Laatste vraagjes reisschema 3 Mnd ZO-Azie

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
Sjoers

Laatste vraagjes reisschema 3 Mnd ZO-Azie

Bericht door Sjoers »

Beste allen,

Na verschillende topics, de lonely planet ZO-Azie on a Shoestring en verschillende websites (o.a. Tezza- Thailand...) te hebben doorgelezen, dan toch nog een aantal vragen over het reisschema van ons te maken reis.

Het plan is om eind maart samen met mijn vriendin, 3 maanden (100 dagen), te gaan backpacken naar Thailand, Laos, Vietnam en Cambodja. Onderstaand het "globale" reisschema van de te maken reis, de dagen zijn globaal, maar wel een goede richtlijn denk ik. Het budget p.p. is 3000 euro (exclusief vliegticket Ams-Bkk, vaccinaties, backpack e.d.)

28 dagen Thailand:
Bangkok
Koh Tao (PADI/Snorkelen)
Eiland Andaman Zee (Koh Phi Phi)
Kanchanaburi
(Ayutthaya)
Chiang Mai
Chiang Rai

15 dagen Laos:
Luang Prabang
Nong Khiaw/Mang Ngoi
Luang Prabang
Viang Vieng
Vientane (vliegen naar Hanoi)

22 dagen Vietnam:
Hanoi
Sa Pa (Bac-Ha)
Hanoi
Halong Bay
Hanoi
Hoi An
HCMC

10 dagen Cambodja:
Phnom Pnem
Sien Ramp

10 dagen richting Bangkok:
Eiland Cambodja of Thailand (Koh Rong, Koh Kut, Koh Chang, Koh Samet)

Hieronder de vraagjes die hier bij horen:
1. Is het reisschema reëel, we willen voornamelijk met nachttreinen/bussen reizen (alleen van Vientane naar Hanoi met het vliegtuig door verschillende reisverhalen van andere reizigers)
2. Door het regenseizoen dat in juni start, is besloten om eerst de zuidelijke eilanden van Thailand te bezoeken ipv aan het einde van onze reis in juni, klinkt dit logisch?
3. Over de eilanden gesproken, Koh Tao staat zo goed als vast ivm snorkelen mogelijk vanaf het strand en de goedkope PADI-cursusses. Andaman zee en de noordelijke eilanden in golf van Thailand nog niet.
We willen graag mooie stranden, we zijn niet hele uitgaanstype, maar een bar is wel leuk.
Koh Lipe, is helaas te ver dus die bewaren we voor een andere keer. We willen sowieso Maya beach bezoeken bij de Andaman zee, is Koh Phi Phi dan toch de meest logische keuze?
Ditzelfde geldt voor de Oostkust van Thailand, voordat we teruggaan naar Nederland willen we dan nog even bijkomen op een prachtig eiland met witte stranden (het liefst zo wit als de Whitsundays of de stranden van Hervey Bay Australie).
afhankelijk van het weer zal het een Thais of Cambodjaans eiland worden.
4. We vinden beide het zien van de authentieke bevolking erg interessant. Hierdoor zouden we ook graag bergstammen op willen zoeken in Noord Thailand. Nu heb ik veel gelezen over de dorpjes waar het erg toeristisch is. Wat is jullie advies m.b.t. een trekking langs deze bergdorpen. Een trekking in Chiang Mai, Chiang Rai of toch reizen naar Mae Hong Son?
5. Visums!! Een terugkerende vraag op het forum, en zal daarom meer een retorische vraag zijn :P
Om geen (schijn) visum run te hoeven maken en geen gezeur bij de vliegmaatschappij gaan we voor Thailand een single entry visum aanvragen in Den Haag, kost 30 euro maar heb je wel zekerheid en weinig gedoe (wonen niet ver van Den Haag) Voor Vietnam kunnen we een visum on arrival kopen, omdat we vliegen vanuit Laos toch? (Enkel vooraf een Application Formulier invullen toch?

Uiteindelijk is het nog een flink verhaal geworden, maar alvast bedankt voor de waarschijnlijk nuttige antwoorden en tips!..
lisette-van-beek
Reisexpert
Contacteer:

Re: Laatste vraagjes reisschema 3 Mnd ZO-Azie

Bericht door lisette-van-beek »

1. De tijd die je hebt staan voor de landen is opzich prima. Ter plekke zal het vast en zeker anders lopen, maar die flexibiliteit is juist erg fijn. Zelf zou ik er wél voor kiezen om over land naar Vietnam te gaan. Via Nong Khiaw en Muang Ngoi Neua kan je naar Muang Khua, vanuit daar met busje (reed 4 jaar geleden 3 keer in de week) naar Bien Bien Phu. Vanuit daar bus naar Sapa. Deze grensovergang duurt best lang (overnachten in Muang Khua is een must, waarschijnlijk ook een nacht in Dien Bien Phu, maar het is wel goedkoop, prachtig, avontuurlijk en je komt weinig toeristen tegen! Vientiane is niet de moeite, dus mocht je niet gaan vliegen dan kan je dit overslaan.
2. Let er op dat de verschillende kusten/eilandgroepen ook verschillende klimaten hebben. Pluis dat nog even uit... Ik zou me als ik jou was ter plekke laten leiden door het weer. Ik heb in het 'regenseizoen' alleen maar strakblauwe luchten gezien aan de Andamankust, maar het kan inderdaad ook een drama zijn. Een vriendin van me zat 3 weken geleden op Koh Phi Phi (droge seizoen) maar is compleet weggespoeld.
3. Op Koh Phi Phi Don (het eiland waar je verblijft) heb je niet perse hele mooie stranden vind ik persoonlijk, maar de omliggende eilandjes die je per boot of tour kunt bezoeken (zoals bamboo island, maya bay) zijn echt PRACHTIG! Phi Phi is wel toeristisch verder, maar zelf had ik daar geen problemen mee.
4. De bergstammen in Thailand zijn vaak toeristisch. Als je het minder toeristisch wilt kan ik je Laos of Vietnam aanraden. Een stuk authentieker!
5. Mocht je mijn advies opvolgen en Vietnam over land te doen, dan moet je van te voren een visum aanvragen (bijv in Luang Prabang).
Ga naar m'n blog http://www.travellust.nl voor info over Zuidoost-Azië, Nicaragua, IJsland, citytrips en meer.

Reisagenda '15:
feb: Gambia
apr: Lissabon
mei: New York
jun: Kroatië, Texel, Frankrijk
jul: Zeeland
aug: Berlijn
sep: Spanje
okt: Marokko
Sjoers

Re: Laatste vraagjes reisschema 3 Mnd ZO-Azie

Bericht door Sjoers »

Hoi Lisette, bedankt voor jouw reactie, jouw website/blog is ook een van de sites die ik heb doorgenomen.
Erg goede en leuke site, keep up the good work :)

De overgang tussen Laos en Vietnam is zeker te overwegen, omdat we inderdaad naar Sa Pa willen, compenseer je deels de verloren tijd t.o.v. het nemen van het vliegtuig. Zoals je al zei, zal veel ter plaatste worden aangepast afhankelijk van het weer en de tips en verhalen van reizigers die je tegen komt.

Qua eilanden is Koh Phi Phi de eerste keuze, omdat deze dicht bij de eilanden ligt die met excursies worden aangedaan.
Koh Lanta is te overwegen, maar weet niet hoe lang je er over doet om vanaf daar een excursie naar bijv. Maya beach te ondernemen.

Een van de interessante bergstammen zijn de longnecks, ik weet dat niet iedereen fan is om deze mensen te bezoeken omdat ze vaak worden uitgebuit, maar ik las dat naast het toeristendorpje van bergstammen in Chiang Mai, "traditionele" longneck bergstammen in Mae Hong Son leven, heeft iemand hier ervaring mee?
Plaats reactie