Hoe is mijn budget 11 maanden zuid oost azie

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Plaats reactie
mukkie3356

Hoe is mijn budget 11 maanden zuid oost azie

Bericht door mukkie3356 »

Ik vroeg mij af of iemand zijn mening zou willen geven over mijn budget? Te doen of niet?

Ik ben van plan om ongeveer 11 maanden te gaan backpacken door Thailand, Laos, Cambodja, Vietnam, Myanmar, Maleisië, Singapore, Sri Lanka en heel misschien nog de Filipijnen. Ik ben van plan om veel over land te reizen, goedkoop te eten en in hostels te slapen. Ik hou wel van een drankje en feestjes (maar nou ook weer niet te vaak natuurlijk) en activiteiten. Ik heb alle tijd dus ik ga op m'n gemak reizen.

335 dagen x €22 per dag = €7370

Dit is exclusief:
-€1000 Amsterdam > Bangkok retour (hier ga ik nog proberen om eventueel op te besparen)
-€200 retour voor Sri Lanka en Myanmar (dit zal waarschijnlijk wel iets goedkoper kunnen)
-vaccinaties
-verzekeringen
-spullen die ik nog moet kopen
-pinkosten ( :'( )
-visa's
-padi open water en advanced open water

Ik hoor graag jullie mening!
Travelator
Reisexpert

Re: Hoe is mijn budget 11 maanden zuid oost azie

Bericht door Travelator »

Hoi!

Wow, te gekke plannen!
Als je alleen reist, zou ik toch minstens rond de 25 euro per dag aanhouden.
Het kan misschien ook wel met minder, maar ik zou zelf wat speling willen hebben. Maleisië, Singapore en Myanmar zijn ook wat duurdere landen. Ik heb van anderen begrepen dat je in Myanmar al gauw 20 dollar voor een kamer betaalt.
Daarentegen reken je wel een heel hoog bedrag voor je ticket. Dat moet, afhankelijk van wanneer je reist, een stuk goedkoper kunnen.
Even kijken op Skyscanner? Daar vind je vaak wel aardige deals. Voordeel is dat je per land en per maand kunt zoeken. Dan ben je wat minder beperkt.

Succes en alvast veel plezier!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
mukkie3356

Thanks!
20 dollar? :'( wow dat gaat hard! Ik ga wel in het laagseizoen dus ik hoop dat dan de prijzen wat lager liggen.
Het nadeel met mijn vliegticket is dat ik nog niet zeker weet wanneer ik precies terug vlieg. Daarom lijkt het mij handiger dat ik twee enkeltjes koop.. Ik heb vorig jaar de prijzen in de gaten gehouden dus ik hou toch maar 1000 euro aan voor de zekerheid, dan kan het altijd nog meevallen :)

Ik zit helaas met 22 toch wel zo'n beetje aan mijn limiet eigenlijk.. Ik hoop omdat ik langzaam ga reizen dat het wel te doen is
Metor
Wereldreiziger

Bericht door Metor »

€22 per dag is wel aan de krappe kant. Vietnam, singapore, Malaysie, Sri Lanka wordt echt wel heel erg krap voor dat budget. Zelf zou ik zoals gesteld de €25 pd aanhouden. Eventueel dan maar iets korter ;)
Travelator
Reisexpert

Oké, dan kun je de datum van je terugvlucht gewoon nog even open laten. Na +- een half jaartje zie je wel hoe snel of hoe langzaam je spaarrekening geslonken is. Op basis van die informatie kun je dan eventueel altijd nog besluiten om iets eerder terug te gaan, al zou dat niet leuk zijn, natuurlijk.
Weet je al wanneer je vliegt? Ik zat net op skyscanner zomaar eens te kijken in juli (omdat tickets dan vaak vrij duur zijn) en ik zie daar zo al een enkeltje Schiphol - Bangkok voor onder de 350 euro.
Hoe vroeger je boekt, hoe beter (meestal). Flexibel zijn is ook mooi als je gaat zoeken, want 1 dag kan soms een hoop geld schelen.
Misschien kom je onderweg mensen tegen met wie je (stukjes) samen kunt reizen. Dit drukt de kosten ook vaak al een beetje, omdat je dan bijvoorbeeld het bedrag van een kamer kunt delen (soms voordeliger dan een hostel).

mukkie3356

Ik kan inderdaad altijd nog eerder terug. Ik zal het toch moeten doen met 22 per dag, ik zal sowieso daar pas echt zien hoeveel ik daadwerkelijk precies ga uitgeven! En inderdaad vind het ook geen probleem om een kamer te delen of wat dan ook om kosten te besparen.
Ik vlieg pas in september, wil zo rond 10e (paar dagen eerder of later mag ook) vliegen. Alleen een nadeel is dat ik herstellende ben van een ziekte en ik pas in juni te horen krijg of ik ook daadwerkelijk al in september weg kan.. Ik verwacht van wel, maar je weet maar nooit dus ik kan eigenlijk pas vanaf juni een ticket boeken. Vandaar ook mijn hoge vlieg budget omdat ik niet nu al kan boeken.
Travelator
Reisexpert

mukkie3356 schreef:Ik vroeg mij af of iemand zijn mening zou willen geven over mijn budget? Te doen of niet?
mukkie3356 schreef: Ik zit helaas met 22 toch wel zo'n beetje aan mijn limiet eigenlijk.. Ik hoop omdat ik langzaam ga reizen dat het wel te doen is
Je vraagt trouwens om advies, maar geeft vervolgens aan niet flexibel te zijn. :X
Dan zou het goed kunnen dat je, zoals metor ook al aangeeft, je reis enigszins moet inkorten.
Hou daar in ieder geval rekening mee...
Ik ben niet in alle landen geweest die op jouw lijstje staan, maar wel in een deel daarvan (de goedkoopste). Zelfs daar kon ik het in m'n eentje soms moeilijk redden met 25 euro per dag.

mukkie3356

Ik heb ook nergens gezegd flexibel te zijn ;)
Zoals ik net als zei, eerder terug kan altijd dat zal ik zoals je net al zei na een aantal maanden moeten bekijken hoe mijn bankrekening er voor staat..
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

Qua vliegticket, heb je de mogelijkheid bekeken om een open jaw ticket te kopen? kun je de terugreis datum altijd nog naar voren schuiven mocht je in geldnood komen. En dan moet het zeker een stuk goedkoper kunnen dan de 1000 euro die je nu hebt begroot ;)

Verder heb je eigenlijk nu 2 opties: Nu gewoon gaan volgens dit plan en kijken hoe lang je het uit gaat houden, of je spaart iets langer door en kunt de trip maken zoals je wilt.

*Over myanmar, soms zijn kamers idd vrij duur, ik was er in april 2013. Maar 20euro heb ik nooit afgetikt voor een kamer. denk dat 15euro het meest was en dit was in mandalay. Misschien dat dit wel kwam omdat ik buiten het hoogseizoen zat. Kijk ook voor couchsurf adressen, in de grote steden zijn er genoeg buitenlanders die hun bankje aanbieden.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
mukkie3356

Bedankt voor de tips! In een open ticket heb ik mij nog niet echt in verdiept, maar zal ik zeker doen. Ik was van plan om in de maand Oktober naar Myanmar te gaan dat is vlak voor het hoogseizoen begint maar ik kan altijd nog later gaan. Hoe vond jij het in de maand April qua weer?
stevenhoebergen

Bericht door stevenhoebergen »

Oktober is top qua weer in Myanmar (regenseizoen is net afgelopen dus de natuur is nog mooi groen), en de prijzen zijn toch wel nog wat lager omdat het nog geen hoogseizoen is.
ik ben zelf in November 2013 geweest. De kamers zijn idd wel iets duurder al vond ik het zelf meevallen. Ik heb verschillende hostels geboekt via Agoda, bijvoorbeeld Agga Guesthouse in Yangon voor €8 per nacht.
Het is wel aan te raden om hostels en hotels 1 tot 2 dagen voor aankomst te boeken want ik heb meegemaakt dat mensen die niet gereserveerd hadden op straat konden slapen omdat alles vol zat. (Vooral bij het Inle Lake)
Fijne reis!
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

mukkie3356 schreef:Bedankt voor de tips! In een open ticket heb ik mij nog niet echt in verdiept, maar zal ik zeker doen. Ik was van plan om in de maand Oktober naar Myanmar te gaan dat is vlak voor het hoogseizoen begint maar ik kan altijd nog later gaan. Hoe vond jij het in de maand April qua weer?
De natuur was intussen redelijk droog/kaal aangezien het hitte seizoen goed aan de gang was. Temperatuur was toen de hele tijd volle bak zon en rond de 40 graden. Hierdoor doe je op het midden van de dag niet zo heel veel, wat ik persoonlijk niet erg vond. Ligt er natuurlijk ook aan hoe je zelf met de hitte omgaat. Zelf ging ik in de middag vaak ergens in de schaduw chillen/ biertje doen, of als er een rivier in de buurt was zwemmen. Voordeel van de maand april is wel dat je dan ook het Songkran festival kan meepikken in Myanmar, al heb je dit dan natuurlijk ook in andere boeddhistische landen.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Plaats reactie