Ideetje - wat denken jullie ervan?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Ideetje - wat denken jullie ervan?

Bericht door LaosFan »

Ik wist niet waar ik het kon plaatsen dus open een nieuw topic (als het beter elder kan dan sluit het maar snel weer en dan mijn excuses).

Ik had een tijd geleden een ideetje. Wat is er vaak leuk om in het buitenland (zeker heel ver van huis) te vinden? Juist iets van thuis en in het Nederlands (tenminste, ik vindt dat soms wel leuk om te zien/ lezen). Daarom had ik het idee om een simpel opzetje te maken van een korte tekst in het Nederlands die te gebruiken is in een restaurant waarop een menu kan komen (ruimte laat ik open zodat het met pen kan, als ik het kan vertalen kan ik het erop zetten).

Ik heb een simpele opzet gemaakt. Denken julli dat het nuttig kan zijn voor bepaalde restaurantjes en denk je dat het op prijs gesteld wordt? Ik kan het evt. ook in het Duits maken en Engels, Frans en Spaans zijn ook leuke opties? Het is zo gemaakt en ik duw er gewoon wat in mijn tas (beetje gekreukt zal zoveel niet uitmaken).

Ik heb er nu één gemaakt die van toepassing is op Laos.

Bovenaan:

HARTELIJK WELKOM IN ONS RESTAURANT

Dan wat kleiner 'Nederlands:'

(plaatjes van een Nederlandse, Vlaamse, Surinaamse en Antilliaanse vlag, alles in het klein).

Dan:

Wij zullen er alles aan doen om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Hieronder vindt u ons menu en de prijzen in Laotiaanse Kip:

Dan een open ruimte en onderaan:

EET SMAKELIJK EN VEEL PLEZIER TIJDENS UW VERBLIJF IN LAOS D.P.R. !!!

Daaronder een plaatje van een Laotiaanse vlag
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
bolletjeom
Reisexpert

Re: Ideetje - wat denken jullie ervan?

Bericht door bolletjeom »

best grappig idee
en als je dan toch bezig bent wil je voor die restaurant eigenaars ook eens kijken naar de engelse vertalingen. Want soms is die echt hylarisch maar ook verwarrend.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

ik vind dat wel grappig,

heb ooit ergens hoog in de bergen van zwitserland waar geen mens woonde iets gezien van welkom, hier koffie met gebak... geen idee meer wat de echte tekst was, maar ik was als kind wel even verbaasd ;)

maar je moet wel zorgen voor goede vertalingen, al zijn de foute vertalingen ook wel supergrappig ;)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

En vaak is het moeilijk om het nog slechter te veratelen dan ze zelf al hebben gedaan :)
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

op muren kom je soms teksten in het nederlands tegen, bij winkels
en natuurlijk heb je die figurem met boeken vol aanbevelingen in alle talen.

ik denk dat een standaard menu in een aantal talen wel op prijs gesteld wordt. daar kunnen ze wat mee.
zorg alleen wel dat er ook in het lao staat wat het is zodat ze wel het juiste gerecht maken ;) , of natuurlijk gewoon corresponderende nummers als er al een menu aanwezig is...

vaak genoeg met handen en voeten moeten bestellen in laos, ik kon wel wat lao maar die toonhoogtes hé, het woord voor kip en ei is bijv. hetzelfde alleen andere toon, best lastig als vegetariër :P

goed idee ^O^
amassakoul
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

LaosFan schreef:Ik had een tijd geleden een ideetje. Wat is er vaak leuk om in het buitenland (zeker heel ver van huis) te vinden? Juist iets van thuis en in het Nederlands (tenminste, ik vindt dat soms wel leuk om te zien/ lezen).
Persoonlijk vind ik dat dus een behoorlijke afknapper. Als ik ergens ga eten wil ik een menu in de locale taal, eventueel met engels erbij. Of helemaal geen menu en dat de vrouw je in de keuken wat dingen laat zien, en naar de kip wijst ;)
Als er nederlands op zou staan (dit heb ik al als er bijv. al duits of joods opstaat) dan krijg ik wel heel erg een "we zitten hier wel in een heel toeristische tent"/"ben ik in spaanje bij friet van piet verhaal"

Ik zou het dus erg jammer vinden als restaurantjes in Laos dit gaan gebruiken..
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Ik herken dat gevoel van Tikva
Maar omdat wij graag eten in een tentje waar we het gevoel hebben geen massatoerist te zijn wil nog niet zeggen dat het voor zo'n eigenaar aantrekkelijk kan zijn en meer mensen binnen brengt
En dan gun ik die mensen daar toch gewoon meer klandizie

Misschien een subzinnetje bij maken.
Dit restaurant is volledid Laotiaans, er kwam alleen een Nederlandse reiziger langs met het idee voor deze vertaling
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Tikva:

Daar heb ik ook aan gedacht. Natuurlijk heeft het zijn charmes maar soms kan het voor de mensen misschien wel makkelijk zijn? Ik heb ook in tentjes gezeten waar je de keuken mee in ging om dingen aan te wijzen (waar men op hout kookte). Natuurlijk ook heel leuk maar wie zijn wij om eventuele inkomsten van hun lager te houden omdat wij iets leuk vinden...

En natuurlijk zul je dit niet in heel Laos gaan vinden.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

bolletjeom schreef:best grappig idee
en als je dan toch bezig bent wil je voor die restaurant eigenaars ook eens kijken naar de engelse vertalingen. Want soms is die echt hylarisch maar ook verwarrend.
Engelse vertalingen kunnen echt vreselijk zijn, haha. Ik zat in Cusco bv in een Engelse kroeg. En er stond een enorme taalfout op zo'n schoolbord (met schoolkrijt). Heb die lui effe geholpen, want dit kon echt niet! Het bleek dat de Engelse eigenaar al een tijdje vertrokken was :W
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

soms kom idd je hele leuke engelse vertalingen tegen (ff off topic, sorry)
waar ik lang om heb gelachen, helaas geen foto gemaakt, was een bordje bij het schooltje in (ik geloof) vieng phoukha, laos: plimaly school _O- geweldig
amassakoul
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

tom schreef:soms kom idd je hele leuke engelse vertalingen tegen (ff off topic, sorry)
waar ik lang om heb gelachen, helaas geen foto gemaakt, was een bordje bij het schooltje in (ik geloof) vieng phoukha, laos: plimaly school _O- geweldig
Dan spreken ze in ieder geval uit wat er staat. Als ze primary school opgeschreven hadden, dan spreken ze het toch verkeerd uit _O-
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Als we dan toch off topic gaan: ik zal de Egyptische 'chicken with herpes' niet snel vergeten ;)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
meri
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door meri »

de eerste keer dat ik in een eettentje kwam waar je bij je eten een manicure krijgt..
Bijlagen
SANY0163.JPG
SANY0163.JPG (27.49 KiB) 734 keer bekeken
timmieboyvr
Wereldreiziger

Bericht door timmieboyvr »

Op zich wel een leuk idee maar ik heb het ook liever in het Engels dan, Nederlands hoef ik niet tegen te komen als ik op reis ben ;) Maar zo'n opzetje met een engels menu is best een goed idee! Vooral in landen waar ze met tekens schrijven!

Zelf had ik het idee een friettent te beginnen in Sydney met een heuse frikandellenmuur! :p Iedereen zegt dat te missen dus daar moet toch omzet in zitten?! Als het aanslaat doorzetten naar de andere grote steden! Ik wordt net zo groot als de McDonalds met 'Tim's Frietparadijs! (Dutch Fries, the best there is!)'!
Liever één backpack op je rug, dan twee op je zolder!
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik heb weleens aan stroopwafels e.d. gedacht in Engeland 8)7

Misschien is het er al lang en zou ik nummer zoveel zijn :)
Plaats reactie