Java, Bali en Lombok met 4 tieners

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
CBG29

Java, Bali en Lombok met 4 tieners

Bericht door CBG29 »

Beste Forum lezers,

Wij gaan met z'n zessen naar Indonesië en vliegen op 17 juli naar Jakarta en gaan 8 augustus vanaf daar weer terug. We gaan met vier avontuurlijk ingestelde tieners in de leeftijd van 12, 13, 14 en 15 jaar... Ieder z'n eigen rugzak met spullen, lekker simpel! ;o)

We zijn niet heel bekend met Indonesië maar hebben al veel info via deze geweldige site gelezen. Helaas kunnen we niet vaak ver op reis dus we zijn op zoek naar heel veel tips en suggesties om optimaal met elkaar te kunnen genieten van deze reis door fantastisch Indonesië.
We zijn al een aantal activiteiten tegengekomen die allemaal geweldig zijn: dolfijnen, reuzenschildpadden, heel veel snorkelen, fietsen, hiken, klimmen, home stay, chillen op de mooiste stranden, jungle, zonsopgang bij de vulkaan, etc, etc. WOW!!

We vragen ons af hoe we de vakantie het beste kunnen verdelen over de eilanden. Tav verblijf hebben we geen grote behoefte aan luxe, gewoon schoon, slapen, douchen. Qua reizen kan alles taxibusje, trein, ferry en vliegtuig.
We hebben begrepen dat het suikerfeest na de Ramadan op de dag van aankomst op Java begint. Daar zit ons eerste grote vraagteken. wat kunnen we daarvan verwachten cq waar moeten we rekening mee houden?
JAVA
* Wat te doen in Jakarta?
* Welke andere plaatsen/tempels/parken/vulkanen bezoeken?
* Wat zijn de must see/do's op Java?
* Of kunnen we het beste meteen/snel doorreizen naar Bali en Lombok?

BALI (bij voorkeur niet super toeristisch)
* Hoe door Bali reizen?
* Waar te verblijven?
* Welke plaatsen en stranden?
* Oost, Zuid, West, Noord?
* Wat zijn de must see/do's op Bali

Lombok
* Welke eilanden en stranden?
* Waar te verblijven?
* Het mooiste om de vakantie af te sluiten?

Waarschijnlijk komen er nog heel veel vragen bij maar ben zeer benieuwd naar jullie adviezen en tips! Alvast bedankt en ik ga zeker reageren.

Grt, Ton ^O^
Esmee1990

Re: Java, Bali en Lombok met 4 tieners

Bericht door Esmee1990 »

Beste Ton,

Afgelopen maart ben ik een maand naar Bali en Lombok geweest, Java heb ik overgeslagen. Het lijkt mij vrij ambitieus om alle drie de eilanden in 3 weken goed te zien. Zeker Java is erg groot en de reistijden lang. Ik heb het vrij rustig aan gedaan, maar in 4 weken heb ik eigenlijk nog steeds maar heel weinig van Bali en Lombok gezien.

Wat mij betreft was een echt hoogtepunt van mijn reis het beklimmen van de Rinjani vulkaan op Lombok, inclusief overnachting op de kraterrand. Een pittige beklimming, maar met goede schoenen en een redelijke conditie goed te doen. Ik was er in het regenseizoen, dus de beklimming van de top was niet mogelijk toen ik er was, maar dat schijnt helemaal prachtig te zijn.

Een ander hoogtepunt was een 5 daagse boottocht vanaf Lombok naar de Komodoeilanden en Flores en weer terug. Onderweg zijn er stops op idyllische strandjes met prachtige snorkel spots (met een beetje geluk zie je ook schildpadden) en natuurlijk een bezoek aan de komodo varanen, hele indrukwekkende beesten. Slapen doe je op het dek van de boot of een cabin (vrij benauwd). Onderweg hebben we walvissen, haaien en dolfijnen gezien (die met de boot meezwommen en een prachtige show opvoerden). Kijk eens op de site www.peramatour.com (sea adventures), Perama is relatief duur vergeleken met andere lokale organisaties, maar de standaarden zijn ook wat hoger. Ik moet zeggen dat onze boot maar half vol zat wat zorgde voor een hele relaxte sfeer, ik kan niet zo goed inschatten of het in het hoogseizoen te druk zou zijn.

Op Bali is een sunrise track naar de Mount Batur een aanrader. Blijf weg bij de dolfijnentours vanuit Lovina, die zijn echt verschrikkelijk toeristisch. Dagelijks worden de dolfijnen daar door tientallen (in het hoogseizoen waarschijnlijk honderden) toeristenbootjes opgejaagd, niet leuk om te zien en zeker het geld niet waard.

Verder vond ik Ubud een erg leuke stad, als uitvalsbasis voor wandelingen of dagtripjes op Bali die je overal lokaal kunt boeken.

Ik hoop dat jullie een erg mooie vakantie hebben!

Groetjes,
Esmée
Saskia85
Vakantieganger

Bericht door Saskia85 »

Hoogtepunten Java (in 10 dagen) zeker NIET overslaan!
- Jakarta slaan veel mensen over maar ik vind het wel erg interessant vanwege de koloniale geschiedenis. In Indonesie is daar niet heel veel meer van over en wie weet is er over 30 jaar niks meer van over
- met de trein door Java (je hebt nog nooit zulke mooie landschappen (rijstvelden) gezien in je leven)
- Yogjakarta: gewoon een hele leuke stad met heel veel te doen in de omgeving zoals de Borobudur, Ramajana dansvoorstelling, vogeltjesmarkt etc etc
- Bromo Vulkaan en Ijen Plateau (Dit was het avontuurlijkste wat we hebben gedaan en het was echt geweldig. Je wordt om 1 uur 's nachts opgehaald, rijdt naar de vulkaan voor zonsopkomst (neem een dikke trui mee!), dan bekijk je de krater, dan slaap je in de auto die doorrijdt naar het strand, daarna slaap je in een eenvoudig hotel op een koffieplantage. De volgende dag loop je naar het Ijen plateau, een pittige klim naar een andere vulkaan/zwavelbron/turquoise bergmeer met een over-wel-dig-end landschap en vervolgens word je afgezet bij de veerboot naar Bali (in een oogwenk ben je er).
Oost-Java is best wel ruig qua natuur. Dat is ook een aangename verrassing. Vanuit Java kun je de boot nemen naar Bali dat is maar een heel klein stukje varen.

Bali is super toeristisch maar je moet er wel heen natuurlijk. (8 dagen)
Je kunt daar hele mooie mountainbiketrips maken langs de dorpjes en rijstvelden vanuit Ubud.
Sanur was misschien wel het meest idyllische dorpje waar ik ben geweest. (Ben niet in het noorden geweest).
Kuta is net alsof je in Australie bent (daar wordt vooral heel hard gefeest maar ik denk niet dat je daar naar op zoek bent haha)

Meest mooie tropische bounty strand dat ik ooit heb gezien: Gili Trawangan (3 dagen)

Dat waren 3 weken dus wij hebben Lombok bewaard voor een volgende reis...
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Hoe zijn de kids? Willen jullie reisdagen maken van meer dan 10-12 uur, of liever maximaal 6 uur per dag? Dat is toch wel bepalend voor de route...

3 weken is niet lang gezien de afstand die je wilt overbruggen. In Indonesie haal je vaak maar 30-40 km/u gemiddeld, en met name Java is enorm uitgestrekt.

Voor 3 weken zou ik zelf voor een van de volgende opties gaan:
- alleen Java
- van Yogyakarta naar Bali
- Bali, de Gili's en Lombok.

Optie 2 heeft een aantal pittige reisdagen, maar vind ik wel het mooiste:
- tempels als Borobudur en Prambanan op midden Java. Rondom de Borobudur/Magalang kun je prima fietsen
- tempels, zwavel en meertjes bij Dieng
- de stad Yogyakarta is erg mooi: het paleis, Vredenburg, de vele markten en batik
- veel mensen gaan van Yogya rechtstreeks naar de Bromo en de Ijen (mooie vulkanen), maar om de reis te breken kun je het koloniale Malang bezoeken
- snorkelen of duiken (en wilde dolfijnen) bij Lovina/Pemuteran/Menjangan aan de noordkant van Bali
- het stadje Ubud op Bali. Toeristisch, maar het apenbos is leuk voor jong en oud, je kan traditionele dans zien, lekker eten en shoppen
- tijd over? Munduk is leuk voor wandelingen langs vulkanen, meren en koffieplantages

Op mijn website staan bovengenoemde plekken uitgebreider beschreven en vind je ook foto's. Na meer dan 10 reizen die kant op Indonesie nog altijd mijn favoriete land :)
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Saskia85
Vakantieganger

Bericht door Saskia85 »

Oja ik moet even aantekenen dat wij ook eerst naar Malang zijn gereisd, en van daaruit naar Bromo en Ijen zijn gegaan.
Maar ik vond het een enorme tegenvaller. We hebben de hele dag door de stads gezworven maar er viel werkelijk niets interessant te zien (of we zijn zo dom dat we het gemist hebben). Het enige positieve aan Malang was een bijzonder hotel, Hotel Tugu, waar we erg lekker gegeten hebben.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik vind met name de omgeving van Malang leuk. De rijstvelden met kleine tempels uit de 9de eeuw, de dorpen in de bergen, maar ook de alun-alun en markt in Malang zelf zijn grappig.

Alternatief om de reis van Yogya naar de Bromo te breken is Surabaya, maar dat is om. Daarnaast vind in Surabaya écht niet leuk!
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
CBG29

Bericht door CBG29 »

Beste Esmée,
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Je hebt helemaal gelijk, het is vrij ambitieus om alle drie de eilanden in drie weken te bezoeken. We twijfelen ook of we niet direct een vlucht richting Bali moeten nemen. Er zijn eigenlijk toch wel een paar dingen die we graag mee willen picken (Trein naar Yogjakarta, Borobodur en de Bromo vulkaan). Maar het kost relatief veel tijd begrijp ik omdat de snelheid van verplaatsen relatief laag ligt. Die trip naar Komodo eilanden en Flores klinkt ook goed alhoewel we die 5 dagen ook op Java kunnen doorbrengen. Moeilijk met zoveel mogelijkheden….2
Normaal ben ik altijd sneller dan de meeste maar in Indonesië ben ik afhankelijk van anderen. Daar komt bij dat het in de eerste week Suikerfeest is op Java waardoor het schijnbaar extra drukte op het eiland is (zeggen “ze”).
Op Lombok komt de Rinjani vulkaan iig op het lijstje. Dat gaan we eens verder uitzoeken.
In Bali hadden we Ubud al op het lijstje staan.
Super bedankt voor je tips! We hebben er veel zin in!
CBG29

Bericht door CBG29 »

Hi Saskia,
Bedankt voor je leuke reactie, altijd super om te lezen dat mensen zo’n gave vakantie hebben gehad. We zitten met een dilemma qua tijd. Ik heb ook het gevoel dat ik iig een paar dagen op Java moet doorbrengen (we zijn er toch). Zoals ik al schreef gaan we met tieners en qua NL historie in Indonesië krijg ik de handen daarvoor niet zo op elkaar. Hetzelfde had ik overigens met Maleisië een aantal jaren terug. Dus de drukte van Jakarta gaan we denk ik overslaan. Die treinreis naar Yogjakarta lijkt me idd ook heel mooi, de Borobodur ook heel indrukwekkend. Als we dan toch al zover gekomen zijn gaan we ook zeker naar de Bromo en mss Iljen. Ik zoek het niet om 3-5 vulkanen te gaan beklimmen. Op Java, Bali en Lombok zijn overal vulkanen. Als je er twee gezien hebt dan lijkt me dat genoeg voor drie weken. Die keuze moeten we maken. We zijn er nog niet uit wat we met Java doen. Gelukkig hebben we nog even de tijd om er over na te denken.
Dat Bali toeristisch is dat weten we maar daar kom je niet omheen. We zoeken het niet in het zuiden in plaatsen als Kuta. Best leuk als je met z’n tweeën bent maar niet met 4 tieners in het hoogseizoen. Dus wel naar Ubud en Sanur!! Ik denk dat wij wel naar Lombok gaan inclusief één of meerdere Gili eilanden. Het bounty gevoel krijgen willen we niet missen!! Nogmaals bedankt!
Grt, Ton
CBG29

Bericht door CBG29 »

Hi Jenny, bedankt voor je reactie. Ik heb gezien dat jij een echte reisexpert bent met Indonesië in het bijzonder. En wow wat ben jij actief op dit forum, Respect! Fijn voor mensen zoals wij die deze ervaring (nog) niet hebben. Ik had al op twee andere reacties geschreven dat we nog steeds twijfelen over Java gezien de grote afstanden. Dus we denken na om direct door te reizen naar Bali en Lombok. Eigenlijk optie 3 die je aangaf, maar optie 2 staat ook nog op de lijst.
De kids kunnen best wat aan dus een aantal langere reisdagen is geen probleem. Zeker als er onderweg ook nog veel te zien is en ze zo nu en dan uitgedaagd worden. Ik ga eens uitgebreid op je website kijken en kom dan terug met vragen. We hebben er allemaal zoveel zin in!!
Grt, Ton
Plaats reactie