Campertrip naar het noorderlicht

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
EmyTheunissen

Campertrip naar het noorderlicht

Bericht door EmyTheunissen »

Hoi allemaal,

Mijn vriend en ik zijn mega enthousiast om te gaan touren naar het noorderlicht. Het idee is nu om een camper te huren en of via duitsland-denemarken - zweden naar lofoten in noorwegen te rijden. We weten dat het een flink aantal dagen rijden wordt met een aantal rustdagen ertussen om ook te genieten van de natuur en plaatsjes die we aandoen.

Het is nog vrij grof wat het idee is maar we weten dat rond december / januari het het beste tijdstip is om ook de meeste kans te hebben op het noorderlicht .

Maar nu ben ik benieuwd of iemand ooit zo'n zelfde heeft gedaan en nog tips voor ons heeft?
En hoeveel weken zouden wij hiervoor uit moeten trekken?

Ik ben benieuwd naar jule ervaringen.

Dankjewel
Reismeis
Reisexpert

Re: Campertrip naar het noorderlicht

Bericht door Reismeis »

Ik heb geen ervaring met een soortgelijke reis, maar ik ben wel in het noorden van Noorwegen/Zweden geweest. Noord Scandinavië in december en januari, dan denk ik meteen aan flinke vorst, meters sneeuw en geen zonlicht overdag. Ik vraag me dan ook af of dat wel de beste tijd is om het noorderlicht te zien, ik denk dat je meer kans hebt in de maanden voor en na dec/jan. Wat het rijden betreft: We hebben vaak amper 60 km/u op hoofdwegen kunnen rijden (Lofoten). Deze wegen bevatten veel bochten waardoor je al niet snel kunt rijden en dan moet je ook nog rekening houden met het feit dat er na iedere bocht een kudde rendieren op de weg kan staan. Een flinke uitdaging in hartje zomer, laat staan wanneer Koning Winter rijkelijk met sneeuw en ijs heeft gestrooid (al zullen de wegen daar ongetwijfeld schoner zijn dan hier na een fikse sneeuwbui :P ). 'Even' naar het noorden van Noorwegen rijden is dus eigenlijk niet mogelijk. Persoonlijk zou ik stiekempjes ook niet met -30 graden in een camper willen zitten (zijn de campings dan überhaupt open voor campers?), ik zou er dan voor kiezen om met een goede auto te gaan (lidmaatschap wegenwachtservice!) en te overnachten in stuga's/hotels. Wat tijd betreft: Wij zijn via Zweden naar de Noordkaap gereden en zijn via de Lofoten teruggegaan. We hebben daar (in de zomer) 22 dagen over gedaan, en dat was toch echt wel aan de krappe kant. We hebben héél veel gereden.......
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Jenny
Reisexpert

Re: Campertrip naar het noorderlicht

Bericht door Jenny »

Ik was met kerst in het noorden van Noorwegen, en heb daar het noorderlicht gezien: http://ikreis.net/main.php?cid=489.

Ik heb verschillende plekken voor campers gezien in het noorden, en die zijn inderdaad dicht in de winter. Ik zou daar echt niet willen kamperen!

Ik zou goedkoop vliegen en evt. ter plekke een auto huren.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie