Roadtrip Oost Europa
Hoe veilig is Oost Europa?
Hoihoi,
Ik ben van plan alleen in Oost Europa rond te gaan reizen. Ik wil uit gaan van een maand voor namelijk met de trein. En waar beter uit komt met de bus. Het liefst zoveel mogelijk op de bonnefooi.
Hoe veilig is Oost Europa voor een vrouw. Heeft er iemand hierover ervaring?
En hoe zit het met criminaliteit, iemand al te maken gehad met diefstal ect.
Iemand tips voor een zo veilig mogelijk reis?
Thanx!!
Ik ben van plan alleen in Oost Europa rond te gaan reizen. Ik wil uit gaan van een maand voor namelijk met de trein. En waar beter uit komt met de bus. Het liefst zoveel mogelijk op de bonnefooi.
Hoe veilig is Oost Europa voor een vrouw. Heeft er iemand hierover ervaring?
En hoe zit het met criminaliteit, iemand al te maken gehad met diefstal ect.
Iemand tips voor een zo veilig mogelijk reis?
Thanx!!
Re: Hoe veilig is Oost Europa?
Ik ben in diverse oost Europese landen geweest. Soms alleen, soms met iemand. Altijd als vrouw. Soms maakte ik een citytrip, soms reisde ik per bus of trein. Ik heb ook wel eens (samen met iemand) gelift.
Ik ben nooit beroofd of bestolen. Ik heb me altijd veilig gevoeld. Ik loop echter zelden midden in de nacht over straat, ook in NL. Doe wat je hier ook niet doet
Ik ben nooit beroofd of bestolen. Ik heb me altijd veilig gevoeld. Ik loop echter zelden midden in de nacht over straat, ook in NL. Doe wat je hier ook niet doet

ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Dat is goed te horen!!
Tips om bepaalde plaatsen of landen te vermijden?
Of dingen niet te doen?
Tips om bepaalde plaatsen of landen te vermijden?
Of dingen niet te doen?
Ik reis zo nu en dan alleen door Polen. Ik krijg nog steeds te horen van mensen om mij heen dat ze verbaasd zijn dat ik dat doe als vrouw alleen. Inmiddels weet ik wat meer van het land en weet ik ook wat ik tegen kan komen en waar ik tegenaanloop, maar ik heb mij in 2010 en 2011 echt zo verbaasd over de 'afraders' van mensen uit mijn omgeving. Het kwam er op neer dat ik als meisjes alleen, er echt niet heen moest gaan.... Mijn ervaring is totaal anders. Je moet de algemene regels in acht nemen, wat ik in Nederland eigenlijk ook doe, en gewoon op je spulletjes letten, dan is het echt goed te doen. Ik kijk ook altijd beetje naar accommodaties met goede reviews en die in goede buurten liggen. Dat laatste weet je niet altijd natuurlijk maar ik merk dat sites als tripadvisor ook vaak reviews bevatten over de buurt waar de accommodatie zich in bevindt.
Ik ben aantal jaren terug met studie naar Boekarest geweest. Ook daar van te voren gewaarschuwd maar ook daar opgelet dus niet je tasje nonchalant dragen, alert zijn en niet 's nachts nog over straat waar niemand anders meer te vinden is.
Ik weet niet welke landen je in gedachte hebt of dat alles nog open ligt?
Ik ben aantal jaren terug met studie naar Boekarest geweest. Ook daar van te voren gewaarschuwd maar ook daar opgelet dus niet je tasje nonchalant dragen, alert zijn en niet 's nachts nog over straat waar niemand anders meer te vinden is.
Ik weet niet welke landen je in gedachte hebt of dat alles nog open ligt?
Ik heb nog geen specifieke route of plaatsen waar ik echt heen wil. Ik wil eigenlijk vooral kijken waar ik uit kom. Blijven hangen waar ik het leuk vindt en weg rennen waar niet.
Maar op me lijstje staat nu een beetje de plaatsen die ik het meeste terug lees. Praag, Krakow, Bratislava, Budapest, Boekarest, Varna, Sofia, Sarajev, Mobstar, Split, Ljublijana.. Niet perse in deze volgorde.
Maar op me lijstje staat nu een beetje de plaatsen die ik het meeste terug lees. Praag, Krakow, Bratislava, Budapest, Boekarest, Varna, Sofia, Sarajev, Mobstar, Split, Ljublijana.. Niet perse in deze volgorde.
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik ben als vrouw alleen in alle plaatsen op Boekarest na van jouw lijstje geweest.
Ik heb een tijdje in Oost Europa gewoond en daardoor veel in die regio gereisd. Ik ben gelukkig niet beroofd al zijn er wel momenten geweest waarop ik extra op mijn spullen moest letten.. een paar keer vervelende zigeuners bij een grensovergang of op een trein station gehad. Meestal zocht ik op die momenten wel het gezelschap van medereizigers.
In Bosnië is het eerder opletten dat je niet van de gebaande paden gaat omdat er nog wel veel voor mijnen gewaarschuwd wordt
Verder vind ik dat echt een fantastisch mooi land! Sarajevo en Mostar zijn beiden schitterende steden!
Heb je al enig idee hoe je wilt gaan rondreizen, openbaar vervoer, liften, eigen vervoer?
Ik heb een tijdje in Oost Europa gewoond en daardoor veel in die regio gereisd. Ik ben gelukkig niet beroofd al zijn er wel momenten geweest waarop ik extra op mijn spullen moest letten.. een paar keer vervelende zigeuners bij een grensovergang of op een trein station gehad. Meestal zocht ik op die momenten wel het gezelschap van medereizigers.
In Bosnië is het eerder opletten dat je niet van de gebaande paden gaat omdat er nog wel veel voor mijnen gewaarschuwd wordt

Heb je al enig idee hoe je wilt gaan rondreizen, openbaar vervoer, liften, eigen vervoer?
-
Re: fietsen door Oost-Europa
Ik ben van Bulgarije naar Turkije gefietst. Ik heb niets gehoord over aparte papieren voor je fiets. Soms moest ik op een camping in Bulgarije wel eens wat extra betalen voor mijn fiets.
Ik heb afgelopen zomer twee en een halve week met mijn vriend door Polen gereisd. Weliswaar met auto en tent en niet met openbaar vervoer. Prachtig land, heerlijk eten, mooi oude steden en hele mooie natuur zeker bij het Tatra gebergte. Vonden persoonlijk de inwoners wel wat stug en afstandelijk, maar dat lees je vaker over oost Europese landen.
We hadden ons van tevoren beetje bang laten maken door verhalen over diefstallen en leeggeroofde auto's, maar dat is echt niet nodig. Gewoon je gezond verstand gebruiken. s'nachts geen donkere verlaten plekken opzoeken en op je spulletjes letten. Op verschillende campings werd er gewaarschuwd voor diefstal. Sommige campings werden ook bewaakt. Wij hebben nooit waardevolle spullen in de tent gelaten ook niet als we even gingen douchen. In die gevallen en als we op stap waren spullen gewoon in de auto uit het zicht of mee op stap. Op de camping bij Krakau ( fantastische stad!) bleek er uit verschillende tenten wel gestolen te zijn dus waakzaamheid is wel nodig, maar we hebben ons echt geen moment onveilig gevoeld ook niet in het openbaar vervoer.
De auto hebben we niet veel naar steden meegenomen, vooral ook omdat we overal met openbaar vervoer naar de stad konden.
We hadden ons van tevoren beetje bang laten maken door verhalen over diefstallen en leeggeroofde auto's, maar dat is echt niet nodig. Gewoon je gezond verstand gebruiken. s'nachts geen donkere verlaten plekken opzoeken en op je spulletjes letten. Op verschillende campings werd er gewaarschuwd voor diefstal. Sommige campings werden ook bewaakt. Wij hebben nooit waardevolle spullen in de tent gelaten ook niet als we even gingen douchen. In die gevallen en als we op stap waren spullen gewoon in de auto uit het zicht of mee op stap. Op de camping bij Krakau ( fantastische stad!) bleek er uit verschillende tenten wel gestolen te zijn dus waakzaamheid is wel nodig, maar we hebben ons echt geen moment onveilig gevoeld ook niet in het openbaar vervoer.
De auto hebben we niet veel naar steden meegenomen, vooral ook omdat we overal met openbaar vervoer naar de stad konden.
Ik ben vorig jaar alleen naar de Balkan geweest en heb daar toen rond gereisd met de trein. Ook ben ik vorig jaar op citytrip geweest naar Praag en heb ik een roadtrip gemaakt door delen van Tsjechië, Polen en Slovakije (beide keren was ik niet alleen). Van de steden die je vermeldt, ben ik in Praag, Krakow, Bratislava, Budapest (alleen), Sarajevo (alleen), Mostar (alleen), Split en Ljubljana (alleen) geweest. Ik heb me overal op geen enkel moment onveilig gevoeld en heb nergens een situatie gehad waarin ik me ook maar enigszins ongemakkelijk voelde of onzeker was over m'n veiligheid. Nu ben ik zelf wel een voorzichtige reiziger. Ik hou m'n (waardevolle) spullen altijd erg goed in de gaten, ik ben nergens tot laat uit geweest (ik denk dat ik overal wel voor 12u terug op m'n kamer was), ik lees altijd goed de beoordelingen van de plaatsen waar ik slaap (ook over de buurten waarin ze zich bevinden), enz. Vooral je gezond verstand gebruiken en dan is Oost-Europa imo prima te doen.
Van de bestemmingen die je noemt ben ik in 2012 in Praag en Budapest geweest. Ik heb me in beide steden absoluut niet onveilig gevoeld. 

Op soloreis naar Oost Europa
Hoi allemaal,
Aangezien ik de zon, zee, strand vakanties een beetje heb gezien en graag nog veel van de wereld wil ontdekken zit ik eraan te denken om deze zomer een kleine rondreis te maken.
Ik heb echter maar 2 weken de tijd en geen enorm budget en Oost Europa lijkt mij daarom het meest geschikt.
Nu heb ik alleen mijn twijfels over alleen reizen in Oost Europa. Is het veilig genoeg (voor een meisje alleen)? Kom je genoeg anderen tegen? Ik ga in de eerste instantie alleen omdat er geen vrienden zijn die ook deze kant op willen of tegelijkertijd met mij weg kunnen, maar ik ben niet een type die constant alleen wil zijn. Ik houd ervan om mijn eigen ding te doen en zelf te kunnen kiezen welke kant ik op ga, maar zou het heel fijn vinden als ik wel gewoon anderen kan ontmoeten om dagen mee door te brengen / wat te eten / 's avonds op stap te gaan. Als je naar bijvoorbeeld Zuid Oost Azië gaat hoor je van iedereen dat het ontzettend makkelijk is om andere backpackers te ontmoeten, maar heb er mijn twijfels bij hoe dit in Oost Europa zit.
Heeft iemand ervaring met alleen op reis naar Oost Europa? En dan doel ik vooral op landen als Polen, Hongarije, Roemenië, Tsjechië misschien nog Servië of Bosnië.
Ben benieuwd naar alle ervaringen!
Heel erg bedankt alvast
Aangezien ik de zon, zee, strand vakanties een beetje heb gezien en graag nog veel van de wereld wil ontdekken zit ik eraan te denken om deze zomer een kleine rondreis te maken.
Ik heb echter maar 2 weken de tijd en geen enorm budget en Oost Europa lijkt mij daarom het meest geschikt.
Nu heb ik alleen mijn twijfels over alleen reizen in Oost Europa. Is het veilig genoeg (voor een meisje alleen)? Kom je genoeg anderen tegen? Ik ga in de eerste instantie alleen omdat er geen vrienden zijn die ook deze kant op willen of tegelijkertijd met mij weg kunnen, maar ik ben niet een type die constant alleen wil zijn. Ik houd ervan om mijn eigen ding te doen en zelf te kunnen kiezen welke kant ik op ga, maar zou het heel fijn vinden als ik wel gewoon anderen kan ontmoeten om dagen mee door te brengen / wat te eten / 's avonds op stap te gaan. Als je naar bijvoorbeeld Zuid Oost Azië gaat hoor je van iedereen dat het ontzettend makkelijk is om andere backpackers te ontmoeten, maar heb er mijn twijfels bij hoe dit in Oost Europa zit.
Heeft iemand ervaring met alleen op reis naar Oost Europa? En dan doel ik vooral op landen als Polen, Hongarije, Roemenië, Tsjechië misschien nog Servië of Bosnië.
Ben benieuwd naar alle ervaringen!
Heel erg bedankt alvast

Re: Op soloreis naar Oost Europa
Ik heb alleen backpack ervaring in Polen. Daar ontmoet je in de grotere steden als Warschau en Krakow makkelijk andere mensen, ook omdat er goede hostels zijn met activiteiten en ook pubcrawls enzovoort. In andere steden is het nog in ontwikkeling. Ik merkte dat ik buiten Krakow/Warschau minder snel met andere reizigers in contact kwam ondanks dat ik in hostels zat. Budapest ben ik op stedentrip heen geweest, niet in hostel maar in hotel. Daar hoor ik wel vaak positieve verhalen over van backpackers. Wellicht zou je er voor kunnen kiezen de wat grotere steden te doen? Bijvoorbeeld Warschau, Krakow, Praag, Budapest? Warschau kun je ook inruilen voor iets anders. Ben zelf een grote Polen fan maar veel anderen zijn dat niet en Warschau wordt dan eerste geskipt. Omdat je 2 weken de tijd hebt, zou ik niet téveel gaan bezoeken.
Ik voelde me zelf behoorlijk veilig in Polen, je moet wel je intuïtie volgen en het ene deel is relatief veiliger dan het andere deel. Ik was vorige zomer in het merengebied en daar is de mentaliteit net iets anders en is men net wat gastvrijer, terwijl in Warschau je gebieden hebt waar ik 's avonds echt niet lekker door heen loop (bv. de wijk Praha) maar ook in Krakow heb je aantal 'better not go' area's (Nowa Huta) meestal kan je dan wel in de reisgidsen vinden.
Misschien heb je nog iets aan deze topics:
interrail-oost-europa-t28072.html
oost-europa-interrail-t9276.html (langere route/meer reistijd maar wel wat tips/ervaringen)
Ik voelde me zelf behoorlijk veilig in Polen, je moet wel je intuïtie volgen en het ene deel is relatief veiliger dan het andere deel. Ik was vorige zomer in het merengebied en daar is de mentaliteit net iets anders en is men net wat gastvrijer, terwijl in Warschau je gebieden hebt waar ik 's avonds echt niet lekker door heen loop (bv. de wijk Praha) maar ook in Krakow heb je aantal 'better not go' area's (Nowa Huta) meestal kan je dan wel in de reisgidsen vinden.
Misschien heb je nog iets aan deze topics:
interrail-oost-europa-t28072.html
oost-europa-interrail-t9276.html (langere route/meer reistijd maar wel wat tips/ervaringen)
Ja hoor geen enkel probleem, ben bijvoorbeeld alleen 10 dagen naar bosnie, kroatie en montenegro geweest, Macedonie en griekenland diverse stedentrips zoals belgrado en boedapest en een de baltische staten. Super leuk en wordt vast een mooie reis. Als je op onze site kijkt bij reisverslagen kan je verhalen vinden (voor onze dochter geboren was)
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Heel erg bedankt voor jullie reacties en de tips!!
Ik zit nu even in een erg drukke periode (vandaar ook mijn late reactie) dus heb nog even geen tijd om me er goed in te gaan verdiepen, maar als ik wat meer tijd heb ga ik zeker even een kijkje nemen in de reisverslagen en de sites die jullie aanbevelen.
Als er nog anderen zijn met ervaringen of tips voor me, dan hoor ik het graag!
Thanks!!
Ik zit nu even in een erg drukke periode (vandaar ook mijn late reactie) dus heb nog even geen tijd om me er goed in te gaan verdiepen, maar als ik wat meer tijd heb ga ik zeker even een kijkje nemen in de reisverslagen en de sites die jullie aanbevelen.
Als er nog anderen zijn met ervaringen of tips voor me, dan hoor ik het graag!

Thanks!!
Ik ben in Tsjechië geweest, niet alleen maar kan denk ik toch goed mijn indruk delen. Net als in ieder land kun je er prima rondreizen wanneer je gezond verstand gebruikt. Zelfs in de grote steden als Praag was het prima om tot s'avonds laat over straat te gaan.
Vervoer in Tsjechië is goed te doen en er is voldoende informatie te vinden hoe je van A naar B komt. Als je niet graag alleen bent is het denk ik de truuk om vooraf goed de "juiste" hostels uit te zoeken en daar te verblijven waar veel andere reizigers komen. Dit zijn namelijk prima plekken om nieuwe mensen te ontmoeten en daarna verder mee op te trekken.
Vervoer in Tsjechië is goed te doen en er is voldoende informatie te vinden hoe je van A naar B komt. Als je niet graag alleen bent is het denk ik de truuk om vooraf goed de "juiste" hostels uit te zoeken en daar te verblijven waar veel andere reizigers komen. Dit zijn namelijk prima plekken om nieuwe mensen te ontmoeten en daarna verder mee op te trekken.