Vliegervaringen Lufthansa
- bolletjeom
- Reisexpert
uit ons reisverslag (vlucht Bangkok - Europa):We zijn geen fan van Lufthansa. Ze hebben de krapste vliegtuigen waar we ooit in hebben gezeten en het voedsel is zelfs naar onze maatstaven slecht. Ook storen we ons aan het eeuwige duits. Sommige berichten over de intercom worden niet eens herhaald in het engels en tijdens deze vlucht was de enige film ( over voetbal!) ook alleen in het Duits
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
- bolletjeom
- Reisexpert
haha, lees nu in een reisverslag een andere ervaring met lufthansa: De eerste vlucht is met Lufthansa naar Frankfurt en Lufthansa verbaasd me deze keer. Was ik er net aan gewend dat alle berichten alleen in het Duits zijn en het eten beroerd, krijg ik een geweldige sandwich, een nederlandse krant en alle aankondigingen en 3 talen!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Vlucht in 2011 van Munchen naar Dusseldorf. Maar een kort vluchtje. Kregen alleen wat drinken en een candybar aangezien de vlucht om 7:00 ging hadden ze wat mij betreft wel wat meer mogen doen.
Geen entertainment aan boord. Modern vliegtuig. Personeel sprak goed engels.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Vlucht in 2011 van Munchen naar Dusseldorf. Maar een kort vluchtje. Kregen alleen wat drinken en een candybar aangezien de vlucht om 7:00 ging hadden ze wat mij betreft wel wat meer mogen doen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Meerdere vluchten over de hele wereld.
Nieuwe en oude toestellen wisselen elkaar af. Duitse degelijkheid, qua service vergelijkbaar met KLM. Lufthansa is voor mij een zekerheidje.
Nieuwe en oude toestellen wisselen elkaar af. Duitse degelijkheid, qua service vergelijkbaar met KLM. Lufthansa is voor mij een zekerheidje.
Van Amsterdam naar Frankfurt gevlogen. Kort vluchtje. Het vliegtuig was ongeveer 20 minuten te laat vertrokken maar heeft deze tijd in de lucht weer goed weten te maken en op tijd in Frankfurt aangekomen.
Daar met een aansluitende vlucht van Frankfurt naar Mexico stad gevlogen. Tijdens deze vlucht erg goed verzorgd met regelmatig snacks, eten en veel drinken. Helaas vlogen we met een Boeing 747-400 het enige type dat niet is uitgerust met een eigen entertainment. Op een vlucht van 12 uur was dat wel prettig geweest al waren de films op de gezamelijke schermen ook niet verkeerd
Personeel was vriendelijk en de vlucht is netjes op tijd vertrokken en aangekomen.
Daar met een aansluitende vlucht van Frankfurt naar Mexico stad gevlogen. Tijdens deze vlucht erg goed verzorgd met regelmatig snacks, eten en veel drinken. Helaas vlogen we met een Boeing 747-400 het enige type dat niet is uitgerust met een eigen entertainment. Op een vlucht van 12 uur was dat wel prettig geweest al waren de films op de gezamelijke schermen ook niet verkeerd

Personeel was vriendelijk en de vlucht is netjes op tijd vertrokken en aangekomen.
Voor het eerst met Lufthansa gevlogen (maar vlucht werd uitgevoerd door Eurowings). Reis ging van Dusseldorf richting Helsinki. Duur van de vlucht was zo'n 2 uur. Wat mij positief verrast heeft is dat we 2x drinken kregen en ook nog een snack (2 boterhammen). Dat terwijl we om 10:10 de lucht in gingen. Positief dus! Verder goede vlucht gehad, niets op aan te merken.
Vanaf Amsterdam naar Frankfurt gevlogen. Korte vlucht. Kregen om 7:15 's ochtends keurig een chocoladebroodje, maar deze was heel klef dat die niet echt te eten was. Ook drinken gehad. Niets op deze vlucht aan te merken verder.
Van Amsterdam naar Frankfurt gevlogen. In iets meer dan een uurtje ben je er al. Vlucht is netjes op tijd vertrokken en tijdens de vlucht krijg je een snack (heenweg), lunch, of ontbijt (terugweg). Het blijft me altijd verbazen dat tijdens zo'n korte vlucht er nog eten en drinken geserveerd wordt.
De terugvlucht bijna gemist doordat de beveiliging erg strikt was op Frankfurt airport en het 1.5 uur duurde om er doorheen te komen. Daarnaast is het vliegveld erg groot wat niet helpt als je weinig tijd hebt.
De terugvlucht bijna gemist doordat de beveiliging erg strikt was op Frankfurt airport en het 1.5 uur duurde om er doorheen te komen. Daarnaast is het vliegveld erg groot wat niet helpt als je weinig tijd hebt.
Re: Vliegervaringen Lufthansa
Van Amsterdam naar Singapore gevlogen 4 jaar geleden (via Munchen).
De vlucht had in Amsterdam al ruim een uur vertraging opgelopen (overstaptijd was minder dan een uur)
maar het vliegtuig naar Singapore heeft op ons (en nog meer mensen) gewacht.
Er stonden zelfs speciale busjes naast het vliegtuig te wachten voor mensen die andere vluchten moesten halen.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt!
Eten, drinken, service en entertainment waren prima. Te vergelijken met British Airways.
De vlucht had in Amsterdam al ruim een uur vertraging opgelopen (overstaptijd was minder dan een uur)
maar het vliegtuig naar Singapore heeft op ons (en nog meer mensen) gewacht.
Er stonden zelfs speciale busjes naast het vliegtuig te wachten voor mensen die andere vluchten moesten halen.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt!
Eten, drinken, service en entertainment waren prima. Te vergelijken met British Airways.
Tbilisi - Munchen - Amsterdam. Dit was een groepsticket maar iedereen zat helemaal door elkaar in het vliegtuig.
De vlucht vanuit Tbilisi zou om 04.01 vertrekken. Zo'n vertrektijd nog nooit gezien
We hadden iets vertraging maar dat vond ik niet zo erg gezien m'n overstaptijd van 6 uur op München. Het toestel was een Airbus A319 maar beduidend een nieuw toestel. Overal lagen dekentjes/kussentjes klaar en de stoelen zitten heerlijk. Normaal zit ik niet lekker als ik een kussentje tussen m'n hoofd en stoel doe, maar nu wel. Hoewel het idee was om te slapen, leek Lufthansa daar de eerste uren anders over te denken
We begonnen snel met een ontbijt, wat verrassend goed was! Ik koos voor de variant met een wafel met kersen (roerei/omelet was de andere keuze). Er was ook een broodje en croissantje bij, zowel kaas als ham en jam. Ook een yoghurtje. Al met al een fijne maaltijd! Je kreeg zowel thee/koffie als iets fris. Uur erna begonnen ze met de sale en ik dacht alleen maar:"Laat me met rust!". Ze waren overigens wel van het systeem dat élke keer dat ze drinken kwamen aanbieden, ze je gewoon wakker maakten
Iets wat niet iedereen waardeerde geloof ik! Helaas had ik de pech dat de man achter mij de hele reis heeft zitten schoppen.... 4 uur lang lagen zijn voeten op de plek waar mijn voeten de grond zouden moeten raken. Als ik dus rechtop zat, dan kreeg ik meteen een trap tegen mijn hiel. Ik werd er echt gestoord van. Maar goed, uiteindelijk dus 'languit' gezeten en dat ging wel. Het hielp niet om hem erop te wijzen, 'oost indisch doof' of hij lag 'diep te slapen' (maar volgens diegene naast hem dus niet als ik niet boos omkeek). Vlucht ging verder dus goed. Geen entertainment.
De vlucht van Munchen naar Amsterdam was in een Embraer 195 en daar heb je echt zeeën van beenruimte!! De bagagevakken zijn wel erg klein dus hopen dat er niet teveel trolleys mee gaan
De vlucht ging soepel en we kregen nog 1 sandwich en paar keer drinken aangeboden. Ook dit vliegtuig was nieuw.
Al met al twee prima ervaringen met Lufthansa.
De vlucht vanuit Tbilisi zou om 04.01 vertrekken. Zo'n vertrektijd nog nooit gezien

De vlucht van Munchen naar Amsterdam was in een Embraer 195 en daar heb je echt zeeën van beenruimte!! De bagagevakken zijn wel erg klein dus hopen dat er niet teveel trolleys mee gaan

Al met al twee prima ervaringen met Lufthansa.
Sinds 28 juli zal Lufthansa ook geld in rekening brengen voor het in checken van ruimbagage. Het is 20 euro per enkele reis. Als je overstap hebt, brengen ze het echter maar één keer in rekening lijkt het. Maar 20 euro per enkele reis is wel fors!
Met Lufthansa van Amsterdam naar München gevlogen. Hierboven staat dat bagage in rekening gebracht wordt, maar voor het standaard "economy" ticket dat dit had, was dit niet het geval. Ik heb namelijk overwogen om mijn bagage in te checken, maar dit was niet nodig, ondanks dat ik een handbagage koffer + backpback bij me had. Erg fijn want zo kon ik een stuk sneller het vliegveld verlaten 
De vlucht was op de heenweg 20 - 30 minuten te laat vertrokken, maar gelukkig maar met 10 minuten vertraging aangekomen. Onderweg krijg je een broodje + wat drinken en voor je het weet sta je weer met beide benen op de grond.
Afhandeling en service was netjes. Terugvlucht zonder enige noemenswaardigheden verlopen.

De vlucht was op de heenweg 20 - 30 minuten te laat vertrokken, maar gelukkig maar met 10 minuten vertraging aangekomen. Onderweg krijg je een broodje + wat drinken en voor je het weet sta je weer met beide benen op de grond.
Afhandeling en service was netjes. Terugvlucht zonder enige noemenswaardigheden verlopen.
@Erik Het gaat om 'checked in luggage' dus niet 'carry on luggage' binnen Europa waarvoor ze in geld in rekening brengen. De ticketprijzen beginnen met 'economy light'. Daarbij heb je geen ruimbagage inbegrepen. Wil je dit wel dan zul je een economy classic ticket moeten boeken. Deze is 20 euro duurder dan economy light. Ik heb een reis geboekt voor 28 juli en daarvoor nog een economy standaard inclusief bagage (oude voorwaarden). De prijs die ik voor dit ticket heb betaald was toen ik het zag op de website, nog steeds hetzelfde maar dan onder de economy light voorwaarden
Dus als je voor 28 juli geboekt hebt, val je onder de oude voorwaarden en zit het er standaard bij. Ik had de pech dat ik voor een andere reis pas op 30 juli weer serieuzer ging kijken en toen zag ik dus die veranderingen en daardoor was Lufthansa met overstap niet meer aantrekkelijk en heb ik voor SAS met overstap gekozen. Hier kun je alles lezen over de nieuwe voorwaarden:
https://www.lufthansa.com/online/myport ... id=1000327

https://www.lufthansa.com/online/myport ... id=1000327
Met Lufthansa van Amsterdam via Frankfurt naar Minsk gevlogen. Ik heb gekozen voor een niet-rechtstreekse vlucht omdat op de dag dat ik wilde vertrekken er geen rechtstreekse vluchten waren én Lufthansa de goedkoopste en prettigste vluchttijden aanbod. Ik heb dit ticket geboekt voor 28 juli 2015 dus voor mij golden nog de oude bagagevoorwaarden (inbegrepen in alle tickets).
De vlucht Amsterdam - Frankfurt is een korte vlucht. Dit keer vloog ik om 14:35 en kregen we een behoorlijk groot cakeje als snack en wat te drinken. Nieuw toestel werd ingezet. Vlucht ging prima. Eenmaal op Frankfurt hadden we circa 1,5 uur voordat de volgende vlucht zou vertrekken naar Minsk. We hebben bijna 1 uur erover gedaan om naar de andere gate te komen. Wat @Erik hier boven al eens schreef, de beveiliging op Frankfurt is streng en de loopafstanden zijn fors. Hou hier rekening mee moet je overstaptijd. Wij hebben het gelukkig gered.
De vlucht naar Minsk werd uitgevoerd in een klein toestel; Embraer 195 van Lufthansa Regional. De vlucht naar Minsk duurde circa 2 uur en 20 minuten. We gingen later boarden dan gepland en vertrokken iets later maar kwamen wel vroeger aan. De vlucht was vrij rustig en het toestel nieuw. Aardig wat beenruimte. Onderweg kregen we twee sandwiches en ze waren ook royaal in het uitdelen van drinken. Je moet zowel koffie/thee, fris als water in één keer. Daar zat ik dan met drie bekertjes
Je kon natuurlijk ook kiezen voor wijn of bier.
Op beide vluchten was het personeel erg vriendelijk. Er waren geen problemen met teveel handbagage. De bagage was in Minsk ook vlot op de band. Al met al prima ervaring.
Nog wat tips:
- Bij een bestemming als deze (visum vereist) vraagt Lufthansa van te voren of je je gegevens wilt invullen evenals de informatie over het visum. Helaas zul je bij de online check in bijna alles weer opnieuw moeten invullen omdat niet alles is opgeslagen.
- Je Miles & Mores nummer wordt niet onthouden en zul je achteraf moeten claimen
- Een stoel reservering voor de online check in was niet mogelijk met onze tickets. Daarvoor werd 10 euro in rekening gebracht. Ik ontdekte echter twee weken voor vertrek dat ik Frankfurt-Minsk wél gratis een stoel kon reserveren. Waarom is mij niet duidelijk geworden.
De vlucht Amsterdam - Frankfurt is een korte vlucht. Dit keer vloog ik om 14:35 en kregen we een behoorlijk groot cakeje als snack en wat te drinken. Nieuw toestel werd ingezet. Vlucht ging prima. Eenmaal op Frankfurt hadden we circa 1,5 uur voordat de volgende vlucht zou vertrekken naar Minsk. We hebben bijna 1 uur erover gedaan om naar de andere gate te komen. Wat @Erik hier boven al eens schreef, de beveiliging op Frankfurt is streng en de loopafstanden zijn fors. Hou hier rekening mee moet je overstaptijd. Wij hebben het gelukkig gered.
De vlucht naar Minsk werd uitgevoerd in een klein toestel; Embraer 195 van Lufthansa Regional. De vlucht naar Minsk duurde circa 2 uur en 20 minuten. We gingen later boarden dan gepland en vertrokken iets later maar kwamen wel vroeger aan. De vlucht was vrij rustig en het toestel nieuw. Aardig wat beenruimte. Onderweg kregen we twee sandwiches en ze waren ook royaal in het uitdelen van drinken. Je moet zowel koffie/thee, fris als water in één keer. Daar zat ik dan met drie bekertjes

Op beide vluchten was het personeel erg vriendelijk. Er waren geen problemen met teveel handbagage. De bagage was in Minsk ook vlot op de band. Al met al prima ervaring.
Nog wat tips:
- Bij een bestemming als deze (visum vereist) vraagt Lufthansa van te voren of je je gegevens wilt invullen evenals de informatie over het visum. Helaas zul je bij de online check in bijna alles weer opnieuw moeten invullen omdat niet alles is opgeslagen.
- Je Miles & Mores nummer wordt niet onthouden en zul je achteraf moeten claimen
- Een stoel reservering voor de online check in was niet mogelijk met onze tickets. Daarvoor werd 10 euro in rekening gebracht. Ik ontdekte echter twee weken voor vertrek dat ik Frankfurt-Minsk wél gratis een stoel kon reserveren. Waarom is mij niet duidelijk geworden.