navraag blijkt dit vals alarm, het heeft er wederom mee te maken dat ze geen toegang hebben tot systemen buiten de SkyTeam-alliantie. Maar zet er dan "geen informatie beschikbaar" neer in plaats van "vlucht geannuleerd", zou ik tenminste denken.

Als gevolg van de tyfoon gaan die twee JAL-vluchten ook bepaald niet volgens planning, maar met toch de nodige dosis geluk arriveer ik zondagavond toch nog in Fukuoka, om de volgende ochtend non-stop terug te vliegen. Zoals gezegd was online inchecken wederom niet gelukt, maar inchecken bij een automaat lukt nu wel. Tenminste, ik ben ingecheckt, maar zal pas bij de gate een stoel toegewezen krijgen, daarover later meer. Maar dan moet je uiteraard nog je bagage afgeven. 6 bemande KLM-balies, twee voor priority en business class die duimen zitten te draaien, één info-balie die niks te doen had, één balie voor wie wel online kon inchecken maar die het ook erg rustig had, en dan blijven er nog twee balies over voor de overgrote meerderheid van de passagiers. Erg lang wachten dus, extra frustrerend omdat dus makkelijk een paar extra balies ingezet hadden kunnen worden.

Als ik na meer dan een uur eindelijk aan de beurt ben vraag ik heel eigenwijs toch nog een keer naar een plaats. Moeilijke blikken, veel getyp, bellen, maar uiteindelijk krijg ik toch een stoel toegewezen, een gangpadplaats zelfs. Wat blijkt later: de vlucht was gewoon overboekt, en ik heb een gratis upgrade naar Comfort Plus gekregen. Da's dan wel weer prettig. Eenmaal in het toestel blijkt dat er nog wel meer geschoven moet worden, waarbij vreemd genoeg een koppel uit elkaar wordt gehaald omdat slechts één van de twee een upgrade naar Business Class krijgt, terwijl daar toch nog wel enkele plaatsen beschikbaar waren. Maar de veevervoerklasse zat echt tot de laatste stoel vol.

Ook opmerkelijk: we zijn nog niet vertrokken (met reeds een kwartiertje vertraging) of er wordt door de gezagvoerder verteld dat we wegens tegenwind nog meer vertraging op zullen lopen. Toch opmerkelijk dat zo'n lange vlucht blijkbaar zo strak ingepland staat, tegen het einde van de vlucht wordt dan ook al driftig gekeken wie er daardoor allemaal een aansluitende vlucht zou gaan missen. En ietwat lachwekkend als je dan hoort dat vanwege een grotere groep een vlucht naar London wel zal wachten, die groep zou 10 minuten de tijd krijgen om naar die gate te gaan. Best krap als je niet alleen door de douane moet, maar ook nog eens een keer zowat naar de andere kant van Schiphol. Gelukkig had ik dat probleem niet. De vlucht zelf is verder vergelijkbaar met de heenvlucht, al viel wel op dat bij de eerste maaltijd la na z'n 5 rijen Economy Class het gedaan was met de keuze uit twee menu's, en dat er bij de tweede maaltijd überhaupt geen keuze was.

Al met al geen dramatisch zaken en deels wellicht overmacht, maar toch wel een hoop kleinere irritaties. Het is dat die directe vluchten van KLM naar Japan zo praktisch zijn, maar anders...
menasil
Reisexpert

Vliegervaringen KLM

Bericht door menasil »

Ik dacht dat ik al een ervaring had geschreven van oktober maar blijkbaar niet opgeslagen :? Afijn. Dan alles in een keer!

In oktober twee keer enkele reis gevolgen. Van Amsterdam naar Rome. Van Barcelona naar Amsterdam. Het blijkt dat je bij KLM tegenwoordig rondreis kan boeken dus dat je niet twee enkeltjes nodig hebt voor zo'n reis als deze! Heel fijn! De vlucht van Amsterdam naar Rome was een ochtendvlucht. We kregen twee broodjes en een stroopwafelkoekje. Gek genoeg maar 1x drinken terwijl de vlucht toch 2 uur duurde? Vlucht ging verder soepel. Van Barcelona naar Amsterdam was de vlucht propvol. Dit omdat er meerdere cruise schepen tegelijkertijd hun ontschepingsdag hadden en dat betekende dat er heel veel mensen met het vliegtuig mee moesten. Om die reden mochten we de bagage pas exact 2 uur van te voren afgeven. Das erg onhandig als je al 5 uur voor je vlucht op vliegveld wordt afgeleverd maar goed dat is het plaatselijke grondpersoneel. Ik zat oorspronkelijk helemaal achterin het vliegtuig maar op dag van vertrek waren alle comfort stoelen nog beschikbaar. Vanwege een knie blessure, toch maar eieren voor m'n geld gekozen en besloten om deze te boeken voor 20 euro extra. Geen spijt van gehad! Ook al scheelt het qua ruimte maar iets, het scheelde voldoende voor mij. Vlucht ging prima. Bagage was ook snel er. Niets op aan te merken. Kregen nu overigens wel 2x drinken en ook weer broodjes en stroopwafel.

Week geleden met KLM retour van Amsterdam naar Berlijn. Eerste keer sinds de officiële inwerkingtreding van het nieuwe bagagebeleid waarbij je altijd voor ruimbagage betaald als je geen member bent of de laagste member bent. Dat viel te merken. Nog niet de helft van het vliegtuig was binnen of alle bagagebakken waren voor de helft al vol door het aantal trolleys. Ik zat echt letterlijk klem want voor mijn rugzak was geen plaats en paste prima onder de stoel (net niet... maar goed). Ik ben demonstratief met m'n benen in het gangpad gaan zitten maar dat vonden ze niet zo leuk :) Vlucht zelf ging goed verder, drinken gehad en ook nog een kleine snack. Terugweg was het een kleine vliegtuig. Cityhopper. Daar selecteerden ze van te voren wie wel of geen bagage onder de stoelen moest doen. Ik had een tasje bij me met bloemen die ik had gekregen maar de dame bij de incheckbalie gaf mij twee labels met "under seat" :? Heb mijn rugzak bovenin gedaan. Nu was ik een van de eerste in het vliegtuig maar ook nu zag je de gevolgen van het nieuwe beleid. Weer was alles propvol en ook het boarden duurt ontzettend lang. Vlucht zelf ging goed en vlot! Alleen op Schiphol was de bagage afhandeling vrij traag. Na ruim 1 uur kregen we de koffers. Overigens, Cityhopper zelf is prima! Doordat je 2 aan 2 zit heb je net wat meer ruimte.
menasil
Reisexpert

Vliegervaringen KLM

Bericht door menasil »

Afgelopen week weer retour met KLM Schiphol - Warschau. Er rustte een vloek op mijn geboekte tickets. Tijdens het boeken was het niet mogelijk om ruimbagage bij te voegen. Klantenservice gaf aan dat er een tijdelijke storing was en ik dus later het kon bijvoegen. Goed contact gehad hierover en toen ik m'n e tickets had, ook bagage kunnen bijvoegen. Daar ging het alleen mis. Ik heb toen alle tickets nog één keer betaald omdat ze per ongeluk naast incasso ruimbagage, de incasso voor de tickets opnieuw hadden gedaan vanaf mijn creditcard. Dit ontdekte ik alleen pas bij afschrijven want had van KLM alleen een bon gehad van afgeschreven bagage. KLM zelf heeft niets door gehad, pas toen ik belde. Als het goed is krijg ik na 4 weken het geld terug (wellicht was storneren handiger geweest maar wilde niet risico lopen dat m'n tickets dan ineens ongeldig waren). Vervolgens was de bijgeboekt bagage niet zichtbaar bij het online inchecken en ook niet bij de self check in op vliegveld. Hierdoor dus via de balie (gelukkig kan dat nog) koffers afgegeven i.p.v. de self drop off. Later bleek dat meer mensen hier last van hadden maar opnieuw hun bagage hadden bijgeboekt. Terugweg ging het net zo, ook toen kreeg ik overal de melding dat ik geen ruimbagage mocht inchecken tenzij ik ter plekke bijkocht. Erg onhandig en lastig. Dit omdat via 'mijn reis' van te voren alles goed stond, maar toen de check in open ging, alles verdween. KLM weet niet wat het is. Wel goed contact gehad met de klantenservice, maar het kost veel tijd/moeite.

Bij de heenreis werd er op Schiphol een nieuw systeem gebruikt bij de gate. Je moet een nummer trekken en op volgorde van nummer boarden. Het was alleen niet verteld dus toen ik in de rij stond, kon ik weer terug maar kreeg ik een nummer die al vrij snel werd afgeroepen. Ben benieuwd of dit meer wordt ingevoerd. Heenreis en terugreis gingen soepel en vlot! We kregen beide keren sandwiches, koekje en 2x wat te drinken. Verder bleek dat ze voor de vegetariërs ook nog wat kaassandwiches achter de hand hadden dus tip voor als je een keer een kipfilet broodje krijgt: soms hebben ze dus iets achter de hand. Bagage afhandeling op Schiphol was super vlot!! 15 minuten na landing stond ik met m'n koffer buiten :) Dat is fijn! Overigens merkte je hier minder van het bagagebeleid met betalen voor de trolleys. Vlucht was helemaal vol maar geen gedoe :)
menasil
Reisexpert

Vliegervaringen KLM

Bericht door menasil »

Eind januari retour Amsterdam - Oslo. Op de heenweg op Schiphol hadden we weer het "bingo" systeem waarbij je nummertje moest trekken en dan kon gaan boarden. Gek genoeg waren ik en één van mijn medepassagier die naast mij zat, niet na elkaar. Er zaten nog minstens 10 nummers tussen. Logica heb ik nog niet ontdekt maar het lijkt iets minder druk te zijn qua instappen. We kregen onderweg wat drinken en een 'snack'. Kaaskoekjes of een cakeje. Kaaskoekjes zijn lekker! Voor het eerst iets gekocht aan boord omdat ze een erg mooi horloge hadden. Ze hadden er maar één op voorraad maar de beste steward heeft er voor gezorgd dat ik in ieder geval voorrang kreeg ;-)

De terugweg was een ontzettend volle vlucht mede omdat er veel sporters op zaten met veel extra bagage. Dit betekende ruim uur in de rij staan en wij stonden nog redelijk vooraan. Drop off kon ook echt precies 2 uur van te voren en niet alle balies waren open. Hulde voor de controle op het vliegveld. We kregen vertraging want er zat iemand aan boord die wél een ticket had, maar voor een maand later. niet geldig dus. Bizar dat je dan toch door alle controles heen komt. Anyway, deze man gingen ze hoe dan ook meenemen dus we liepen vertraging op want eerst moest worden geregeld dat hij ook het juiste ticket kreeg. Vlucht ging verder prima. We hadden onderwef wederom een snack en wat te drinken. Bagageafhandeling was ellendig. Onze kofferkar was blijkbaar kwijt ofzo want het duurde ruim één uur en dat riepen ze ook om.
Erik
Site Admin

Vliegervaringen KLM

Bericht door Erik »

Met KLM van Amsterdam naar München gevlogen. Iets te laat vertrokken omdat mensen niet (op tijd) aan boord van de vlucht waren, maar dit werd netjes gecommuniceerd. Na 20 minuten te laat vertrokken te zijn uiteindelijk maar 5 minuten later op de bestemming aangekomen. Vlucht prima verlopen en tijdens de vlucht snack en drinken gekregen.

Terugweg in een iets kleiner vliegtuig gevlogen met iets minder beenruimte. Moest mijn handbagage dan ook inleveren voor het ruim, omdat deze net wat te groot was. Dit was overigens kosteloos. Het lijkt dat doordat er standaard geen incheck bagage meer meegenomen mag worden het probleem met de handbagage kwijtkunnen wel steeds lastiger wordt. :) Dit geldt niet alleen voor KLM.
Jenny
Reisexpert

Re: Vliegervaringen KLM

Bericht door Jenny »

Twee weken geleden met KLM van Amsterdam naar Buenos aires gevlogen.

Online inchecken is fijn, je kan zelf je stoel kiezen. Tegen betaling heb ik gekozen voor een stoel met extra beenruimte (70 euro enkele reis). Ik ben 1.87 en extra beenruimte voor een vlucht van 14-15 uur is toch wel fijn.

Op Schiphol was de bagage dropoff onbemand. Je moest je paspoort en boardingpass scannen, dan werd een label geprint, deze deed je om je tas en de tas verdween in een 'kooi'. Het was best druk en omdat veel reizigers niet bekend waren met het systeem was de rij langer dan bij een balie. Maar goed, er was geen balie dus weinig keus.

Aan boord verliep alles naar wens. Helaas geen stroompunt/USB-lader bij de stoelen, maar wel private entertainment. Ik heb er geen gebruik van gemaakt :)

Net na vertrek was er een snack, later diner en vlak voor aankomst ontbijt. Het was een nachtvlucht (vertrek 21.15), tussendoor kwamen ze niet vaak met drankjes langs. Uiteraard kon je die wel halen. Persoonlijk vond ik dit erg fijn, het was namelijk echt rustig tijdens de vlucht. Ik heb dan ook de nodige uren slaap gepakt.

Aankomst in BA om 6 uur 's ochtends zender vertraging.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
menasil
Reisexpert

Vliegervaringen KLM

Bericht door menasil »

Met KLM van Amsterdam naar München retour gevlogen. Ochtendvlucht van 9:30. iets te laat vertrokken maar kwamen wel op oorspronkelijke tijd aan. We kregen wat te drinken en een snack (speculaas of chipjes). Speculaas waren 2 dikke koeken. Lekker. Vlucht ging verder prima. Niets op of aan te merken.

Terugweg leek de vliegtijd nog korter dan op de heenweg. We vlogen om 17:30 en kregen zelfs twee sandwiches! Dat vond ik verbazingwekkend omdat deze vlucht maximaal 1,5 uur duurt terwijl ik op vluchten van en naar Oslo rond lunchtijd niets meer krijg (of een klein zielig koekje). Wel fijn! Helaas bij aankomst géén backpack op de bagageband. Circa uur gewacht en toen zag ik hem ineens te voor schijn komen. KLM afhandeling was ietwat vaag maar mijn backpack is terug!! Het was onduidelijk waar de backpack was. Hij was ergens op Schiphol. Op de vraag of het uren kon duren of dat het de moeite waard was te wachten, werd niet echt duidelijk antwoord gegeven. Daarna begon de shift met nieuwe mensen en die heb ik niet meer gezien. Maar gelukkig was het niet nodig.

Overigens heb ik de backpack met miles betaald in plaats van met geld. Kun je alleen doen via je online account en niet via de app. Een bagagestuk enkele reis kost 1500 miles mits je flying blue member ivory bent.
Erik
Site Admin

Vliegervaringen KLM

Bericht door Erik »

Met KLM van Amsterdam Schiphol naar München gevlogen. Tijdens deze twee uur durende vlucht een snack en drinken ontvangen wat toch altijd wel erg prettig blijft :) De vlucht is netjes op tijd vertrokken ondanks dat deze helemaal vol geboekt zat met mensen die (ook) op wintersport gingen.

De vliegtijden zijn erg fijn (rond 10u vertrekken rond 12u aankomen). Bagage wordt in München erg snel afgehandeld wat erg prettig is.
menasil
Reisexpert

Vliegervaringen KLM

Bericht door menasil »

Met KLM Van Amsterdam Schiphol retour van en naar George Best Belfast City Airport gevlogen. Deze vlucht werd uitgevoerd door City Hopper. Omdat de bagage policy sinds 22 maart wéér is gewijzigd (je betaalt nu 30 euro voor retour voor koffer of 6000 miles retour), heb ik daarvoor nog snel een 'goedkope koffer' geboekt en gedeeld met mijn reisgenoot. Dit heb ik van mijn miles gedaan.

Het online inchecken op de heenweg ging niet goed. We moesten van te voren een aantal gegevens invullen. Vervolgens is dat niet opgeslagen en verlangde de app zelfs een scan van paspoort van mij en mijn reisgenoot. Gelukkig kon ik via de website alleen de paspoortnummers doorgeven en was dat ook zo te regelen. Voor de terugweg zijn de gegevens niet onthouden. We vlogen met een Fokker 70; zowel heen als terug. Deze heeft een indeling van 2 om 3 stoelen per rij. Wij zaten met zijn tweeën naast elkaar in een rij van 2 stoelen. Zowel de heen als terugvlucht vertrokken op tijd. Toestel was nieuw, wel stijve stoelen en je zat aardig rechtop. We hebben beide keren een wrap, water en fris/koffie/thee/alcohol gekregen. De wrap was op de heenweg iets met falafel en op de terugweg iets met ei. Op een vlucht van 1,5 uur vind ik dat goed geregeld. Op George Best Belfast City Airport was de bagage er al binnen 1 minuut. Dit schijnt een nieuwe bestemming te zijn van KLM. Moet zeggen dat het vliegveld erg prettig ligt ten opzichte van de stad.

Het lijkt erop dat 2016 weer een KLM jaar wordt. Waar ik in 2014 veel met ze vloog, staan er nu in ieder geval nog 2 en misschien wel 3 reizen gepland. Vorig jaar was vooral alles van Star Alliance aan de beurt.
menasil
Reisexpert

Vliegervaringen KLM

Bericht door menasil »

Met KLM retour gevlogen tussen Amsterdam en Newcastle International Airport.

Op de heenweg vlogen we met een boeing 737-700. Tot mijn verbazing kon ik op rij 11 nog twee stoelen naast elkaar vinden in een rij van 2 terwijl de rest van het vliegtuig uit rijen van 3 bestond. Ik heb deze plekken vastgelegd na boeken (op dit moment kan dat op de meeste vluchten nog gratis). Later bleek dat we nooduitgang hadden geboekt en dus ook wat meer beenruimte hadden. De vlucht vertrok om 10:10 en wij waren ruim op tijd op Schiphol (om 7:45). Het was ontzettend druk en eer dat we de koffer hadden ingechecked, de veiligheidscontrole hadden doorlopen en door de douane waren gegaan, was het alweer bijna 9:00. Er was maar één KLM drop off punt voor alle vluchten naar UK en USA en dat waren er een hoop op dat tijdstip. Daarnaast was er bij de douane maar één balie open. De koffer heb ik van mijn miles betaald (6000 op tijd van boeken voor retourvlucht). Eenmaal in het vliegtuig kwam de mededeling dat we later zouden vertrekken omdat er nog een aantal reizigers misten doordat het ontzettend druk was bij zowel de douane als de veiligheidscontrole. Uit coulance wilde KLM nog even wachten. Een aantal personen hebben het gered maar helaas een aantal ook niet. Een kleine ergernis; we hadden dus de verplichting onze handbagage in de bakken boven ons op te bergen. Gelukkig was een man die 5 rijen voor ons zat, zo vriendelijk om precies daar zijn trolley op te bergen. Erg onhandig omdat wij verplicht zijn alles op te bergen in de bakken en heb liever mijn camera in de buurt dan elders in vliegtuig. Gelukkig kon het met beetje schuiven precies worden opgeborgen. Personeel was vriendelijk. We kregen tijdens deze vlucht één cakeje, water en wat fris of koffie/thee aangeboden. Vlucht ging soepel.

Op de terugweg vlogen we met een Boeing 737-800. Dat is een vliegtuig met 3 om 3 stoelen per rij. Newcasle Airport is een verademing in vergelijking met de heenreis via Schiphol. Alles ging soepel. Deze vlucht was ontzettend vol en dat merkte je ook aan de hoeveelheden handbagage. Dit keer vertrokken we om 17:30 en kregen we op deze vlucht een sandwich met kaas, stroopkoekje en water in een snackpakket. Daarnaast ook weer wat drinken aangeboden (koffie/thee/fris/alcohol). Helaas landden we op de polderbaan wat dus betekende dat we nog een heel eind moesten taxi-en. Eenmaal aangekomen stond er een vliegtuig in de weg bij de gate. Eea betekende dat we alsnog wat later aankwamen dan gepland.

Vandaag heeft KLM bekend gemaakt dat je vanaf 24 augustus moet gaan betalen om van te voren stoelen vast te leggen. Per enkele reis gaat het om €20 of 6500 miles voor intercontinentale vluchten voor KLM en Airfrance. Europees geldt alleen voor KLM een toeslag van 5 euro per enkele reis. Bij Air France was het al niet mogelijk om van te voren te boeken. Alleen statushouders (vanaf niveau silver) krijgen de mogelijkheid om dit gratis te doen. Voor gezinnen met kinderen onder de 12 jaar regelt KLM dat in ieder geval het kind bij minimaal één ouder zit maar zij krijgen niet de mogelijkheid dit zelf te regelen. Voor groepen geldt dat zij 8 dagen van te voren mogen selecteren maar wanneer je een groep bent, dat is niet duidelijk... Een stoel kiezen bij online check in blijft vooralsnog gratis. Dus wil je nog met KLM vliegen en je hebt je ticket al geboekt, regel het dan voor 24 augustus.
Erik
Site Admin

Vliegervaringen KLM

Bericht door Erik »

Met KLM van Amsterdam naar Milaan gevolgen. Dit omdat dit goedkoper was dan Bologna waar ik uiteindelijk naar toe ben gereisd. De vlucht is netjes op tijd verlopen. Door een verkeerde afschrijving waren er twee boekingscodes. Via Twitter werd dit probleem binnen een paar minuten opgelost en heeft het service team me meteen ingechecked.

Tijdens de vlucht een snack (heenweg een cake en terugweg broodje kaas) en drinken gekregen.

Ik blijf KLM een fijne maatschappij vinden om mee te vliegen.
menasil
Reisexpert

Vliegervaringen KLM

Bericht door menasil »

18 september 2016 Amsterdam - Kaapstad
Voor het eerst sinds tijden dat ik een lange rechtstreekse vlucht met KLM heb. Deze wordt uitgevoerd in een Boeing 777-200. Als één van de eersten aan boord. Hele middenstuk van vliegtuig is leeg op 2 mensen na. Warempel, bagagebakken rond mijn rij zijn al vol! Ik zit op rij 21H. Hoe kan dat? Twee mensen in de middenrij, hebben boven hun rij bagage opgeborgen maar ook boven mijn rij. Uiteindelijk past mijn rugzakje nog net ergens tussen. De vlucht duurt 11 uur en 15 minuten. De stoel naast mij is leeg dus ik heb de ruimte. Na 1,5 uur krijgen we al de lunch of moet ik zeggen diner? Keuze uit penne of kip. Ik neem penne. Daarna krijgen we koffie en thee geserveerd. Dan gebeurt er de hele tijd niets en rond 16.00 een broodje en een ijsje. Althans, normaal zou je moeten kiezen tussen ijsje of chipjes en ze beginnen bij mijn rij als eerste met een nieuwe kar. Door een misrekening hebben ze niet genoeg chipjes aan boord. Ze komen regelmatig langs met drinken. Tijdens de vlucht vermaak ik mij prima met de films aan boord (uitgebreid aanbod, zelfs films die net in de bioscoop zijn) en verveel ik mij geen moment. We zijn op tijd geland en geen bijzonderheden tijdens de vlucht verder.
Plaats reactie