Van Guatemala naar Mexico

Stel hier je vragen over Canada, de Verenigde Staten en Mexico.
Plaats reactie
kohraya
Reisexpert

Van Guatemala naar Mexico

Bericht door kohraya »

Tja, waar plaats ik dit topic ... aangezien ik de "grens" van zuid- naar noord Amerika wil oversteken?
Hier dan maar: Hoe lang mag ik tellen voor het traject Cobán (Guatemala) tot Frontera Corozal (Mexico) met openbaar vervoer? Andere nuttige info over deze grensovergang is welkom.

Info over raftingtrips nabij Cobán zijn ook welkom (of er deze maand bvb een rivier is met class 5 rapids).

Salut.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hi

helaas geen antwoord....maar wel heeeeel nieuwsgierig naar het antwoord!

wij hebben dezelfde plannen. Ons maakt het niet zoveel uit hoelang je erover doet maar we zijn wel geintresseerd in nuttige info over de grensovergang(en) en het openbaar vervoer in die regio.
Overigens weten we nog niet of we van noord naar midden gaan reizen of andersom. dus info beide kanten op is welkom

Kohraya....wat zijn jou preciese plannen en voor wanneer?

groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik vertrek deze maand en doe een soort "Maya Route" : vanuit Cancun naar Belize, dan de grens over naar Tikal in Guatemala, daar de verdere highlights doen en dan via het reeds vermelde traject naar Yaxchilán en Palenque om weer terug te keren naar de kuststreek om eventueel nog een duikje mee te pikken vooraleer we terug vliegen.
Zo'n 10 jaar geleden deed ik al iets soortgelijks vanaf Mexico City naar Cancun via Guatemala en Belize. Aangezien de route vanaf Cobán in die tijd een helse operatie was, wil ik hem met de nu verbeterde wegen wél doen.

Maar ik wou eigenlijk gewoon weten of het haalbaar is om vanuit Cobán te vertrekken en, rekening houdend met sluitingtijden, dezelfde dag nog de grens over te steken.
bolletjeom
Reisexpert

Hi Kohraya

als ik het topic goed lees....ben je daar dus al geweest! Vertel eens:
want dit is de route die wij in oktober willen gaan doen.

Eigenlijk willen wij ons rondje beginnen in Mexico City maar is vliegen op Cancun een betaalbaardere optie dan via LA? en mag ik vragen wat je betaald hebt en met wie je gevlogen bent?
Hoeveel tijd zou jij uittrekken voor het rondje dat jij zelf hebt gedaan en voor het rondje dat begint in MC?
J. hoort vandaag hoeveel weken hij vrij kan krijgen op zijn werk 4 a 5
is dat haalbaar of gekkenwerk?
Wat is volgend jou een reeel dagbudget op deze route met deze snelheid?
etc etc etc.

groetjes rudi
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

We vlogen met American Airlines op MC. Geen idee wat voordeliger is; vliegen op MC of Cancun? Ik was er rond kerst, hoogseizoen dus, en betaalde rond de 680€. Een vriendin van me is afgelopen weekend vertrokken voor +/- 350€ heen en terug (last minute voor 2 weken).
Mijn rondje duurde 3 weken: Cancun (met Chichen Itza) - Caye Caulker - Tikal - Rio Dulce - Livingston - Chichicastenango - Panajachel (Lago de Atitlán) - Xela - Antigua - Lanquín (bij Cobán) - Palenque - Tulum - Isla Mujeres. Het waren 3 helse weken wat betreft reissnelheid. Dit kwam omdat we hadden gehoord dat de Tajumulco enkel in 't weekend werd beklommen en de markt van Chichi enkel op donderdag en zondag plaats vind. Zodoende zaten we een beetje vast met data.
Voor het traject MC via Guate en Belize naar Cancun, had ik vorige keer 6 weken uit getrokken. Het zal ook wel op 5 weken gaan als je weet welke dingen je beter over slaat, maar 4 lijkt me erg krap (tenzij je tussen MC en bvb San Cristobal alles over slaat).
Zoals je weet: dagbudget is afhankelijk van reissnelheid en Mexico is duurder dan Guatemala. Voor die ronde van 3 weken afgelopen kerst, zat ik tussen de 30 en 35€/pp all in. Het waren Mexico en Belize die dat bedrag naar omhoog getrokken hebben. Hoe trager je reist, des te lager gaat je dagbudget omdat je dan ook eens een dag niets doet of geen vervoer te betalen hebt. Ik was om de dag/nacht onderweg. Eens buiten Yucatan (of Belize) gaan de prijzen omlaag. Kan een rol spelen bij het bepalen van je vluchten als je budgetgericht wil reizen.
Hopelijk heb je hier wat aan

Groetjes, Manuel.

PS: Heb ik het goed? én Thailand én mexico én volgend jaar Z.A.?
bolletjeom
Reisexpert

Ha Kohraya heet Manuel! leuk om te weten.

Ik heb hier erg veel aan ! dank je wel. wat eem nuttig antwoord. Jeroen heeft gister te horen gekregen dat hij 5 weken vrij kan krijgen en we gaan nu dus serieuws spelen met vluchten en mogelijke routes en ik vind het prettig om te weten wat een beetje haalbaar is!

en....wat mijn reisplannen zijn voor de komende tijd :oops:
inderdaad
: Heb ik het goed? én Thailand én mexico én volgend jaar Z.A.?
Mijn vriend heeft besloten niet mee op wereldreis te willen dus ga ik nu alleen maar dan in brokjes zodat ik hem ook af en toe zie. op dit moment is de planning.: volgende week een weekje Manchester, dan in nederland voor een vrijgezellefeest en een bruiloft. daarna een lang paasweekend weg met J. naar maastricht, de week erna een groots verjaardagsfeest organiseren. de dag na de verjaardag ga ik naar Jordanie, dan ben ik 1 week thuis en ga ik 3 weken naar thailand om mijn moeder te leren backpacken, dan 2 weken thuis en 1.5 week met J naar Barcelona, dan 2 maanden werken in frankrijk en dan 2 weken thuis en dan met J 5 weken Mexico, Belize, Guatamala waarna ik op een RTW ricket door reis naar eilanden als Fiji door naar Azie. Laos en Borneo in iedergeval. ik kom dan na een maand of 3 weer naar huis. Dan weer een weekje of 2 in NL en dan ....of een overland door Afrika of vrijwilligerswerk in Suriname of........plannen zat dus :)
Plaats reactie